Beograd: Manje akcize ili skuplji prevoz?

M. T. K.

22. 08. 2012. u 21:40

Ponovni skok cene naftnih derivata mogao bi da dovede i do poskupljenja karata u GSP . Poslednje poskupljenje bilo 1. januara 2011. kada je gorivo bilo čak 45 dinara jeftinije

PROTEKLIH desetak dana potrošače u Srbiji udarilo je nekoliko talasa poskupljenja goriva. Evrodizel, koji koriste i autobusi, skočio je na magičnu cifru od 150 dinara, pa je teško verovati da, uprkos svim naporima čelnika grada da izbegnu najnepopularniju meru, Beograđani do kraja godine neće osetiti poskupljenje gradskog prevoza.

Podsećamo, poslednje poskupljenje karata bilo je 1. januara 2011. godine. Tada je cena goriva bila 105 dinara po litru, a sada gotovo 45 dinara više ili čak 42 odsto skuplje, što je u ovom slučaju neodrživo za normalno funkcionisanje GSP.

Svesni teške materijalne situacije u kojoj se nalaze stanovnici prestonice, čelnici Grada Beograda prethodna dva meseca na sve načine pokušavali su da pronađu neko rešenje, po kome se krajnji ceh ne bi prelomio preko džepova već iscrpljenih sugrađana.

U junu, gradonačelnik Đilas pokušao je od tadašnjeg premijera Mirka Cvetkovića da izdejstvuje da budžet Srbije obezbedi subvenciju Gradskom saobraćajnom preduzeću kroz povlašćenu akcizu na derivate nafte. Bivši predsednik vlade ga je odbio sa opravdanjem da Vlada u tehničkom kapacitetu nema mandat da menja Zakon o akcizama.

GORIVO IDE DINAR PO DINAR... POSLE najnovijeg poskupljenja od dinar i po, cena benzina evropremijuma premašila je 160 dinara, a na nekim pumpama na auto-putu litar košta i 170. Evrodizel je skuplji za dinar i litar košta od 148 do 150 dinara. Auto-gas je od sredine jula poskupeo više od deset dinara, pa litar sada košta 78 dinara.

Tada se spekulisalo, nezvanično, da ako Vlada ne pomogne, s početkom školske godine, vrednost karte bi mogla da se uveća prosečno za 20 odsto. Cena pojedinačne karte povećala bi se 60 na 70-75 dinara, dok bi, recimo, mesečna pretplata za zaposlene u prvoj zoni iznosila oko 3.220 dinara, umesto sadašnjih 2.680 dinara.

Beograd svakog meseca već dotira GSP sa oko 520 miliona dinara, kako sugrađani ne bi plaćali ekonomsku cenu karata. Iako će Grad ući u ozbiljnu reorganizaciju GSP, maksimalno pojačati kontrole i insistirati na tome da samo građani koji kupe kartu mogu da se voze, uz postojeću cenu goriva - ništa od toga neće pomoći. Tako da ostaju opcije - povećanje cene prevoza ili da država umanji akcize za gorivo.

MESEČNO ČETIRI MILIONA EVRA!

ZA potrebe normalnog funkcionisanja prestonice, GSP dnevno troši 100.000 litara benzina, odnosno 3.000.000 litara mesečno, pa je ovaj izdatak 450 miliona dinara. U odnosu na januar 2011, razlika je u 120 miliona dinara koje treba da pokriju Grad ili GSP.

SKUPLjE U ZAGREBU, LjUBLjANI, SARAJEVU

ZA stotinak vožnji tokom meseca (koliko je prosek), zaposleni Beograđanin po jednoj vožnji plaća plaća 0,24 evra. U Zagrebu ta cifra je duplo veća, oko 50 centi, dok je u Sarajevu prevoz nešto skuplji od glavnog grada Srbije - 0,28 evra po jednoj vožnji za zaposlenog.

Pojedinačna karta van vozila u Zagrebu košta 190, u Ljubljani 141, a u Beogradu 60 dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (31)

Vožd

22.08.2012. 21:56

Pa šta da poskupe kad sam se letos onesvestio u "klimatizovanom" autobusu. Jel ovo trač ili istina ???

Kuršumlijska Terappija za Bus Plus zaposlene

22.08.2012. 22:24

Lepo je provoditi vreme u prirodi : ). Čiste ulice, čisti parkovi, čista dečija igrališta : ) Svima lepo a i vi nešto da radite

dragan cvetkovic

22.08.2012. 22:27

Pa kada tako lepo znate koliko kosta karta u komsiluku recite nam i koliko je ona naspram plata u procentima! To bi bilo kao da uporedjujete cenu cigareta u Francuskoj i Srbiji! Ovde su oko 6 eura ali uz minimalac od 1.150 eura...koliko bese minimalac u Srbiji?Mislim kad ponekad i toga ima...

Poslednje poskupljenje bilo 1. januara 2011

22.08.2012. 23:38

NIJE TAČNO. Poslednje poskupljenje je bilo 01. novembra 2011. Tada je cena pojedinačne karte poskupela za 20%. Kupljena na kiosku sa 50 na 60, a u vozilu sa 100 na 120 dinara. Tada su takođe poskupele i pretplatne markice. Ne znam zašto uporno preko medija plasiraju pogrešnu informaciju kada je bilo prethodno poskupljenje. Da li oni misle da je narod totalno blentav? Kada su uveli bus plus rekli su da to pravi uštedu, ali cene karata nisu snizili.

To na Vlasnik BusPlus-a računa , njemu daš 11 miliona eura a on računa da je dobio 1 milion eura

23.08.2012. 00:15

@Poslednje poskupljenje bilo 1. januara 2011 - i mnogo lepo računa ali samo za njega lično

Srle

23.08.2012. 02:15

@Poslednje poskupljenje bilo 1. januara 2011 - Pre tačno mesec dana u jednom drugom mediju predstavnik gradske uprave Bojan Bovan je izjavio: "Naglašavamo da cene prevoza nisu menjane dve godine..." Kao od 2010 nisu menjane cene. Znači misle da smo mi vrlo kratkog pamćenja i da mogu da nas driblaju kako hoće. I da naziđuju cene kako im se prohte uz obrazloženja koja nisu istinita. E pa ne može. Takav pokušaj obmanjivanja javnosti neće biti zaboravljen.

Vasilije

23.08.2012. 00:13

Nema nikakvog razloga za poskupljenje ! Prvo treba javno da objave finansije GSP-a. Podaci koje iznose su kontradiktorni: grad dotira 70 % troškova GSP-u, grad plaća mesečno GSP-u 520 mil. din., građani mesečno plaćaju markice i karte oko 6 mil. EUR, 300.000 putnika se navodno dnevno "švercuje", dnevno se preveze čas milion, čas 2 miliona ljudi, itd.Gruba procena govori da bi milion ljudi koji bi kupili markicu od 700 din. doneli GSP-u 700 mil. din. mesečno. Imaju IQ

Rio

23.08.2012. 16:52

@Vasilije - Taj film, da se vide finansije GSP-a, ljudi iz grada neće dozvoliti da vidiš.

Vasilije

23.08.2012. 17:48

@Vasilije - To ISKLJUČIVO zavisi od doslednosti i upornosti građana !!! Ne bih olako isključio tu mogućnost !

Rio

23.08.2012. 19:57

@Vasilije - Nema tu upornosti i doslednosti. GSP kontroliše SPS koji je u zajedničkom dilu sa Djilasom oko BusPlusa. Oni nisu ludi da pokazu nesto, sto bi im naskodilo.

Vasilije

24.08.2012. 07:32

@Vasilije - Dokle više sa IZGOVORIMA da nešto "ne možemo", da nam nešto "ne daju", itd. Branite ono što je vaše, tj. naše SVIM SREDSTVIMA, inače ste gori od svih tih kriminalaca koji nas nemilosrdno uništavaju ! Ne ponašajte se neodgovorno !

Rio

24.08.2012. 09:52

@Vasilije - Sve su fraze, moj Vasilije! One nisu od pomoći. To i ja znam. Ti lepo organizuj i "podigni" gradjane. Gradjani ne mogu sami da ustanu, neko mora da ih pozove, a posle će da vidimo.

srboje

23.08.2012. 06:21

e samo sto niste zaplakali u tekstu..jadan gsp neodrzivo je sa sadasnjim cenama...ah..a u zagrebu duplo skuplje....ah ! a jel znate prosecnu platu u hrvatskoj i da nezaposleni imaju socijalnu pomoc,ne to nista ne pise nego je jedino vazno da je duplo skuplja karta i da raste cena goriva i da jadan gsp( busplus vlasnici) nema para,a sto je prosecna plata 20000din (180E) i sto niko ne dobija platu po 3-6 meseci to ne pisete nego se tu glupirate i pisete lazne informacije,poslupljenje je bilo u

dejan

23.08.2012. 10:37

Ček, ček, ček... zašto se sada poskupljenje pravda preko ledja GSP-a? Pa to preduzeće više nije zaduženo za prodaju karata, već Bus Plus! Stvar je zapravo u tome da su pokušali da povećaju naplatu tako što su povećali broj kontrolora i lovili narod po autobusima, pa kad su videli da to baš i ne prolazi, sada hoće da povećaju cenu!

Gspovac

23.08.2012. 12:08

@dejan - Čak su izmestili brojanje novca iz GSP-a. Mi u GSP-u pojma nemamo koliko je novca ubrano, da li je bas toliko inkasirano. Nama nas novac udeljuje Apex i sebi uzima svoj deo. Da li je toliko novca palo ili ne, mi ne znamo.

velja69

24.08.2012. 18:52

@dejan - Izmesteno je brojanje novca iz GSP-a tamo nekom bus plusu? Nisam znao, veruj mi prijatelju. Ovo je nevidjena sramota sta smo doziveli u nasem gradu. Pa vi fakticki i nemate uvid u to koliko je prodato karata, naplaceno kazni itd. Prevrsila dara meru i dokle cemo da ovo trpimo. Izgleda da cekamo na kap u prepunoj casi.

