Poleteo u smrt iz garaže

Lj. ĐURIĆ

09. 11. 2012. u 21:25

Полетео у смрт из гараже
Razrešene dileme posle pogibije pilota aviona kod Doboja. Nenad Martić (65) nije imao dozvolu, a avion, ultra laka letelica, je ručno napravljen

DOBOJ - Uzrok smrti Nenada Martića (65), koji je pilotirao ultralakom letilicom Sportsko-rekreativnog aero-kluba „Ikar“ prekjuče po podne, jeste pad sa visine i teške povrede zadobijene tom prilikom.

To je nalaz patologa sudske medicine dr Ljubomira Curkića, koji je u dobojskoj Opštoj bolnici izvršio obdukciju tela poginulog. Time su opovrgnute pretpostavke njegovih kolega iz aero-kluba, koji su bili ubeđenja da je uzrok smrti najverovatnije infarkt, jer je Martić bio srčani bolesnik.

Ove konstrukcije iz „Ikara“ su ipak verovatnije zbog mogućih posledica nakon istrage, koja će, po svemu sudeći, biti opsežna. Kako bi se utvrdilo na koji način se dogodilo da Martić bude za upravljačem letilice bez letačke dozvole, kao i na koji način su sporstki avioni bili u vazdušnom saobraćaju.

To bi zvanično trebalo da utvrde komisije Direkcije za civilno vazduhoplovstvo RS i Ministarstva transporta i komunikacija BiH, koje su juče stigle u Doboj i započele istragu.

NIJE INFARKT PREMINULI je imao nagnječenje lobanje, što je direktno uzrokovalo smrt, a osim te povrede i višestruke prelome rebara i ekstremiteta - obdukcioni je nalaz patologa dr Ljubomira Curkića. Poginuli Martić je važio za stručnjaka u oblasti hidraulike, jer se bavio repariranjem građevinskih mašina i motora, a bio je i vlasnik šljunkare u Barama, nadomak grada.

Do sada je utvrđeno da je klub u naselju Rudanka, deset kilometara udaljenom od Doboja, na nedavno uređenom sportskom aerodromu kod lokalnog fudbalskog igrališta, bio vrlo aktivan. Pre dve godine je aerodrom prilagođen nameni, a ove godine je dodatno uređen, pa su na njemu često vežbali članovi kluba na ručno napravljenim letilicama.

Dobojski aero-klub je aktivnosti obnovio 1. avgusta 2008. godine, jer je u Rudanki u predratnoj Jugoslaviji postojao aero-klub pod imenom „Doboj“, a kasnije „Luping“. Po obnavljanju rada, u početku su delovali kao udruženje građana, a iste godine su organizovani kao sportski kolektiv pod imenom „Ikar“.

- Doneli smo odluku da obezbedimo delove i napravimo još tri slična dvosedna aviona, što je završeno u ovoj godini, a od kojih je jedan bio i ovaj na kojem je poginuo Martić - ispričao nam je jedan od članova „Ikara“, koji zbog situacije nakon nesreće i aktuelne istrage ne želi da mu se objavi ime, dodavši da su srušenu letilicu od milja zvali „američki džip“.

Utvrdili smo da je klub registrovan u dobojskom Osnovnom sudu, da je zemljište za aerodrom dobijeno u redovnoj proceduri od opštine Doboj, ali i da je klub registrovan ne samo u Sportskom savezu doboja, već i Vazduhoplovnom savezu RS i BiH.

TIP „Ikar“ je imao razvijenu saradnju sa kolegama koji su se bavili jedriličarstvom u Vinkovcima i susednoj Tuzli, a zvaničan tip njihovih aviona bio je „ZENAIR CH 750 eksperimental“. Kao mesto izrade prijavljen je upravo Doboj.

Prema nezvaničnim informacijama, jedan od instruktora kluba iz Brčkog početkom septembra imao je nezgodu u blizini aerodroma u Rudanki sa jednom od testiranih novonapravljenih letilica. Prema tim informacijama, avion nije znatnije oštećen, ali jeste kombajn lokalne Zemljoradničke zadruge „Bosnakop“.

KONTROLA

UPUĆENI u ovu oblast tvrde da je pitanje na koji način se u BiH odvijaju aktivnosti aero, jedriličarskih ili paraglajder klubova. Kao primer navode da je bez ikakve kontrole avion pravljen u 60 kilometara udaljenoj Tuzli iz tamošnjeg kluba često doletao u Doboj, odnosno na aerodrom u Rudanku.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

Drinko

09.11.2012. 22:24

Авион на слици, није из познате серије "Зенаир цх 750".