GSP: Elektronske karte zameniće papirne

N. V. BRKOVIĆ

16. 08. 2011. u 22:19

Beograđani će gradsku vožnju, od jeseni, plaćati elektronskim putem. Očekuje se smanjenje troškova i lakša naplata

BEOGRAĐANI će gradsku vožnju, od jeseni, da plaćaju elektronskim putem. Umesto dosadašnjih papirnih karata, uvode se dugotrajne smart kartice koje će po potrebi moći da se dopunjuju.

Direkcija za javni prevoz potpisala je pre godinu ugovor sa grupom učesnika koji su izabrani na konkursu za uvođenje novog sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima. Posao vodi kompanija "Kent kart" iz Istanbula u saradnji sa firmama "Apeks solušn tehnolodži" i "Lanus" iz Beograda. Novi sistem ima podsisteme za upravljanje vozilima sa informisanjem putnika i za naplatu karata sa kontrolom putnika. U Gradskom saobraćajnom preduzeću "Beograd" kažu da se projekt uvođenja tiketinga i monitoringa u vozilima javnog prevoza odvija prema planu.

- Rokovi utvrđeni ranije biće ispoštovani, pa putnici mogu da očekuju da će tiketing zaživeti u oktobru - kažu u GSP. - Najpre će biti pušten u test fazu, dok će praćenje vozila javnog prevoza biti omogućeno početkom naredne godine. Zahvaljujući monitoringu, građani će tada moći da se informišu i o očekivanom vremenu dolaska vozila preko SMS poruka ili internetom, kao i na stajalištima.

Podsistem za naplatu karata biće realizovan pomoću beskontaktne plastične smart kartice, beskontaktne papirne smart karte i papirne karte za jednu vožnju. Beskontaktne smart karte imaju ugrađen mikroprocesor, memoriju i antenu pomoću koje komuniciraju sa uređajima na rastojanju do deset centimetara. Karte će se validirati prilikom ulaska u vozilo i to prinošenjem uređaju koji će biti postavljen pored svih vrata u vozilu.

Prednost novih karata je u tome što će putnici moći da ih dopunjavaju po potrebi, kao što to sada čine sa računim za mobilni telefon. Beskontaktne personalizovane plastične smart karte su zapravo kao sada povlastice. U ovim kartama će se nalaziti podaci o vlasniku sa fotografijom i o vrsti pretplate, da li je za osnovce, studente, zaposlene... Dopunjavaće se jednom mesečno. Beskontaktne nepersonalizovane plastične smart karte - takozvani "elektronski novčanik", ne glase na ime, već poput halo kartica služe za određeni broj vožnji za određeni novčani iznos. Pošto se potroši, iznos se ponovo dopunjava. Beskontaktne papirne smart karte - namenjene su korisnicima i turistima za određeni vremenski period, recimo dnevnu vožnju.

Cilj projekta je poboljšanje javnog prevoza - planiranje rada linija i utvrđivanje optimalnog broja vozila. Takođe, očekuje se i smanjenje troškova, a samim tim i subvencija koje se izdvajaju za gradski prevoz. Osim poboljšanja naplate u gradskom prevozu, očekuje se da će nova tehnologija povećati i bezbednost, kako putnika, tako i vozača.

Prema ugovoru firma kojoj je poveren posao tiketinga i monitoringa ima obavezu i da nabavlja, distribuira, organizuje kontrolu putnika i održava kompletan sistem. Projektovana vrednost opreme i softvera je 12 miliona evra. Grad Beograd za ovaj posao neće izdvajati sredstva, a ugovor predviđa da firmama koje su za njega zadužene pripadne 8,53 odsto prihoda od mesečne prodaje karata. Ugovor je potpisan na deset godina s tim što grad ima mogućnost otkupa opreme pre isteka tog roka. Plaćanje novog sistema počinje tek po puštanju sistema u rad, početkom 2012. godine.



PRAĆENJE VOZILA

Sistem za praćenje vozila zaživeće tek dogodine. Monitoring će koristiti satelitski sistem za određivanje pozicije vozila, koju će bežičnim putem slati u operativni kontrolni centar. Prijemnici će biti ugrađeni u svako vozilo i na 30 sekundi slati podatke. Kontrolni centar će da prikuplja, obrađuje i skladišti podatke o pozicijama vozila, koje će prikazivati dispečerima. Svaki dispečer će moći da prati i upravlja kretanjem oko 200 vozila.


KUPOVINA

Beskontaktne personalizovane karte moći će da se kupe na 25 prodajnih mesta opremljenih digitalnim fotoaparatom, računarom i štampačem za smart karte.

