Princip pucao i u Hitlera

Vuk MIJATOVIĆ

06. 11. 2013. u 21:25

Muharem Bazdulj, pisac i novinar, objavio dokaz zašto nije moguća revizija Prvog svetskog rata: Ova fotografija uspostavlja vezu između Prvog i Drugog svetskog rata

FOTOGRAFIJA Adolfa Hitlera dok zadovoljno posmatra spomen-ploču Gavrilu Principu, ratni trofej iz pregažene Jugoslavije, koji je dobio kao poklon za svoj 52. rođendan, objavljena u nedeljniku „Vreme“, snažnije od svih argumenata i rasprava vezala je ruke svima koji se zalažu za reviziju uzroka i povoda Prvog svetskog rata. Čak je i najglasniji među njima, istoričar Kristofer Klark, autor knjige „Mesečari - kako je Evropa krenula u rat 1914“, priznao da je ona najbolji vizuelni simbol veze između Prvog i Drugog svetskog rata.

Sa Muharemom Bazduljom, književnikom i novinarom, zahvaljujući kome je i objavljena fogografija Hajnriha Hofmana, koja se čuvala u Bavarskoj državnoj biblioteci, razgovarali smo o značaju same slike, o tome da li je posle njenog pojavljivanja u javnosti, moguća revizija Prvog svetskog rata i odnosa prema Austrougarskoj monarhiji.

- Ideja revizije Prvog svetskog rata moguća je između ostalog i zato što živih učesnika i svedoka više nema, zato što likovi Franje Josifa, kajzera Vilhema ili Franca Ferdinanda nemaju sugestije za današnjeg čoveka, što za mnoge u svetu Prvi svetski rat nije puno drugačiji od Tridesetogodišnjeg rata u srednjem veku - objašnjava Bazdulj.

Ali ova slika uspostavlja vezu između Prvog i Drugog svetskog rata. Ona na elementaran i vizuelan način pokazuje ono što je svakom racionalnom jasno - Hitler, simbol zla u 20. veku i Gavrilo Princip su, i u Prvom i u Drugom svetskom ratu bili na suprotnim stranama. Sa ovom fotografijom revizija Prvog svetskog rata postaje nemoguća.

* Istovremeno je reč i o jednom kompleksnijem nastojanju - da se, promeni i stav prema Austrougarskoj monarhiji, i to gotovo vek pošto je nestala.

- Savremene Austrija i Turska pokušavaju da svoje nekadašnje imperije postfestum proglase nekim multietničkim rajevima. To je na tragu slike da je čitava Evropa pre 1914. godine živela bel epok. Međutim, bogatstvo koje je tada postojalo u Evropi bazirano je na iskorišćavanju kolonija. Ne samo u Africi i Aziji, već i na Balkanu.

Vidite kod Andrića u „Priči o kmetu Simanu“ da Austrougarska nije ni kmetstvo ukinula. Mi ne naglašavamo dovoljno da je Gavrilo Princip bio neka vrsta preteče oslobođenja svih delova sveta koji su u to vreme bili pokoreni i okupirani.

JEZIK KAO IDENTITET * Često pišete o Andriću i Meši Selimoviću, velikim piscima čiji su nacionalni identiteti raspadom države u kojoj su stvarali i posle njihove smrti dovedeni u pitanje. Vi ste pisac iz Sarajeva koji piše u Beogradu. Vidite li paralelu sa njihovim sudbinama i da li svoj idenitet određujete na taj način? - Vidim sebe unutar onog sveta u kojem se to što pišem i govorim razume bez prevoda. Osećam se kao u zavičaju na čitavom prostoru koji danas obuhvataju Srbija, Bosna i Hercegovina i Hrvatska. Meni je taj jugoslovenski okvir intimno najbliži, iako sam svestan da on za većinu ljudi predstavlja samo istorijski relikt.

* Čak i u BiH i u Hrvatskoj, okupaciona Austrougarska se sada tretira kao država u kojoj su cvetale slobode, a Jugoslavija proglašava tamnicom naroda. Kako je došlo do takve zamene teza?

