DOK stigne do potrošača, roba u Srbiji, po pravilu, promeni više posrednika, a svako uzme "deo kolača". To podiže cene namirnica, pa je kod nas sve neopravdano skupo i na pijacama i u prodavnicama, zbog čega smo primorani da skoro polovinu mesečnih primanja trošimo samo na hranu.

U cenu robe, nije tajna, ugrađuju se svi u trgovinskom lancu, od proizvođača, dobavljača, pa do distributera i raznih zastupnika. U jeku sezone dešava se da cene povrća i voća na tezgama budu paprene. Pojedine procene govore da na putu do kupca roba poskupi od 50 do čak 150 odsto. A nestabilno ekonomsko tržište, kakvo je u našoj zemlji, ide u prilog onima koji lako nađu način da zarade.

- To je sve rezultat loše privrede, koja je uništena dobrim delom i privatizacijom proteklih godina - kaže za "Novosti" Danilo Šuković, ekonomista. - Umesto otvorenog tržišta i konkurencije, dobili smo zatvoreno, gde učesnici nisu dozvolili da se razvije prava konkurencija. Još pre deset godina najavljivan je dolazak "Kore" i drugih vodećih "igrača", ali to se nije dogodilo. U takvoj situaciji stvaraju se uslovi za veliki rast cena, jer država nije stvorila ambijent gde je istinska konkurencija moguća.

NAKUPCI NA srpskim pijacama ima sve manje proizvođača, a sve više preprodavaca, što u dobroj meri i podiže cene povrća i voća. Nakupci, naravno, rade na crno dobro su organizovani, otkupljuju i do nekoliko puta jeftinije robu od seljaka, pa angažuju prodavce, koji rade za simboličnu nadoknadu. - Morali smo te nakupce da legalizujemo i uredimo njihovo poslovanje propisima, tako da taj posao obavljaju legalno i plaćaju sve troškove i dažbine, kao i svi ostali - smatra Milan Prostran, savetnik u PKS. - To je veoma važno i zbog same kontrole hrane.

Koliki put "prevali" roba od proizvođača do kupca, zavisi od više faktora. Veliki proizvođači često imaju svoju prodajnu mrežu, a veliki trgovinski lanci i sopstvenu proizvodnju, pa svoju robu direktno prodaju potrošačima.

- Direktna prodaja kod nas, nažalost, nedovoljno utiče na formiranje nižih cena, jer svi koriste stanje na tržištu da uvećaju svoje profite - tvrdi Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača. - Više posrednika u prometu utiče na brži rast cena, a ceh uvek plaćaju potrošači. To je i znak poremećaja na tržištu i nespremnosti vlade da nametne fer konkurenciju.

Još teža je situacija, kaže Bogosavljević, u proizvodnji i prodaji mesa.

- Poznato je da su proizvođačke cene pojedinim proizvodima od mesa dva do tri puta manje od maloprodajnih cena - dodaje Bogosavljević. - Od razlike između maloprodajne i proizvođačke cene pokriva se porez na dodatu vrednost i marža i ostvaruje se zarada, koja je veća i od proizvođačke cene. Ako se ovome dodaju beskamatna kreditiranja trgovaca od proizvođača, kroz odložena plaćanja i prva punjenja novootvorenih objekata, formira se potpunija slika o stanju na tržištu.