Trgovačke marže veće nego u EU

D. Marinković

utorak, 03. 12. 2013. u 22:16

Трговачке марже веће него у ЕУ
Zarada trgovaca u Srbiji znatno je veća nego u zemaljama regiona i Evropske unije i prosečno iznosi 21,3 odsto, a glavni razlog je nedostatak prave konkurencije na tržištu

TRGOVAČKE marže u Srbiji znatno su veće nego u zemljama regiona. U 2011. godini prosečna marža u Srbiji iznosila je 19,7 odsto, dok je u 2012. porasla na 21,3 odsto. To je pet do 10 odsto više nego u komšiluku i Evropi. Jedini razlog je nedostatak konkurencije, koja uz dolazak velikih trgovinskih lanaca može da utiče na sniženje cena na tržištu, rekao je u utorak Rasim Ljajić, ministar trgovine na regionalnoj konferenciji o razvoju tržišta robe široke potrošnje "FMCG sektor do 2020".

Kako je istakao, tržište Srbije vredi 70,6 milijardi dolara, a procene pokazuju da će uz očekivani rast do 2016. godine porasti do 105 milijardi dolara.

- Naše tržište, u regionalnom smislu je bez konkurencije, imajući u vidu veličinu tržišta i startnu osnovu koja je niska, pa samim tim Srbija postaje potencijalno tržište za strana ulaganja - izjavio je Ljajić. - Očekivani rast tržišta od pedesetak odsto pokazuje da tržište Srbije nema konkurencije u regionu, što se vidi u poređenju sa Hrvatskom, čiji je očekivani rast 15,5 odsto ili Slovenije ispod 10 odsto.

Kada je reč o koncentraciji "top deset" najvećih trgovačkih lanaca, u Srbiji je iznosio 18 odsto 2003. i 40 odsto 2011. godine. Učešće najvećih trgovinskih lanaca u zemljama EU je iznad 50 odsto, a u skandinavskim zemljama čak i do 80 procenata. Ljajić je kazao da ekonomska kriza utiče na usporavanje tog procesa na našem tržištu, ali je evidentan pad prometa u regionu u maloprodaji, koji u Srbiji iznosi 8,3 odsto, u BiH 8,7 odsto, u Sloveniji pet odsto... Pre šest godina prosečan račun potrošača u Srbiji bio je 500, a danas 365 dinara.

- U planu je rad na zakonskoj regulativi, koja će ići u pravcu liberalizacije trgovine, zato što je neophodno stvaranje poslovnog ambijenta za dolazak stranih investitora i trgovinskih lanaca - istakao je ministar trgovine.

PRVO "LIDL"

U OVOM trenutku, najrealniji je dolazak trgovinskog lanca "Lidl", koji je dosad kupio desetak lokacija širom Srbije za izgradnju maloprodajnih objekata, izjavio je ministar Ljajić.

- Neophodno je da nemačka kompanija kupi 15 lokacija da bi započela sa izgradnjom i otvaranjem svojih objekata - pojasnio je on. - Trebalo bi da stvorimo ambijent za dolazak "velikih igrača", naročito diskontera. Kod nas male trgovinske radnje, koje zapošljavaju do 10 radnika, ne mogu da izdrže tržišnu utakmicu sa velikim igračima, jer oni kupuju robu po nižim cenama, pošto naručuju veće količine robe.

Komentari (2)

olga

03.12.2013. 21:54

Treba da vam budu još veće marže;kakav ste narod i kakvu vlast birate niste zaslužili bolje.

Хрвоје

03.12.2013. 22:02

@olga - @ "olga": Па ако ти не припадаш овом народу и / или пак ниси из Србије, шта се све то тебе онда уопште тиче??!?!?!?!!?!

Dusan

03.12.2013. 23:11

Kao ekonomista, odavno govorim da u Srbiji postoji monopolizovano trziste i odsustvo velike trgovacke konkurencije. Postojeci trgovci nastoje da u sto kracem roku zarade sto vise na razlici u ceni i na ionako, osiromasenom narodu. Istovremeno, koristeci svoj uticaj medju politicarima, bore se da onemoguce dolazak velikih trgovackih lanaca, koji bi razorili monopol. Resenje je jednostavno: veca konkurencija, nize cene.

marko

04.12.2013. 09:09

@Dusan - Apsolutno se slazem sa Vama. Zavrsio ekonomojiu u Italiji, znam pouzdano da ne mogu uci na nase trziste bas iz tih razloga, monopol, ne daju im da udju kao konkukrenti.

Elcano

04.12.2013. 11:24

@Dusan - Dušan i Marko@ Samo delom ste u pravu.Ovde je problem neverovatan i to u zakonu-nije kažnjiv monopol već samo tzv zloupotreba monopol.položaja.A o tome ima li ga ili ne,se naravno kao i toliko toga političkim i dr uticajem pregovara i dogovara tradicionalno..Ono što ovde imamo nije klasični monopol već kartelski dogovor.I kad dodje još neki učesnik,logično priključiće se postojećem i neće biti konkurentske borbe.Ovde se novim učesnicima u stvari prodaje de facto pravo na šišanje kupaca..

mile969

04.12.2013. 10:19

Samo ću reći da čokolada sa lešnicima iz Lidl-a košta 55 centi, a ista takva na pijaci kod nas 110 dinara. Da se prodaje u našim prodavnicama bila bi minimum150 din

milan

05.12.2013. 09:45

sve to znamo i dozvol;javamo da nas javno pljackaju. koje to budale dozvoljavaju i uz koju proviziju. sigurno se svi ugrade. jadan smo i glup narod pa neka nas sisaju. samo napred gospodo.