Robu ne izvozi čak 90 odsto malih firmi
13. 03. 2017. u 21:00
Domaći preduzetnici se nerado odlučuju da proizvode plasiraju u inostranstvo. Većina strahuje kako će prodato naplatiti

Mala i srednja preduzeća najčešće proizvode plasiraju u svom mestu i bližoj okolini Foto Ministarstvo
NAJVEĆI broj srpskih malih i srednjih preduzeća svoje proizvode ne plasira u inostranstvo. Čak 68 odsto njih ne samo da ne gleda preko granice zemlje, već ne prelazi ni međe mesta u kome posluju. Svega trećina pokriva teritoriju čitave Srbije. Do bivših jugoslovenskih republika "dobacuje" šest odsto firmi, a svega tri odsto svoje artikle uspeva da prodaje i nešto daljim kupcima.
Ovo otkriva "Anketa 1.000 preduzeća", koju već pet godina organizuje USAID Projekat za bolje uslove poslovanja. Što se tiče izvoznih kapaciteta, rezultati su gotovo identični iz godine u godinu. Čak 91 odsto ispitanika - nema stranog kupca.
- Razgovarali smo sa ispitanicima u fokus grupama i na ovu temu - objašnjava Dragana Stanojević, direktor USAID projekta. - Sami vlasnici preduzeća objašnjavaju da im je najlakše da rade za poznatog kupca. Plasmanom proizvoda dobavljačima koje znaju veruju da će obezbediti sigurniju naplatu. Imaju više poverenja u njih. Plaše se da bi procenat naplate bio manji kada bi robu prodavali nepoznatim kupcima. To je najčešće objašnjenje.
Prvi čovek Privredne komore Srbije Marko Čadež nije previše iznenađen ovim podacima. Objašnjava da je to uobičajena situacija među mikro, malim, pa i srednjim preduzećima u Srbiji. Do stranih kupaca lakše stižu velike kompanije.
- Anketirana su u 95 odsto slučaja mikro i mala preduzeća - kaže Čadež. - Oni i nisu najzastupljeniji među izvoznicima. Mala i mikro preduzeća teško ulaze u lanac dobavljača i prerastaju u srednja preduzeća. Izvoz Srbije vuče 1.200 kompanija. Privredna komora se trudi da i male uvuče u lanac dobavljača i to radimo na nekoliko načina. Organizujemo biznis forume i radimo na ekonomskom povezivanju regiona. Od velikih stranih kompanija čujemo da imaju problem da saznaju detalje o proizvođačima. PKS zato namerava da pomogne malim firmama u pravljenju internet-prezentacija kako bi bile vidljivije za velike partnere.
SPISAK NAJVEĆIH
LISTA najvećih srpskih izvoznika slična je već godinama unazad. Poslednji podaci, iz septembra ove godine, pokazuju da je na prvom mestu kompanija "Fijat" sa izvozom od 768 miliona evra u prvih osam meseci 2016. Slede "Tigar", "Hestil", NIS, "Filip Moris", "Petrohemija", "MK grupa", "Gorenje", "Viktorija grupa", "Tetra pak", "Jura", "Hemofarm", "Boš", "Leoni" i "Jugoimport SDPR". Ukupna vrednost izvoza prvih 15 kompanija u prvih osam meseci 2016. iznosila je 2,6 milijardi evra.
zaliv.NET
13.03.2017. 21:32
Losa vlast + nestrucni preduzetnici = propast
@zaliv.NET - Losa vlast + nestrucni preduzetnici + strucni komentatori = velika propastsalim se :)
Nemaju mejl niti sajt a kamoli da izvoze. Posluju kao u srednjem veku
@Nikola - A Ti si da pogadjam? cata u drzavnoj firmi ili na tatinoj mi maminoj grbac sa 40 godina a nezaposlen sanjajuci kako da zaradis svojih prvih milion d?i
Mala i srednja preduzeca su nametnuta prevara stranaca u okviru novoga svetskog poretka.Na kraju ostaju samo veliki globalisti.
Komentari (11)