Slično kao što su se tokom proteklih decenija pojavljivale potencijalno opasne laži o sidi, pouzdanosti testiranja na tu bolest i načinima lečenja, tako i u današnje vreme, ovog puta uz obilatu pomoć društvenih mreža, postoji velik broj neistinitih informacija o korona virusu, što, između ostalog, podstiče rizično ponašanje.


Kako navodi BBC, netačne tvrdnje o efektima sunčevih zraka, toplog vremena ili pijenja tople vode na korona virus već su opovrgnute, a Svetska zdravstvena organizacija ima i internet stranicu posvećenu razbijanju „mitova“ o ovom virusu.


Osim naizgled bezopasnih teza, koje ipak podstiču ponašanje suprotno stručnim uputstvima i nepoverenje prema nadležnim službama, postoje i one krajnje opasne, kao što je ideja da pijenje industrijskog alkohola štiti od COVID-19, usled čega je u Iranu umrlo više ljudi nego od samog korona virusa.


Zabrinjavajuće je da su u neistine i teorije zavere u vezi sa korona virusom poverovali i mnogi obrazovani ljudi, a u širenju netačnih i potencijalno štetnih informacija učestvovali su i lideri nekih zemalja, što je društvene „tviter“ i „fejsbuk“ navelo da uklanjaju njihove objave.


Kako navodi BBC, donosioci lažnih vesti često se služe jednostavnim trikovima koji nas navode da se ne oslanjamo na kritičko mišljenje i proverimo pouzdanost izvora informacija.


Tako, na primer, prisustvo određene slike uz tekst informaciju čini verodostojnijom, čak i kada slika nije najdirektnije povezana sa iznetom tvrdnjom, a sličan efekat imaju i korišćenje deskriptivnog jezika i živopisne lične priče, ili puko navođenje naziva neke priznate medicinske institucije ili određene poznate činjenice.


Takođe, višestrukim ponavljanjem, tvrdnja koja u početku izaziva skepsu vremenom može postati nešto što smatramo istinitim, a jedna nedavna studija pokazala je da korisnici društvenih mreža na njima refleksno dele informacije, pri tom ne razmišljajući o istinitosti tih informacija.


Prema rezultatima studije, iako je samo 25 odsto učesnika istraživanja određenu lažnu vest smatralo istinitom, čak 35 odsto njih reklo je da bi njen naslov podelilo na društvenim mrežama - možda uz ograđivanje u pogledu pouzdanosti informacije, a možda i u želji za pozitivnim reakcijama drugih korisnika.


Društvene mreže ne podstiču istinu, ono što podstiču je angažman“, kaže jedan kanadski psiholog.