- To su politikantske interpretacije istorije i ono što je najironičnije zapravo jeste da se nastavljaju na nacističku propagandu. Hitler do 27. marta 1941. govori o Jugoslaviji, ali posle toga, vraća se na staru austrogugarsku propagandu i počinje da se govori isključivo o „srpskoj kliki“.

Politika „zavadi pa vladaj“ koju su razne imperijalne sile sprovodile na Balkanu, prisutna je i danas. Zaboravlja se da je „Mlada Bosna“ bila jugoslovenska organizacija koja je okupljala i muslimane i Hrvate. Mnogi danas sude o „Mladoj Bosni“ kao o velikosrpskom elementu, a to je samo nastavak propagande Austrougarske monarhije.

* Ispada da je Jugoslavija bila velikosrpski projekat?

- Čini mi se da je ta ideja usađena sa ciljem da dovede do raspada Jugoslavije. Ideja da je Jugoslavija zapravo velika Srbija je na svaki način pogrešna, ali je bila potrebna da bi se projekat raspada realizovao.

* Pominjete 27. mart.

U ovdašnjim pokušajima revizije istorije, mnogi se tog datuma odriču.

- Na neki čudan način Hitler je mnogo bolje prepoznao sličnost 27. marta i Sarajevskog atentata nego mnogi drugi. On se tada nalazi na vrhuncu moći, imao je Evropu pod nogama i niko mu se nije suprotstavio na taj način. Odvajati ta dva događaja, i govoriti pozitivno o jednom, a negativno o drugom jednostavno nema smisla.

* Da li smo danas osuđeni na to da nacionalne identitete gradimo i potvrđuemo isključivo na suprotnostima i razlikama?

- O tome je Frojd pisao kao o narcizmu malih razlika. Što je razlika manja, ti moraš više da je ističeš. Dobar primer su Crnogorci. Južnoslovenski narodi koji govore istim jezikom su za distinkciju u jednom trenutku uzeli religiju, pa su oni koji su katolici postali Hrvati, pravoslavni Srbi, muslimani su bili Muslimani, danas Bošnjaci. Srbi i Crnogorci nisu mogli na taj način da se razlikuju i danas se vidi strašan napor da se ta razlika napravi. Jedini način da se ta razdvojenost očuva jeste da se naglašavaju te razlike. Ti nisi ono što jesi, nego ono što drugi nisu.

* Tekst koji si objavio u „Vremenu“ o fotografiji i sudbini spomen-ploče iz Sarajeva, završavaš konstatacijom da danas nema slobode. Da li to znači da su Princip i ostali mladobosanci zalud pucali u Austrougarsku monarhiju?

- Jedna od stvari zbog kojih je meni bliska mladobosanska ideja, jeste pitanje političkog subjektiviteta. Gavrilo Princip je u vreme atentata bio maloletan, ali njegova akcija je vodila ka tome da jugoslovenski narodi izađu iz stanja istorijske maloletnosti i uzmu sudbinu u svoje ruke, tako što će kreirati jednu državu koja neće biti marioneta velikih sila, koja neće biti kolonija, nego voditi svoju politiku i biti slobodna.

Raspadom Jugoslavije, ratovima i svim kasnijim političkim epizodama, sve ove zemlje su manje ili više opet svedene na neku vrstu pseudokolonijalnih poseda ili satelita. Bosna i Makedonija su najbliže protektoratima, Srbija je neko vreme pokušavala da, na tragu Jugoslavije, vodi koliko-toliko samostalnu politiku. Međutim, čini mi se da se, naročito sa novom političkom garniturom, i od toga odustalo. I to nije čudno. Srbija nema tu vrstu snage i moći koja je za to potrebna. Ta baština mladobosanskog sna koja je jedno vreme bila ostvarena, sada se izgubila. Rekao si „Ne“ Hitleru 27. marta, rekao si „Ne“ Staljinu 1948. a sada razni ambasadori i činovnici imaju pravo da ti diktiraju šta ćeš da radiš.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (78)

Dymitr Ogonowski

06.11.2013. 22:10

Gavrilo Princip je vrlo vazan za oslobodenje Slovenstva: i srpskih zemalja i omiljenog Matijom Krakowa.

Bezposlen

06.11.2013. 22:27

Ova slika je najobičnija fotomontaža, mislim na crnu mermernu tablu pored hitlera u vozu. Pogledajte na mermernoj ploči da se ogleda drveće koje nigde u ovoj prostoriji ne postoji. Dakle ova ploča je slikana negde i u okruženju je imala drveće koje se na njoj oslikalo u vidu senke i onda je neko preneo samo ploču sa slike i namontirao je na postojeću sliku firera u vozu sa njegovim oficirima. Nije teško provaliti, a zašto je to neko uradio to je druga priča.

Курјак

07.11.2013. 00:24

@Bezposlen - Најпре то није фотомонтажа,а друго то није дрвеће већ мрља,оштећеност на том месту фотографије.

Bezposlen

07.11.2013. 02:01

@Bezposlen - Slika 100% nije autentična guglaj malo pa ćeš naći tablu u njenom prvobitnom okruženju sa potpuno istom senkom.

marko

07.11.2013. 03:05

@Bezposlen - Hmmm... ali pogledaj slova, da se slivalo prekrilo bi i njih? Stvarno izgleda kao neki drvored

Boza

07.11.2013. 03:25

@Bezposlen - @besposlen: Da je fotomontaza Nemci bi prvi reagovali. A fotografija se cuva u njihovom arhivu...

Oftalmolog

07.11.2013. 07:03

@Bezposlen - Postoje ljudi koji se zovu kao oftalmolozi, pomažu ljudima da bolje vide. Dobiješ naočare i onda progledaš i imaš čak potpuno novi pogled na svet, jer ne vidiš sve sivo.

l

07.11.2013. 09:58

@Bezposlen - Razmisli gdje bi ploca morala da stoji da bi pala ovakva "sijenka"drveca na nju??????

Gavrilo

07.11.2013. 11:42

@Bezposlen - na slici jeste drvece samo sto ste vi pogresno spojili pricu u vasoj glavi. nije vam palo na pamet da je iza hitlerovih ledja prozor kroz koji sunce ulazi u vagon i reflektuje drvored voza u pokretu?

PanicusVulgaris

06.11.2013. 22:52

Odavno nisam ni od jedne nase javne licnosti cuo ovakvo (po mom skromnom misljenju apsolutno ispravno) rezonovanje. Za svako postovanje!

Nebojša

07.11.2013. 01:07

Strahujemo od revizije istorije I i II svetskog rata,a u Srbiji je taj posao već obavljen.Negira se Jugoslavija kao ratni cilj srpske vlade 1918,rehabilituje se izdajnički pokret Mihailovića i to se sve radi zvanično.Psihoza koja je uneta u javni prostor da će nam Nemci izokrenuti istoriju je potpuno izlišna mi to radimo svako malo.Ovaj Bazduljev napor je dobar i pre svega upućen na inutrašnjem planu,Gavrilo Princip već predugo biva instrumentom šovinista.

Ruben Lonuestro

07.11.2013. 17:10

@Nebojša - niti znas sta je sovinizam ni realna istorija WW2 ; budalastine koji si nanizao dolaze uglavnom iz udzbenika osnovne skole titoizma ; bice da se tvoja edukacija - a i intelektualni kuriozitet - zaustavila u tom periodu.

Baba Banda

07.11.2013. 01:29

Po dosadasnjim komentarima ispada da se babi snilo sto joj bilo milo, a niko od njih jos nije cuo za fenomen koji se zove foto montaza. I na kraju mi Srbi smo naj naj veci fenomeni u istoriji za budale koji zele verovati u to.

atlas2000

07.11.2013. 01:31

Atentat u Sarajevu nema nikakvog opravdanja. Prvo, svaki atentat je teroristički čin! Drrugo, to je bilo otvoreno miješanje Srbije u Austrougarsku, jer je srpska tajna služba organizirala atentan i skupinu "mlada bosna"! Treće, osim Ferdinanda ubijena je i Ferdinandova noseća supruga, što je odista užasan zločin! Četvrto, ono najvažnije, dogodio se prvi svjetski rat i milijuni žrtava su nastali u Europi i diljem svijeta BEZ razloga! Sve drugo u svezi atentata je samo obična LAŽ!

zoks

07.11.2013. 10:27

@atlas2000 - atlas2000,tipican komentar pripadnika snishodljivog nazovi naroda!Ako vam je ta Austro-Ugarska bila toliko dobra sto pobegoste ispod njene cizme?Niko licemer kao lacman!

