Siniša Mali: GSP i PKB duguju po 180 miliona evra

M. T. KOVAČEVIĆ

25. 12. 2013. u 21:58

Predsednik Privremenog organa grada Beograda Siniša Mali, o finansijskim problemima i planovima za budućnost . Nastavljaju se svi projekti: vrtići, rekonstrukcija Vojvode Stepe, podzemni prolazi na Slaviji...

BEOGRADU je svake nedelje barem jedan dan račun u blokadi. Preti nam bankrot, jer nema dovoljno novca da se pokriju sve obaveze iz prošlosti, zabrinutim glasom, za "Novosti" priča predsednik Privremenog organa Siniša Mali.

- Napravili smo presek stanja, po kome prestonica, sa komunalnim preduzećima duguje 960 miliona evra. I ovo nije konačna cifra, jer još ne znamo koliko duguju opštine. Tu imamo i dugove ustanova kulture, zdravstva i škola.

* Vi i prethodni gradonačelnik imate različite informacije o dugu bankama.

- Dokument iz Ministarstva finansija, na koji se poziva Đilas, govori o tome koliko je Beograd bio zadužen za kredite, bez kamata i ostalih dugovanja. U samom dokumentu piše da je urađen na osnovu podataka koje je dostavio grad Beograd, odnosno Đilas lično. Treba reći, kada uzmeš kredit, plaćaš i glavnicu, ali i kamatu. A Beograd je do 2039. dužan bankama 662 miliona na osnovu kredita. Sledeće godine moramo da vratimo 41,2 miliona glavnice, ali i 19,9 miliona kamate.

* Koliki su dugovi javnih preduzeća?

- Preko bruto bilansa preduzeća došli smo do cifre koja se kreće oko 260 miliona evra. Najviše ima GSP, čak 10,5 milijardi obaveza, a PKB 9,9 milijardi. "Elektrane" duguju najviše za energente. Njihove obaveze su 3,7 milijardi, mada oni imaju velika potraživanja od neplatiša. Meću značajnijima su "Čistoća" sa 1,7 milijardi, Direkcija za građevinsko zemljište 1,17 milijardi, "Gradsko stambeno" 330 miliona, "Pogrebne usluge" 286 miliona, "Beograd put" 536 miliona, "Parking servis" 83 miliona...

"BUS PLUS" NIJE DAO REZULTATE * KAKO rešiti pitanje naplate javnog prevoza? - "Bus plus" sistem nije dao rezultate. Potpisan je takav ugovor, po kome oni moraju da zaposle najmanje 200 ljudi i oni su toliko zaposlili. Na teretu grada su ostali kontrolori. Od kako se uveo "Bus plus", subvencije za javni prevoz su porasle na čak 7,5 milijardi dinara.

* Budžet za sledeću godinu je 62 milijarde, 17 odsto manji nego 2013. Kako sve uklopiti da sistem funkcioniše?

- Imali smo dve mogućnosti, da se dodatno zadužimo ili da stegnemo kaiš. Ovo drugo je bolje zbog narednih generacija. Napravićemo velike uštede u komunalnim preduzećima i sekretarijatima, koji će imati od 30 do 50 odsto manje novca. Taman toliko, da grad normalno funkcioniše. Treba napomenuti da 5,3 milijarde dinara obaveza iz ove godine moramo da prebacimo u sledeću, gde je projektovani budžet svega 62 milijarde. Od te sume moramo da isplatimo 61,2 miliona evra za kamate na prethodno uzete kredite, a isto toliko za subvenciju javnog prevoza. To je već trećina budžeta.

* Kasa sledeće godine biće tanja i zbog toga što grad od 1. januara ne naplaćuje naknadu za građevinsko zemljište.

- To je dodatni problem. U prethodnom periodu Beograd je mesečno dobijao od 600 do 700 miliona dinara. Sada ćemo imati priliv na osnovu poreza na imovinu. Do proleća, to je velika nepoznanica.

EKONOMISTA SAM, A NE POLITIČAR * DA li ćete biti kandidat za gradonačelnika? - Ja sam ekonomista, nisam političar. O tome uopšte ne razmišljam. Pre svega, mislim kako da grad stane na noge. Meni ovde živi porodica i cilj mi je da uradim nešto konkretno za budućnost prestonice.

*Kako Beograd da izađe iz ove teške situacije?

- Jedno je kontrola troškova, ali treba pronaći način da se povećaju prihodi. Potrebno je pospešiti građevinsku industriju. Treba kreirati privredne zone. Ako neko hoće da gradi fabriku, on ide u Šimanovce i Pećince, jer kod nas nema gde.

* Da li će grad zbog krize uskratiti pomoć socijalnim kategorijama - trudnicama, porodiljama, penzionerima?

- Nećemo. Samo će dinamika isplate biti drugačija, jer ona zavisi od toga, kad imamo novca u kasi.

* Šta će biti sa planiranim infrastrukturnim projektima?

- Nismo odustali ni od jednog projekta. Samo ćemo neke morati malo da pomerimo. Izgradnja sedam vrtića biće gotova do jeseni. Ulicu vojvode Stepe radićemo prvog dana građevinske sezone. Imao sam sastanak sa ljudima iz Agencije za investicije zbog Slavije. Predviđeno je da se urade podzemni prolazi za pešake, da bi se ubrzao saobraćaj za automobile. Rekonstrukcija Vojvođanske ulice teče normalno.


PETI ČLAN

* KADA će privremeni organ dobiti petog člana?

- O tome odlučuje Vlada Republike Srbije. Mi i sada imamo pet članova, jer je Tatjana Pašić i dalje član, ali u ostavci.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije