REVOLUCIONARNI IZUMI: Brodove pravi i molerskim valjkom

B. SUBAŠIĆ

21. 08. 2018. u 16:02

Umetnik, izumitelj i pomorac Milun Anđelković patentirao revolucionarne alate u Zaklopači kod Grocke. Katarski šeici bili zainteresovani za njegove hidrobuseve

РЕВОЛУЦИОНАРНИ ИЗУМИ: Бродове прави и молерским ваљком

Milun kraj modularnog brodskog kalupa

IZUMI umetnika, moreplovca i konstruktora plovila Miluna Anđelkovića "nasukali" su se u hlad voćnjaka njegove kuće u Zaklopači kraj Grocke. Kad ne jedri kao skiper velikih jedrilica po grčkim arhipelazima, on sa setom posmatra svoje patente, unikatne alate i kalupe za brzo pravljenje brodova od stakloplastike. Sada ih prekriva prašina, a od njih se brzo, lako i jeftino mogu dobiti najrazličitija plovila, od turističkih jahti, preko plovećih kuća i autobusa, do brzih vatrogasnih i spasilačkih brodova.

- Šest obučenih ljudi može korito i palubu broda dužine 10 ili 15 metara da završi za samo nedelju dana, a posle toga ostaje da se ubaci odgovarajući motor i uradi enterijer. Kad se odabere vrsta broda, jednostavno se sklope moduli kalupa, napravi se specijalna smola i nanosi se valjkom nalik molerskom, sloj po sloj. Kad se osuši, skine se kalup i ostane vam gotov trup broda ili ponton, lak i čvrst. Cena proizvodnje ovakvog broda je najmanje za trećinu niža od klasičnog metalnog - priča Milun, pokazujući mnogobrojne projekte plovila.

Među njima su rečni i morski jednotrupni brodovi, kao i katamarani i trimarani, sa dva, odnosno tri trupa. Tu su detaljni projekti i tehničke karakteristike jedrilica, jahti, plovećih autobusa i kuća. Zahvaljujući modularnim alatima vrlo je lako napraviti kalupe za brodove najrazličitijih dimenzija, oblika i namene. Milun naglašava da to nisu kopije proizvoda stranih brodograditeljskih kuća već pravi srpski patenti.

- Nisam ja dizajner plovila od juče. Prvi brod napravio sam još kao osnovac, na Nišavi. Materijal, letvice i ter-papir uzeo sam s gradilišta, sastavio sam konstrukciju i premazao je bitumenom. Plovidba je trajala kratko, do prvog kamena koji je probušio trup, ali nisam odustao. Naučio sam da jedrim, a sedamdesetih sam napravio prvi brod od stakloplastike kojim sam stigao do Grčke. Ja sam "čovek od ruku", znam mnogo zanata - s osmehom priča Milun Anđelković, koga samo njegovi najbliži znaju pod tim imenom.

Umetničku slavu kao vajar, slikar i arhitekta stekao je pod pseudonimom Milun Anđeo. Njegove pomorske veštine učinile su ga jednim od najpoznatijih i najtraženijih skipera čarter-jedrilica u Grčkoj, gde ga na ostrvima i lukama znaju kao Kapetana Angelosa koji peva, svira i piše prozu i poeziju na srpskom i grčkom.

Iskustvo koje je stekao tokom decenija plovidbe, ali i najveći deo imovine on je uložio u svoje patente i izgradnju brodskih alata i kalupa. Milunovi izumi su nagrađivani na prestižnim domaćim nautičkim izložbama, dobijao je aplauze i tapšanje po ramenu. Izumitelj je očekivao da će se pojaviti i domaći investitori, ali uzaludno.

- Želeo sam da svojoj zemlji ostavim brend koji može da donese velike prihode i zaposli mnogo ljudi. Moj motiv nije pohlepa i sticanje bogatstva. Već sam u godinama i želim nekom da prenesem ovo znanje. Nažalost, kod nas, ljudi koji imaju novac nemaju baš široke vidike i ne poznaju ovaj biznis i tržište koje je ogromno - setno priča Milun.

O tome svedoči i njegov boravak na čuvenom nautičkom sajmu u Kataru pre dve godine. Milun je tad bio jedini Evropljanin koji nije morao da plati astronomsku kotizaciju za učešće. Bogati šeici pozvali su ga da bude njihov gost, pošto su videli prezentaciju njegovih izuma na internetu.

- Zainteresovali su se za moje brodove autobuse kojima bi transportovali radnike na naftne platforme, jer je njihova cena mnogo niža od metalnih brodova velikih firmi. Problem je bio što sam dizajner brodova, a ne vlasnik brodogradilišta, a banke ne daju kredite izumiteljima već firmama. Kad je video zainteresovanost naftaša za moje brodove, jedan veliki brodograditelj je odmah spustio cenu svojih hidrobuseva ispod svakog nivoa, samo da spreči proizvodnju po mojim patentima. Shvatio je da je dobio konkureciju s kojom ne bi mogao da izađe na kraj. Njega mogu da razumem, ali ne i naše investitore, kojima Sava i Dunav teku ispred nosa, ali ne shvataju da bi s takvim plovilima mogli da zarade bogatstvo samo u Beogradu - kaže Milun Anđeo.

SPASAVANjE IZ POPLAVA

PATENTI Miluna Anđela nisu samo brodovi za odmor i uživanje, već i plovila za borbu sa stihijama i spasavanje.

- Moj vatrogasni brod je brz i ima, sa svom opremom i sredstvima za gašenje požara, gaz od samo 40 centimetara i može da uplovi u plićak i gasi iz neposredne blizine. Za njega su i manje reke plovne, pa može da nosi pontone za spasavanje ljudi i stoke iz poplava. Ovakav brod ne postoji ne samo na našim već i na evropskim rekama, koje se sve češće izlivaju. Dakle, tržište postoji, patenti takođe, samo nema razumevanja za inovacije.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije