BEOGRAD – Nakon što je u petak više od 200.000 učenika počelo da prati prve časove informatike i računarstva na RTS 3 i platformi RTS Planeta, Inicijativa „Digitalna Srbija“ i Fondacija Petlja najavile su novu dimenziju učenja na daljinu u ovom predmetu. Na jednom mestu, biće omogućena komunikacija nastavnika sa svojim odeljenjem, interakcija među učenicima i praćenje njihovog individualnog napretka – kao u tradicionalnoj školi.

Nakon što je omogućeno da đaci u Srbiji nastave da uče programiranje koristeći TV predavanja i besplatni interaktivni portal petlja.org, ove dve neprofitne organizacije krenule su u izgradnju virtuelne učionice kroz koju će nastava biti mnogo sličnija onoj na koju su i učenici i nastavnici već navikli. U ovoj učionici bez zidova časovi će biti daleko interaktivniji, a nastavnici će moći da prate svoje odeljenje, kao i napredak svakog pojedinačnog učenika. Đaci će moći da uče i kroz neposrednu komunikaciju sa školskim drugovima i drugaricama – sve ono što tehnički nije moguće kroz jednosmerna predavanja sa televizijskog ekrana.

Čim je pokrenuta inicijativa da se nastava za osnovce organizuje u saradnji sa RTS-om, Fondacija Petlja se uključila u snimanje časova informatike i računarstva, što je prepoznalo i Ministarstvo prosvete i uvrstilo ovaj predmet u TV nastavu.

Pošto godinama unazad obezbeđujemo besplatne materijale koje preko 80% nastavnika informatike u osnovnim školama redovno koristi na časovima, svesni smo koliko je važna povratna informacija koju učenici dobijaju od nastavnika, ali i nastavnici od učenika. Zato smo se udružili sa Inicijativom „Digitalna Srbija“ da nastavu na daljinu obogatimo prednostima zajedničkog rada koji iz fizičkog prostora treba preneti u virtuelnu učionicu,“ kaže Nebojša Vasiljević, direktor Fondacije Petlja. Najavljena virtuelna učionica biće nadogradnja Petljinih postojećih materijala koje su razvili vrsni stručnjaci iz redova školskih nastavnika i univerzitetskih profesora.

U središtu je i dalje metodologija učenja programiranja prilagođena nastavnom programu, ali sada podižemo platformu koja će omogućiti da nastavnik sa svojim odeljenjem može realizovati kompletnu nastavu van fizičke učionice, a kada se učenici vrate u klupe da može da nastavi da radi na istoj toj platformi,“ kaže Vasiljević.

O interesovanju učenika da pored video predavanja u svoju nastavu od kuće uključe i interaktivne alate koje omogućava internet svedoči i više od 20.000 učenika koji su u petak, tokom i nakon televizijske nastave na RTS-u, bili uz svoj računar na kome su radili zadatke na portalu petlja.org.

Svoju podršku ovakvom obliku nastave daje i privreda. Više od 30 kompanija okupljenih u udruženju Inicijativa „Digitalna Srbija“ podržaće finansiranjem, ali i stručnim znanjem, razvoj virtuelne učionice koja se priprema. Nemanja Đorđević, programski direktor za obrazovanje ove organizacije izjavio je: „U ovom trenutku više od 800 hiljada učenika u Srbiji ne ide u školu. Iskustvo UNICEF-a nas je naučilo, i to sa epidemijama manjih razmera od COVID-19, da zatvaranje obrazovnih institucija na duži vremenski period povećava šansu da učenici kasnije odustanu od školovanja.“

Đorđević smatra da je ovo, pored obaveze da se brzo reaguje na trenutnu situaciju i nađe odgovarajuće rešenje, prilika da razmislimo kako bi naš obrazovni sistem mogao da postane otporniji u budućnosti, da bismo osigurali kontinuitet učenja, ali i iskoristili pun potencijal novih tehnologija.

Učenjem u virtuelnom okruženju fizička rastojanja od nastavnika do učenika prestaju da budu značajna prepreka, ali to je samo jedna prednost. U ovakvom formatu nastavnici daleko lakše mogu da daju ocene, da rade po potrebi u manjim i većim grupama i da prilagode program različitim stilovima i brzini učenja. Cilj nam je da u narednih godinu dana ovaj vid nastave proširimo i na druge školske predmete,“ kaže Đorđević.

Virtuelna učionica za nas nastavnike informatike je poznato okruženje. Vreme rada uglavnom zavisi od nas samih, a učenje je mnogo efikasnije jer učenici nešto što im nije jasno mogu da pregledaju i preslušaju koliko god puta žele. Na času mogu maksimalno jednom da pitaju ako im nije jasno, a često i to izbegavaju. Mislim da treba razviti mogućnost interakcije i da ona ne treba da bude problem. Na taj način ocenjivanje može da bude još lakše nego u realnim školama - tačno se vidi ko se zalaže, ko ne, isto kao i u realnoj,“ kaže Dragana Balaban, nastavnica informatike i računarstva iz osnovne škole „Žarko Zrenjanin“ iz Kikinde.

Inicijativa „Digitalna Srbija“ i Fondacija Petlja omogućiće do kraja aprila prve funkcionalnosti virtuelne učionice za interakciju nastavnika sa učenicima na časovima informatike i računarstva, dok će tokom naredne školske godine postepeno biti uvođeni i drugi predmeti.