Karađorđevići imali čak 89 automobila, Petar Drugi jurio 140 na sat

M. Lopušina

08. 03. 2015. u 11:30

Devetoro članova kraljevske dinastije od 1908. do 1941. imalo čak 89 vozila. Kraljević vozio punim gasom kroz Beograd. Prvi vlasnik i vozač na dvoru princ Đorđe, 1908.

Карађорђевићи имали чак 89 аутомобила, Петар Други јурио 140 на сат

KRALjEVSKA porodica Karađorđević po automobilima koje je koristila u prvoj polovini prošlog veka nije zaostajala za evropskim dinastijama. Od 1908. do 1941. godine devetoro Karađorđevića imali su 89 automobila! Njihovu vrednost danas je teško preračunati, ali je sigurno da su po luksuzu to bila vozila svetske klase.

Četvorotočkaše kraljevske porodice "prebrojao" je Miroslav Martinović, nekadašnji automobilski as iz Beograda, a rezultat svog višegodišnjeg istraživanja sabrao je u monografiji "Automobili i dinastija Karađorđevića od 1908. do 1941". Karađorđevići su u garaži imali 34 "pakarda", 13 "voazena", osam "fijata", po četiri "linkolna" i "rojls rojsa", tri "kadilaka", po dva BMV-a, "mercedes benca"...

- Prvi vlasnik i vozač automobila kod Karađorđevića bio je princ Đorđe, stariji sin kralja Petra Prvog - kaže Martinović. - On je 1908. godine na poklon od oca dobio "pežo", kojim se vozio sa članovima porodice i prijateljima po Beogradu. Bio je veoma "nestašan" vozač. Zabeleženo je da mu je jednom prilikom, na krivini, iz auta ispao ađutant i pao u jarak, a da on to nije primetio. Taj incident su obojica sakrili od kraljevske porodice. Drugi auto kupio je kralj Petar Prvi, uz sugestiju svog prijatelja, italijanskog kralja Vitorija Emanuela Trećeg. Bio je to "fijat tipo" u kome se kralj sa službenim vozačem kretao po Jugoslaviji. Automobil je plaćen 23.500 dinara.

Martinović objašnjava da je većina vozila kupovana od kraljevske apanaže, pa se mogu smatrati ličnim vlasništvom Karađorđevića. Tokom Velikog rata, međutim, Karađorđevići su dobili državna vozila, nekoliko "pakarda" i "kadilaka", koje su survali u kanjon albanskih planina da se njima ne bi koristili neprijatelji. Bugari su kasnije pronašli te "kadilake", popravili ih i vozili.

Aleksandar Karađorđević, tada prestolonaslednik, dobio je 1910. svoj prvi automobil. Bio je to "fijat breveti", otvorene karoserije, poznat po nazivu "kralj Belgije". Kada je postao kralj, a povodom njegovog venčanja 1922. godine s rumunskom princezom Marijom, nabavljeno je 12 automobila "voazen". Sama kraljica je na poklon dobila "rojls rojs".

- Kralj Aleksandar je u svom životu koristio 28 automobila, ali je samo tri puta seo za njihov volan - govori Martinović. - Za razliku od njega, kraljica Marija je kao devojka u Rumuniji dobila vozačku dozvolu i bila je najbolji vozač.

Knez Pavle Karađorđević se rado vozio automobilom kojim je upravljala njegova supruga, kneginja Olga. Nenadmašan u vožnji, ali vrlo rizičnoj, bio je kralj Petar Drugi. Kao momak jurio je kabrioletom "adler" po Beogradu brzinom od 140 kilometara na sat.

Od 89 kraljevskih automobila iz perioda od 1908. do 1941. godine danas postoje samo dva - "dizenberg J" iz 1930. i "mercedes benc" iz 1937.

STIDEO SE HITLEROVOG POKLONA

PRVI "mercedes benc" na našem dvoru vozio je knez Pavle. Dobio ga je na poklon od Adolfa Hitlera 1937. godine. Knez ga se stideo, pa ga je vozio samo po Bledu. Automobil je 1939. vraćen nemačkoj fabrici. Kao nerestaurisano vozilo završio je kod trgovca automobilima Eberharda Tisena u Hamburgu.


"DELAŽ"

KRALj Aleksandar ubijen je 9. oktobra 1934. u Marselju, u automobilu "delaž". Ovu limuzinu je francuska vlada 1936. godine poklonila Vojnom muzeju u Beogradu i tu se nalazila do 1945. Dalja sudbina vozila nije sasvim rasvetljena. Ima svedoka koji tvrde da je "auto smrti" početkom šezdesetih uništen u Loznici.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (35)

Dr.za rock and roll

08.03.2015. 11:45

Dole kapitalizam i neslana burzoazija!!!! E nece se vise nikas voziti i baskariti na ledjima srpskog naroda

КИР СРБИН

08.03.2015. 13:33

@!? - Ни си ти мој јаране завирио у Јожеков возни парк. Није исто имати сто ФИЋА и једног ФЕРАРИЈА.

Утеривач

08.03.2015. 15:01

@!? - То су били и остали државни аутомобили, неки су добијени на поклон , неки наменски купљени.Колекционарски и историјски је највреднија је серија од чини ми се 4-5 мерцедеса и нема ох пуно у свету . "Фиће" је добио директно из крагујевачке фабрике !

Stari iseljenik

08.03.2015. 13:26

Sve je to plaćano kroz ogromnu apanažu koju su dobijali kralj i porodica od poreskih platiša ondašnje Jugoslavije, najviše od Srba jer su bili najbrojniji narod i najlakše ih je bilo naterati terorom žandara i fainansa, da plate poreze! Hrvati su se spretno "izvlačili" gde su mogli, o škrtim Slovencima ne treba ni govoriti!

КИР СРБИН

08.03.2015. 13:38

Чисто ме занима, колико је ових краљевских аутомобила било оклопљено? Колико их је било са "блинкерима" и оним ужасним сиренама? Да ли су и кућне помоћнице, таште, стрине и тетке имале право на оклопни аутомобил, "блинкере" и "КОБРЕ"? Да ли су краљевске ћерке имале право да бирају возаче и обезбеђење према својим склоностима?

Eto

08.03.2015. 14:16

a cika Pera dosao na presto bez dinara u dzepu. Pa kad mi neko pomene ove bivse svinjske trgovce ...

Logic

08.03.2015. 19:02

@Eto - "Eto" - kaže se "trgovac svinjama",što sigurno nije nikakvo nečasno zanimanje, a "svinjski" je pogrda za karakter, postupke, ponašanje. Što ja lično u mnogim slučajevima smatram neoprostivom uvredom za svinje.

Kibo

08.03.2015. 14:49

Da trebalo je da prose u Knez Mihajlovoj pa da ih Srbi private. Koliko propagande protiv Karadjordjevica u Srbiji? Smucilo mi se. Vi hocete drzavu po ugledu na Kurdistan, a ne po ugledu na Britaniju ili Norvesku.

Утеривач

08.03.2015. 15:46

@Kibo - @Kibo: Не господине! Проблем је што су хероји инвалиди са Солунског фронта просили по београдским улицама! (прадедино сведочење).,што је живот обичног света био тежак а државу је то мало интересовало (као и данас) Углед државе се не постиже кинђурењем и богатством владара већ статусуом и задовољством обичног грађанина. Власт своју снагу не добија голом применом силе над грађанима већ зарађеним поштовањем народа сопствене државе.

bobby

08.03.2015. 18:09

@Kibo - Pa i heroji invalidi iz ratova devedesetih prose po ulicama ili žive nedostojno čoveka.

Kibo

08.03.2015. 18:26

@Kibo - @Uterivac: A gdje to nije, nema i nece biti prosijaka? Moj pradjed je solunac i nije prosio po Knez Mihajlovoj vec radio i drz'o sliku Kralja Petra na zidu i ja danas postojim. To sto vi pricate je nastavak Titiosticke propaganda koja nas kosta i koja ce nas nazalost jos kostati. 140 km/h autom kroz Beograd tridesetih??? Niti je bilo puteva za tako brzu voznju, niti automobila, ali je bitno da se Karadjordjevici ocrne. Nekim ambasadama smeta sto ne bacamo svijece Brozu Josifu i dalje.

stevan

08.03.2015. 23:22

@Kibo - bravo kibo najbolje do sada receno.tvoji argumenti su potpuno ispravni .drzave koje imaju danas kraljevinu mnogo bolje zive odvelike vecine zemalja pogotovo u evropi.

pera

08.03.2015. 14:52

pisalo je da su i zlato obožavali,zato su ga i poneli sa sobom prilikom bežanije,da im se nadje.problem je što je zlato bilo narodno,e sad ovaj bucko što ne zna srpski ni da bekne ,traži da mu se vrate dvorovi i palate.