Majstor Života iz Francuska 33

07.11.2013. 10:49

@atlas2000 - Odiseja u svemiru 2001@ Ma šta nam napriča za kratko vreme.Mora da si učenik Historije Perzijskih Kroasana.Prevazišli ste i Babu Vang(l)u nebulozama.Priimi našu sućut za noseću.

nn

07.11.2013. 10:50

@atlas2000 - Bilo bi vam bolje da kultivisete sopstveno neznaje> supruga nije bila noseca jer je 1914. imala 48 godina.

momcilo

07.11.2013. 11:31

@atlas2000 - a zasto komentariseres , zasto jednostavno kao kao I svi rvati ne uzivas u slici vasek rvackog firera.

Ruben Lonuestro

07.11.2013. 11:41

@atlas2000 - strasna geopoliticka anliza podrepne muhe ; ili drugim recima famozna teorija o treptaju leptirovih krila na jednoj obali pacifika koji prouzrokuju cunami na drugoj ; treptaj krila podrepne balkanske muhe koje svojom lucidnom lektirom uzroka i poslijedica WW1 objasne dvadeseto - a i dvadeset prvo stoljijece ; bravo globus.

gagom

07.11.2013. 13:44

@atlas2000 - atlas2000 - Иди и лечи своје комплексе негде друго а не на српским порталима!Цео свет зна ко је и зашто почео 1. св. рат а и то да "носећа супруга" то није била (48 год. је ипак превише и за њу!?) а лаж је смишљена да би се Срби што више оцрнили!

INAT

07.11.2013. 01:48

Nadjite sliku boljeg kvaliteta i videcete da ploca lebdi na stolici, uopste nije naslonjena.

momcilo

07.11.2013. 11:28

@INAT - @inat, to sto vi Iz rvacke vidite, to niko zivi nevidi, mislim da ste cak bili inspiracija za gebelsa

Sava

07.11.2013. 02:24

Veoma dobar intervju i slažem se sa većinom što ste rekli, osim s tim da je sve gotovo.Srbija će se prva osloboditi tog neokolonijalnog statusa i to za nekoliko godina. Takođe, spominjete i jugoslovenstvo. Bojim se da su neke teške lobotomije izvršene na glavama naših komšija i da nema više nikakve šanse da to zaživi ponovo.Evo, znam da se Srbi ne bi ni "budili" kada bi znali da ih to opet vodi u jedinstvo sa narodima koji ih preziru a da jasno ne znaju ni zbog čega.

Мистер Но

07.11.2013. 02:52

Браво момчино. Гледао сам те у неким емисијама и баш здраво размишљаш. И надам се да те ови твоји из Сарајева неће прогласити издајником, него да ће нешто научити из твојих текстова!!!

Dajana

07.11.2013. 12:53

@Мистер Но - Poznajem porodicu ovog decka.Sve najlepse o svima i u 5. kolenu.Travnicka gospoda,divni ljudi,skolovani,napredni,nikad nicim niko od njih nije obraz ukaljao.Od njega sam naucila ono sto sam vec trebala da znam ( iz ovog intervjua). Kakvi su mu preci,takav je i on. Borci za pravdu, ali nista silom, argumentima i glavom.Dok njegova generacija banci i provodi se,on se bavi naukom i istinom. Veliki pozdrav za Muharema

Ruben Lonuestro

07.11.2013. 17:05

@Мистер Но - Hvala na preciznostima Dajana ; potvrdjuju onu vecitu antropolosku istinu: Individue su pre svega (mada ne iskljucivo) rezultat familijarnih vrednosti ; onih koje su gajene u familijarnom krugu.

