Kapetan Konkordije spasavao sam sebe

N. STANKOVIĆ

15. 01. 2012. u 08:30

Nedoumice oko uzroka nesreće italijanskog kruzera. Kapetan Sketino napustio brod pre putnika, priveden i njegov prvi oficir. Udarac o stenu, nestanak struje - mogući uzroci udesa

Kada se do kraja sastave delovi mozaika nesreće, koja je, prema do sada potvrđenom, odnela pet života, luksuznog italijanskog broda „Kosta konkordija“ u Tirenskom moru, moglo bi se zaključiti da se sve još i dobro završilo.

Jer, kako se prikupljaju novi dokazi, iskazi neposrednih svedoka, pregledaju amaterski video-snimci, jedino što je zajedničko je - panika, haos, vriska, borba za ulazak u čamce za spasavanje, neorganizovanost osoblja i oficira na brodu koji su spasavali samo svoju glavu.

U nedelju je stigla i vest da je kapetan „Konkordije“ izneverio najosnovnije pomorsko pravilo i usudio se da napusti brod mnogo pre poslednjeg putnika.

I svedočenje srpskog bračnog para Maje i Ljube Vujović, koji su se na brodu nalazili u trenutku udesa, govori isto: putnici su bili prepušteni sebi, sami su spuštali čamce za spasavanje („Tek posle više pokušaja uspeli smo da čamac spustimo, a onda smo pomagali ljudima koji su vikali iz vode“) i bili su u dva različita čamca.

SRBI I OSTALI Pored Maje i Ljubomira Vujovića, prema podacima naše ambasade u Italiji, kao treći srpski državljanin na brodu bila je Svetlana Krsmanović, iako su nezvanično pominjane još tri osobe sa srpskim pasošima. Na brodu je bilo 3.200 putnika i 1.023 člana posade.

- Kad smo videli kuvare i konobare da panično trče shvatili smo da se nešto ozbiljno događa, a onda je brod počeo da se ljulja i naginje na jednu stranu - ispovesti su putnika. - Bilo je vrlo teško da se spuste čamci za spasavanje jer ugao nije bio prav, a i kada je bio u vodi, u čamcu je umesto 40 bilo i po 70 ljudi. Neki su i skakali sa palube broda u vodu.

Italijanski državni tužilac je posle višečasovnog ispitivanja naredio hapšenje kapetana broda Frančeska Sketina zbog višestrukog ubistva iz nehata i odlaska pre nego što su putnici evakuisani. Navodi se da je kapetan napustio „Konkordiju“ i bio „na suvom“ u 23.40, dok je najveći deo putnika evakuisan oko tri sata ujutru, a poslednji, sa slomljenom nogom, u šest. Tek sat kasnije spasioci su došli do onih koji su bili u utrobi broda, i to pošto su čuli njihovo zapomaganje.

Sketino tvrdi da je istina drugačija, da je on sa posadom poslednji napustio brod. Zvao je majku da joj kaže za nesreću u pet sati ujutru.

POSREĆILO IM SE Mladenci iz Južne Koreje koji su se nalazili na dugo planiranom medenom mesecu na „Kosta konkordiji“ spaseni su u nedelju iz dela broda koji još nije pod vodom. Spasioci su ih mimoišli prilikom prve pretrage, ali su ih u nedelju pronašli.

Uhapšen je i prvi oficir koji je takođe napustio brod ranije.

Razlozi zbog čega je ovaj ploveći hotel, ponos italijanske brodogradnje, udario u stenu ili se nasukao u plićaku kod ostrva Ćilio, na nekoliko stotina metara od obale, još uvek se istražuju. Pronađena je crna kutija koja beleži sve tehničke podatke o kompjuterskom sistemu vrednom 450 miliona dolara, koji upravlja brodom. „Konkordija“ ima i dve vebkamere koje su sve snimile.

Kao mogući razlog navodi se mogućnost da je nestanak struje prethodio nesreći, svedoci navode da je struja nestala kasnije, i da je to razlog što brodom nije moglo da se upravlja. Zato je krenuo ka obali i udario u prepreku koja je rasparala bok i napravila rez dugačak oko 50 metara kroz koji je počela da ulazi voda.

Kosta konkordija“ se naginje sve više, od prvobitnih 20 sada se stiglo do ugla od 90 stepeni. Dubina vode na tom mestu iznosi oko 30 metara.

