Beograd: Španci teško voze po snegu!
13. 12. 2012. u 22:01
Poslednjih dana dvadesetak vozila manje na ulicama. Svakodnevno 300 ljudi, u tri smene, vredno radi na održavanju tramvaja u depou "Sava". Tramvaji sa raonikom
DEPO "Sava" u Novom Beogradu juče je više ličio na košnicu, nego na garažu GSP. Mnogobrojni radnici užurbano su otklanjali kvarove na tramvajima kojima su sneg i led napravili ozbiljne probleme, pa su vozila gotovo neprekidno ulazila i izlazila. Velika količina padavina, vozačima, radnicima i putnicima pravila je probleme prethodnih dana, jer su kvarovi na elektro-instalacijama učestali. Zbog toga, veliki broj španskih "Kaf" tramvaja nije mogao ni da izađe na ulice.
Kod starih vozila najučestaliji su kvarovi na motoru, jer je predviđeno da mogu da podnesu svega pet centimetera vode i snega.
- To u Beogradu, kao što svi znaju, nije slučaj, jer su padavine obilne, pa kako voda uvek nađe put, često dopre do elektro-instalacija i tada pravi kratke spojeve - objašnjava Berislav Tomić, inženjer elektrotehnike iz Depoa "Sava". - Jedino što možemo je da se "naoružamo" rezervnim motorima i delovima i otklanjamo kvarove i smetnje. Svakodnevno oko 300 ljudi naporno radi u tri smene i svim snagama se trudimo da građanima omogućimo da bez problema stignu gde su naumili.
I dok zeleni i najnoviji žuti tramvaji uspevaju da se nekako izbore sa vremenskim uslovima, vozači nežnih "španaca" muku muče sa nanosima na šinama. Najveći problem je to što su vozila niskopodna i u dodiru sa naslagama snega i leda dolazi do oštećenja elektronike, a naročito platformi za invalide.
- Kada sneg tek padne i kada je rastresit - nema problema, međutim, kada temperature padnu ispod nule i stvori se poledica, dolazi do ozbiljnih oštećenja - objašnjava Tomić. - To je razlog što, nažalost, veliki broj tramvaja nije u funkciji prethodnih dana. Smanjen je broj vozila na linijama na kojima inače ne saobraća veliki broj ljudi, pa sugrađane prevozi dvedesetak tramvaja manje nego obično. Manje je vozila na liniji "3" koja vozi do Kneževca, ali zato na linijama "7" i "9" koje su prebukirane smanjenje broja vozila ne dolazi u obzir.
Još jedan od problema je i taj što je kod španskih tramvaja sva oprema na krovu, pa voda, kada sneg počne da se topi, dospeva u unutrašnje delove vozila.
- "Španci" su novi i još uvek su pod garancijom, pa zamislite sa kolikim se problemom suočavamo kada zatražimo novac za delove - kaže naš sagovornik. - Naravno da je prvo pitanje šta će novim vozilima delovi, ali niko nije očekivao da ćemo se susresti sa ovim problemom.

Takođe, vozači "Kaf" tramvaja ne mogu da povlačenjem kanapa polome led sa paleta, kao što to može kod starijih, pa dolazi do nestanka struje. Zbog toga su putnici prethodnih dana i po nekoliko sati stajali u dugačkoj koloni vozila dok kvarovi nisu otklonjeni.
- Uveče zbog toga moramo da ih držimo uključene, da bi se topio led, ali ni to nije sjajno rešenje, jer troše mnogo struje - objašnjava Tomić. - Tako da se pre odlučujemo da ih uključimo rano ujutru, pre izlaska na ulicu. Putnicima na prvim polascima je zbog toga nešto hladnije nego ostalima, ali molimo ih da imaju razumevanja.
Naš sagovornik je ipak istakao i pozitivnu stranu "španca" u zimskom periodu, a to je da ova vozila imaju sistem koji prepoznaje prepreke i tada automatski supšta pantograf, kako se ne bi oštetio. To je, kako kažu radnici GSP, nekoliko puta ove zime spasilo delove od većih oštećenja.