Ivan Zgrozeni

07.11.2013. 04:20

Gresite. Jugoslavja je bila Velika Srbija jer su u njoj ziveli gotovo svi Srbi.

Mis_Pigi

07.11.2013. 05:37

не будите наивни, свакодневно се ваде из историје неке, рецимо чињенице, али оне и нису толико битне, колко је битно да ми Хитлера имамо сваки дан "за ручак", то је суштина оваквог изношења ствари

Branko

07.11.2013. 08:07

Odgovor "Bespolenom"Zar ne vidis pozadi oficira koji je u sredini zavese pa sporedi te iste koje se ne vide u celini pozadi Hitlera i sta ces zakljuciti,to je odsjaj zavese na samoj ploci.Tako da kad drugi put budes komentarisao i prepustio se svojoj masti razmisli malo bolje

dado

07.11.2013. 09:02

Svaka čast na celom tekstu,na potezu jew naša država.Očekujem da će se naći neko u ovoj vladajućoj garnituri,ko će znati da rad istine angažuje umne ljude i ne dozvole "reviziju"istorije i satiranje istine.

Milan USA

07.11.2013. 09:02

O ovoj navodnoj fotografiji, sve je receno pre nekoliko meseci kada se "pojavila" iznenada. Fotomontaza je jasna. A mi Srbi nikada da se naucimo da se nase lazi najvise obijaju nama o glavu. Promer: vidite na sta nam lici Srbija i sta se desi od velikosrpskog projekta.

Milan SRB

07.11.2013. 10:10

@Milan USA - Da, ali zaato Klinton, Bus, Obama, Olbrajt, Sarkozi, haske sudije i mnoge druge proverene demokrate uvek govore istnu i samo istinu, moj Milane.

Ruben Lonuestro

07.11.2013. 10:28

@Milan USA - a vi siftari ste na sve spremni ; na svu vrstu prevare lazi i manipulacije ; to dokazujes i ovim komentarom

ssss

07.11.2013. 10:35

@Milan USA - "Milan USA"tebi",bespoelenom" a i onomšto mu je celo ime "I"po čemu je fotomontaža jasna,jeli nemoguće da je slika okrenuta prema prozoru pa se dobije takav efekat.Veliko-srbine" Milane.USA" Srbija sigurno ne izgleda imperijalistički,kao tvoji prijatelji preko bare i nikad nije ni izgledala a mislim da i neće."Atlasu"kako može biti mešanje naše države u politiku druge države na našoj zemlji i među našim ljudima,da li se atentat dogodio u Beču?"Bezposleni" lupaš!

Ruben Lonuestro

07.11.2013. 11:36

@Milan USA - ne vidim zbog cega cenzurisete moju reakciju na komentar siptarskog provokatora ; tip koji potpisuje sa "Milan USA" se predstavlja ovde vec dugo kao "Tony USA" i neka je vrsta virtualnog kurira UCK ; ako mi ne verujete kliknite u arhivi bilo koji tekst u vezi sa politickom aktuelnosti Srpskog naroda i pronaci cete njegove lazi, gluposti i provokacije ; slazem se da komentari trebaju da budu odraz slobode misljenja ali sloboda misljenja ne mora da znaci i sloboda lazi,manipulacije, sipt. prevare.

Ruben Lonuestro

07.11.2013. 10:13

Bravo Muhareme ; veci si i dostojanstveniji Srbin od cele danasnje srpske vlade.

zoks

07.11.2013. 10:25

@Ruben Lonuestro - Rubene,da bi bio dostojanstveniji od ove nazovi srpske vlade veruj ne treba mnogo znoja proliti!Dovoljno je da "sedis na obrazu"!

gagom

07.11.2013. 10:37

@Ruben Lonuestro - Ruben Lonuestro - А то уопште није било тешко постићи!