NASTRADALI

Troje poginulih su identifikovani kao dvoje putnika iz Francuske i jedan član posade iz Perua. Nacionalnost dvoje starijih osoba u nedelju pronađenih još uvek je nepoznata. Broj nestalih se sa 60, unakrsnim ispitivanjem imena, sada sveo na 17, šest članova posade i 11 putnika. Veruje se da je najveći deo nestale posade u utrobi broda i da je reč o Filipincima koji su radili u kuhinji.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (26)

Broj jedan

15.01.2012. 15:10

@citaoc - Prilicno sam siguran da je ideja administratora da se to koristi kod ocenjivanja novinara (da li je clanak dobar ili ne).Sad, zasto ima vise "ne dopada mi se" ocena, to mi je vec nepoznato.

Читалац

15.01.2012. 15:34

@citaoc - Не допада ми се, на пример, што је Капетан вероватно први ихватио маглу.

Neko

16.01.2012. 07:13

@citaoc - Pretpostavljam da bi ljudi mogli da izraze stav prema tekstu. Oni koji kliknu na ,,Ne dopada mi se", verovatno izražavaju stav prema događaju.

doktor06

15.01.2012. 14:31

Slava stradalima!Ali ovo je nekakav *znak* za pristalice EU i njihove saputnike kakva ih sudbina ocekuje.* Ko ima oci neka vidi, ko ima usi neka cuje...,*

Sonja

15.01.2012. 17:40

@doktor06 - Najgluplji moguci komentar.Kakve veze imaju pristalice EU sa ovom nesrecom.Na brodu je bilo i Srba, Peruanaca, Filipinaca, Koreanaca,... ne samo italijana, Nemaca i Francuza.Ovaj komentar je komentar paranoicnog coveka.

doktor06

15.01.2012. 21:10

@doktor06 - Komentar zaista nema nikakve veze sa nesrecom! Ali nekima inteligentnima treba nacrtati, nije dovoljna ni slika. Brod = EU,stradalnici = drzave i narod koji se tamo ukrca,kapetan = ce se naravno izvuci...,

Dejan

15.01.2012. 14:38

na brodu postoji VDR ( voice-data-rekorder) koji je spojn sa svim instrumentima i snima se glas ima podaci za GPS i to ce se sve jako lako ustanoviti , ko je prav i ko je kriv

Zoran

15.01.2012. 16:57

Kapetan se, valjda, nije nalazio u komandnoj kabini i zbog toga treba da bude odgovoran !

Moreplovac

16.01.2012. 03:44

@Zoran - Kapetan ne mora da bude u komandoj kabini popularno zvanoj "Bridge" Oficiri upravljaju brodom(koliko ja znam kapetan to ne radi na ovakvim brodovima. Njegov posao je da vreme provodi sa gostima, da se druze i ostalo... ali odluke donosi on. AKo nesto krene naopako on je odgovoran za sve. Tako ce biti i ovaj put.

moreplovac_1 :)

16.01.2012. 12:26

@Zoran - kapetan jeste 24h stand-by, ali fizicki nije izvodljivo da bude stalno na kom.mostu.. Ne znam tacno na putcnikim, ali na trgovackim brodovima imaju 3 oficira koji drze gvardiju po 4h.. U slucaju da moraju da promene kurs u odnosu na passage plan, moraju da obaveste kapetana, bilo sta da se radi a da nije planirano mora se obavestiti kapetan.. U sustini,kapetan je obavezan biti na mostu samo u slucaju nepredvidjenih okolnosti(nevreme, gust saobracaj,nav.opasne vode..)

Kontraš

15.01.2012. 22:15

Da nije bilo mrtvih i povređenih ova nesreća bi izgledala kao jedna od epizoda Alana Forda. Samo nedostaju likovi iz Grupe TNT, volšebno smešteni gde im nije mesto, na kruzeru. Kakva galerija grotesknih likova na čelu sa kapetanom i osobljem, a prate ih bogati starci, koji u borbi za život gaze žene i decu i viču "Neću da umrem u cvetu starosti" i "Bogat sam a tonem". Ovo o starcima (bez povika) sam pročitao u drugim novinama i zgadilo mi se.

Stole

16.01.2012. 00:02

@Kontraš - Kapetan koji zuri da napusti brod koji tone i ne mari za putnike kao da je iskocio iz stripa Alan Ford.Kakav kapetan takvo mu je i osoblje.Beze umesto da pomognu putnicima da napuste brod!I tragedija i bruka.Dok je sve funkcionisalo svi su radili svoj posao,a u vanrednoj situaciji odmah raspad sistema.

