Da li se propisima ukida konkurencija među drumskim prevoznicima?

D. I. Krasić

23. 07. 2018. u 11:02

IT organizacije imaju niz primedaba na predlog zakonskih rešenja o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Žale se da se isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija

Да ли се прописима укида конкуренција међу друмским превозницима?

Foto Z. Jovanović

DA li će u Srbiji u potpunosti i bez smetnji zaživeti servisi koji omogućavaju naručivanje vožnje preko mobilnog telefona, gde vozači nisu taksi prevoznici, zavisiće u velikoj meri od novih zakonskih rešenja. A ona, kako upozoravaju u IT firmama - ne idu naruku korišćenju savremenih tehnologija u prevozu putnika. To znači da bi građani mogli da ostanu bez mogućnosti da se jeftinije voze, naručuju vožnju preko jednostavne aplikacije, i bezgotovinski plaćaju po unapred poznatoj ceni, uglavnom nižoj od važećih taksi-cenovnika. Štaviše, novim nacrtom zabranjuje se nuđenje usluge prevoza "po ceni koja nije u skladu sa odlukom jedinice lokalne samouprave".

Osam IT organizacija predalo je prošle nedelje dopis ministarki saobraćaja Zorani Mihajlović u kome izražavaju zabrinutost zbog najavljenih izmena Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Oni navode da se njima "eksplicitno isključuje mogućnost korišćenja savremenih tehnologija u prevozu putnika, onemogućava unapređenje oblasti prevoza putnika i nanosi šteta krajnjim korisnicima".

Ministarstvo, pak, u odgovoru "Novostima" demantuje navode ovih IT organizacija, tvrdeći da "postojeća zakonska rešenja omogućavaju korišćenje savremenih tehnologija i aplikacija i da su neke već u uspešnoj upotrebi u Srbiji".

Gde je istina?

Radna verzija novog nacrta zakona nije dostupna na zvaničnim sajtovima, a nije organizovana ni javna rasprava jer su u pitanju manje izmene. Tako se i IT sektor o najavljenim izmenama informisao na forumima taksi prevoznika, dok na zvaničnoj stranici Ministarstva saobraćaja i dalje stoji stara verzija nacrta tog istog propisa, koji je još 2015. godine usvojen.

SAVETNIK UZ objavljen nacrt na sajtu foruma taksi prevoznika, navedene su i primedbe Nenada Paunovića, savetnika za digitalizaciju u kabinetu predsednice Vlade Srbije. Neke od navedenih primedaba, uz pojedine članove zakona su i: "Da li je ova odredba u skladu sa slobodom rada i kretanjem ljudi?", "Da li je ova odredba u skladu sa Ustavom?"...

IT organizacije su, na osnovu upravo te radne verzije, dostupne taksi udruženjima, sastavile svoj dopis u kojem su istakli da navedeni predlozi nisu u skladu sa principima slobodnog tržišta i strateškim opredeljenjem Vlade Srbije o podršci savremenim načinima poslovanja.

- Izmene poput onih koje donose obavezu korišćenja taksimetra, a isključuju opciju određivanja cena putem digitalne aplikacije, ili ustanovljavaju obavezu overavanja računa pečatom prevoznika, udaljavaju Srbiju od strateških ciljeva - ukazale su IT organizacije. - Na osnovu informacija kojima raspolažemo, verujemo da bi sporne izmene dodatno doprinele ograničavanju konkurencije i ugrozile kvalitet usluga građanima. Posao države je da obezbedi fer uslove za sve učesnike na tržištu i da osigura poštovanje zakona.

U odgovoru "Novostima", Ministarstvo saobraćaja kategorički tvrdi:

- U Nacrtu zakona isključivo se zabranjuje pružanje usluga subjektima koji koristeći digitalne tehnologije nezakonito obavljaju delatnost za koju nisu registrovani. I to: onih koji pružanjem usluga radio-veze, ili IT usluga, posreduju u povezivanju korisnika prevoza i subjekata koji nemaju odobrenje za pružanje usluge taksi prevoza. Ili, nude uslugu prevoza koju pruža subjekat koji nema odobrenje nadležnog organa; Ili nude uslugu taksi prevoza po ceni koja nije u skladu sa odlukom jedinice lokalne samouprave - ističu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

U Ministarstvu upozoravaju da korišćenje digitalnih aplikacija, u funkciji obavljanja delatnosti za koju nemaju zakonom propisana odobrenja, ne predstavlja unapređenje oblasti prevoza putnika, već krivično delo i pospešivanje sive ekonomije. Samo oni koji su registrovani za delatnost prevoza putnika, mogu da to čine preko digitalnih aplikacija.


