Dvojnim ugovorima oštetili pomorce za vrednost putničkog broda

B. Dabić

utorak, 14. 02. 2017. u 11:30

Двојним уговорима оштетили поморце за вредност путничког брода

Za 13 godina pomorci zaradili manje 5 miliona evra

Policajac podneo ostavku u odboru direktora, kapetan otvorio pandorinu kutiju

POMORCI angažovani na putničkim brodovima Barske plovidbe oko 13 godina su potpisivali dvojne ugovore sa ovom državnom kompanijom. Dvojnim ugovorima svaki pomorac je oštećen na mesečnom nivou oko 1.000 evra što za period od 2000. do 2013. godine ukupno za posadu iznosi oko 5 miliona evra. Za ovu sumu na svetskom tržištu moguće je kupiti putnički brod koji bi zadovoljio plovidbu na liniji Bar –Bar-Bar koja je obustavljena 3. decembra. Treći mesec od obustave linije nema konkretnije informacije hoće li pomorska veza između Crne Gore i Italije biti uspostvaljena pod okriljem Barske plovidbe jer je feribot Sveti Stefan 2 izgubio klasu.Ono što se zna, na tržištu nema broda koji može Barska plovidba da kupi, a da zadovoljava potrebe linije Bar - Bari - Bar.

Oko 80 pomoraca, kojima je jedini interes da opstane linija, ne samo da je finansijski oštećeno, nego su ostali i bez posla.

-Pomorci su do osnivanja Sindikata pomoraca potpisivali paralelne ugovore, i to od 2000. do 2013. godina, za isti period, pod istim datumom, ali sa različitom visinom plate. Jedan ugovor je bio po zvaničnim ITF platama, drugi po proceni menadžmenta kompanije. Na brodu, pomorcima se isplaćivala plata po ugovoru sa nižim zaradama i to u kešu, u proseku svaki pomorac je primao manju platu za oko 1.000 evra u odnosu na platu po ITF-u o zaradama pomoraca. Istina je, niko nas nije prisiljavao na to, ali prećutno se znalo, pomorac koji ne potpiše dvojne ugovore, nikada više ne bi bio ni ukrcan na brod Barske plovidbe, kaže kapetan Predrag Vešović dodajući „Potpisivala su se dva obračuna o zaradama pomoraca. Te obračune imam kod sebe“.

- Obračuni su ostajali na brodu, jer u slučaju kontrola od strane ITF te obračune je trebalo pokazati inspektorima ITF-a. Niko to pitanje, nije smeo otvoriti jer se plašio da ne ostane bez posla. U pomenutom periodu jedan pomorac je odbio da potpiše dvojni ugovor. Nikada se više nije ukrcao na brod- kaže Vešović koji je doneo na uvid dvojne ugovore. U jednom od ugovora, u ugovoru po ITF plata osnovna plata zapovjednika je 5.460 $, a isplaćen je 4.000 evra.


Kapetan Predrag Vešović

Sve ove godine pomorci Barske plovidbe, na putničkim brodovima su plate primale u kešu, na ruke.

-Mi smo bojeći se da ne ostanemo bez posla, bili deo te priče, ali ljudi su morali da rade da bi živeli. Godinama, pomorcima se nije isplaćivala ni dnevnica prvog dana ukrcaja. Međutim, od decembra oko 80 pomoraca je ostalo bez posla, kakve obaveze ima kompanija prema pomorcima koji su godinama plovili pod dvojnim ugovorima, koji su oštećeni, i sada se radi ujdurma protiv njih, obećavaju da će biti broda, međutim, broda nema- kaže Vešović koji je u timu kompanije za istraživanje tržišta. Takođe, bio jedan od inicijatora osnivanja Sindikata pomoraca i tada je prepoznat kao „neprijatelj“ firme.

- Tražili smo da pomorci ne poptisuju dvojne ugovore. O tome sam upoznao prethodnog ministra pomorstva Ivana Brajovića i po njegovom stavu nisam shvatio da nisam u pravu, Imam ugovor koji sam potpisao sa stranom kompanijom, italijanskom, na kome piše da mi je plata 5.200 evra i toliko sam primao- kazao je Vešović.

Barska plovidba i AD Marina su kćerke firme Prekookeanske plovidbe. Dok je postojala Prekookeanska plovidba pomorci su bili i osigurani, poslednjih deceniju ipo praktično su radili na crno- prelaskom na ugovore. Plate pomoraca ulaze u završni račun kompanije. Na plate pomoraca državna kompanija Barska plovidba duže od 15 godina ne plaća porez državi. Po ovom osnovu oštećena je i država i pomorci. Igor Lukšić u periodu dok je bio premijer tokom jedne posjete Barskoj plovidbi je obećao da se pitanje položaja pomoraca u Barskoj plovidbi treba riješiti, ali ostalo samo na obećanju.

Predsednik odbora direktora Barske plovidbe, aktivni policajac, doktor pomorskih nauka, Vojo Bojović prema saznanjima Novosti podneo je ostavku u odboru direktora (nema pismenu saglasnost ministra MUP-a da pored službe obavlja ovu delatnost za koju prima mesečnu nadoknadu ). Izvršni direktor ove državne kompanije Milo Paunović, neće da potvrdi ovu informaciju za Novosti. Kaže sa Večernjim novostima će „sarađivati“ kada istražimo niz tema, pored ostalog - ko u Barskoj plovidbi istovremeno prima dve plate, jednu na brodu, drugu u upravi, te kolika je šteta time naneta preduzeću?

Milo Paunović

Novosti su istraživale i saznale - Vešović je jedini pomorac koji radi u komapniji i dok je feribot bio na liniji, na svaka tri meseca on je bio angažovan kao član posade- zapovednik broda.

-Tačno je, ali kada sam bio na brodu nisam primao platu iz uprave. U upravi Barske plovidbe 2012. zaposlio me tadašnji izvršni direktor Barske plovidbe Radovan Orlandić, tadašnji i sadašnji član odbora direktora, nakon misije u Libiji. Podsetiću, 2011. bio sam kapetan na brodu Sveti Stefan 2 kada smo učestvovali u 10-dnevnoj misiji u Libiji, evakuisali smo radnike iz ratnog područja. Bilo je 19 nacionalnosti i tom misijom doprineli smo budžetu firme skoro milion evra. Orlandić mi je ponudio posao savetnika izvršnog direktora za bezbednost plovidbe, sigurnost i ukrcaj pomoraca. Na tom radnom mestu sam i danas. Pre dve godine, hitno sam morao da pođem u Izrael kad je na teretnom brodu preminuo kapetan. Za taj priod uštedeo sam kompaniji više novca nego što je kompanija uložila u mene. Ja sam mišljenja da se izvršni direktor ne razume u pomorsku privredu, kaže Vešović i dodaje „Zašto dvojici pomoraca koji su ostali da čuvaju vezani brod „Sveti Stefan 2“, izvršni direktor Barske plovidbe na platu ne uplati poreze i doprinose, u to bi trebao da se razume jer je radio u poreskoj upravi“.

-Paunović je protiv zakonito iz arhive uzeo moja dokumenta i kod njega su nekoliko dana- kazao je Vešović.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije