FRANCUZI su, konačno, progovorili, a beogradski urbanisti bi, možda, trebalo da razmisle o onome u šta nas već mesecima ubeđuju. NJihova vizija **lakog metroa** nije dobila međunarodnu podršku, kojom su se toliko dičili. Konsultantska kuća **Sistra** je, naime, na prekjučerašnjoj prezentaciji **Transportnog plana grada Beograda** iznela potpuno različitu koncepciju izgradnje masovnog šinskog sistema u Beogradu.
Razlike su, zaista, velike: Nacrtom novog GUP-a predviđa se izgradnja prve trase od Ustaničke ulice do Železničke stanice Novi Beograd, da bi se potom gradili kraci prema Zemunu, **Prokopu**, Sajmu i Banovom brdu. Predloženo prevozno sredstvo je **lako šinsko vozilo** - tramvaj, a trase se u raskrsnicama ukrštaju sa površinskim saobraćajem. To znači da bi, zbog sudara sa **jugom**, ili trotinetom koji bi prošao na crveno svetlo (što se dešava stalno), ceo beogradski **metro**, vredan na stotine miliona dolara, bio potpuno neupotrebljiv, u najmanju ruku dok saobraćajci ne obave uviđaj!
Francuzi, izgleda, nisu uopšte ozbiljno razmatrali predlog iz GUP-a. Ovoj koncepciji oni su ravnopravno suprotstavili čak tri svoje: **Sistra 1**, **2** i **3**. Opredelili su se za varijantu **Sistra 1**, sa **crvenom**, **plavom** i **zelenom** linijom: Zemun - Konjarnik, Banovo brdo - Mirijevo i Blok 45 - Banjica. Sistem je definisan kao **potpuno odvojen** od ostalog saobraćaja. Prevozno sredstvo jeste **lako šinsko vozilo**, ali za čak 700 putnika, mada su i tu, zbog velikog opterećenja trasa, Francuzi imali rezerve! Prosečna brzina mora biti 30 kilometara na čas, a tramvaj iz GUP-a jedva bi ostvario i 20, o čemu smo već pisali. Potpuni debakl njihovog koncepta, na istoj, vešto skrivanoj prezentaciji, gradska vlada i zvanični urbanisti pokušali su nevešto da predstave kao - pobedu!
Prezentacija **Transportnog plana Grada Beograda** u Skupštini grada održana je u sredu u četiri popodne. Novinarima nije podeljen nikakav štampani materijal (što se radi i na beznačajnim konferencijama za štampu, i uvek kada se neko zbog nečega hvali), već su o onome što francuski stručnjaci imaju da poruče našim mogli da saznaju sa dalekog video-bima i iz prevoda ometenog dvostrukom jezičkom barijerom (dama i gospodin iz Francuske govorili su na engleskom, a onda naš čovek prevodio na srpski). Pre nekoliko nedelja, pred početak javne rasprave o GUP-u, da bi dali sebi pokriće za **originalni** projekat **lakog metroa** (tramvaja), gradska vlada i beogradski urbanisti već su, tobože, organizovali sastanak o **Sistrinom** planu - bez ijednog Francuza!?
Posle ovakve ujdurme, moguće je nekoliko razloga zašto je, uopšte, beogradskim urbanistima bio potreban **Sistrin** rad. Kao prvo, vešto su i lažno koristili njihove navodne argumente za izgradnju **lakog metroa**. Ne treba zaboraviti ni lični interes: u projektu, koji je finansirala francuska vlada, učestvovalo je i mnogo naših stručnjaka. A svako **učešće** se plaća... Važno je, dakle, učestvovati!
U lutanju za najboljim **lakim** metroom, možda bi gradski čelnici mogli da se okrenu rešenju koje je dokazano u svim evropskim metropolama ove veličine (ali i u manjim gradovima). To je pravi metro, kakav smo sami projektovali pre 20 i 30 godina, po ugledu na bečki - najbolji u Evropi.

ĆUTI I **SISTRA**
DA ni Francuzi ne žele da se mnogo priča o onome što su radili u Beogradu, najbolji dokaz je, inače sjajno urađen **Sistrin** sajt na Internetu, na kome od novembra 2001. nema ni reči o izradi **Transportnog plana Beograda**. Na istom sajtu ima, inače, dosta detalja o projektima poput obnove 360 vagona za bukureštanski metro, ili planovima za izgradnju novih linija tramvaja u Bordou i Sent Etjenu. **Sistra** sve vreme ćuti o beogradskom projektu: još pre godinu dana pokušali smo da sa njima stupimo u kontakt preko elektronske pošte. Bez uspeha. Ćutali su i na prezentaciji, na svako **nezgodnije** pitanje.

CENA - SITNICA!?
NE malu nevericu izazvala je procena francuskih stručnjaka da bi izgradnja tri linije **lakog šinskog sistema** (koji, međutim, **i ne mora da bude **laki**!) mogla da košta bezmalo tri milijarde dolara! Opredeljujući se za **laki metro**, beogradski urbanisti često su kao osnovnu prednost isticali - nisku cenu!? Poređenja radi, isti oni su, u prednacrtu GUP-a napisali da bi cena izgradnje prve dve linije **teškog** metroa (Zemun - Vukov spomenik i Banovo brdo - Kalemegdan) bila oko milijardu i po dolara! U čemu je, onda, problem? Kome treba - skupi tramvaj umesto metroa?

FERENČAK ZA SVE
ULOGA magistra Miodraga Ferenčaka, direktora Sektora za generalno, prostorno i urbanističko planiranje u Urbanističkom zavodu i rukovodioca tima za sintezu novog GUP-a u svemu ovome je, svakako, najzanimljivija. Ovaj stručnjak danas, naravno, brani koncept **lakog metroa** koji su nacrtale njegove kolege iz Palmotićeve ulice. Istovremeno, bio je i član **Sistrinog** tima koji se odlučio za drugačiji projekat metroa! A evo i poslastice - teksta u listu **Politika** od 25. maja 1991. godine: **...Miodrag Ferenčak navodi još nekoliko primera koji upućuju na gradnju klasičnog metroa (!). Naime, tramvaji se ne mogu odvajati, jer grad nema široke bulevare, a i konfiguracija tla ne ide naruku lakom metrou. Kopanje plitkih tunela, po Ferenčaku, u centru grada je praktično neizvodljivo zbog guste infrastrukture**. Jedan čovek - za sve koncepcije!