Arsenije

07.11.2013. 10:22

I bečki Kurir je u svom istraživačkom novinarstvu još pre 10-ak godina izneo podatke da tragovi sarajevskog atentata vode do Berlina. Paralelna priča sa pukovnikom Redlom najjasnije svedoči da je spremnost Nemačke za sveopšti rat bila na vrhuncu i samo se čekao povod. O tome da je BIH austrijska teritorija bez i jednog Austrijanca ne vredi raspljavljati.... Fotografija deluje kao fotomontaža ali vrlo verovatno da su je Sarajlije slugeranski gađale nekakvom farbom pre skidanja ..

momcilo

07.11.2013. 10:32

rekli smo hitleru ne,staljinu ne, franji josifu ne, evropa je pod okupacijom lazne nemacke filozofije i pitanje pontijusa pilata IH sta je istina. radi nekoliko srebrenika danasnji evropski , a pre svega srpski intelektualci pa I svestenstvo ce vikati raspni je , raspni je, nemacka i papa nemaju alternative, je zakljucak , treba pogubiti istinu, da bi se spasao narod, a posle toga sledi gnusoba pustosna I strasno razaranje jerusalima,

Fotografija je prava

07.11.2013. 11:33

Za ove sto lupetaju o namestenoj fotki, neka pogledaju i vide da su na naslone stolice na koju je stavljena ploca uredno "nemacki" stavljene dve krbe/salvete da se ne ostete nasloni.

Ivan

07.11.2013. 11:54

Evo i snimka skidanja spomen ploce, sa istom flekom, od strane nacista. Po nekima su je verovatno slali Cercilu ili Ruzveltu a ne Hitleru. http://www.youtube.com/watch?v=n6T1wgWfXzU

BACVANIN

07.11.2013. 11:54

Kod mene nema nedoumice daje slika orginal.Neko spominje kao odslikavanje u pozadini nekih drva sto nema logike.Naime neko je plocu necim polijo i ta se tecnost u mlazevima slila prema dole i ostetila glazuru i slova.Slova su kasnije od te tecnosti oslobodjena sto se vidi da su slova sveze klesana.

Miomir Maksimcev

07.11.2013. 11:56

U pravu ste. Kada su formirane nacije tokom devetnaestog i dvadesetog veka princip je bio da jednoj naciji pripadaju ljudi koji govore isti jezik. Tako su nastale francuska nacija i nemacka nacija mada ima Francuza katolika i Francuza protestanata isto kao i Nemaca. Oni su Francuzi odnosno Nemci zato sto govore isti jezik.

vizuelni simbol gluposti

07.11.2013. 13:51

Hofman jeste bio Hitlerov zvanicni fotograf, ali nigde, bas nigde, ne postoji ova fotografija iz prostog razloga jer je falsifikat. Toliko i o ovom, samo uzoj familiji, poznatom "piscu i novinaru".

Ruben Lonuestro

07.11.2013. 17:01

@vizuelni simbol gluposti - reci Croata, gdije se to vec nalazi istina kad te toliko boli?

Darak

07.11.2013. 14:28

Закљушак објашњава, већ смо робови али тога нисмо свесни. Ово је другим речима почетак краја. Била једном једна земља Србија...

Milan SRB

07.11.2013. 15:50

Oni koju sumnjaju, neka pogledaju kratak snimak na you tube ''Svabe ulaze u Sarajevo (1941)'', gde je prikazano skidanje ove table.

sto godina od pogibije pradedova pa ne mrzim

07.11.2013. 16:45

@Milan SRB - Svabe su inace u Stutgartu i okolini i delu Bavarske i ne znam bas da li su oni ili neki drugi Nemci skinuli tu plocu. Dakle, ne sumnja niko u skidanje te ploce nego u autenticnost fotografije i kompetentnost Bazdulja. Covek uz laznu fotografiju nalupeta kao mali zmaj.

