Jestivo ulje zamenjuje dizel?

N. SUBOTIĆ

utorak, 29. 05. 2018. u 20:02

Јестиво уље замењује дизел?

Ilustracija / Tošo Borković

Rast cene goriva poljoprivrednike tera da koriste “alternativna” goriva za svoje mašine. Mešanjem kuhinjskog i prerađenog, kratkoročno se štedi, a dugoročno ugrožava motor

LITAR dizel-goriva košta 168 dinara. Litar jestivog suncokretovog ulja može da se kupi i za manje od 120 dinara. Kada se “podvuče” crta, jasno je da poljoprivrednici, posebno u sezoni intenzivnih radova u polju, mogu solidno da uštede, ako dizel-gorivo “krste” sa jestivim uljem, lož-uljem, pa čak i prerađenim uljem.

Stručnjaci, međutim, upozoravaju kako ovakvi eksperimenti mogu da dovedu do ozbiljnih problema, pa i do generalnog remonta motora, na koji se utroši i više od postignute uštede.

- Još nisam koristio alternative, ali, s obzirom na to da su mi mesečne potrebe farme oko dve tone dizela, čija je cena 168 dinara, jasno je da ću, pre ili kasnije, i ja pribeći tom rešenju, koje mnoge moje kolege koriste - jasan je Jugoslav Tomić, vlasnik farme od oko 100 muznih krava, iz Stajićeva. - Znamo mi dobro da to nije pravo rešenje, da to može tako ne bi se nafta ni prodavala... Cena nas tera da koristimo i biodizel, koji nije prerađen do kraja, da se sipa i prerađeno ulje, pa i jestivo ulje, a svesni smo da bi to moglo da dotuče i ovo malo obnovljene mehanizacije, koju smo kupovali na kredite. Ušteda može da bude i do 40 odsto, ali, znamo da je to na kratak rok...

Pročitajte još - Gorivo sve više daje gas

Prof. dr Milan Tomić, direktor Departmana za poljoprivrednu tehniku novosadskog Poljoprivrednog fakulteta, objašnjava kako je poljoprivrednicima, još od kriznih devedesetih godina prošlog veka, poznato da mogu da koriste i “dodatke” za goriva.

- Svi ti dodaci gorivima imaju u svom sadržaju trigliceride, koji prilikom sagorevanja stvaraju polimere, i to dovodi do stvaranja naslaga na osetljivim delovima mašine, a to, dugoročno, dovodi do ozbiljnih kvarova, a, nije isključen ni generalni remont - jasan je naš sagovornik. - Naravno, teško je proceniti koliko takvog goriva može da se potroši, a da ne izazove probleme, ali sigurno je da stariji agregati, sa većim zazorima, imaju i veće tolerancije za ovakva goriva. Kod novijih agregata, sigurno je da bi ovakvo gorivo moglo da izazove ne samo kvarove sistema za napajanje gorivom, koji je najosetljiviji deo mašine, već i kvarove izduvnog sistema.

KOKICE STRUČNjACI kažu da se motori u kojima se koristi jestivo ulje lako prepoznaju. Izduvni gasovi im, umesto uobičajenog mirisa sagorelog dizel-goriva, mirišu na - kokice...

U kriznim devedesetim godinama, često se kao “biodizel” prodavalo gorivo koje nije bilo do kraja prerađeno - ukazuje dr Tomić. - Poljoprivrednici koji to pamte nemaju poverenja ni prema biodizelu koji je proizveden u modernim pogonima, i iz kog su odstranjeni trigliceridi i zamenjeni metanolom. Istina, na oprezu prema biodizelu bi trebalo da budu iz malih pogona, koji prerađuju do 50 litara u tranši, jer je u njima, jednostavno, neisplativo da se rafinacija radi do kraja...

RENTABILNA CENA

ZA NAS poljoprivrednike rentabilna cena dizela ne bi smela da bude viša od 110 dinara po litru - ukazuje Jugoslav Tomić. - Sa aktuelnim cenama naših proizvoda, samo uz tu cenu bismo mogli da radimo i da ostvarimo neki minimalan profit.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (8)

Ja

29.05.2018. 21:33

već duže vreme u svom Land roveru 90 sa motorom bez turba koristim suncokretovo ulje bez ikakvih dodataka ili prerade. Na motoru i izduvnom sistemu nema nikakvih promena, automobil redovno kontrolišem što sam, što kod mehaničara. kola su 32 godine stara i i imaju skoro 500000km na satu i idu kao nova.

sasa

29.05.2018. 21:54

sada ce akcize na zejtin,bice skuplji od maslinovog ulja.Przicemo na svinjskoj masti

zabluda

31.05.2018. 11:36

@sasa - Dizel motori mogu da rade na jestivo ulje. To je istina ali niko nece da kaze kompletnu istinu vec samo onaj privlacni deo. Masovniji prelazak na biodizel bi za sobom povukao drasticno poskupljenje i nestasice hrane jer bi se poljoprivrednici okrenuli proizvodnji uljarica. I opet ne bi mogli da zadovolje potraznju. U americi su izasli sa jasnim podacima koji kazu da u slucaju da sve poljoprivredne povrsine stave pod uljarice proizveli bi biodizela za 17% trenutne potrosnje.

triwun

29.05.2018. 23:03

Opšta pljačka naftaša u sadeistvu sa državom primorava poljoprivrednike da traže jeftiniju alternativu dizelu . Porezi povećani 10 puta , 1200 d za odvodnjavanje po hektaru , sredstva za zažtitu bilja poskupela ,sad i gorivo skoro170 d i to kad je sirova nafta oko 70$ , a evro 118d . Koliko li će koštati dizel , ako se sirova nafta vrati na preko 100$? Verovatno 250d za litar !

dragan963

30.05.2018. 01:30

Hajde malo da se ne lažemo!!! Registrovana poljoprivredna domaćinstva dobijaju po regresiranoj ceni tako da 168 dinara nije cena koju plaćaju!!! I još nešto da li bi cene poljoprivrednih proizvoda bile niže kad bi cena goriva bila 110 dinara!? Ne bi!!!

triwun

30.05.2018. 11:10

@dragan963 - Ako cena dizela nastavi da raste ovim tempom ,dinar dnevno , a država se doseti još nekog nameta , na pijaci će ti ostajati bar 20% više para . Ne zaboravi da nam tek prestoji spremanje zimnice !

bojan

31.05.2018. 19:38

slobodno vozim pasata vec 5 godina na jestivo ulje povremeno mesam sa dizel gorivom kakav remont kakvi bakraci mesaj po malo nemas brige.kada prolazim mirrise na kokice