Beograd: Kaldrma broji poslednje metre

I. Preković

01. 09. 2013. u 23:15

Skadarlija, Kosančićev venac, stari deo Zemuna... samo još poneki sokaci u prestonici odolevaju vremenu i umesto asfalta ponose se – kockom. Lepa, nepraktična i skupa za održavanje

NA "kasablijske" dane prestoničke istorije podseti tek poneka zaostala potpetica između kamenitih nabora pojedinih ulica. Tursku kaldrmu čuvaju još Skadarlija i Kosančićev venac, delovi u starom jezgru Zemuna, sporedne ulice na Banovom ili Lekinom brdu...

Svoj "danak" uzima i dan-danas, iako je daleko boljeg kvaliteta nego što su je pamtili naši preci. Prvobitno nasleđe turskih kaldrmara bilo je od okruglog, šiljatog kamenja, nabijenog u pesak, oivičeno sa trotoarom oštrog velikog kamenja, ukopanog u put.

Na dnevnom redu beogradske opštine, poboljšanje kvaliteta saobraćajnica našlo se tek krajem 19. veka, a "temelji" konačnih rešenja postavljeni su 1911. godine Detaljnim planom o kaldrmisanju Beograda. Do postavke granitne kocke i asfaltne kaldrme trebalo je preći trnovit put od 244 ulice koje je tada brojao adresar prestonice. Tu je bilo onih nekvalitetnih sa lomljenim kamenom, makdamom, kao i veći broj kilometara bez ikakve podloge.

Knez Mihailova, Ulica Vuka Karadžića, Obilićev venac, Pozorišni trg, Kolarčeva, Terazije i Ulica kralja Milana prve su dobile drvenu kaldrmu na betonskoj podlozi, dok je kamena prizma primenjena u popločavanju dela Kneza Miloša i Makenzijeve ulice.

PREBACIVALI IZ JEDNE U DRUGU ULICU BELEŠKE starih proglasa iz prošlog veka svedoče i o tankom gradskom budžetu za kaldrmisanje prestoničkih ulica, zbog čega se kamen sa jedne prebacivao u drugu ulicu, koja je bila veći prioritet. Tako je Požarevačka ulica ostala bez svoje kaldrme, jer je održavanje kongresa slovenskih novinara u Beogradu, zahtevalo da se popravi prilaz železničke stanice ka Nemanjinoj ulici.

Pre tri veka, oblaci prašine su bili jedna od mana ovakvih ulica, ali probleme oko održavanja delimo i danas, pa se oko rupa i neravnina lome i noge i točkovi.

- Ulice sa kolovozom od kaldrme nekomforne su za kretanje pešaka i motornih vozila, a njihovo održavanje je skuplje u odnosu na održavanje ulica sa savremenim kolovozom, jer se radovi uglavnom obavljaju ručno - kažu nam iz Direkcije za puteve Gradskog sekreterijata za saobraćaj.

Baš to održavanje je posebni problem. U "normalnim" ulicama dođu putari, prospu dve-tri ture asfalta i kolovoz je kao nov. A ovde prvo treba sačekati dolazak malobrojne ekipe specijalizovanih kaldrmaša... Zato nije mali broj onih koji bi rado u svojim ulicama umesto kaldrme videli - asfalt.

- Saobraćajnice pod kaldrmom uglavnom su pod zaštitom Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Beograda i bez njihove dozvole ne može se menjati tip kolovozne konstrukcije, a Sekretarijat za saobraćaj će učiniti sve da očuva postojeći rustični izgled ulica sa turskom kaldrmom.

Ovakvi sokaci orijenta danas su uglavnom namenjeni pešacima, parkiranju automobila i sa slabim intenzitetom saobraćaja vozila. Skadarska ulica je izuzetak, jer se tuda mogu kretati vozila za snadbevanje.

