KADA se za nekoliko nedelja budu upisivali u narednu školsku godinu, novi srednjoškolci u Srbiji će imati prilike da se opredele i za nove obrazovne profile u oblasti građevinarstva - operatera za osnovne građevinske radove i rukovaoca građevinskom mehanizacijom.
Ovi profili koji pružaju šansu u sve brže rastućem sektoru građevinarstva razvijeni su uz podršku projekta "Razvoj dualnog obrazovanja u Srbiji" koji zajednički realizuju Privredna komora Srbije, Privredna komora Austrije, Nemačko-srpska privredna komora AHK i Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, uz finansijsku podršku Austrijske razvojne agencije.
PROČITAJTE JOŠ:Obuka za štednju energije
- Građevinarstvo predstavlja važan sektor i za austrijsku privredu koja nam je prenela svoja iskustva pri izradi nastavnog plana i programa - kaže Mirjana Kovačević, rukovodilac Centra za edukaciju, dulano obrazovanje i obrazovne politike PKS. - Među kompanijama koje su takođe učestvovale u izradi nastavnog plana i programa nalazi se i austrijska kompanija "Štrabag" koja će ponuditi mesta za učenje kroz rad za učenike u Beogradu, a po završetku školovanja i mogućnost za zaposlenje.
Priliku da se školuju po novom modelu, i za profile koji se smatraju najperspektivnijim u ovoj oblasti, za početak dobijaju učenici u četiri grada u zemlji: operater za osnovne građevinske radove nalazi se u ponudi škola u Beogradu, Novom Sadu, Subotici i Vlasotincu, a rukovalac građevinskom mehanizacijom u školama u Beogradu i Vlasotincu.
Novi obrazovni profil operater za osnovne građevinske radove učenicima koji se opredele za ovaj poziv nudi inovirani program u kome su objedinjena čak tri zanimanja: zidar, tesar i armirač. Takvom postavkom učenici će steći veštine za znatno lakše zaposlenje. Takođe, odabirom ovako koncipiranog profila povećaće sopstvenu konkurentnost na tržištu rada u budućnosti jer im donosi veliku prednost s obzirom na to da su se u dosadašnjem sistemu školstva sticala znanja i veštine samo za jedno od ovih zanimanja. Usled tako "uskog" školovanja koje nije pratilo zahteve tržišta, učenici su u prethodnim godinama sve manje upisivali ove obrazovne profile, a što je dovelo do toga da se obrazovanje za građevinski sektor svede na mali broj škola i odeljenja na teritoriji cele Srbije.

Dualno obrazovanje za operatera za osnovne građevinske radove prva je počela da realizuje Tehnička škola u Vlasotincu. U prvom razredu učenici se pripremaju i stiču prva praktična znanja u okviru školske radionice, a od septembra će početi sa učenjem kroz rad u više kompanija. Škola je, inače, od Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja RS već dobila priznanje za izuzetnost u radu na području građevinarstva i sveukupan uspeh u sprovođenju dualnog obrazovanja jer je cela u tom modelu, što predstavlja jedan od najboljih primera saradnje škole sa privredom.
- Uska saradnja škola i privrede predstavlja jedini mogući način da se oživi ovaj region oduvek poznat i čuven po školovanju građevinskih radnika. Pored ovih obrazovnih profila, u Tehničkoj školi u Vlasotincu školuju se već i bravari -zavarivači, mehaničari motornih vozila, tehničari mehatronike i modni krojači - ističe Mirjana Kovačević iz PKS.
PROČITAJTE JOŠ:Regioni za bolje poslovanje sa Čizmom
Pored Vlasotinca, u Građevinskoj školi u Beogradu u saradnji sa kompanijama "Energoprojekt visokogradnja" i "Štrabag", takođe počinje učenje kroz rad za oba obrazovna profila po dualnom modelu. Istovremeno i u Tehničkoj školi "Mileva Marić Ajnštajn" u Novom Sadu počinje dualni model obrazovanja za operatera osnovnih građevinskih radova u saradnji sa kompanijom GP "Graditelj", kao i u Politehničkoj školi u Subotici gde u dualnom modelu učestvuju kompanije DG Company, "Izgradnja Filipović", "SMB gradnja", "Terax niskogradnja" i Yumol.

VAŽNOST EDUKACIJE ZA USPEŠNE KOMPANIJE
OBUKE UŽIVO I PREKO MREŽE
USPEŠNE kompanije svoju konkurentnost baziraju na znanju zaposlenih i ulažu u njihovu kontinuiranu edukaciju. Ova ulaganja smatraju investicijom, a ne troškom. Privredna komora Srbije je odavno prepoznala ovu potrebu i po ugledu na privredne komore u svetu, zauzela vodeće mesto na polju celoživotnog učenja i razvoja stručnog obrazovanja.
