Pilotu našli alkohol u krvi!
03. 04. 2015. u 15:17
Tokom obdukcije zapovedniku letelice majoru Omeru Mehiću izmereno 0,68 promila, a u urinu 1,30. Posada bila dezorjentisana. Vođa posade najodgovorniji, generali pod lupom istrage

Major Omer Mehić
Pod kritičnim meteorološkim uslovima, posada u kojoj je bilo i alkoholisanih i nedovoljno obučenih članova upućena je da sleti na aerodrom na koji nije planirala.
To je bio zaplet vazdušne katastrofe kod surčinskog aerodroma, u kojoj su 13. marta ugašeni životi sedmoro ljudi - troje civila i četvorice starešina VS. Osnovni uzrok nesreće je ljudski faktor, a, prema nalazima vojne komisije, najodgovorniji je vođa vazduhoplova, major Omer Mehić.
Za udes je okrivljen ljudski faktor: "neadekvatno upravljanje vazduhoplovom u složenim meteorološkim uslovima noću prilikom prilaza za sletanje na alternativni aerodrom", kako se navodi u izveštaju Komisije za osnovno ispitivanje udesa helikoptera, označenom sa "vojna tajna - poverljivo", koji je sinoć objavljen na internet-sajtu Ministarstva odbrane.
Posada je, kako piše, "najverovatnije doživela prostornu dezorijentaciju kao posledicu zamora, emocionalne prenapregnutosti i kompromitovane funkcije pažnje", usled čega nije uspela da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije, piše u poverljivom dokumentu. Prema našim saznanjima, Mehiću je na obdukciji pronađeno 0,68 promila alkohola u krvi, odnosno 1,3 promila u urinu. Pre leta, prema našim izvorima, posada nije prošla obavezan lekarski pregled.
Drugostepeni uzrok udesa je, kako se navodi, niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom - "osposobljenost i trenaža posade, meteo-situacija", a "mogućnosti vazduhoplova u datim uslovima i obezbeđenje sletišta nisu bili u skladu sa odlukom za ovako složen zadatak, kao i pravilima, propisima, uputstvima i naređenjima koja regulišu letenje i upotrebu snaga za hitno reagovanje".
Dodaje se da su tokom čitavog procesa donošenja odluke i izvršenja leta svi učesnici u procesu realizacije zadatka bili "izloženi pritisku i očekivanjima hitnosti medicinskog zbrinjavanja deteta, što se posebno odrazilo na odabir konačne destinacije sletanja".
Odgovornost za udes, saopštavaju članovi komisije, snosi vođa posade, a deo odgovornosti i drugi pilot i letač tehničar u pilotskoj kabini. Svoj deo odgovornosti imaju i brigadni general Predrag Bandić, komandant 204. vazduhoplovne brigade, zbog propusta u planiranju i organizaciji leta i Operativni dežurni tim RViPVO zbog propusta u organizaciji i rukovođenju letom. Eventualnu odgovornost kontrolora na Aerodromu "Nikola Tesla" utvrdiće Kontrola letenja Srbije i Crne Gore, na osnovu zahteva Komande RViPVO.
Druga vojna komisija, formirana po naređenju načelnika Generalštaba, utvrdila je, u strogo poverljivom dokumentu, da je "u najboljoj nameri da se spase život bebe iz Novog Pazara, čije je lečenje zatraženo, došlo do određenog propusta u realizaciji propisanih procedura tokom izvršenja zadatka".
Komisija je zaključila i da "postoje elementi odgovornosti vojne oragnizacije u pripremi i izvršenju zadatka, ali i da propusti koji su konstatovani u izveštaju nisu neposredno prouzrokovali pad letelice".
Uprkos tome, komisija je zatražila pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti komandanta ratnog vazduhoplovstva i PVO general-majora Ranka Živaka, brigadnog generala Predraga Bandića i dvojice visokih oficira koji su kritične noći bili dežurni operativci u vazduhoplovnim štabovima. Reč je o pukovnicima Ljubomiru Josifoviću i Gordanu Pavloviću.
Kobni let je planiran i najavljen - mobilnim telefonom. Jedan od dva vojna istražna tima utvrdio je najverovatniji redosled događaja: ministar odbrane Bratislav Gašić je prvo telefonom u 19.26 zahtevao od generala Bandića - koji je kritične noći bio na godišnjem odmoru - da se razmotri mogućnost hitnog sanitetskog prevoženja helikopterom životno ugroženog deteta. General Bandić izveštava ministra odbrane da postoje minimalni meteorološki uslovi na aerodromu poletanja i sletanja za izvršenje zadatka.
Dikovićeva komisija je, međutim, ustanovila da je u vreme pripreme za poletanje baza oblaka na aerodromu Batajnica bila ispod meteorološkog minimuma za helikopter Mi-17 i pilota prve kategorije osposobljenosti (a samo Mehić je imao taj rang), što znači da letelica, prema pravilima letenja, nije trebalo da bude podignuta. Komisija je utvrdila da je i u predviđeno vreme sletanja meteo-situacija bila ispod granice vidljivosti.
Oko 19.38 Bandić stupa u kontakt sa majorom Mehićem, koji sugeriše da se upotrebi helikopter Mi-17, a ne Mi-8, koji je u službi traganja i spasavanja (TiS). Posle konsultacija sa vođom posade, Bandić ministra izveštava da su ispunjeni i tehnički uslovi za preuzimanje bebe i prima naređenje za izvršenje zadatka. O akciji koja je u toku Bandić je izvestio načelnika Generalštaba Ljubišu Dikovića u 21.12.