LIMO SERVIS

NA pitanje "Novosti" da li je, i na koji način, novim nacrtom regulisano pitanje poslovanja kombi-prevoznika "od vrata do vrata", u Ministarstvu saobraćaja odgovaraju:

- Prevoz putničkim vozilima "od vrata do vrata" ne postoji kao vrsta prevoza, osim kada ga obavljaju taksi prevoznici. U novom Nacrtu zakona predložili smo uvođenje još jedne kategorije iznajmljivanja vozila sa vozačem, a to je limo servis. U ovom prevozu dozvoljeno je korišćenje putničkih vozila, koja ispunjavaju utvrđene kriterijume.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (14)

Lex

23.07.2018. 11:11

1.Треба увести за све аутобуске превознике обавезу да преко апликације продају карте. Да није могуће да примају по 10 путника који купе редовну карту и стоје по 4 сата. 2.Месечне карте на релацији нпр. БГД-НС да су важеће и једнообразне и да се даје могућност "чек-ин" опције на станици или преко сајта. Да се не дешава да неко ко има месечну мора да стоји јер предност има редовна карта. 3.Да сви аутобуси морају да имају ГПС уређаје и да путник зна, посебно на пролазној станици, када ће бус доћи

Lex2

23.07.2018. 11:18

Предвидети законом да свако ко се илегално бави превозом путника да полиција има право да скине и задржи таблице са таквог возила на одређено време. Исто правило да важи и за такси возила у којима буде утврђено да су таксисти варали путнике тј. имали "нерегуларне" таксиметре. Одредити да сва такси возила у земљи не могу бити старија од 12 година и да морају бити жуте боје.

Zikica

23.07.2018. 12:34

komunizam je tesko usao u srbe ali ce jos teze iz njihovih glava izaci a pogotovu sve moguce vrste zabrana koje je isti doneo...

Eeeee...

23.07.2018. 12:42

@ Lex: Lepo si ti to smislio. A kako onda moja baba da kupi kartu preko te aplikacije kad nema i ne ume da koristi mobilni telefon.

Lex

23.07.2018. 13:12

@Eeeee... - То не мења ништа за Вашу бабу. Она ће да плати готовином или картицом своју карту. Превозник једноставно неће моћи да прода више карата од места које има у аутобусу. Не желе да уведу додатни аутобус када има више путника јер овако повећавају профит...на штету путника и то држава толерише. У бус са 50 места угурај 70 а сви плате исту карту. На станици не могу да вам продају карту када се аутобус попуни али зато ће превозник стати у сваком селу и убацити још 20 путника.

Bata

23.07.2018. 13:17

@Eeee ... pa tvoja baba ima tebe ? ili nek sedi kuci ...koja to baba aktivno koristi taxi preko cele nedelje ili vise od 1 put godisnje...ajde ne lupaj molim te ....

Night

23.07.2018. 14:03

@Srbin ....obrati malo paznju na svoje neumesne komentare i uvrede koje pises

Dragan

23.07.2018. 14:12

Luda kuca sta je ovo u Srbiji ?! Radim ko taxista u Austriji iskljucivo na poziv i Sa pozicije taksi stanice..po taksimetru a i kombi moze biti taksi takodje i ovaj tzv mit Wagen ili Auto za iznajmljivanje nema ni ovde ti trecih jos oblika ...haos sta drugo da kazem ..ehh Srbijo ..

Dragan

23.07.2018. 14:20

U uslovima mobilne telefonije, navigacionih uređaja koji nepogrešivo vozača dovode na bilo koju adresu i ostalih savremenih tehnologija taksi je prevaziđena vrsta prevoza kao što su prevaziđeni konjski tramvaji, parne lokomotive, parobrodi, CRT televizori, videokasete, fiksna telefonija i još mnogo toga. Onaj ko je u stanju da prilagodi svoje poslovanje novim zahtevima korisnika i tehnologijama zaslužuje da opstane na tržištu a ostali nisu vredni ni razumevanja ni da budu spomenuti.

Pancevac

23.07.2018. 14:27

Da se okrenemo zeleznickom prevozu umesto sto forsiramo autobuski prevoz! Rekonstruisemo i gradimo pruge a ukidamo putnicki saobracaj na zeleznici u korist robnog transporta.Putuj Evropo i ne cekaj na nas!

Eeeee...

23.07.2018. 14:36

@ Bata: Lupanje prepuštam tebi a ja smatram da svako treba da ima i pravo i mogućnost da koristi usluge i taksija i autobusa i bilo koje druge bez obzira na godine, nivo obrazovanja ili bilo koji drugi kriterijum. I ne treba da sedi kod kuće zato što ti nemaš nimalo empatije.

Деда

23.07.2018. 15:03

У Београду треба направити само једно такси удружење.Па потписати уговор са Фиатом да се користи електрични или хибридни 500л.