Cilj je omogućiti privrednicima pravovremeno upoznavanje sa zahtevima novih privredno-sistemskih propisa u praksi, ali i unapređenje znanja zaposlenih na svim pozicijama iz oblasti sistema kvaliteta, finansija i osiguranja, marketinga i istraživanja tržišta, spoljnotrgovinskog poslovanja, zaštite životne sredine, itd.
Iz raznovrsne ponude seminara Centra za edukaciju PKS, koju je moguće videti na sajtu https://www.pks.rs/strana/sekcija/kalendar-seminara, posebno skrećemo pažnju na seminare:
Kako poboljšati biznis kroz digitalni marketing (sve tajne strategije i optimizovano oglašavanje na društvenim mrežama): Zašto kao kompanija morate biti prisutni na društvenim mrežama, kako se oglašavati i od tog oglašavanja zaraditi.
Biznis plan - alat za unapređenje poslovnih rezultata: Dobro urađen biznis plan rizik za neuspeh poslovne ideje svodi na minimum, obezbeđuje strateška partnerstva ili kredite banaka pod povoljnim uslovima.
Informaciona bezbednost: Svi oblici hakovanja informacionog sistema i kako se zaštititi, šta je socijalni inženjering.
EU projekti od A od Z - Obuka osposobljava za ceo proces razvoja projekta, bilo da se sredstva za finansiranje obezbeđuju iz EU ili drugih fondova.
Porez na dodatu vrednost - praktična primena zakona o PDV - Seminar koji je privreda tražila u cilju osposobljavanja poreskih stručnjaka za obračunavanje i plaćanje PDV.
Ukoliko zbog obima posla ili udaljenosti predstavnici kompanija nisu u mogućnosti da lično prisustvuju radionicama ili žele da samostalno upravljaju dinamikom učenja, u ponudi su i onlajn obuke. Aktuelne teme su:
- Osnovni engleski
- Poslovni engleski za finansijske institucije
- Upravljanje vremenom
- Poslovni bonton i poslovna komunikacija
- Asertivnost i upravljanje konfliktima
- MS EXCEL 2013
- MS PowerPoint 2016
Više informacija o edukativnim programima PKS mogu se dobiti putem mejla: edukacija@pks.rs
OSNOVNE KARAKTERISTIKE DUALNOG OBRAZOVANjA
* Povećan obim praktične nastave - u dualnom obrazovanju, gde se učenje paralelno odvija u školi i u kompaniji, đaci realizuju deo nastavnog plana i programa u realnom radnom okruženju i to tako što učenici u drugom razredu provode dva dana, a u trećem razredu tri dana nedeljno u kompaniji;
* Savremeni nastavni planovi programi - kreiraju se uz učešće privrede čime se postiže da učenici stiču znanja potrebna za rad u realnom radnom okruženju;
* Akreditovane kompanije - sve kompanije u dualnom obrazovanju, moraju posedovati potvrdu o ispunjenosti uslova za prijem učenika koji utvrđuje Komisija sačinjena od predstavnika iz oblasti obrazovanja, privrede, i sveta rada;
* Licencirani instruktori - kompanije su dužne da delegiraju zaposlenog koji će biti zadužen za rad sa učenikom. Zaposleni prolazi 40-časovnu obuku i polaže ispit za instruktore kako bi stekao obaveznu licencu;
* Materijalno i finansijsko obezbeđenje učenika - učenici dobijaju novčanu naknadu koja iznosi 70 odsto od minimalne cene rada po svakom satu provedenom na praktičnoj nastavi u kompaniji uz pripadajući doprinose od dva odsto za zdravstveno osiguranje i četiri odsto za PIO, zaštitnu opremu, osiguranje za slučaj povrede na radu, pokriveni su im troškovi prevoza i ishrane. U skladu sa tim, predviđeno je potpisivanje i pojedinačnih ugovora na relaciji kompanija-učenik.
* U dualnom obrazovanju poslodavci nisu obavezni da zaposle učenike koji su završili školovanje, mada je to glavni razlog zbog koga se poslodavci uključuju i investiraju u ovakav model. Takođe ni učenici nemaju obavezu da ostanu u kompaniji u kojoj su bili na praksi - mogu da nastave sa daljim školovanjem, zaposle se kod drugog poslodavca ili počnu sopstveni biznis.
Komentari: 2
Pošaljite komentar