Svi šalteri na mobilnom telefonu

D. I. KRASIĆ

03. 05. 2017. u 17:44

Potpredsednica Saveta stranih investitora Ingeborg Ofsthus o elektronskoj upravi: Putem pametnih aparata administrativni poslovi bi bili brži i jeftiniji

Сви шалтери на мобилном телефону

Potpredsednica Saveta stranih investitora Ingeborg Ofsthus Foto Nikola Fifić

DA bi građani i privreda dobili efikasnije i bolje usluge, važno je istovremeno razvijati elektronsku i mobilnu upravu. Danas, 60 odsto stanovništva ima pristup računarima, dok podaci pokazuju da se u Srbiji na sto stanovnika koristi čak 130 mobilnih telefona. Pametan telefon više nije samo sprava za razgovor, već mali kompjuter putem koga bi mnogi administrativni poslovi mogli brže i jeftinije da se završe - kaže, u razgovoru za "Novosti", Ingeborg Ofsthus, potpredsednica Saveta stranih investitora (FIC), posle prvog sastanka s predstavnicima Vlade Srbije u okviru inicijative "Dijalog za promene".

* Šta su "najbolnije tačke" o kojima ste razgovarali sa Vladom Srbije?

- Digitalni potpis je jedna od najvažnijih tema koja mora biti rešena da bi se uspostavile elektronska i mobilna uprava. Ideja je da digitalni potpis bude lako dostupan većini građana, pošto trenutno manje od pet odsto stanovništva svoja dokumenta potpisuje elektronski. Predlog Saveta je da se pojednostavi rukovanje digitalnim potpisom i da se on koristi u tri nivoa. Najviši nivo podrazumevao bi najvišu bezbednost i koristio bi se za visokovredne transakcije. Sledi srednji nivo bezbednosti i potom niži nivo, koji bi služio za obavljanje finansijskih transkcija malih vrednosti. A one bi, onda, mogle da se obavljaju na jednostavan način, putem mobilnih telefona i bez dodatnih troškova.

* Koji su konkretni predlozi Saveta?

- Da bismo bili sigurni da bi uvođenje elektronske i mobilne uprave moglo da se sprovede, važna su tri koraka. Prvi je imati "za stolom" prave institucije: relevantna ministarstva, javna tela, mobilne operatere i predstavnike IT sektora. Drugo, očekujemo da će biti potrebe za velikim investicijama, što bi podrazumevalo javno-privatna partnerstva. I treće, treba omogućiti odgovarajuća rešenja za plaćanja u slučaju kada postoji potreba za finansijskim transakcijama.


VREME PAPIRA I PEČATA

U Srbiji nije prošlo vreme papira i pečata. Ali smatram da je generalno prošlo vreme papira i pečata i da postoji spremnost građana da imaju brz i jeftin pristup uslugama. Dug put je pred nama, ali verujem da zajedno možemo da ubrzamo taj proces. Mnoge kompanije u okviru Saveta upoznate su sa dobrom, ali i lošom praksom u drugim zemljama i mogu značajno da pomognu u razvoju elektronske i mobilne uprave u Srbiji.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

NEBOJSA

03.05.2017. 19:09

USB kljuc koji je pre tri godine koštao 5000 RSD na 3 godine za elektronski potpis sada kosta 9000 RSD i to je bezobrazluk i veliki problem za masovnu primenu. Logicno je da cena po godini ne bi smela da predje 10 eur ili 1250 RSD i da postane masovno primenjiv

suncica

03.05.2017. 23:36

Nije bitan samo "brz i jeftin pristup uslugama", nego i pouzdanost, zasticenost.... Evo, sada mi pade na pamet ono sto cesto cujemo po raznim institucijama :" Pao sistem..." :)Ni zdravstvene legitimacije nismo u stanju da odradimo "brzo i jeftino".....i mnogo toga.....