Nesha Mihailovic

07.11.2013. 16:24

Merkel je nastavila istu politiku, ne samo prema Srbiji nego i prema EU. Sve zemlje EU su ustvari pokorene od strane Nemacke (Sa jos po kojim satelitom). Zivim u Holandiji i ovde se anti EU raspolozenje povecava svakodnevno.

bosh

21.11.2013. 09:13

@Nesha Mihailovic - A jel znas mozda kako je uopce i zasto uspostavljena EU? Kao zatvor koji bi sprijecio Njemacku dominaciju kontinentalne Europe. Sad im se obilo u glavu. Btw nisam siguran da je to dobro, to anti EU raspolozenje. Ideja ujedinjene Europe je jedina logicna i mislim da ljudi nisu nacelno protiv te ideje. To raspolozenje je vise odraz trenutne vizije koju briselska oligarhija namece kao jedino moguce: tehnokratska i birokratska Europa. Biti protiv toga ne znaci biti protiv ujedinjenja Europe...

pera

07.11.2013. 17:08

Ziv mi bio junace. Nije znanje znanje znati-vec je znanje -znanje dati. Ovo je istorijska izjava ,muslimana ,koji zna. Da li ce svemoguci bog ,dati narodu stradalom da se opameti i iz kandzi ,mocnih i hudih izcupa ,ozdravi i povrati. Zasta smo ratovali i cije majke placu a cije su i majke pobili. Dokle ce najgori da vladaju i prodaju buducnost balkana za ludost i sumanutost lazi i strasti. Kada ce se oporaviti drzava ,pravednih i kada ce svi za svoje zlocine odgovarati ,zarad buducih generacija.

Samo citamo

07.11.2013. 18:13

Nigdje na svjetu nema pametnijeg a nemocnijeg naroda od bivsih Jugoslovena. Sve znaju , sve citaju , sve razumiju a ubija ih nemoc da promjene situacije u kojima zive iz generacije u generaciju. Treba na tim prostorima zabraniti obrazovanje ..pobacati televizore I dati ljudima u ruke neki alat ..Vec decenijama svi sve znaju a nista se ne mjenja .Svi sjedeci cekaju neku revoluciju promjena .Koliko je rodoljuba spremno na dobrovoljne radne akcije za izgradnje fabrika ili ako nista ,seoskog puta?

Revizor

10.02.2014. 11:50

@Samo citamo - @Samo citamo. A od kojih para bi te fabrike bile izgradjene, opremljene, najmanji trosak je kopanje i zidanje, onda, za koga bi proizvodile i sta, za koje trziste, odakle sirovina, pa onda - ti rodoljubi makar gradili seoski put, sto po zakonu nije dozvoljeno ako ne znas jer komunalne objekte mogu da grade samo ovlascene firme, ko bi ih hranio, sta bi jeli dok to rade , jer i inace nemaju posto su bez posla i u siromastvu...E, moj gospodine, da mi je tvoja pamet tri dana pa da se sit odmorim!

emilija

07.11.2013. 20:38

Nikad mi balkanci nećemo doći pameti, iz ovi komentara je jasno videti ko za koga navija. a za ovoga Muharema nikad čuo nisam..

Dusan

07.11.2013. 21:35

Naravno da postoji veza izmedju Prvog i Drugog svetskog rata. Oni su zakuvani u istoj kuhinji, po istom receptu. I ovo sto se danas desava na Balkanu, je samo kontinuitet politike Nemacke i Austrije prema Srbiji. Oni nam kroz istoriju nikada nisu zeleli dobro. Ali zarad dodvoravanja Evropskoj Uniji, u kojoj glavnu rec, gle cuda, imaju bas Nemci, vise ne mozete javno da cujete da neko upire prstom u neonacizam.

atlas2000

08.11.2013. 05:38

zoks - Odluku o stvaranju kraljevine SHS nije doni niti jedan narod u toj državi, nego velike sile sporazumom iz Versaja 1919 godine! Referendum za stvaranje zajedničke države nije nikad održan! Pročitaj malo povijest!

Ruben Lonuestro

08.11.2013. 12:13

@atlas2000 - odlicno i tacno ; ali imaj hrabrosti da poguras to rezonovanje dalje ; do zdravog zakljucka: Ta politicka zajednica je nametnuta i Srpskom narodu.

atlas2000

08.11.2013. 05:42

nn - Vojvotkinja jeste bila trudna, što je utvrđeno na obdukcijskom nalazu, a to što ti ne vjeruješ to je tvoj osobni problem patološke mrženje prema Austrijancima!

