GSP: Elektronske karte zameniće papirne
16. 08. 2011. u 22:19
Beograđani će gradsku vožnju, od jeseni, plaćati elektronskim putem. Očekuje se smanjenje troškova i lakša naplata
Direkcija za javni prevoz potpisala je pre godinu ugovor sa grupom učesnika koji su izabrani na konkursu za uvođenje novog sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima. Posao vodi kompanija "Kent kart" iz Istanbula u saradnji sa firmama "Apeks solušn tehnolodži" i "Lanus" iz Beograda. Novi sistem ima podsisteme za upravljanje vozilima sa informisanjem putnika i za naplatu karata sa kontrolom putnika. U Gradskom saobraćajnom preduzeću "Beograd" kažu da se projekt uvođenja tiketinga i monitoringa u vozilima javnog prevoza odvija prema planu.
- Rokovi utvrđeni ranije biće ispoštovani, pa putnici mogu da očekuju da će tiketing zaživeti u oktobru - kažu u GSP. - Najpre će biti pušten u test fazu, dok će praćenje vozila javnog prevoza biti omogućeno početkom naredne godine. Zahvaljujući monitoringu, građani će tada moći da se informišu i o očekivanom vremenu dolaska vozila preko SMS poruka ili internetom, kao i na stajalištima.
Podsistem za naplatu karata biće realizovan pomoću beskontaktne plastične smart kartice, beskontaktne papirne smart karte i papirne karte za jednu vožnju. Beskontaktne smart karte imaju ugrađen mikroprocesor, memoriju i antenu pomoću koje komuniciraju sa uređajima na rastojanju do deset centimetara. Karte će se validirati prilikom ulaska u vozilo i to prinošenjem uređaju koji će biti postavljen pored svih vrata u vozilu.
Prednost novih karata je u tome što će putnici moći da ih dopunjavaju po potrebi, kao što to sada čine sa računim za mobilni telefon. Beskontaktne personalizovane plastične smart karte su zapravo kao sada povlastice. U ovim kartama će se nalaziti podaci o vlasniku sa fotografijom i o vrsti pretplate, da li je za osnovce, studente, zaposlene... Dopunjavaće se jednom mesečno. Beskontaktne nepersonalizovane plastične smart karte - takozvani "elektronski novčanik", ne glase na ime, već poput halo kartica služe za određeni broj vožnji za određeni novčani iznos. Pošto se potroši, iznos se ponovo dopunjava. Beskontaktne papirne smart karte - namenjene su korisnicima i turistima za određeni vremenski period, recimo dnevnu vožnju.
Cilj projekta je poboljšanje javnog prevoza - planiranje rada linija i utvrđivanje optimalnog broja vozila. Takođe, očekuje se i smanjenje troškova, a samim tim i subvencija koje se izdvajaju za gradski prevoz. Osim poboljšanja naplate u gradskom prevozu, očekuje se da će nova tehnologija povećati i bezbednost, kako putnika, tako i vozača.
Prema ugovoru firma kojoj je poveren posao tiketinga i monitoringa ima obavezu i da nabavlja, distribuira, organizuje kontrolu putnika i održava kompletan sistem. Projektovana vrednost opreme i softvera je 12 miliona evra. Grad Beograd za ovaj posao neće izdvajati sredstva, a ugovor predviđa da firmama koje su za njega zadužene pripadne 8,53 odsto prihoda od mesečne prodaje karata. Ugovor je potpisan na deset godina s tim što grad ima mogućnost otkupa opreme pre isteka tog roka. Plaćanje novog sistema počinje tek po puštanju sistema u rad, početkom 2012. godine.
PRAĆENJE VOZILA
Sistem za praćenje vozila zaživeće tek dogodine. Monitoring će koristiti satelitski sistem za određivanje pozicije vozila, koju će bežičnim putem slati u operativni kontrolni centar. Prijemnici će biti ugrađeni u svako vozilo i na 30 sekundi slati podatke. Kontrolni centar će da prikuplja, obrađuje i skladišti podatke o pozicijama vozila, koje će prikazivati dispečerima. Svaki dispečer će moći da prati i upravlja kretanjem oko 200 vozila.
KUPOVINA
Beskontaktne personalizovane karte moći će da se kupe na 25 prodajnih mesta opremljenih digitalnim fotoaparatom, računarom i štampačem za smart karte.
Personalizovane i nepersonalizovane karte će moći da se dopune na 800 prodajnih mesta (trafike, prodavnice) ili preko Interneta.
Shomy
16.08.2011. 23:17
Nema narod leba da jede ,a vi uvodite kojekakve gluposti!
glupost
Skoro pola godine su informacije i komentari o otimacini dobrog dela prihoda GSP pod embargom. Apex i Lanus su glavni igraci ove otimacine, a Kentkar je ikebana. I ovde su sindikati odigrali svoju izdajnicku ulogu, a sve ovo je GSP mogao da uradi bez "pomoci" uzurpatora. Ovde se konkretno radi o iznosu od 180 - 250 milona evra koje ce zavrsiti u dzepovima Lanusa, Apex-a i Roaming el.
Pre skoro 40 godina Beograd je imao odličan sistem naplate karata i prave automate za karte. Sve to je koštalo mnogo manje nego ovaj ''personalizovani'' i ''nepersonalizovani'' sistem karata. Pri tome se ceo sistem održavao u posebnoj tehničkoj službi GSP-a, a ne u tamo nekoj XY firmi. Živo me zanima koji ''mister 3%'' u ovom slučaju? Beogradu je potreban nov sistem, ali mi se čini da je ovde u pitanju žešća korupcija...
Projektovana vrednost opreme je 12 mil. evra koju ce ulagaci povuci iz prihoda GSP-a. Ovo nije istina. Zagrebacki tiketing i monitoring sistem koji je mnogo skuplji i savremeniji je kostao oko 10 mil. evra. GSP ce biti prava krava muzara koju ce oglodati Apex i Lanus bivseg tuzioca za organizovani kriminal Terzica protiv koga jos nije zavrsena istraga zbog pomaganju Bagziju.
Komentari (53)