Skretničari trče od rampe do rampe

Z. GLIGORIJEVIĆ

19. 09. 2019. u 18:02

Скретничари трче од рампе до рампе

Božidar Anđelković na radnom mestu, foto Z.G.

Na mostu preko Velike Morave kod Svilajnca železnička signalizacija se podiže i spušta ručno. Kad naiđe voz, moraju što brže da stignu sa jedne na drugu stranu mosta

O BEZBEDNOSTI putnika, koji koriste posleratni most na Velikoj Moravi, kod Svilajnca, jedini u Srbiji na kome se odvijaju drumski i železnički saobraćaj, brinu četvorica skretničara. Njihov posao nimalo nije lak, jer ovaj frekventni prelaz, osim Svilajnčana, koriste i meštani Despotovca, Žabara i Petrovca na Mlavi. Most spaja Svilajnac sa auto-putem Beograd-Niš, a pruga povezuje Svilajnac sa Markovcem. Kad naiđe voz, skretničari moraju da spuste rampu, a onda biciklom ili pešice prelaze most, da bi što pre stigli na drugu stranu, udaljenu oko 300 metara, i tamo spustili drugu rampu. Kada voz prođe, opet moraju brzo da podignu obe rampe, kako bi automobili što pre prošli, jer se naprave velike gužve. I tako ukrug.

- Otpravnik javlja iz kog pravca stiže voz. Ako dolazi iz Svilajnca, treba mu dvanaest minuta. Ta rampa mi je blizu, ali ni njeno spuštanje nije lako, jer najmanje 15 puta treba da okrenem krug. Moram da pazim i na saobraćaj i nestrpljive vozače, koji žele da prođu iako sam počeo da spuštam rampu. Onda moram da žurim da spustim rampu prema Markovcu. Leti idem biciklom, a zimi moram da trčim. Biciklom stignem za nešto više od minuta, a pešice mi treba duplo više vremena - kaže, za "Novosti", skretničar "Infrastrukture železnice Srbije" Božidar Anđelković (55), koji je u Beogradu radio tri decenije, a u Svilajncu je tek godinu i po dana.

Pročitajte još - Teretni voz udario kamion, vozač stabilno

Pored toga što je njegov posao težak i odgovoran, naš sagovornik kaže da ga prati i mnogo problema. Dešava se, na primer, da vozači sami podižu rampu i pokušavaju da prođu, pa mogu da ostanu zaglavljeni između dve rampe. Neki udare u Andrijin krst i oštete ga, a mnogi i ne znaju da su vagoni širi od pruge četrdesetak centimetara, pa automobil zaustavljaju preblizu šinama. Motociklistima nekada točak upadne između šina, pa iskliznu i povrede se.

- Vozači automobila su često nestrpljivi. Dešava se da voz uspori, pa moraju da čekaju i po petnaestak minuta. Napravi se baš velika kolona. Onda se međusobno svađaju i psuju. Problem je i kada podignem rampe. Dva automobila mogu da se mimoiđu na mostu, ali kamion i automobil, odnosno bilo koje veće vozilo i kola ne mogu.

foto Z.G.

Vozila se često zaglave na sredini mosta, pa mora da interveniše saobraćajna policija. Već mesec dana pokvarena je rampa kod Svilajnca, pa mi to dodatno otežava posao, jer moram ručno da signaliziram vozačima - dodaje Anđelković.

Pročitajte još - Rampe nema, semafor tek postavljen!

On i njegove kolege moraće i dalje da trče od rampe do rampe, dok "Infrastruktura železnice Srbije" ne izdvoji sredstva za izgradnju drugog mosta. Prema procenama, novi most sa zaobilaznicom koštao bi oko 11 miliona evra.

foto Z.G.



PREZNOJAVANjE I CVOKOTANjE

IAKO obavljaju veoma važan posao, Anđelković kaže da je skretničarima plata nekoliko puta smanjivana. Pre 15 godina imao je startnu platu 24.000 dinara, a sada je manja za 3.000 dinara. S toplim obrokom, minulim radom i regresom primi više, ali je to premalo za ovakav posao.

- Leti se preznojavam dok vozim bicikl, a zimi trčim po klizavici. Iz bloka ne smem da mrdam tokom radnog vremena. U njemu je leti vruće, a zimi hladno, jer peć slabo radi. Na terasi ne može da se sedi zbog velike prašine - kaže Božidar Anđelković (na slici), koji leti prelazi i dodatnih 12 kilometara, jer biciklom putuje od svoje kuće iz Markovca.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (6)

SAVA

19.09.2019. 18:31

Mi vozaci iz okoline znamo za muku pa coveka povezemo da bi pre otvorio. Oni koji neznaju prodju most pa cekaju sa druge strane dok on dodje pesice.

klaj,klaj Milovane

19.09.2019. 19:19

Deo cuvene"Brze Pruge" Markovac-Resavica,nazalost,"ide" preko tog mosta.Kada lokomotiva voza naidje na most,u Markovcu kace zadnji vagon u hodu.Kada Vas "uhvati" rampa,zaboravite na vreme.Opustite se i uzivajte u blagom strujanju vazduha,koji izaziva kompozicija voza u prolazu.Zbog brzinom izazvanih turbulencija,koje mogu da ostete dimnjak termoelektrane i rasteraju komarce iz okolnog zbunja,vozaci motornih vozila izlaze i u laganom hodu,guraju kompoziciju,kako bi presla most,po EU standardima..

Ana

20.09.2019. 12:17

Samo 4 komentara,jer to narodu u ovom kraju odgovara da i dalje cekaju prolazak voza i teska razmimolazenja?

mihac

20.09.2019. 13:31

Poštovani novinare, slabo poznajete železničku geografiju, postoji takav most sa istim principom rada u Orlovatu, i kod kod Požarevca , Ljubičevski drumsko železnički most. Dalje, preko mosta se mora tako ,peške ili biciklom, radi kontrole kontra šina, da nije kakav predmet zapao...Hvala na pažnji. Prvo se dobro raspitajte o procesu rada i železničkoj geografiji.