Ruben Lonuestro

08.11.2013. 12:11

@atlas2000 - nikakve tu patoloske mrznje nema ; prestani da se sluzis inverzivnom akuzacijom (pripisivanje svojih licnih problema i onih svog etnickog skupa drugima) ; i dali je bila trudna ili ne je sasvim sporedno ; kao da su revolucionarni ideali i teror kojim se oni ostvaruju zanat za zagrebacku malogradjanstinu ; iz vase optike podrepnih muha Gavro je monstrum ; iz moje kao i one svih ljudskih bica kojima sloboda, dostojanstvo i njihova cena nesto znace on je heroj ; on je vecnost.

emilija

08.11.2013. 14:25

@atlas2000 - Gavro se borio za slobodu svih naroda, an kao ovi sad, koji se bore za slobodu svog naroda na račun i prolevanje krvi drugih naroda. A u ovim komentarima je videti iz aviona da tu još cvate borba za neke "velike" "nebeske"balkanske nacije, i opcije svi smo nastali iz jednog naraoda, i za neke jedine istine "prvo smo bili samo srbi"... Jedini moguću opcija (iako nije idealna) je opcija Titove Jugslavije, zajednice balkanskih, slavenskih naroda.

Daniel

08.11.2013. 13:28

1) Minsitrstvo unturasnjih poslova Srbije je bilo itekako umjesano u ubistvo Ferdinada i njegove trudne zene slavenskog porijekla. To pokazuju istorijski dokumenti i svedocenje koje povezuje da Mlada Bosna clanovi su bili na konzultacjama u Srbiji dan prije ubistva. 2) Necertanije su (bile) smjernica Srbijske politike. 3) Srbija se priboljala jako Ferdinadovih planova da napravi konfederaciju koja bi pridobila gradjane AustroUgarske. On je ubijen jer je bio preliberalan.

rastko

08.11.2013. 14:32

germansko-vatikanski mac opet ubija istinu ,pre tog Srbe ,pa opet istinu itd ,vec vidjeno kroz vekove sve do danas,u u periodima rata i izmedju dva rata.njihovi agenti rovare gde stignu protiv ljudi i istine. Istina ce nas izvuci i postati koplje sudbine ,u pravednoj ruci protiv grozne kurve zla i neistine.

emilija

08.11.2013. 14:47

Uvek su nam dobri oni koji pišu kako nama paše, Da je Muharem napisao suprotno ucenu ovoj koju je u ovom slučaju , ne bi bio na portalu Večrnjih novina, nego bi bio na portalu Jutarnjeg lista ... i tako dalje, i tako dalje.......

Ruben Lonuestro

08.11.2013. 16:45

@emilija - da je Muharem napisao suprotno bio bi muha kao ti ; ali Muharem je veliki covek svestan da se do slobode dolazi prihvatanjem istine pa je napisao sto je napisao.

emilija

09.11.2013. 00:10

@emilija - Ako ti nisi muha zašto se prdstavljaš sa pseudonimom koji pripada tebi odvratnoj zapadnoj hemisferi ... A što se tče Muharema ---Muharem je išao u Beograd da objavljuje te članke, jer nema nigde drugde, trebao je ići negde na zapad da "osvesti neuke" i izdoktrinirane zapadnjake. Pošto mi veliki balkanci "sve znama nama ne treba da to ojašnjava" Muharem vrovatno polaže pravoslavni ispit pa će verovatno uskoro biti Nemanja II....

Ruben Lonuestro

12.11.2013. 11:27

@emilija - radi se o mom identitetu emilija ; mozes me pronaci na fesbuku ; zapad mi nije odvratan posto sam deo njega ; treba li ti faksimile moje osobne kartice? O izboru Muharema tvoje observacije su besmislene ; istina je dobro dosla bilo odakle da se pojavi ; spoj politike i medija je na zapadu daleko izrazeniji nego bilo gde drugde i Muharema uopste ne treba da devalorizuje cinjenica da zapadni mediji koje kontrolise banka i uopste kapital nemaju uho za njegovu istinu.