U istrazi je utvrđeno da su dva člana dežurne posade TiS - major Omer Mehić i zastavnik Nebojša Drajić - u periodu od oko 17.00 do 19.45 sati bili van objekta dežurne jedinice, tj. van aerodroma. Posada helikoptera, na osnovu izjava i prepisa telefonskih komunikacija sa dežurnim prognostičarem na Aerodromu "Nikola Tesla", nije stupila u kontakt sa meteo--službom radi prikupljanja podataka o vremenu.
General Bandić je u 19.56 upoznao ministra odbrane s tim da nije ispoštovana standardna operativna procedura za upotrebu snaga traženja i spasavanja za zadatke pomoći civilima. Ministar je odgovorio da je urgentno i da se krene na zadatak.
Helikopter poleće u 20.12 i u 21.10 sleće u Rašku, gde ulaze putnici - bolesna beba i dvojica medicinara. Ponovo poleće već u 21.18. Posada dobija informaciju od Prilazne kontrole Beograd da očekuje sletanje na Aerodrom "Nikola Tesla", ali piloti odgovaraju da im je destinacija - Vojnomedicinska akademija. Dobijaju odgovor da je mesto sletanja Aerodrom "Nikola Tesla". Posada, međutim, i dalje insistira na sletanju na Banjici i traži podatke o meteo-situaciji. Posle dobijanja podataka, posada helikoptera saopštava da će zbog loše vidljivosti imati problema da se prizemlji na Banjički vis (VMA) i da bi radije išla na instrumentalno sletanje na aerodrom Batajnica, posle čega bi preletela na Banjički vis.
Kontrolor leta potom posadi saopštava da je kompletan prihvat bebe organizovan na Aerodromu "Nikola Tesla" - posada potvrđuje i traži instrukcije za sletanje u Surčin...
Piloti su u jednom trenutku javili da vide pistu, ali su je ubrzo izgubili iz vida, uspeli se u visinu i započeli, kako piše u nalazu, "dosta preciznije", drugi prilaz. Brzina se smanjuje, a nagibi letelice povećavaju. Komisija smatra da posada neposredno pred udar o tlo nije bila svesna svog položaja u prostoru: nije očitavala položaj helikoptera po instrumentima, a kontrolnom tornju istovremeno je javljala da ide u penjanje.
- Ponovo ja ne vidim pistu. Imam problem, nemam vidljiv kontakt, moram u penjanje - javio je major Mehić.
- Iznad piste ste sada, možete se zadržati, lebdenje iznad piste, javite se ako je ugledate ispod vas, jer tačno ste na pragu 30 - odgovorio je kontrolor.
- Pa, ne vidim je, imam 140 metara - rekao je vođa posade, i u 22.32 i 3 sekunde oglasio se poslednji put: - Idemo, penjanje.
Helikopter udara o zemlju nosnom nogom, pa lopaticama nosećeg rotora. Mi-17 se raspada i svi u njemu ginu.
REAKCIJE NAJBLIŽIH
Violeta Veselinović, supruga:
- NE uključujemo televizor, ne slušamo vesti, nisam ništa čula o izveštaju i ne mogu da ga komentarišem. Očekujem da ću dobiti zvanični iveštaj nadležnih državnih organa ne da bismo nekoga gonili i krivili, već da bismo tačno saznali šta se dogodilo i kako je naš Mićo izgubio život. Možda je sve bila sudbina, a možda i nečiji propust, voleli bismo sve da znamo zbog dece i zbog naše budućnosti - kazala je Violeta Veselinović, koja je u petak počela da radi u novopazarskoj Opštoj bolnici gde je radio i njen suprug Miroslav.
Nedeljka Đukarić, majka:
- NIKAKVI izveštaji o nesreći nama neće vratiti naše dete! Ništa nismo čuli, televiziju ne gledamo otkako nas je nesreća zavila u crno. Mogu da kažu sada šta hoće, kakva god da je istina, ništa ona neće promeniti.
Tužnim glasom punim bolom, ovako je za "Novosti" govorila Nedeljka Đukarić, majka pilota, kapetana Milovana, povodom objavljivanja izveštaja o helikopterskoj nesreći.
- Sahranila sam sina od 33 godine - glasom koji prelazi u jecaje, nastavlja pilotova majka. - Njegova mladost leži u zemlji. Nama još niko iz vojske nije ništa kazao. Rekli su da će nas obavestiti. Verujem da će doći i da će nam ispričati šta se dogodilo i zbog čega se desila nesreća. Teško mi je bilo šta da kažem.
Radoje i Boja Drajić, roditelji:
- NAŠEG sina nema, ništa ga ne može povratiti. Suvišno je bila šta reći. Nemamo nikakav komentar - bilo je sve što su nam rekli otac Radoje i majka Boja, roditelji poginulog zastavnika Nebojše Drajića.

Marko
03.04.2015. 15:29
Sramotno zataškavanje... :(
@Marko - A sto niste objavili da je nadjen alkohol ranije,posto je obdukcija radjena ranije,nego posle 3 nedelje kada vise niste mogli da odugovlacite da ne bi vas okrivili izbacijete lazni izvestaj,sram vas bilo!!
Ostavite mrtve na miru!
bravo, svaka cast drzavo! opruzi one koji ne mogu da se brane i skini odgovornost sa sebe.
@Marko K. - Није то држава, него је то онај који мисли као онај гиљотинирани француски краљ - ”држава, то сам ја!”
Komentari (142)