Srećan put naokolo

V. S. P.

23. 12. 2004. u 17:30

Srbija je od danas bogatija za jedan put i jedan most, kojih nikada nema dovoljno - obratio se novinarima, gledajući uzvodno u Savu, premijer Vojislav Koštunica, svečano otvarajući obilaznicu Dobanovci – Ostružnica. Svaka država stalno gradi nove puteve. M

BLISTA asfalt, presijavaju se na decembarskom suncu metalne bankine. Puca pogled niz drum, gubi se u njivama. Negde iza je Sava. Dobanovačka petlja autoputa Beograd - Zagreb, odakle od sada može da se "uhvati" prečica ka Obrenovačkom putu i dalje do Ibarske magistrale, "krcata".
"Sedma sila", ministar za kapitalne investicije Velimir Ilić, građevinci, čekali su na tom mestu da stigne premijer Vojislav Koštunica. Svi zajedno provozali su se, u koloni službenih vozila, 16 kilometara dugom deonicom obilaznice Dobanovci - Ostružnica, do mosta na Savi.
- Srbija je od danas bogatija za jedan put i jedan most, kojih nikada nema dovoljno - obratio se novinarima, gledajući uzvodno u Savu, Koštunica. - Svaka država stalno gradi nove puteve. Mi smo, nažalost, morali i da obnavljamo stare, kao što je ovaj most na Savi, koji je pre puštanja u saobraćaj srušen NATO projektilima. Otvaranje ove obilaznice i pogled na železnički most, takođe srušen u bombardovanju, čija je izgradnja pri kraju, pokazuju da stvari u Srbiji idu u pravom, dobrom pravcu.
Premijer je iskoristio priliku da ukaže da se Vlada Srbije, nije posvetila samo predlaganju zakona, već i konkretnim poslovima - obnavljanju privrede, gradnji puteva:
- Teški kamioni i prevoz opasnih materija neće više moći da idu kroz grad, preko Mostarske petlje, pa će se u Beogradu od sada lakše i bolje disati.
Domaćin svom šefu u Vladi na mostu je bio Velimir Ilić. On je naveo da je pre bombardovanja u Ostružnički most uloženo 36 miliona evra.
- Izgradnja puta od Dobanovaca do Ostružnice koštala je 20,5 miliona evra, od kojih je 11 miliona evra utrošeno na podizanje srušene konstrukcije iz reke i rekonstrukciju mosta - rekao je Ilić. - Gradnja puta koji će, dalje, spojiti Ostružnicu i Ibarsku magistralu vredna je 110 miliona evra.



OPASULJIVANJE
NA poziv predstavnika izvođača radova, beogradske "Mostogradnje", premijer Koštunica i ministar Ilić otišli su na "svečani" ručak. U radničkim barakama čekao ih je vruć pasulj. Oni su se zahvalili radnicima na vrednom i kvalitetnom radu. Neimari su odgovorili da žele još više poslova, koji, mahom, zavise od projekata Ministarstva za kapitalne investicije.


SIMBOL RATA I NESREĆE
1990. godina - Počela izgradnja Ostružničkog mosta, za koji je projekat urađen još osamdesetih godina. Jedan od najsloženijih tehničkih poduhvata bio je deo obilaznice "Dobanovci - Bubanj potok" čija je ukupna dužina 38 kilometara. Zbog ratova i sankcija izgradnja je prekinuta posle dve godine.


1997. godina - Nastavljeni radovi na izgradnji mosta ukupne dužine 1.790 metara. Nad rekom je podignuta specijalna čelična konstrukcija dugačka 560 metara. Prilazne konstrukcije na levoj i desnoj obali izrađene su od armirano-betonskih nosača. U veliki most ugrađeno je 37.600 kubnih metara betona, 3.250 tona armature i 291 tona kablova za utezanje.


Januar 1999. godine - Završen i asfaltiran most na Ostružnici. Najsloženiji tehnički poduhvat na deonici od Dobanovaca do Bubanj potoka proglašen je simbolom naroda koji ga je podigao u vreme ratova i sankcija. Graditelji su, neposredno posle rušenja, svedočili da je ostalo samo da se ofarba u boje naše zastave i pusti u saobraćaj.


April 1999. godine - NATO projektili pogodili i srušili tek završeni drumski most na Ostružnici. Razorne bombe presekle su ga na pola i oborile glavni deo čelične konstrukcije, koja je završila u reci. Devet godina rada srušeno je 28. aprila, tačno u 3.10 časova.

2002. godina - Automobil kojim su se mladić i devojka vraćali iz Nemačke, završio je na samoj ivici srušene konstrukcije, viseći 80 metara iznad vode. Mladi par nije znao da je most srušen na polovini, jer nije bilo znakova i zabrana. Samo dva meseca ranije, po istom scenariju dogodila se teška saobraćajna nesreća u kojoj su poginule dve osobe. Vozač nije uspeo da zakoči na vreme, pa je auto sleteo sa mosta i završio u reci.
M. V. K.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije