DARKO Šuković, penzioner iz Beograda, tužio je 12. marta Elektroprivredu Srbije, tačnije EDB, jer veruje da su ga oštetili za desetine hiljada dinara tokom poslednjih 12 godina.

- Pre šest godina posumnjao sam da mi neko krade struju, jer su računi bili neverovatno veliki. U to vreme sam ostao bez posla i nisam mogao da ih plaćam. Požalio sam se Elektrodistribuciji da nešto nije u redu. Odgovorili su mi da, ako mi neko krade struju, to je moj problem, a ako brojilo nije u redu, briga je njihova - priča Šuković.

EPS: NEMA PUNO PRIGOVORA U EPS tvrde da svake godine baždare oko 200.000 brojila. - Sada smo u malom zaostatku zbog promene propisa iz oblasti mera i dragocenosti - kaže za „Novosti“ Milan Mirosavljević, direktor Sektora za tarifne kupce.
- Da bi laboratorije dobile akreditaciju, potrebno je promeniti određene tehničke uslove. Zasad smo u Vojvodini akreditovali četiri laboratorije, a ovaj broj će biti veći u narednom periodu. Ne dobijamo značajan broj prigovora od potrošača, a sve probleme rešavamo u hodu. Jer, događa se da se brojilo pokvari, što otkrivamo i na prijavu kupaca, ali i distribucije. Prema njegovim rečima, zaostatak u baždarenju strujomera biće nadoknađen u sledećih nekoliko godina. - Kada se brojilo baždari, potrebno je staviti drugo kako to kupac ne bi osetio - objašnjava Mirosavljević.
- Problem nastaje zato što tenderi za ovu proceduru dugo traju. (P. J.)

Posle nekoliko uzaludnih pokušaja da reši problem, on prestaje da plaća struju. Računi su se kretali između 6.000 i 11.000 mesečno, s tim da je zimi koristio peć za noćno dogrevanje, a danju se porodica grejala na drva. Dugovi za neplaćene račune su brzo rasli i prošle godine dostigli skoro 200.000 dinara. Tad je shvatio da je vrag odneo šalu, i posle pet godina preganjanja, pristao da plati kontrolu brojila:

- U avgustu je ekipa izašla na teren, skinula staro brojilo i odnela na kontrolu u laboratoriju u Zemunu, i postavila novo. Ubrzo sam shvatio da su mi računi manji za trećinu, a 2. novembra stigli su i rezultati ispitivanja strujomera.

U nalazu je potvrđeno da je staro brojilo bilo neispravno. Doslovce je navedeno: „Merilo električne energije ne zadovoljava proces kontrolisanja.“

Šuković naglašava da je, po Zakonu o energetici i Uredbi o uslovima isporuke električne energije, EPS obavezan da vrši kontrolu brojila jednom u 12 godina. Njegov uređaj je postavljen 1994. i od tada nije baždaren.

Zato je podneo EDB zahtev za vansudsko poravnanje, ali su ga odbili 9. decembra, tvrdeći da rezultati laboratorije nisu gotovi, iako su bili završeni mesec dana ranije. U dopisu koji je dobio navodi se i da, čak i ako izveštaj pokaže da je staro brojilo bilo neispravno, oni ne pristaju na poravnanje.

- U međuvremenu, Javni servis je objavio da u lozničkom kraju ED Loznice užurbano radi na kontroli ispravnosti brojila, jer je utvrđeno da od 60.000 brojila čak 40.000 nije baždareno. Ako bismo se poveli za slučajem Loznice, gde dve trećine uređaja nije ispravno, to bi značilo da bi od tri miliona brojila, koliko ih ima u Srbiji, oko dva miliona moglo da bude neispravno - primećuje Šuković.

A to opet znači da je neko u ogromnom gubitku. On sumnja da su oštećeni građani, jer plaćaju mnogo veće račune za struju nego što je troše. Kako kaže, da strujomeri mere na štetu EPS, verovatno bi ih ovi redovnije kontrolisali.

Zato je podneo tužbu Prvom osnovnom sudu, koji ju je vratio „kao neurednu“ i sada ima rok od osam dana da je ispravi. U međuvremenu, obratio se i ombudsmanu, tužilaštvu i SBPOK-u.

- Ljut sam jer EPS preti građanima sudskim izvršiteljima ako ne izmiruju račune, a njima ne fali ni dlaka sa glave kada oštete građane - zaključuje Šuković.