Boris

15.01.2012. 22:30

Supruga i ja smo 2009 krstarili ovim istim brodom na ovoj istoj ruti i sve je bilo super tada. Kapetan je za vreme vecere uvjek bio u glavnoj sali za veceru. To je tradicija na brodu. Cudno je sto se brod ovoliko priblizio obali. Kada smo mi bili na njemu to nije bio slucaj.

gorski

16.01.2012. 00:13

@Boris - Kapetan je baš dosledan čovek. Prvi na večeri u glavnoj sali, prvi kada se napušta borod koji tone u najboljem čamcu! Šta ti je Europejac?

situlacija

15.01.2012. 23:16

Srbija ima zakon o pomorskoj plovidbi (iako nema more), koji je usvojen u Skupštini, koji se bavi utvrđivanjem uzroka pomorskih nezgoda!!! Ljudi za to primaju debele plate, sta mi tu ima da komentarisemo.Dakle ocekujem da se oglase srpski zvanicnici.

gorski

16.01.2012. 00:17

@situlacija - Pa mi imamo "dobar zakon o pomorstvu"!? Zato se kod nas ovo nemože desiti. Očekujem da se tim zakonom političari u Srbiji hvale u predizbornoj kampanji.

Bora

15.01.2012. 23:29

Zao mi je poginulih i zelim brz oporavak povredjenima. Meni sve ovo lici na namestaljku. Brod je osiguran, kriza je. ...I pitanje, zasto se zac ovakva skupa i pomodarska putovanja ne uvede dodatni porez. IPAK JE TO BES za obicne ljude u Srbiji.

Moreplovac

16.01.2012. 03:38

@Bora - Boro pojma nemas... Pre nego sto nesto kazes onda se informisi. Vecina krstarenja ne kosta vise od 300-400 eura za sedam dana. plus prevoz. Koliko ja znam toliko bi kostalo i letovanje u Crnoj Gori. A namestaljka???tek to nema veze sa zivotom. Brod na kome sam ja radio je slican ovome i i kostao je citavu milijardu dolara.Tako da ne lupaj gluposti,sneko ce da potopi brod da bi naplatio osiguranje. Kompanija ce sada morati mnogo novca da plati povredjenima i porodicama nastradalih i ko zna sta jo

Mornar Tamiski

16.01.2012. 06:22

@Bora - Pa to je poznata stvar da neke pomorske nesrece nisu slucajne. Ovakvo nasukavanje je moguce samo namerno. Verovatno kao uzrok je sabotaza. To i da se hoce tesko je izvesti. Jer na komandnom mostu se uvek nalazi vise oficira. A ovakav brod je opremljen i raznim kontrolnim i zastitnim intrumentima i uredjajima. Inace ovakvi brodovi ne prilaze obali na takvu malu razdaljinu niti na tako mali pristan koji se vidi na slikama. Sve govori da je namestaljka.

gorski

16.01.2012. 00:09

Ovako izgleda kada brod EU tone! Kapetani i oficiri prvi beže! Zato nas u Srbiji, EU drži na uzdi. Pustiće nas na "Belu EU lađu" kada počne da tone, da bi lakše mogli da pobegnu kapetani. Mora s nečim riba da se nahrani a EU je veliki humanitarac što se riba i ostalih životinja tiče.

krsma

16.01.2012. 07:52

Ovaj kapetan ima nesrecu da ne zivi u Srbiji,ovde bi mu za izuzetne zasluge dodelili ambasadorsko mesto

Bimba

16.01.2012. 09:24

Sto se tice ocenjivanja clanka sa "dopada mi se ili ne",tu ljudi treba da ocene da li je clanak vredan necije paznje ili ne! Posto vidim da mnogi ljudi ,cim procitaju neku tuznu vest pisanu o nekakvim tragedijama,nesrecama odmah ocenjuju da im se ne dopada,iako je clanak uradjen besprekorno,moram nesto da pojasnim.Naravno da nikome normalnom ne moze biti drago kad procita ovako nesto,ali ocenom dopada mi se, vi stavljate do znanja da je to sto ste citali vredno saznanje i preporucujete drugima

goki

16.01.2012. 16:27

eto desava se ida ovakvi brodovi tonu....zao mi je Filipinaca koji su kako pise u tekstu,radnici u kuhinji,i ostali su zarobljeni u unutrasnjosti broda,i onih koji su radili na njemu...