Država odustala od vinjeta

Z. RADOVIĆ

28. 08. 2016. u 22:00

Da li će se naplata putarine po pređenom kilometru kod nas menjati u dogledno vreme. Uvođenje “nalepnica” donelo bi manje prihoda. Podeljenja mišljenja stručnjaka

Држава одустала од вињета

VINJETE, iako ranije nekoliko puta najavljivane kao mogući model naplate putarine u Srbiji, definitivno će sačekati neka nova vremena. U Ministarstvu saobraćaja tvrde da se ovaj sistem “nalepnica” pokazao kao nepravedan prema vozačima koji povremeno koriste kraće delove auto-puta i onima koji su u tranzitu. Jer, vinjete se u većini zemalja koje su ih uvele kupuju za vožnju tokom nedelju dana, što onima koji samo jednom prolaze određenom destinacijom na putu do odredišta nikako ne odgovara.

Uvođenje vinjeta se ne isplati ni državi, jer bi ubirala manje prihoda, ali bi od njih imali korist vozači koji često ili svakog dana koriste auto-put.

Za putovanje kroz Srbiju, od Subotice do Preševa, vozači u jednom smeru moraju da izdvoje 1.480 dinara, odnosno oko 12 evra, dok, na primer, u Sloveniji vinjeta za vožnju auto-putem za nedelju dana košta 15 evra. U Slovačkoj je cena 10 evra, a u Austriji 8,7 evra za neograničen broj prolazaka tokom sedam dana.

Nadležni u Srbiji su se opredelili za naplatu po pređenom kilometru, a da će tako i ostati, svedoče najave iz “Puteva Srbije”, da će tokom ove godine biti otvoreno 11 novih naplatnih rampi.

- U drugim zemljama koje su ih uvele, vinjete nisu opravdale prvobitne planove i očekivanja - tvrde, za “Novosti”, u Ministarstvu saobraćaja. - Pokazao se gubitak u prihodu u odnosu na zatvoren sistem naplate putarine. Model naplate po pređenom kilometru koji se primenjuje u Srbiji se po smernicama EU tretira kao pravedan model.

Ministarka Zorana Mihajlović predlagala je pre dve godine uvođenje vinjeta, a u međuvremenu je bilo najava da će pre toga biti urađena analiza. Međutim, rezultati tog istraživanja nikada nisu objavljeni, pa se ne zna koji model naplate izdašnije puni kasu. Ali u resornom ministarstvu za “Novosti” je rečeno da uvođenje vinjeta više nije na “dnevnom redu”.

Putarina se prodajom vinjeta naplaćuje, pored ostalih zemalja, u Bugarskoj, Mađarskoj, Sloveniji, Austriji, Slovačkoj, dok su među zemljama koje imaju isti sistem naplate kao Srbija Makedonija, Grčka, Bosna i Hercegovina... U tom “košu” je i Hrvatska, ali se tamo poslednjih meseci rasplamsala debata o tome koji je model bolji.

Britanska kompanija koja na zahtev EBRD-a kao kreditora koncesionara hrvatskih auto-puteva pravi studiju o restrukturiranju hrvatskih kompanija koje upravljaju auto-putevima ne preporučuje uvođenje vinjeta. Umesto njih, predlaže postupno uvođenje tzv. free flow, slobodnog protoka sistema naplate, prema kojem bi se naplata obavljala pomoću uređaja koji bi se očitavao bez zaustavljanja vozila, poput TNG-a koji se koristi na našim putevima. Razlika je u tome što bi ovi aparati očitavali registracije vozila, izračunavali putarinu i vozaču slali račun na kućnu adresu. Pojedini stručnjaci smatraju da država treba upravljanje auto-putevima da posmatra kao opštu korist, a ne kao profitabilnost samih koncesionara, pa bi se “uvođenjem vinjeta povećao promet auto-putevima”.

STARA IDEJA

SISTEM naplate vinjetama podrazumeva kupovinu “nalepnice” na ulasku u zemlju koja najčešće traje nedelju ili dve. Upotreba vinjete ne pravi razliku između onog ko auto-putem vozi 10 puta nedeljno od korisnika koji prolazi 10 puta dnevno.

U nekim državama vozači prilikom registracije plaćaju godišnju vinjetu, koja im garantuje neograničeni broj prolazaka. Takva ideja postojala je i kod nas, a predlagana je još 2009. godine.