RETKE SKRETNICE SA GREJAČIMA
KAKO samo nekoliko skretnica u prestonici ima grejače, pa su bez obzira na veličinu snežnog pokrivača uvek otopljene, vozači na većini ostalih skretnica sav posao obavljaju sami. Kada naiđu na skretnicu, moraju da izađu, uklone sneg, provere kako je okrenuta, da li je zaleđena i ako jeste, očiste je od leda.
**********
LEKARE NE ZAUSTAVLJAU NI SMETOVI
SNEG i hladnoća otežavaju posao patronažnim sestrama, zaposlenima u hitnoj pomoći i

Direktorka DZ "Obrenovac" Maja Todorović, kaže da su se na vreme pripremili za zimski režim rada, na automobilima su postavljene zimske gume, a u gepeku su im metlice i lopate.
- Još niko nije ostao zavejan, iako su uslovi za rad teški, ali moraju imati opremu, da bi mogli da se "oslobode" smetova - kaže direktorka. - Koordiniramo sa Štabom za vanredne situacije i u naseljima gde naše ekipe ne mogu da prođu, ispred njih ide vozilo koje raščišćava put. Najteža situacija je u selima Jasenak i Konatice, gde nema ni puta do svake kuće. Gledamo u nebo i nadamo se da ćemo se do kraja zime snaći isto tako dobro, kao i u ovom prvom naletu. Sve smo uspeli da izguramo, a najveća poteškoća je bila što u nedelju i ponedeljak pre podne nismo uspeli da podelimo terapiju svim pacijentima na kućnom lečenju.
Nebojša Spasojević, šef voznog parka DZ "Lazarevac" kaže da se nije lako probiti do udaljenih sela, naročito kroz uske i neočišćene ulice.
- Tehničari i vozači nose starije pacijente, koji se i bez snega otežano kreću - priča Spasojević. - Nezgodno je kada idemo u naselja koja su preko kopova, jer se tamo slabije čisti, a i prolaze kamioni, pa naprave ogromne useke i onda nam je teško da prođemo. Imali smo poteškoća u Brajkovcu, Trbušnici i Brazilovici.
SESTRE UVEK STIŽU DO BEBA
- PATRONAŽNE sestre su najznačajnije roditeljima u prvim danima, kada beba izađe iz porodilišta i one rade i na plus 40 i na minus 20 - kaže Anđelka Kotević, koordinatorka telefonskog savetovališta "Halo beba", koje kontroliše i rad patronažnih službi pri domovima zdravlja. - Bez obzira na teške vremenske uslove, nijedna se nije žalila i veoma su odgovorne.
Z. Radović
bonaparta
14.12.2012. 10:58
Nemogu da verujem pored domišljatosti naših radnika, sada kada je problem tu, jer na to je trebalo misliti prilikom kupovine tramvaja ili gradnje pruga da se kroz sredinu ostavi kanal sa rešetkama da upada sav taj sneg. Niko da zašafi tvrdu gumu dišina kao što je guna na raonicima čistača snega te da svaki tramvaj koji prođe odnese deo snega. Time bi problem bio rešen barem uslovno.
@bonaparta - A ja ne mogu da verujem da ti, ne mogu pišeš spojeno.
kad citam ovakve stvari zapitam se kako li je u moskvi,njujorku..kad padne sneg,ili to samo nase sluzbe iznenadi sneg u decembru
Zato ovi švajcarci stari po 40 godina sneg gaze i na vreme dolaze... Bravo gradonačelniče. Pa ne možete da kupite formulu jedan i da je vozite po kaldrmi. Katastrofa !
Pa trebali ste da mislite , analizirate i planirate pre kupovine tramvaja.poznavajući srpski mentalitet, verujem da nisu ni razmišjali o vožnji u zimskim uslovima, ako su odlučivali u proleće ili leto.To je takav um .Plus dosta ženskadije u administraciji i upravi, i imamo smešnu situaciju kao ovu..
Komentari (7)