Našom robom protiv krize

D. MARINKOVIĆ

14. 05. 2009. u 20:30

Нашом робом против кризе
“Novosti“ istražuju - zašto su sve učestaliji i glasniji pozivi sa svih strana da se kupuju domaći proizvodi? Cilj projekta „birajmo domaće“ je podizanje svesti građana o važnosti ovakvog odnosa u trgovini

OD početka globalne ekonomske krize, u zemljama iz našeg okruženja, ali i u svetu, sve češće se čuju apeli da se kupuju domaći proizvodi. Ta akcija polako daje rezultate, a kod nas je tek u začetku. Nedavno se, naime, pojavio projekat udruženja „Moja Srbija“, koja skreće pažnju na značaj kupovine domaćih proizvoda.
Udruženje je nedavno startovalo projektom „birajmo domaće“, kako bi se sprečili negativni efekti svetske krize. U okviru toga štampani su prospekti sa detaljnim objašnjenjima zašto je važno kupovati našu robu. U osnovi ovog poziva je da doprinosi rastu domaće tražnje i porastu zaposlenosti.
- Kada se, recimo, plati 100 dinara za proizvod izrađen u Srbiji, često čak 95 dinara ostaje u zemlji i ide na penzije, prosvetu, zdravstvo, plate, poresko punjenje budžeta - ukazuje Martina Petrović, pi-ar ovog udruženja. - A, tek pet dinara ide u džepove vlasnika firmi.
Ako se ova računica primeni na uvozni proizvod vredan 100 dinara, onda najveći procenat te sume izlazi iz novčanih tokova Srbije. Petrovićeva dodaje da je sama akcija fokusirana na sve domaće proizvođače, a ne na domaće brendove:
- Cilj nije da se bojkotuje inostrana roba, već da se podržava roba proizvedena u Srbiji, bez obzira na to kog je porekla robna marka - objašnjava ona. - Kada se, dakle, prednost daje domaćim proizvodima, stranim kompanijama bi se više isplatilo da ovde otvore fabrike, nego da nam prodaju robu iz uvoza. Tako bi se uposlila domaća radna snaga, koristile domaće sirovine i došlo bi do boljeg standarda građana.
Na pitanje: kakvi su dosadašnji efekti, naša sagovornica kaže da je ovakav tip akcije merljiv tek na duži rok.
- Zasada dobijamo veoma pozitivne ocene građana i samih privrednika - kaže Martina Petrović.
Iza ovakve akcije, recimo, u Hrvatskoj je stala tamošnja Privredna komora. Na kritike iz EU, Hrvati su odgovorili da će prestati kada uđu u Uniju. Slovenija je lane, iako članica evropske porodice, imala ovakvu akciju da bi zaštitila domaću proizvodnju.
Ministarstvo trgovine Srbije pokrenulo je pre pet godina kampanju „Kupujmo domaće“. Ljiljana Stanković, pomoćnik Ministarstva trgovine, ukazuje da ministarstvo podržava domaću proizvodnju, ali otvorena akcija „kupujmo domaće“ mogla bi da se tretira kao protekcionistička, odnosno da diskriminiše robu stranog porekla.
- Svedoci smo oštrih kritika i upozorenja, koje šalju predstavnici EU i STO svima koji se odluče da vode ovakve kampanje - podseća Stankovićeva. - Umesto kampanje „kupujmo domaće“, učestvujemo u akciji „najbolje iz Srbije“. Time ističemo pozitivne primere, koji doprinose razvoju srpske privrede.

ŠTA JE SVE DOMAĆE?
S PRAVOM može da se postavi pitanje šta su i koji su danas domaći proizvodi? Dilema se odnosi najpre za veliki broj izvorno domaćih brendova u vlasništvu stranih kompanija. Slično je i sa mnogim stranim artiklima koji se proizvode kod nas, od naših sirovina i uz pomoć naše radne snage. Roba proizvedena u Srbiji je domaća, ukoliko vrednost uvoznih sirovina ne prelazi 50 odsto fabričke cene - smatraju u Udruženju „Moja Srbija“.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (5)

filipo

14.05.2009. 22:39

Opet kritike sa Zapada a sve sa namerom da prodaju svoju reklamu i da zastitie svoje proizvodjace. Prvo pitanje je dali su oni zaista u tolikoj meri superiorni da je bas sve kod njih bolje. Ne verujem. U svakom slucaju, njihov poreski i carinski sistem radi sve samo da zastiti svoj (zapadni) proizvod. Naravno, u svakom slucaju ce da naglase kako su demokratski i pravedno nastrojeni i sigurno ce da navedu primer kako uvoze dosta proizvoda iz inostranstva ali kojeg inostranstva, opet iz neke od zapadnih zemalja. Naravno, tu se oni peru ali moramo da shvatimo da Zapad pravi veliku razliku izmedju "Istocnih" zemalja i bratskih zemalja. Naravno, na nasa vrata zakucaju samo ako je njihov profit izuzetno veliki. U ovom slucaju, nasim proizvodjacima ostaju samo mrvice. Ne vidim razlog da se i sami tako ne ponasamo, ne odbacimo strane reklame a i svoje malogradjansko drzanje.Naveo bih samo primer sljivovice koju oporezuju i ocarine tako da je skuplja od Johny Walkera mada ne verujem da je proizvodna cena viskija manja od sljivovice. I na kraju, zasto da ne podrzimo svoje proizvodjace?

hm

15.05.2009. 02:35

OK je kupovati domace, ako je dobre kvalitete i nije preskupo, ali kupovati domace samo zato sto je domace, to nema smisla. Ljudi jednostavno na svaki dinar paze.

VZ

15.05.2009. 09:05

Kad domaca roba u nasoj zemlji bude imala nizu cenu nego u drugim zemljama razmisli cu o tome da kupujem domace. Uprkos tome sto je losijeg kvaliteta.

neša

15.05.2009. 10:32

Malo ste zakasnili sa ovom akcijom s obzirom da ste celu poljoprivredu i pola privrede prodali Hrvatim i Slovencima. Lakše se sa njima "dogovoriti" verovatno, pošto su sa ovih prostora.....

Sandra

15.05.2009. 22:20

Ko kaze da je domaca roba losijeg kvaliteta?! Pa sigurno je bolja od kineske, a sigurno i od rumunske i turske.