ELEKTRONSKA NAPLATA

* NA našim auto-putevima je sve popularnija elektronska naplata putarine. Ovaj model plaćanja upotrebom TAG uređaja značajno skraćuje vreme putovanja, jer omogućava vozilima prolazak bez zaustavljanja u posebnim naplatnim trakama koje postoje na svim većim naplatnim stanicama.

* U SISTEMU za elektronsku naplatu putarine trenutno je aktivno 86.298 TAG uređaja. Broj korisnika je u 2016. godini porastao za 40 odsto.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (16)

Ljiljana Smajlovic

28.08.2016. 22:28

Neka ministarka prodje u spicu sezone bez rotacije i vozila sa klimom auto putem, pa neka onda kaze.

QQ-LELE

28.08.2016. 22:30

Vinjete koriste male drzave, koje predjes za jedan sat. Zasto Srbija sada ne naplacuje putarinu od Leskovca do Grdelickog mosta, i deo puta do granice sa Makedonijom. Izgubila je milione eura.

alex

28.08.2016. 22:33

sansa za PROPAST , ako se uvedu vinjete , samo ce pasti prihodi koji ce posle morati da budu naplaceni od gradjana koji taj put nikada nisu ni videli. Predjes u Madjarsku odma posle granice kupis vinjetu i vozis , ako nemas vinjetu imas policiju i kaznu , snime te preko kamera koje ocitavaju broj tablica i dali je kpljena vinjeta, Kod nas ni parking nemozete da naplatite , kazne za isto da ne govorim , ko bi isterao ovo?

Mihajlo

28.08.2016. 22:37

TAG uredjaj uopste nije jeftin. Kosta 2000 din plus dopuna. Da je TAG jeftiniji dosta ljudi bi to koristilo. Ovako cemo i dalje cekati po sat-dva kad je sezona odmora.

Балша

28.08.2016. 22:39

Боље затворите систем према Суботици, кад су вам пуна уста правде. А не да неко из Суботице плати до Новог Сада за 100 пређених километара 100 динара, а неко исто 100 динара од Змајева до Новог Сада за пређених 18 километара.

Александар

28.08.2016. 23:46

Koliko znam strance, a poznajem ih! Više ih nervira čekanje po nekoliko sati na naplatnim rampama nego da daju 24 evra da dva puta prođu kroz državu.

Piutnik

29.08.2016. 00:10

cekao sam sat ipo na naplatnoj rampi,a imam jos 1200 kim pred sobom.Kome to treba,ubuduce samo preko hrvatske pa nece nista vise dobiti od mene.Jedino mi srbi imamo naplatne rampe kao ljudi iz pecine smo.Madjari ni nalepnicu nemaju,samo racun i to je to

xaxaxa

29.08.2016. 07:49

Majstore pa hrvatska ima isti buđavi sistem naplate kao i mi i jos vece guzve na rampama!

Maja

29.08.2016. 08:26

Ako uzmemo u obzir kvalitet naseg autoputa i visinu primanjq kod nas bi nedeljna vinjeta trabalo da kosta 3e.A uvedite i dnevnu za 90 din za auta sa nasim tablicama samo Budite malo stvarno napredni ako evropa nema dnevnu pa mi da budemo prvi.

Kole

29.08.2016. 09:37

Kad se plati vinjeta, onda teze moze da se iskamci jos neki euro ili dinar na rampama.Moraju i putari nekako da prezive. Kako da mu uzmes na crno, ako je covek vec kupio vinjetu?

Ivan

29.08.2016. 16:16

Ne zaboravimo da je uvek moguce iz cene goriva da se izdvaja odredjeni procenat za puteve, to je cak bilo jedno vreme kod Slobe. A ne da puko popunjavanje rupa za puteve pokrivamo nerealnim povecanjem cena. Pa vise od 50 posto cene goriva ide za puko punjenje budzeta, a ne da ima neku svrhu.

mi

29.08.2016. 20:23

pa kad kazu da je bolja naplata putarine sa rampama sto onda stalno traze poskupljenja.....nisu sposobni da zavrse taj koridor 10 a uvek izmisljaju razlog da poskupe drumarinu.

alfa...!

31.08.2016. 17:45

Ha ha ha ha ha ha ,nekad ste naplaćivali duplo za inostrane tablice,to je bila nemilosrdna krađa,a kad su zapretili da će uvesti kontra mere,onda ste se opametili........................