Kinezi na koridoru do Srbije
22. 03. 2018. u 06:41
Premijer Duško Marković najavio razgovore sa potencijalnim investitorima o gradnji auto-puta. Deonica od Boljara do Mateševa košta oko 810 miliona evra. Eksim banka daje kredit
Auto-put će biti završen uz zajam Eksim banke, Foto: Vijesti
PREMIJER Duško Marković sutra treba da se sastane sa čelnicima kineske kompanije CRBC i kineske Eksim banke kako bi razgovarali o daljem nastavku izgradnje auto-puta na relaciji Mateševo - Andrijevica - Boljare.
Predsednik Vlade je u sredu u parlamentu, u okviru premijerskog sata, kazao da se izgradnja prioritetne deonice od Smokovca do Mateševa odvija očekivanom dinamikom i da veruje da će novi auto-put uskoro povezati Crnu Goru sa Srbijom i zemljama Jugoistočne Evrope.
- Srbija bi uskoro trebalo da potpiše ugovor sa kineskom kompanijom CRBC o finansiranju ukupne dužine auto-puta kroz tu državu do granice sa Crnom Gorom, odnosno Boljara - rekao je Marković.
- Ne samo što smo stvorili uslove i atmosferu za to, nego smo i izgradili sposobnu zemlju da nosimo tako važne i teške infrastrukturne projekte - naglasio je Marković.
Na auto-putu Bar - Boljare planirana je gradnja 42 tunela i 92 mosta i vijadukta. Deonica Smokovac - Uvač - Mateševo duga je 41 kilometar i sa 63 metra nadmorske visine auto-put u Mateševu izlazi na preko 1.100 metara. Izgradnja prve deonice će koštati 809,6 miliona evra, a od tog iznosa 85 odsto (688,16 miliona) obezbediće Eksim banka kroz kredit, a 15 odsto (121,4 miliona) učešće je Crne Gore. Rok otplate kredita je 20 godina, grejs period šest godina, a godišnja stopa iznosi dva odsto. Most na Moračici, najatraktivniji objekat, dužine je 960 metara i oslanja se na pet stubova. Na ovom poslu angažovano je 3.048 radnika, od čega su 1.162 iz Crne Gore.
Pročitajte još - Duško Marković: CG jedna od najbezbednijih zemalja Mediterana
Marković je podsetio da je, kada je Vlada pokretala priču o auto-putu, to uglavnom bio razlog za oponiranje tadašnje odluke i različite vrste njene kompromitacije.
- Sećate se kakva je bila kvalifikacija da je to put iz nigde u niđe. To je naša politička konkurencija govorila. Danas imamo situaciju da nas u realizaciji tog projekta ne podstiče samo Evropska unija nego i Međunarodni monetarni fond, koji je bio najkritičniji prema tom projektu, pa i Svetska banka. Te institucije danas od auto--puta vide velike benefite, ne samo kada je u pitanju infrastruktura, nego i cela ekonomija.
Premijer Marković očekuje od CRBC pozitivno rešenje, Foto Skupština CG

PODRŠKA EBRD
MARKOVIĆU je klub DPS postavio pitanje o tome da li Crna Gora može računati na sigurnu finansijsku podršku za prioritetne projekte koji su predstavljeni na samitu za Zapadni Balkan u Londonu, koji je organivala Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD).
Premijer je objasnio da su na samitu predstavljena tri prioritetna projekta i to Jadransko-jonska brza saobraćajnica, Jadransko-jonski gasovod, kao i širenje železničke infrastrukture, i da je finansijska pomoć izvesna.