Personalizovane i nepersonalizovane karte će moći da se dopune na 800 prodajnih mesta (trafike, prodavnice) ili preko Interneta.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (53)

Bora

17.08.2011. 09:27

Skoro pola godine su informacije i komentari o otimacini dobrog dela prihoda GSP pod embargom. Apex i Lanus su glavni igraci ove otimacine, a Kentkar je ikebana. I ovde su sindikati odigrali svoju izdajnicku ulogu, a sve ovo je GSP mogao da uradi bez "pomoci" uzurpatora. Ovde se konkretno radi o iznosu od 180 - 250 milona evra koje ce zavrsiti u dzepovima Lanusa, Apex-a i Roaming el.

Zoran

17.08.2011. 10:05

Pre skoro 40 godina Beograd je imao odličan sistem naplate karata i prave automate za karte. Sve to je koštalo mnogo manje nego ovaj ''personalizovani'' i ''nepersonalizovani'' sistem karata. Pri tome se ceo sistem održavao u posebnoj tehničkoj službi GSP-a, a ne u tamo nekoj XY firmi. Živo me zanima koji ''mister 3%'' u ovom slučaju? Beogradu je potreban nov sistem, ali mi se čini da je ovde u pitanju žešća korupcija...

Toma

17.08.2011. 10:06

Projektovana vrednost opreme je 12 mil. evra koju ce ulagaci povuci iz prihoda GSP-a. Ovo nije istina. Zagrebacki tiketing i monitoring sistem koji je mnogo skuplji i savremeniji je kostao oko 10 mil. evra. GSP ce biti prava krava muzara koju ce oglodati Apex i Lanus bivseg tuzioca za organizovani kriminal Terzica protiv koga jos nije zavrsena istraga zbog pomaganju Bagziju.

Igor

17.08.2011. 10:31

@Toma - Nisam bas u toku oko cena, ali na prvi pogled, GSP opsluzuje mnogo veci broj korisnika od slicne firme u Zagrebu. Ili?

Ivan

17.08.2011. 11:34

@Toma - Pa ako je Zagreb koštalo 10miliona, onda smo mi sa 12 prošli dobro, jer imamo mnogo veći broj vozila koje treba opremiti od Zagreba. Shvatam zašto se GSP i vozači protive sistemu praćenja, dosad su mogli da namerno sabotiraju rad prevoza. Koliko puta sam video kako vozač bezobrazno neizvršava neki polazak, posebno poslednji,preskače stanice polazi pre vremena! Nadam se da će se sada videti ko radi, a ko ne!

aco

17.08.2011. 17:10

@Toma - Jeste ivane videdeces i sad dali ce se neko voziti bez karte kao sada kada naplatu vrsi privatnik nema sverca ili plati ili idi peske .Pravice te vi gsp od blata.

Toma

17.08.2011. 17:53

@Toma - Nista nisi shvatio! U Zagrebu je na svakom stajalistu displej sa dolascima vozila, a ovde toga nema. Dakle, moras da saljes sms da bi pitao o dolasku vozila, sto znaci da se radi o daleko jeftinijoj opremi koja ne moze da kosta vise od one sa displejima. Daleko je to od 12 miliona evra, kao sto je daleko da ih ugradnja klime po vozilu kosta 20 000e.

hahaha

18.08.2011. 11:22

@Toma - e jedva cekam da vidite. toliko nas mrzite i mislite da mi to nesto radimo namerno (ima slucajeva ali retko) i nista se promeniti nece osim naplate i vece cene prevoza.

Vozac

17.08.2011. 10:56

Mene zanima ko su vlasnici ovih parazitskih firmi koje je instalirao gradonacelnik da bi se otimao prihod od gradskog prevoznika. Ko su ti ljudi i sa kakvim pedigreom? Zasto su zabranjeni komentari na ovu temu u svim listovima, a narocito u Blic-u? Neka taj APEX i LANUS idu u Narodnu banku, pa neka tamo naplacuju i dele prihod bez rada.

Milena

17.08.2011. 11:14

Koliko ce kostati taj SMS za informisanje o polascima? Kome ce da idu sve te pare u dzep? Neka milion ljudi dnevno posalje SMS da pita za polazak busa, to ce biti ogromne pare koje ce otici u neciji dzep. Hoce li se popraviti prevoz od tolikih para?

pare pare pare

18.08.2011. 17:21

@Milena - da sms kosta 1 din ,a nece kostace po 30 ,to je 30 miliona dnevno tj 30 hiljada evra i taman da neki tamo direktor plati sinu putovanje na sejsele za 4ti rodjendan ,a za 5ti nov audi ali ce zato da poskupe karte na 500 din ,razumete gorivo EU vanzemaljci vampiri i neciste sile iz druge dimenzije koje uticu na kurs dinara

Svetlana

17.08.2011. 12:09

LOpovluk, nigde na svetu gradjani posle 65 godina ne plaćaju prevoz. Dobijaju besplatno. A ovde se penzionerima naplaćuje po 400 din. godišnje. Sramota! Zar svake godine treba pljačkati penzionere Srbije. Isto tako nezaposleni povlasticu plaćaju svake godine. Lopovluk. Na zapadu dobijaju knjižicu koja se može puniti dokle god su na birou.

