Pukovnik Mirčeta Jokanović: Mig-29 bio i ostao drugo ime za prestiž

Dragan Vujičić

08. 10. 2017. u 20:01

Пуковник Мирчета Јокановић: Миг-29 био и остао друго име за престиж

OBUKA Naši piloti sa ruskim kolegama na aerodromu “Stanica Lugovaja”

Pukovnik Mirčeta Jokanović pre tačno tri decenije pilotirao je moćnom letelicom. Na preobuci u Rusiji bilo je 12 najboljih pilota bivšeJugoslovenske narodne armije. U Kirgiziju, u najvećoj tajnosti, iz Batajnice otišlo 40 najboljih avio-mehani

KADA smo na ogromnom ruskom aerodromu “Stanica Lugovaja” jula 1987. ugledali “mig-29” nismo očima mogli da verujemo. Prethodno, u Beogradu, pokazali su nam slike nove ruske “ptice” koju su oni 1986. prvi put predstavili na aeromitingu u Finskoj. Ali, u prirodnoj veličini, na stajanci, avion je bio zastrašujući, naoružan čitavim arsenalom bombi i raketa. Sećam se da mi je prva pomisao bila da može da nosi oružja koliko cela eskadrila “mig-21”.

Ovako, o prvom susretu sa moćnom letelicom pre ravno 30 godina, za “Novosti”, govori pukovnik u penziji Mirčeta Jokanović, jedan od dvanaestorice “veličanstvenih” pilota JNA, koji su jula 1987. otišli na preobuku za avione koje je kupila tadašnja SFRJ.

Pored 12 pilota, u Kirgiziju su u najvećoj tajnosti otputovali i 40 avio-mehaničara iz Batajničke lovačke eskadrile, Remontnog zavoda “Moma Stanojlović”, Instituta “Zmaj” iz Zagreba i stručnjaci za avionske motore iz Rajlovca. Uz njih je bio bezbednjak pukovnik Slavko Matanović i dr Mića Janjušević, potonji načelnik Vazduhoplovnomedicinskog instituta VMA. Pilote je predvodio legendarni komandant RV, pokojni LJubiša Veličković.

"Migovi" trn u oku komšijama

Jokanović, koji je sa 29 godina bio najmlađi pilot koji je odabran da putuje u SSSR, seća se da su pripreme za odlazak u Rusiju bile sveobuhvatne i temeljne. Kaže i da je tada, kao i danas, “mig-29” bio drugo ime za prestiž u vazduhoplovstvu. Neposredno pred polazak, komandant Veličković je naredio da svaki pilot mora da ponese po dve litre rakije jer, kako je čuo, u srednjoj Aziji Evropljani po dolasku uglavnom obole od neke vrste dijareje. Sam Veličković (inače u JNA i potom u VJ poznat kao najzagriženiji antialkoholičar) poneo je pet litara.

- ODMAH po dolasku u "Stanicu Lugovaja" potpukovnik LJubiša Veličković, naš šef, dao je do znanja njihovom komandantu Centra, pukovniku Nedogodovu, da je naša grupa došla da nauči baš sve o “migu-29” - seća se Jokanović. - Recimo, nije bilo predviđeno da piloti na obuci lete pod forsažom (nadzvučnim brzinama), i Veličković se odmah pobunio. Zatim, oni su predvideli da mi pohađamo i neku vrstu “političke” nastave, a naš komandant je odmah rekao da tako nešto ne dolazi u obzir. Znalo se, letimo rano ujutru i kasno uveče kada temperatura u ovom pustinjskom kraju padne ispod 40 stepeni, a u međuvremenu uči se iz udžbenika. Baš zbog profesionalnosti Rusi su nas odmah zavoleli, a i mi njih. Bukvalno zajedno smo otkrivali mogućnosti aviona. Posle tri meseca, bili smo kao braća.

NAJMLAĐI Mirčeta Jokanović sa 29 godina leteo u “migu 29”


ORUŽJE IZ RUSIJE: Stiglo svih šest "migova 29"

Pukovnik Jokanović ponosan je što je pre 30 godina bio, kako kaže, u “najboljoj ikada sastavljenoj reprezentaciji pilota” sa ovih prostora. Nabraja još: potpukovnika LJubišu Veličkovića, potpukovnika Valeri Bugarinovića, Hajrudina Hodžića, Vlaja Miletića, Željka Medaša, LJubišu Kulačina, Petra Maksimova, Predraga Milutinovića Grofa, Ivicu Jakobčića, Željka Babića... Svi ovi piloti do odlaska u Rusiju imali su minimalno 500 sati naleta na “migu-21”. Ovde su potom prošli proveru identičnu kosmonautskom programu!

- Svaki od nas je bio specijalista za neki element letenja - objašnjava Jokanović i dodaje da je on bio zadužen za raketiranje i bombardovanje. Odmah po dolasku u Jugoslaviju, bilo je predviđeno da oni preuzmu ulogu instruktora i drže nastavu drugim pilotima. Petnaest sati letenja na “migu-29” bio je minimum koji je trebalo da nalete.

Kako se seća Jokanović, dva “miga-29” dvoseda sletela su na Batajnicu 24. septembra 1987. Piloti su sa preobuke u Rusiji sleteli 4. oktobra. Do aprila sledeće godine došlo je 16 aviona. Javnost je i tada bila uzbuđena, kao i sada, 30 godina kasnije, veli pukovnik.

