Potrošači bez prave zaštite

D. M.

ponedeljak, 17. 01. 2011. u 20:44

Потрошачи без праве заштите
Novi Zakon o zaštiti potrošača još nije zaživeo u praksi. Kupci ne znaju ko zasita ima ovlašćenja da zastupa njihove interese
U SRBIJI i pored stupanja na snagu Zakona o zaštiti potrošača od 1. januara, još ne postoji javna evidencija organizacija potrošača i zato one ne mogu na adekvatan način da štite kupce, izjavila je Edina Popov, predsednica UO Asocijacije potrošača Srbije.

Postoji spisak od 69 evidentiranih organizacija, ali potrošači ne znaju ko od njih ima zaista ovlašćenja da zastupa njihove interese u savetodavnim telima, postupcima sudskog i vansudskog rešavanja sporova, kao i pred drugim državnim organima.

- Umesto sveobuhvatne primene novog Zakona o zaštiti potrošača, imamo nastavak stare prakse - tvrdi Popova. - Putem medija stvara se iluzija da su potrošači zaštićeni i skriva se činjenica da se ništa suštinski ne menja u institucijama sistema.

Inače, u novim propisima mnogo je nedoumica koje muče kupce. Recimo, reklamacije novi zakon nije precizirao do kraja. Šta je to po novim propisima „razuman rok“ za popravku tehničkih proizvoda?

Ranije je, prema rečima Jovanke Nikolić, pravnika APOS-a rok bio 45 dana, a sada je to prepušteno slobodnoj proceni. Naravno, u razvijenim zemljama, ovakve probleme rešavaju jake organizacije potrošača, kako bi trebalo da bude i kod nas, ali za sada su im vezane ruke.

Nikolićeva navodi primer potrošača, koji je posle kupovine zimskih cipela u jednoj renomiranoj trgovini nakon dan-dva bio primoran da ih vrati, jer su se odlepile. Ponudili su mu da ih popravi, zalepi, iako je za njih izdvojio znatnu sumu novca. Novi propisi nude mogućnost izbora, pa postoji mogućnost da se poprave ili zamene za nove, a ako to nije moguće, vrate pare.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije