Biodizel presušio zbog nameta

M. JANKOVIĆ

08. 05. 2016. u 14:30

Prodaja ekološkog goriva potpuno stala u našoj zemlji, a na izmenu zakonske regulative još se čeka. Akciza narasla do 52 dinara. Svaki litar bi trebalo da ima 10 odsto zelene energije

Биодизел пресушио због намета

Karikatura Gorana Divca

DOMAĆI vozači koji voze dizel-vozila, na pumpama bi uveliko trebalo da na svaki litar goriva natoče i 10 odsto biodizela. Na to nas obavezuju pristupni pregovori sa Evropskom unijom, a rok za sprovođenje je 2020. godina. Srpske pumpe u svojoj ponudi nemaju nijedan procenat ekološkog goriva, a već dve godine se čeka na uredbu o obavezi namešavanja biogoriva. Do tada, firme za proizvodnju biodizela potpuno su propale jer je država još 2013. godine uvela nepovoljnu akcizu.

Čim je akciza za proizvodnju biodizela stupila na snagu, sva preduzeća koja su pravila gorivo od nelegalno proizvedene soje i otpadnog ulja - morala su da se preusmere. Većinom su fabrike otpustile polovinu zaposlenih, a mašine koje su kupile sada proizvode samo stočnu hranu i brikete za grejanje.

- Proizvodnja više nema svrhu jer je biodizel skuplji od običnog - kaže Srećko Radovanović, direktor firme “Bio dizel solušns”, koja se bavi prodajom mašina za biogorivo. - Akciza je narasla i do 52 dinara ove godine, pa niko više ni ne kupuje mašine, osim za sopstvenu potrebu. Tako se otpad baca, a mogao bi da se iskoristi. Tipičan primer je otpad iz klanica, od kojeg bi moglo da se pravi biolož-ulje.

NELEGALNA PRODAJA PROBLEM sa biodizelom kod nas je i nelegalna prodaja. Da bi izbegle plaćanje dažbina na carini, neke firme pokušavaju i da švercuju biodizel u Srbiju. Carinici su proteklih nekoliko godina ušli u trag nekoliko puta cisternama koje su prevozile biodizel, a tretirale ga kao sojino ulje.

Akcize su uvedene jer se biodizel nelegalno mešao i u ukupnom proizvodu bio jeftiniji od evrodizela, pa je država izgubila računicu. Još 2013. godine najavljen je zakonski okvir kojim bi se naftne kompanije primorale da u svoj evrodizel umešaju i ekološko gorivo, uz kontrolu države.

- Donet je Zakon o energetici koji omogućava uvođenje biodizela na tržište - kaže Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije. - Ipak, nikada nije usvojena uredba o obavezi namešavanja biogoriva, koja bi naterala prodavce da imaju 10 odsto ekološkog dizela u običnom. Čak i kada bi se usvojila, trebalo bi godinu dana da se tržište pripremi, a radi se o visokom procentu.

Evrodizel, u koji bi se umešalo i ekološko gorivo, na pumpe bi verovatno stigao skuplji. Jer, vrednost biodizela je dvostruko veća od običnog. Kada se, pak, ne bi opteretio državnim nametom, računica bi bila daleko isplativija. Barem za vozače.

- Druge zemlje stimulišu da se uvede biodizel - objašnjava Mićović. - Mi jedini opterećujemo akcizom zelenu energiju. U Hrvatskoj se na svaki litar biodizela dobija 35 evrocenti, pa država nadomešćuje razliku u ceni.


UVOZ

SRBIJA je duboko energetski zavisna od uvoza, a računica nam je najslabija kada su u pitanju upravo naftni derivati. Tako naša zemlja uvozi skoro 85 odsto nafte, zbog čega cena “crnog zlata” na međunarodnom tržištu direktno utiče na vrednost goriva na pumpama, a najčešće na štetu kupaca. Kada bi se preprodavci obavezali da u svom gorivu imaju barem deo biodizela, smanjila bi se zavisnost od uvoza, upozoravaju iz Udruženja naftnih kompanija Srbije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (2)

slavko

09.05.2016. 12:57

A sta je sa automobilima koji ne trpe bio-gorivo?!A to je vecina common-rail vozila EU4 homologacije, ili oko 30% svih vozila...Pa i dan danas zvanicni uvoznici prodaju NOVA vozila koja NE MOGU da se voze na mesavinu vecu od 5% ili se ostaje bez garancije!

Zoran1

10.05.2016. 19:22

Ljudi od namat se pobeci nemoze, mora neko da placa za besne limuzine kancelarije i prevelike plate politicar / dedinskog klana. Robovi placaju robovlasnici uzivaju a za biodizel koga briga.