Lokali u prestonici zvrje prazni
29. 07. 2013. u 08:55
Zbog krize, slobodan je svaki četvrti kvadrat poslovnog prostora u Beogradu. Manji tržni centri u minusu, posao cveta u velikim tržnim centrima
EKONOMSKA kriza neumanjenom žestinom i dalje trese Srbiju, a višegodišnji talas besparice osećaju gotovo svi privredni subjekti. Iako se grčevito bore, prestonički trgovci, jedan za drugim, dižu belu zastavicu, jer poslovanje ne može da pokrije ni najosnovnije troškove.
U Beogradu ima oko 17 miliona kvadrata poslovnog prostora, a od toga je četvrtina prazna. Čak i na najudarnijim lokacijma, veliki broj lokala je sa katancem na vratima. Na potezu od Slavije do Kalemegdana, kako je reporter "Novosti" izbrojao, ima čak 22 lokala koji "zvrje" prazni. Statistika je još više poražavajuća kada se uđe u haustore zgrada u Ulici kralja Milana, gde se nalaze manji lokali od 30 do 40 kvadratnih metara.
Na velikim izlozima nalaze se velike smeđe hartije, koje skrivaju pogled radoznalih prolaznika. Na nekima se nalaze obaveštenja da je radnja premeštena, ili da su lokali u pripremi.
- Tri decenije sam preduzetnik. Međutim, poslednje četiri godine su katastrofalne. Mušterije kao da je oduvao cunami. Snižavamo cene, smanjujemo marže, ali efekta nema. Besparica je, ljudi samo gledaju robu, a retko ko hoće i da kupi nešto - priča Zvonko Filipović, koji sa suprugom drži prodavnicu "Bumerang" na Terazijama. - Imali smo dve zaposlene radnice. Međutim, zbog krize nismo mogli da izdržimo da im uplaćujemo doprinose i plate, pa sada isključivo porodično radimo.
Slabo poslovanje trgovaca odražava se i na tržištu nekretnina. Prema rečima Katarine Lazarević iz agencije "Alka", situacija nikada nije bila gora.
- Potražnja je mala. Zatvaraju se firme. Izvestan broj lokala napustili su i bolji zakupci. Troškovi su ogromni, a po novom porezu na imovinu za firme, nameti se više ne obračunavaju po računovodstvenoj, već po tržišnoj vrednosti - priča Katarina Lazarević. - U centru grada, zakup većeg prostora košta od sedam do osam hiljada evra, što je sada tržišno neisplativo.
Prema njenim rečima, država mora da vodi bolju politiku, da bi sačuvala preostale privredne subjekte koji se suočavaju sa bankrotom.
- Ranije se poštovalo tržišno pravilo da je cena lokala veća tri puta od stambene jer se poslovni prostor isplaćivao. Sada mnogi na udarnim lokacijama daju po minimalnim cenama zakup, samo da oni ne bi morali državi da plaćaju dažbine - objašnjava naša sagovornica.
Više od polovine izloga u tržnim centrima širom Beograda je prazno. Oblepljeni oglasima za izdavanje ili prodaju, prekriveni starim novinama ili pak potpuno napušteni. Pre dvadeset godina "Čumićevo sokače" i "Staklenac" su bili prestižni centri, a kupovina u njima, predstavljala je stvar statusa. Danas su poluprazni, a u njih se više svraća "slučajno". Još nekako opstaju "Banjica", "Vidikovac", "Piramida"... Mada i kod njih ima veliki broj praznih lokala.
Ovakvoj situaciji u Beogradu dosta je kumovala hiperprodukcija šoping-molova, gde se i jedino može videti "kupoholičarska" slika. Najatraktivniji su "Ušće", "Delta siti", "Zira" i "Merkator", a kao razlog posećenosti ovih mesta Beograđani navode da sem mnogo većeg izbora garderobe, ovi tržni centri predstavljaju i mesta zabave. Tu se nalaze restorani, igraonice u kojima se mogu ostaviti deca dok roditelji kupuju kao i drugi mnogobrojni zabavni sadržaji.
KANCELARIJSKI PROSTOR
Pre četiri godine zakup kancelarijskog poslovnog prostora iznosio je u Beogradu čak i više od 20 evra po kvadratu, a danas je cena više nego prepolovljena i kreće se u proseku oko sedam, osam evra po kvadratnom metru.
CENOVNIK
Nekada su se lokali od 50 do 60 kvadratnih metara u Beogradu iznajmljivali od 3.500 do 4.500 evra. Sada se isti prostor jedva izda i za upola manje novca. Zakup u najprometnijim ulicama teško dostiže 40 evra po kvadratnom metru, dok na periferiji cena pada ispod deset evra.
Zarko
29.07.2013. 09:13
Neka mi neko kaze, bar jedan razlog, zbog čega bi neko svratio u propale TC? Nisu cenovno povoljni u bilo kom smislu, nema WC-a, nema se šta brzinski pojesti. Nema gde čovek da sedne da popije kafu, a i ako, ima gde, onda prodaju ono smeće zvano "espreso" za 120din. Ponizenje im je da skuvaju tursku kafu za one koji zele. Tamo se sve raspada i propast se oseća u vazduhu. Nema sreće tamo.
Ako zelis da budes uspesan trgovac, onda moras da ponudis nesto sto je bolje, kvalitetnije, lepse i dugotrajnije od onoga sto nudi konkurencija ili je bar podjednako dobro kao ono sto oni prodaju. To je ono sto svakog ozbiljnog kupca interesuje. Tek nakon toga na red dolazi cena, kada treba izabrati izmedju dva ili vise podjednako dobra artikla. Ignorisanje ovoga je razlog zbog koga taj lokal "Bumerang" na Terazijama propada, a ne propadaju recimo prodavnice u obliznjoj Knez Mihajlovoj ulici.
Zasto stoje prazni,pa zato sto za tu istu lokaciju prvo cinovniku iz poslovnog prostora treba dati od 20 000 -50 000 evra da bi dobio tu lokaciju,ponasaju se kao da im je tata kupio lokal....zato molim vas ta prica o nemastini nepije vodu..vec ti smradovi koji hoce da preko tudjeg truda dodju to novca i prave najvise problema u Srbiji!
Све је то нагрнуло у кафеџије и трговце, сви би да нешто продају и препродају, да се баве бизМисом, да једу леба без мотике... А њиве запарложене... Мотике у шаке, престонички бизМисмени, цурик на село одакле сте утекли у потери за земљом дембелијом!
Нека коначно пропадне тај Београд,да се осталој Србији скине јарам с врата.Не могу два милиона људи да живе од киоска брзе хране,кафића и ухлебљене администрације,а да остатак Србије рмбачи за њих.
Komentari (5)