FOTO+VIDEO: "Migovi" stigli u Batajnicu, građani dočekali transporter "Antonov"

- Prvo predstavljanje “miga-29” imali smo na otvaranju Vazduhoplovnog muzeja u Surčinu, 21. maja 1988. - kaže Mirčeta Jokanović. - Leteli smo u pet “migova-29”, ja sam bio drugi desni pratilac. Supruga je bila kod Muzeja i kada je sa ozvučenja čula da sam u kabini “miga-29”, tek tada mi je poverovala da sam “pravi pilot”.

ISKUSTVO Jokanović sada provodi penzionerske dane

DOBILI SMO VRHUNSKE AVIONE

Današnji piloti Vojske Srbije, kaže naš sagovornik, u prednosti su jer avion poznaju u dušu.

- Avioni koje smo mi “primali” pre 30 godina isti su samo na prvi pogled sa “29-kama” koje su sada došle. Ovi su savremeniji, imaju oznaku “9-13”, mogu da lansiraju raketu R-77 (dometa isto toliko kilometara), da pucaju iz potkrilnih topova. Nose 275 kilograma goriva više, resursi motora su duplo veći. Tu je još stanica Gardenija za elektronska ometanja neprijatelja, radari koji samostalno vode projektile - objašnjava Jokanović.


FUDBAL I LUBENICE

ŠKOLOVANJE u Rusiji pukovnik Jokanović pamti po obaveznom fudbalu posle večernjeg letenja i osveženju hladnim lubenicama.

- Naš LJubiša, pošto je video fudbalski teren na aerodromu na kome je trava bila do kolena, pitao je njihovog komandanta zašto se na njemu ne igra fudbal, a on mu je odgovorio da je temperatura preko dana viša od 40 stepeni. Potpukovnik Veličković je samo slegao ramenima.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (12)

Dvalavora Itrikante

08.10.2017. 20:25

S time sto ovi avioni vise nisu stvar prestiza vec polovne kante. Ako ce remont ovih aviona kostati 185 miliona evra, i opet cemo imati avione jedva cetvrte generacije, bolje da smo uzeli nove Kineske J10-ke koji su u stvari Izraelska verzija americkog F16. Avion koji je u upotrebi od 2006 godine, i prodaje se za 25 miliona po komadu i u svakom smislu savremeniji od miga 29. A posebno od 20 godina starog miga 29.

Gavrilo Princip

08.10.2017. 21:19

Kolike su šanse da je, u svetu tehnologije koja napreduje sumanutom brzinom, nešto što je staro 30 godina i dalje aktuelno i upotrebljivo?

Gojko

08.10.2017. 21:33

Rusi su efektni u nastavljanju kontinuiteta.Stvaranje jedne baze a zatim nastavak nadogradnje istih je dobro poznata kod modela T 72-T 90,sU 27-Su 35,MiG 29-MiG 35.

Deda Bane

08.10.2017. 21:44

da je crveni baron video orla ne bi verovao svojim ocima, i ja sam 86 bio fasciniran fićom, eh kako je izgledao, nisam mogao da verujem da moze da ponese onoliko kesa sa pijace koje sam iz pet puta morao da donesem

Dragan

08.10.2017. 22:53

Ovakvi strucnjaci sa bogatim iskustvom i nesumnjivo velikim znanjem, ne samo iz ove oblasti, su nam neophodni i cudi me da drzava (institucije) nemaju sluha da to veliko bogatstvo ne iskoriste za obuku mladih kadrova i obnovu celog privrednog sistema. Velika je steta i nemoral da se ovo bogatstvo stavlja u proslost, a mnogo su nam bas sada potrebniji od svih junaka poput Marka Kraljevica i drugih iz nasih dinanstija.

gedza

09.10.2017. 01:42

Najiskrenije pitanje bez ikakve lose insinuacije,gde ste vi licno bili 1999 kada je gen Velickovic polozio zivot za otadzbinu?

Crni

12.10.2017. 17:13

@gedza - Mislim da je puk. Jokanovic 1999. bio komandant aerodroma Golubovci u Podgorici. Ne znam zasto oni nisu imali borbene nalete u tom ratu. Ne bih medjutim razdvajao pilote na one koji su leteli i one koji nisu leteli. Jednostavno, raspored je bio takav, nazalost nekome se zalomilo da ga posalju u sigurnu pogibiju, nekome nije. Razumem i slucajeve, ako ih je bilo, pilota koji su eventualno odbili da lete, stanje tehnike je bilo katastrofalno, to je bio bezizgledan rat.

Marko Nikolic

09.10.2017. 08:40

MIG 29 u 2017. godini prestiž!? Kao da kazemo da je Jugo 45 danas prestiž.

istorija

09.10.2017. 08:47

Zaboravlja se jedna bitna stvar...MIG-ovi tada nisu bili kupljeni na kredit niti dobijeni na poklon, vec preko suficita koji je Jugoslavija imala u trgovini sa SSSR-om, eh, avion se pojavio 1986., a mi ga vec kupili 1987., osim toga se razmisljalo o kupovini f16/mirage2000 i neuspelog f20 aviona, samo jedna eskadrila, kako bi se nadomestio nedostatak resursa, dok ne pocne proizvodnja naseg aviona, poznatijeg kao NOVI AVION.