Student

17.08.2011. 15:31

@Svetlana - Jao, pa vi se žalite za 400dinara godišnje, a šta mi studenti da kažemo, nama uzimaju 1100dinara mesečno! Za sada bih samo uveo da penzionerima te povlastice ne važe u špicevima, da bi se malo rasteretio saobraćaj.

hahaha

17.08.2011. 20:28

@Svetlana - bas mnogo 1100din da se vozis ceo mesec. onda nemoj, idi taxijem ili jos bolje, kupi biciklu.

Student

17.08.2011. 21:14

@Svetlana - Samo upoređujem cenu koju penzioneri daju od 33.3 dinara mesečno i studenti koji daju 1100dinara mesečno, pa se još žale kako plaćaju prevoz! Inače, poređenja radi u Zagrebu studenti ne plaćaju prevoz.

strumf

18.08.2011. 17:19

@Svetlana - studentu opusti se,svako sa bistrom svesti te razume, ovaj sto te provocira je verovatno neki penzos koji je u sfrj radio,tj sedeo u drzavnoj firmi po ceo da pa tako zaradio penziju i drzak stav

gdfgdfgdf

17.08.2011. 12:20

Sada GSP (tj BIA ili ko vec) moze da nas prati gde god idemo :) Bas lepo :)Pitam se ako izadjem iz autobusa da bi debela baba iza mene izasla pa se vratim u autobus GSP meni naplatiti dve voznje?

strumf

18.08.2011. 10:59

@momir - da,skupi su mercedesi i bmw, a ko da plati nego ovce sto se gaze po autobusima, sve su oni izracunali vec

Rooster hill

17.08.2011. 12:30

Је л' ћемо и за ове карте морати да стојимо у редовима од 3 ујутру?

Ivan

17.08.2011. 15:36

@Rooster hill - Pa valjda će 800 prodajnih mesta biti dovoljno. Rekoše da su u cenu uključeni i displeji na stajalištima koji obaveštavaju o vremenu dolaska sledećeg vozila. Sada nešto ne vidim da se to pominje?

Toma

17.08.2011. 17:44

@Rooster hill - Moraces da saljes SMS i da pitas, a to kosta. Nema displeja, moraces da platis.

boyan92

17.08.2011. 12:44

kod nas nista ne moze pametno da se napravi , a da odma ne idu komentari lopovluk ,, korupcija , gladan narod...

penzioner

17.08.2011. 13:48

Da li ce oni koji imaju povlastice morati da vade nove?I kad ce se poceti sa izdavanjem novih povlastica za one koji u septembru pune 65 godina?

Ivan

17.08.2011. 15:32

@penzioner - Verovatno sada od oktobra za naredni period, penzionerima od nove godine pretpostavljam, kao i dosada.

Stojkov

17.08.2011. 18:28

Da nije ti 12 000 000 evra za opremu malo naduvano?!!! Ova oprema u Kini kosta od 3 500 000 do 4 600 000$ u zavisnosti od kvaliteta i proizvodjaca. Ljudi, zaustavite se malo. Imajte malo mere! Niti ovo ovoliko kosta, niti vas je ugradnja klima uredjaja kostala 20 000 evra po vozilu. Ne preterujte, doci ce neka druga vlast koja ce sve ovo staviti pod lupu, a onda ce neko zazaliti.

hahaha

17.08.2011. 20:25

zasto lepo ne napisete ljudima koliko ce oni zaraditi za tih 10 godina. procenjuje se oko 150 miliona eura. narode, to cemo mi da platimo niko drugi. zasto grad ne odvoji tih 12 miliona (koje nema) pa za 10 godina ustedi 138miliona. al ce neki pojedinci da se obogate, vec ih vidim kako trljaju ruke.

Boris

18.08.2011. 10:34

O cemu se ovde radi? Ovde se radi da se zarade poeni kod gradjana na osavremenjivanju naplate prevoza, ali i da se dobro zaradi. Znaci, em gradjani pevaju od srece, em dzepovi prepuni. Ovo je idealna kombinacija. Evo ovako, citaci koji se vide na slici ne kostaju u Kini vise od 45$ po komadu i puta 3000 komada za 1300 vozila iznosi 135 000$ i plus kontrolna soba sa monitorima.