Bora

23.08.2012. 11:14

"čelnici Grada Beograda prethodna dva meseca na sve načine pokušavali su da pronađu neko rešenje" Jedno od rešenja je da u naplati karata nema posrednika. Ne treba nam taj Bus plus + Apex + Linus i ko se još sve nakačio. Bus plus uzima 8.5% ako ne i više ni za šta. Ko zna ko se još grebe od naplate karata. Eto vam rešenje gospodo.

U 2011 poskupljene karata od 43%

23.08.2012. 11:41

01. januara sa 42 na 50, 01. novembra sa 50 na 60. I zašto se u celoj priči stalno govori o GSP kada ima i gomila privatnika. Da li vam to privatnici traže poskupljenje uključujući i famozni Apex za naplatu? Ako se privatnicima ne isplati da voze i ne moraju, više će ostati para za GSP. Racionalizujte poslovanje oko gradskog prevoza uključujući i način naplate, a ne samo da pričate kako nešto pokušavate, ali eto kao nema rešenja osim da podignete cenu prevoza.

Zika Pavlovic PxFxCx

23.08.2012. 12:09

Ti idi zivi u Ljubljanu ili Zagreb. Nemoj mi porediti okolne zemlje Ne zanima me!!! Ja primam platu ovde 25hiljada dinara i ti sad kazes da je normalno da odvajam po 5000din svaki mesec za prevoz? Sramno je sta se u ovoj zemlji dogadja. Kazu 2 godine nije poskupeo prevoz, evo ja kazem meni je plata zavarena na tu cifru od 2008 kad sam dobio posao. Pa sta sad treba da protesujem? Kod privatnika odma ide noga u dupe cim se pobunis..... Drzava Banana, politicari lopovi....eto gde smo stigli

zoki

24.08.2012. 07:55

@Zika Pavlovic PxFxCx - Pa svi ste vi glasali za žute i SNS. Šta se sad bunite. Uživaj brate.

Alex

23.08.2012. 15:14

Karte su poskupele pre manje od godinu dana, u novembru, tako da je ovo masna laz, niko ozbiljan ovako nesto ne bi trebalo sebi da dozvoli. Cena karte je fiksirana pre manje od godinu dana, ali su i mnogim gradjanaima plate fiksirane godinama, pa sta cemo sa tim?

Gspovac

23.08.2012. 18:32

Siguran sam da se ovo poskupljenje prizeljkuje zbog pokrivanja raznih pljački koje će da pokrije poskupljenje prevoza. Treba doći i pogledati po kakvim nenormalnim cenama, sin bivseg direktora Nikolića radi adaptacije u Direkciji GSP-a. BusPlus je zajedničko maslo Djilasa i SPS.

velja69

24.08.2012. 18:44

@Gspovac - Upravo tako, prijatelju. Samo me interesuje kako cemo eliminisati te ljude koji manipulisu nasim gradskim preduzecem i ko ce im suditi za malverzacije i sticanje ogromnom bogatstva za kratko vreme. Nisam radnik GSP-a niti clan ijednog sindikata, ali vidim sta se radi i kako ovo preduzece koje fakticki gradjani finansiraju propada od raznoraznih bus plus minuseva.

toshiba

23.08.2012. 20:12

Mene zanima jedna stvar,neko rece da firme uplacuju radnicima novac za Bus Plus.Da li svi uplacuju,koliko i kada je uplata novca za BP?Radim u drzavnoj firmi,novac za prevoz se uplacivao dva meseca unazad,medjutim doneli su pravilo da uplacuju samo onoliko koliko si bio dana na poslu a ostatak odbijaju.Posto su odbili za mesec jun po novom sledovanju dobio sam svega 480 dinara,a za mesec avgust nisam dobio nista jer cu novac za avgust da dobijem tek u oktobru...NE RAZUMETE ME NISTA,ni ja VAS...

dejo

24.08.2012. 09:48

Gospodo iz Gradske vlasti,umesto novih autobusa na naftu,kupite barem 200 novih trola koje idu na domacu struju,koja se proizvodi iz domacih resursa.Širite tramvajsku mrežu,napravite nove stanice za BGVoz i konačno krenite da gradite Metro.Deo od akciza za naftu +putarina+parkiranja na teritoriji grada pretvorite u taksu za Metro to je jedino dugorčno rešenje..

velja69

24.08.2012. 18:39

Mala ispravka: Ponovni skok cena naftnih derivata mogao bi da dovede do skoka cena karata u BUS PLUSU a ne u GSP-u, posto GSP fakticki ne postoji od februara ove godine. Rade sa gradskim preduzecem sta hoce i kako hoce.