KRALjA PETRA PRVA SA KAMENOM KOCKOM

KNEZ Mihailova nije uživala toliki ugled, koliko je to imala Ulica kralja Petra u predratnom Beogradu, tada znana kao Dubrovačka. Zbog velikog broja trgovinskih radnji, kao i glavne štrase za šetnju gospodskih porodica, ona je prva popločana kamenim kockama, a kasnije je bila svrstana u mali broj onih koje su prve dobile i kvalitetnije granitne kocke.

SREĐIVANjE SKADARLIJE I KOSANČIĆA

U SKORIJE vreme na redu za popravku biće kolovozi u Skadarliji i na Kosančićevom vencu, dok se planiraju radovi za rekonstrukciju Njegoševe ulice u Zemunu.

- Za ove ulice urađena je projektna dokumentacija po uslovima Zavoda za zaštitu spomenika kulture - poručuju iz Direkcije za puteve.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

ЗОРА

02.09.2013. 02:14

Где год су овј радили рњконсреукцију улице тј. "сређивање" страдало је сво дрвеће, здраво, крупно - расни примерци. Неприхватљиво!! То је за кривично гоњење! Немојте оново са таквим злочином!!

zoran m.

02.09.2013. 21:23

@ЗОРА - @zora- Niste u pravu. Samo bolesno drvece je uklonjeno a ulice treba, kako vi kazete "rnjkonsreukcirati".Uzgred, naslucujem ciji ste vi glasac.

ona

02.09.2013. 03:59

Mislim da Skadarlija treba da ostane sa kaldrmom. Kao sto vidimo ,jos je samo kaldrma ostala , do nekle , autenticna sve se drugo promenilo

Lidija

02.09.2013. 12:46

Ove ulice "moraju" da ostanu u originalnom izdanju. Ne dopustimo da se i poslednji tragovi starog Beograda izbrisu. Brisemo svaki dan jedan deo nase istorije. Ovo ne sme da se dogodi!!!

Jabre

02.09.2013. 13:25

Većina Evropskih gradova čuve svoje specifičnosti kao oči, u Salzburgu je čak i Mcdonalds morao da nabavi srednjevekovni štit jer svaka radnja mora da ima takav simbol.

Rodoljub

02.09.2013. 18:00

Na toj kaldrmi koja nestaje svakog momenta,mnoge generacije su odrasle, ah ta prekrasna davna vremena !

malo sarkazma sa palasa

02.09.2013. 20:30

Prvo bih sve činovnike iz grada odveo na jedan kurs "Kako da volim svoj Beograd", pa bi im tek onda dozvolio da rade po raznim Direkcijama i sl. Ne znam samo zašto pola Evropskih gradova imaju popločane ulice kaldrmom, i da li i njih isto tako mrzi da ih popravljaju ili možda još nisu čuli za "savremen" kolovoz !? Kaldrma koja je nekada krasila ulice Beograda sada krasi ulice Pariza, odnosno fino smo je prodali jer više volimo prljavi asfalt !

zoran m.

02.09.2013. 21:19

Trebalo bi ostaviti kaldrmu. I cuvena Jelisejska Polja u Parizu su pod kaldrmom.

Pop89

03.09.2013. 14:55

Naravno da treba da ostane, ali niposto u ovakvom stanju. Ko prodje celu skadarliju i ne iskrene zglob treba da dobije pice u kafani. Popraviti kaldrmu, ubaciti jos malo cveca, zelenila nalickati i cuvati.

Neko sa Kosančića

04.09.2013. 09:28

Za sredjivanje ulica Kosančićev venac,Srebreničke,Zadarske i Fruškogorske proći će godine i godine a da se pritom nista ne uradi.. Skupstini grada više odgovara ovako stanje ulica ,zbog snimanja filmova...treba ubaciti nesto u njihov dzep.. Skup je to projekat i njima se to ne isplati. To vam govori neko ko je odrastao na Kosančićevom vencu