Sasha

18.08.2011. 11:23

Ja sam se slatko nasmejao:)Veliki procenat ljudi ne ume da barata ni papirnim kartama koje treba samo ponistiti u automatu,bas ce da se snalazi u elektronskoj naplati ! Samo ce dati nove izgovore svercerima koje nece moci ignorisati ! Vec zamisljam pojedine putnike ka Borci,Kotezu,Zemun polju...nema ju ni licne karte a kamoli karte za prevoz!

Ja

18.08.2011. 11:56

Prema ovom planu, firma koja ce ugraditi ovaj sistem za 12 miliona eur, zaradice za 10god 51 780 000 eur. Razliku od skoro 40 mil bi, cini mi se, gradjani ove zemlje znali u sta da utrose.

Jovica

18.08.2011. 13:21

@Ja - Ne, te pare ce strpati u dzepove likovi iz Apexa, Roaminga i Lanusa cija se imena drze u najvecoj tajnosti. To su sve licnosti iz vladajuceg miljea koji su namirisali ogroman novac, tako sto ce za GSP i u ime GSP naplacivati prevoz i tako inkasirati lepe milione. Zasad, oni cute i ne talasaju.

Branka

18.08.2011. 13:06

Eto kako gradska mafija zaradjuje neprekidno, tako sto stalno "poboljsava" prevoz u gradu. Sto losije autobuse kupis, tebi dobro, jer posle stalno "nabavljas" rezervne delove za vozila koja se stalno kvare. Sto vise nabavki njima puniji dzep. Da ne bese Japanaca da nam izaberu one MAN-ove, Beograd bi bio pun krseva. Nama sto gore - njima bolje.

strumf

18.08.2011. 16:08

gps navodjenje autobusa,satelitska podrska, specijalni tasteri,kametre koje pokrivaju 99,9 , saradnja sa FBI ...... u leeleeeee da se tako rvate sa kriminalom pa srbija bi bila zemlja snova, ali gresim onda nebi ni bilo ovakvo debilskih rasipanja para

pare pare pare

18.08.2011. 16:10

e sad vi kupujte karte sa cenama vecim od londona,pariza i amsterdama o kojima oni non stop zvone da bi se oni vozikali u blindiranim kolima a vi se gurajte po gsp i svajajte i tucite ,samo tako da oni sto vise vila hotela i aviona kupe

Mirko

18.08.2011. 19:00

Kao sto lazu da most na Adi kosta 500 mil. evra isto takva ( ako ne i veca) je laz da ova oprema kosta 12 miliona evra. Za te pare moze lepa fabrika da se sagradi.

Toma

19.08.2011. 11:19

@mile - Eee, da vidis ti sta je u Blicu! Tamo urednik ne sme ni da pomisli da nesto objavi o naplati i kvalitetu prevoza. Ako, nesto i procuri, onda pusti 4 - 6 komentara, toboze, nijeih bilo vise. Ili ne sme, ili su ga "motivisali".

cha cha cha

19.08.2011. 16:03

I tako meni skida automat parice sa kartice, a svercerima nista... Udje lepo i prodje pored automata, neprimecen. A budale neka placaju i dalje!

sirko

19.08.2011. 19:07

@cha cha cha - a ti mislis da neko iz hira ili luksuza ide autobusom i jos se svercuje, pa ako prodjes nekad pored gsp ili ako ides njim to je haos i uzas kako su ljudi siromasni ,i nemoj da mi sad filozofirate na komentar ,jer bilo kakav komentar je mozda namenjen za virtuelnu srbiju,imate tu igricu u virtuelnom svetu pa tamo mozda prodje

Srba Filipovic

20.08.2011. 13:00

Suzbijamo svercere iz GSP-a,ali zato drzava podstice sverc droge i belog roblja. Suzbijamo ljude ,koji nemaju da plate prevoz,umesto da im omogucimo radna mesta,da mogu da zarade i plate taj isti prevoz. Mnogo je toga u Srbiji naopako postavljeno. Meni su svi bez posla i ne znam od koji para misle da im platim prevoz!?

maaki

20.08.2011. 16:37

"Prema ugovoru firma kojoj je poveren posao tiketinga i monitoringa ima obavezu i da nabavlja, distribuira, organizuje kontrolu putnika i održava kompletan sistem."!! DA LI TO ZNACI DA CEMO IMATI NOVE KONTROLORE??