ISTRAGA “TAPKA U MESTU”: Ni tri godine posle nesreće za brodolom i smrt lađara kod Smedereva niko nije kriv?!

Jelena Ilić

03. 11. 2019. u 10:02

ИСТРАГА “ТАПКА У МЕСТУ”: Ни три године после несреће за бродолом и смрт лађара код Смедерева нико није крив?!

Spasilačke ekipe na Dunavu kod Smedereva 3. novembra 2016. / Foto N. Živanović

Zvanična verzija je da je brod potonuo zbog "zamora materijala"

PROŠLE su tri godine od potonuća teretnog broda "Beograd 10", kod Smedereva, telo zapovednika Milana Brzakovića (36) nije nađeno. Nema ni zvanične potrage za Milanom, ni nove istrage o brodolomu koju su tražile porodice i kolege dvojice nastradalih lađara. Tužilaštvo je, dve godine otkako je podneta, nedavno odbacilo krivičnu prijavu porodica protiv odgovornih iz preduzeća "Ivan Milutinović - PIM".

Podsetimo, teretnjak "Beograd 10", preduzeća "Ivan Milutinović - PIM", potonuo je 3. novembra 2016. godine oko 3.00 u akvatorij luke Smederevo, u blizini smederevske tvrđave, zajedno sa kompletnom posadom. Posadu su činili zapovednik Milan Brzaković, čije telo do danas nije nađeno, i mašinista Nikola Kosovac (49), čije telo je pronađeno četiri dana nakon nesreće, na samo pola kilometra od mesta brodoloma.

TRI godine otkako je potonuo samohodni teretnjak, na samo 200 metara od smederevske obale, a dva člana posade izgubila živote, jedina zvanična verzija je da je brod potonuo zbog "zamora materijala".

Uviđajem Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture nije utvrđen uzrok plovidbene nesreće. Više tužilaštvo u Smederevu angažovalo je sudskog veštaka čiji nalaz kaže da nisu utvrđeni propusti nadležnih i posade, a da je uzrok potonuća zamor materijala i prskotina u pramčanom delu broda.

Ipak, ostaje pitanje da li je posadu usmrtio zamor materijala ili grubi propusti.

PROČITAJTE JOŠ: BRODOLOM KOD LIBIJE: Strahuje se da je 150 ljudi poginulo

Udruženje profesionalnih lađara Srbije tvrdi ovo drugo. Udruženje je, nakon tragedije, oformilo posebnu grupu koja je, detaljnom analizom, zaključila da je brod bio u katastrofalnom stanju, i da su odgovorni oni koji su, uprkos tome, izdali dozvolu za plovidbu. Ove tvrdnje nadležne institucije nisu proverile.

- Za potonuće broda, koje se dogodilo isključivo ljudskom greškom i omaškom u radu sistema bezbednosti plovidbe, niko nikad nije izveden pred lice pravde - kaže Branislav Vajda, predsednik Udruženja profesionalnih lađara Srbije.

- Mi smo pre dve godine odradili analizu navedenog događaja sa osvrtom na sva neodgovorena pitanja. Naša zapažanja, nažalost, niko nije uzeo u razmatranje. Zataškavanje ovog slučaja je rađeno na svim nivoima - tvrdi Vajda.

TERETNI brod "Beograd 10" je od strane eksperata Uprave za bezbednost plovidbe pregledan samo dva dana pre brodoloma, kada je utvrđeno da je sposoban za plovidbu. Nalaz sudskog veštaka, međutim, ukazuje da je brod bio u veoma lošem stanju, i da po svemu sudeći, nije smeo da bude pušten u saobraćaj, tvrde lađari.

- Najbitnije pitanje je da li je neko odgovoran za zamor materijala koji je doveo do brodoloma? Ukoliko je odgovor - niko, onda se uzrok potapanja mora tražiti u formi greške sistema koja je omogućila da se "zamor materijala" dogodi samo dva dana nakon pregleda broda. Potapanje broda mora biti rasvetljeno, zbog onih koji su plovili, onih koji plove i onih koji se sa plovidbe nikada neće vratiti - kaže se u saopštenju Upravnog odbora Udruženja izdatom povodom treće godišnjice tragedije.

OSIM lađara i porodica koji su sigurni da krivci za stradanje posade imaju imena, za institucije je ovaj slučaj, izgleda, zatvoren.

Posle gotovo dve godine otkako su porodice podnele krivičnu prijavu protiv odgovornih lica u PIM-u, Tužilaštvo je prijavu odbacilo, uz objašnjenje "da ne postoji sumnja na krivično delo koje se goni po službenoj dužnosti". Porodice su uložile žalbu na koju se odgovor čeka.


Milan Brzaković / Nikola Kosovac


UPOZORAVAJUĆA STATISTIKA

PREMA poslednjim statističkim izveštajima, Srbija je na prvom mestu po broju potonuća brodova u Evropi, u odnosu na broj brodova koji plovi rekama. Da imamo više brodova, to bi bio masakr, kaže predsednik Udruženja profesionalnih lađara, Branislav Vajda.

VEŠTAČENjE (NE)SPORNO

- NAKON što je Tužilaštvo odbacilo njihovu krivičnu prijavu, porodice su uložile žalbu pozivajući se na nerelevantnost zaključka veštaka zaduženog za slučaj, da je do potonuća došlo zbog zamora materijala. Navedeni zaključak veštaka nije ničim dokumentovan, niti su prikazane laboratorijske analize čvrstoće i elastičnosti brodskog trupa - kažu u Udruženju lađara.


Pratite nas i putem iOS i android aplikacije