milovan

08.03.2015. 15:39

oni su bili jugoslovenska dinastija a poreklom su crnogorci prava moderna dinastija koja je razvijala srbiju bila je dinastija obrenovic na celu sa mihailom ko ne veruje nek se raspita jer iz istorij se to nije puno ucilo sta je sve taj covek uradio za srbiju i kako je radio ovi su bili bahati nista iza sebe nisu ostavili zato su i tako najurenu za razliku od obrenovica koji su skinuti pucom

mishell

08.03.2015. 23:33

@milovan - To je opste poznato i mislim da su naj vece probleme Srbiji upravo oni napravili.

dragan

09.03.2015. 12:11

@milovan - moj Milovane istoriju u ruke ,pa onda kad nesto napises to nece biti ono "pijacna prica".Obrenovici spska dinastija su isto porijeklom iz Crne Gore .Bratonozici -Kuci.Toliko !!!

Kibo

08.03.2015. 18:29

@stevan - Upravo tako. Pogledajte Srbiju 74 godine prije '45 i njene uspijehe, imidz i razvoj i pogledajte 74 godine poslije '45. Dobar komentar, Stevane.

Realista

09.03.2015. 17:38

@stevan - А да нисте нешто заборавили ? На пример Србију између 1955 и 1990? Узгред Србија70 тих гона 19. века је била кнежевина за поткусуривање европских сила (звучи вам познато). А госпда Карађорђевићи су нас увукли у ратовве мимо воље свих у Европи и произвели толико српских жртава колико сви остали (укључујући и 2.светски) ратови заједно нису !Затим митомански правили Југославију .која нас је скупо кошатала. Да није било тога данас би овде било 30 милиона Срба, а никако само народ у нестајању!

Gospodar Zarin

08.03.2015. 16:31

Jedna je stvar biti rusofil, a druga boljsevik. Trebalo bi da znate razliku. Srbi su rusofili, ali postuju sopstveni narod i njegovu istoriju, koju cine i srpske dinastije. Boljsevik je nesto drugo. Boljsevik ne postuje nista, a posebno mrzi sopstveni narod. Tako da pretpostavljam da biste bili najsrecniji da smo imali austrijsku dinastiju ?

Jugoslava Pravic

08.03.2015. 16:33

Bice da su dali jedan Milunki Savic da se ona provoza Beogradom, ako nista drugo, ono zato sto je cistila skupstinu.

radojko

08.03.2015. 16:36

Kakve ruzna konstrukcija,trebalo bi objasniti zbog pravde koliko vozila recimo ima porodica Nikolic,da cisto uporedimo.A da li je nama uopste potrebna istina?

tamo

08.03.2015. 16:52

nas Joza,bio mnogo skromnij,imao samo Plavi voz,Galeba,i mali broj autica,Secam se prica boraca koji su pricali da su im drzane lekcije o jednakosti a cim je vreme rucka cak i najobicniji vodnik ide na kazan PRVE KLASE a obicni vojnici jedu corburinu. Poznato je ono'druze tito dobro nase opet gazda konja jase a siroma kozu ima i ona se oduzima. Nisam simpatizer kraljevine ali komunista ni najmanje.

zeljko

08.03.2015. 17:38

e jadna li si nasa srbijo karadjordjevici brozovi milosevici karici tadici nikolici nas ojadise dobro smo i zivi

Vladimir Gagic

08.03.2015. 18:50

jedna stvar me interesuje,gde su ti automobili,da li su Karadjordjevici poneli kad su napustali zemlju i kako one poluge zlata da stignu do brozovog sefa?

Logic

08.03.2015. 19:25

Mala ispravka: Kralj Petar I i Kralj Italije Vittorio Emanielle III su bili ženjeni dvema sestrama, kćerima Kralja Nikole, što se kod nas zove ne "prijatelji" već "pašenozi".

mili

09.03.2015. 13:28

Sve na grbaci naroda oduvek..koja god vlast da prodje. Vlast se siri kao svetska elita a zaboravlja odakle je i kako narod zivi..sramota!! zato i sada puno bede i sirotinje..narod zivi u mraku po Srbiji bez struje , frizidera i ves masine..zato se vracaju bolescine.. mnogima hvale osnovni higijenski uslovi...nasi politicari treba da se srame u kakvoj je situacija drzava i narod.

Aleksandar

29.12.2015. 18:36

Jurio u Adleru 140 km/č?!Kako su merili - radarom?Drugo, po slici se vidi da je Petar II imao Adler Trumpf Junior, koji je mogao da ide 90 do 110 km/č u zavisnosti od motora, jedino ako su ga gurali nizbrdo....