Drugi strani jezik će učiti samo ko želi

I. MIĆEVIĆ

18. 04. 2016. u 16:21

Zavod za unapređivanje obrazovanja predložio plan rasterećenja učenika osnovnih škola. Učenici bi, ako se ideja sprovede, već od septembra mogli da imaju manje časova nedeljno

Други страни језик ће учити само ко жели

OSNOVCI bi od naredne školske godine trebalo da imaju manje časova u rasporedu, a u tom rasterećenju mogli bi da ostanu bez dela nastave stranih jezika. Postoje dva predloga promene nastave jezika, od kojih jedna kaže da bi bio zadržan broj časova, ali drugi strani jezik više ne bi bio obavezan. Druga ideja je da drugi strani jezik bude obavezan u petom i šestom, a u sedmom i osmom da bude izborni. Đaci petog, sedmog i osmog razreda učili bi ga po dva časa. U šestom razredu bi oba strana jezika imala po 1,5 časova nedeljno i po 15 časova blok nastave godišnje.

Ovo su dva predloga Plana rasterećenja učenika u osnovnim školama, koja je na zahtev ministra prosvete dr Srđana Verbića pripremio Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja. Direktor Zavoda dr Zoran Avramović potvrdio je "Novostima" da su obe varijante poslate u Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

- Zavod je uradio svoj deo posla, a o konačnom rešenju odlučiće Nacionalni prosvetni savet - kaže Avramović.

- Nama je bilo važno da ispunimo zahtev Ministarstva i da napišemo plan kojim će broj časova u školi biti ujednačen sa zakonskom normom. Učenici osnovnih škola sada imaju po nekoliko časova nedeljno više nego što to zakon dozvoljava. Trudili smo se da nijedan predmet u fondu časova ne bude oštećen i mislim da ovim predlozima svi mogu da budu zadovoljni. Građansko vaspitanje i veronauka nisu dirani, a učenje drugog stranog jezika, prema predlogu, ne bi u celosti bilo obavezno. To bi značilo da na te časove idu deca koja to žele, a na nastavnicima je da se potrude da što više dece pridobiju za časove drugog stranog jezika. Stvarno nije bilo lako doći do kompromisnog rešenja.

MAKSIMALAN FOND NASTAVE Treća varijanta usklađivanja zakona i broja časova u đačkom rasporedu, jeste menjanje zakona tako što bi se povećao maksimalan nedeljni fond nastave. Protiv ovoga je ministar prosvete, ali kako predlog usvaja Nacionalni prosvetni savet (NPS), čiji predsednik je upravo ovakvu ideju izneo na poslednjoj sednici, možda ovo postane i stav celog NPS. Inače, zakon kaže da osnovci u sedmom i osmom razredu smeju da imaju 25 obaveznih i tri časa izbornih predmeta nedeljno.

Ministarstvo prosvete "skeniralo" je stanje u nastavi stranih jezika, koje je pokazalo da engleski i dalje uči ubedljivo najviše učenika, da je nemački na drugom, a francuski na trećem mestu. Zanimljivo je da ne biraju svi učenici engleski za prvi jezik. Tako u prvom osnovne, od ukupno 63.896 učenika, 65.901 uči engleski, njih 711 odlučilo se za nemački, 259 za ruski i 986 za francuski.

Osmi razred pohađa 67.027 učenika, a tu je situacija daleko više šarolika, posebno kada je reč o drugom stranom jeziku. Za španski kao drugi jezik opredelilo se 1.399 đaka, a za italijanski 3.530 učenika. Đaci koji biraju ove jezike često imaju problem pri upisu u srednje škole i gimnazije, gde španski i italijanski postoje samo u odeljenjima specijalizovanim za talente. Tako dolaze u situaciju da moraju neki treći jezik da uče izpočetka, kada krenu u prvi razred srednje škole.


GRAĐANSKO I VERONAUKA

Iako je Verbić tražio plan rasterećenja predlažući da se veronauka i građansko uče samo četiri umesto 12 godina, stručnjaci Zavoda nisu "dirali" nastavu ova dva obavezna izborna predmeta. Izmene bi bile oko tehničkog i informatike koji bi se u sedmom i osmom razredu sveli na jedan čas nedeljno plus 30 časova blok nastave. Uz veronauku ili građansko, učenici bi birali još jedan izborni predmet sa dva časa nedeljno (npr. drugi strani jezik) ili dva predmeta sa po jednim časom.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (30)

Nataša

18.04.2016. 17:38

Koji će drugi strani jezik učiti, nije jezik koji su izabrali đaci odnosno roditelji, već ih je nametnula škola. Pa tako u jednoj se uči nemački, u drugoj francuski, u trećoj italijanski........A ovde se predstavlja kao da đaci mogu sami da izaberu. Stalno se nešto izmišlja, a nikako da se poboljša kvalitet predavanja, smanji preobimno gradivo o kome se govori godinama, uvede odgovornost dece za ispade, ali i nastavnika za neprimenjivanje Pravilnika o ocenjivanju.

Milan

18.04.2016. 17:46

Nivo znanja , jednog stranog jezika, drugi da ne pominjem , oduvek je u nasim O.S. bio na Najnizem mogucem nivou . Ne samo danas kada su skole Blede Senke nekadasnjih, vec oduvek . Jednostavno format " ucenja" je oduvek bio Neadekvatan i ne moze nikada da , da rezultate. Tako da ce rezultati uvek biti sto se tice znanja losi , uci li se jedan ili 5 jezika, sa dva ili 20 casova nedeljno.

СИЗИФ

18.04.2016. 17:59

Срамота! српски мора ! и енглески! а немачки француски италијански и руски по жељи!

Alle Serben müssen sterben?

18.04.2016. 18:33

Требало би да деца прво науче српски! Колико је лоше познавање сопственог језика показује и одлука Министарства да на матурском испиту могу да се мешају писма, пише без интерпункције, не води рачуна о писању великих и малих слова, падежи нису битни... И зашто нису сви предмети факултативни, деца ионако на часове долазе кад немају шта друго да раде? А енглески су већ научили због игрица, фејсбука...

tg

18.04.2016. 18:38

Evo moj slucaj. Ja sam u osnovnoj skoli ucio njemacki i izgledalo mi je tesko da ucim i engleski ( a zamislite na pr gitaristu koji hoce da prati savremenu muziku a nema pojma o engleskom- sa cime to granici?). Jedan moj prijatelj iz razreda odmah je poceo uciti engleski i godinama je profesor u Americi. Danas se i ja pored ostalih jezika, sluzim i engleskim ali sam ostao na Balkanu.

Stole

18.04.2016. 18:49

Gospodo, moje dete u 7. razredu ima svake nedelje po 32 (da, trideset dva) časa nedeljno. Da li je to normalno?

Radojko

18.04.2016. 18:50

Ma tako je smanjite jezike,to ne treba u savremenom svetu,vec ostavite istoriju i geografiju,domacinstvo,tehnicko i likovno

Nikola Ilić

19.04.2016. 18:48

@Radojko - A šta misliš radojko, da deca lepo uče samo engleski i recimo matematiku, šta će im ostali predmeti, ili još bolje da zatvorimo škole radojko pa da deca privatno uče engleski i nemački. Mislim da bi najbolje bilo da se ti radojko iseliš lepo iz ove naše lepe zemlje i da ne moraš da plaćaš učenje jezika, naučiće deca u svakodnevnoj konverzaciji.

Profesor muzike

18.04.2016. 19:42

To je užas za obrazovanje! I za decu kojima će drugi jezik biti uskraćen i za nastavnik koji će izgubiti posao!

maki

18.04.2016. 23:41

Tako u prvom osnovne, od ukupno 63.896 učenika, 65.901 uči engleski, njih 711 odlučilo se za nemački, 259 za ruski i 986 za francuski????? od 63.896 engleski uci 65.901?

Biljana

19.04.2016. 07:43

@ - Zgranuta sam predlogom.Bolje bi bilo da se deca rasterete od gradjanskog,veronauke i drugih izbornih predmeta.Svakodnevni život u prošlosti,slikanje i vajanje...Ti predmeti opterećuju decu i oduzimaju im dragoceno vreme.Često se nastavnicima popunjava fond časova na ovaj način.Jezici,informatika,zdravstveno obrazovanje su predmeti koji su neophodni u obrazovanju.

alfa

10.05.2016. 09:50

@mm - Nije tacno da je strani jezik nesto sto jedino vredi. O cemu ce nasa deca pricati sa vrsnjacima iz drugih zemalja? Ponestaje nam istinskih tema za razgovor -sve se svodi na to da postajemo sve vise prazni bez obzira na to koliko jezika govorimo....

Д. Збиљић

19.04.2016. 11:15

Српска деца у школи треба најпре да уче које је њихово писмо, а не да уче као "своје писмо" и ово хрватско које данас преовлађује у Србији и међу Србима 90 одсто. То је уведено први пут у Србију као окупацијско писмо из времена Првог светског рата. Српско писмо је ћирилица, а не два писма, и то српска деца треба прво да уче, па тек онда стране језике и њихова писма.

Saša

19.04.2016. 13:11

Svake godine po neko iznenađenje od ministra prosvete, navodno doktora fizike koji je doktorirao na testovima. O ovome bruji celo ministarstvo, niti je naučnik niti pedagoški - nastavno - metodički obrazovan. Prvo su ukidali srpski, pa sada strani jezik, kakva katastrofa. Sve radi uštede na zaposlenima, a fizičko predaju učiteljice od 50 godina koje ne znaju da pokažu vežbe kako treba, a profesori fizičkog na birou. Podrška NPS da ovo nikako ne usvoji. Ostaćemo debilna i neobrazovana nacija.

Mama

19.04.2016. 13:13

Gluposti, izbaciti drugi jezik???? Izbacite tehničko, likovno, muzičko, tj. ti predmeti treba da budu fakultativni - koga zanima i ko je talentovan, neka ih izabere... "Koliko jezika govoriš, toliko vrediš"... Jezici da budu obavezni

Mama... isto

19.04.2016. 14:23

@Mama - Pa draga mama,moje dete se muči sa engleskim , ja sa plaćanjem privatnih časova istog i strahujem od drugog stranog jezika koji je obavezan. Zašto je obavezan ? Neka drugi strani jezik bude izborni ,pa ko voli nek izvoli . Da podsetim da svaki roditelj želi da mu dete ostvari odličan uspeh ali prosto nisu sva deca ista .....zar ne ?

Zeljka

19.04.2016. 16:48

@Mama - A da li je svakom roditelju bitniji odličan uspeh njegovog deteta ili njegovo istinsko obrazovanje i "priprema" za život u Evropi 21. veka?

alex miles

20.04.2016. 05:51

@Mama - Pa dobro, mame, mamice, ja dolazim svake godine u Srbiju, gledam vas kod prijatelja koliko ludujete za svojom klincadijom da budu "NAJ". Niste normalne, gubite novac i vreme. Dok sam ja bio u gimnaziji, interes mi je bila fotografija, nije bilo sile koja bi me od toga odvukla. Jedva sam uspeo da navucem trojke u proseku. Matori, da mi kozu guli. Zavrsio hemiju, zivim u Australiji, sef masovne labaratorije americke kompanije, da, govorim engleski, ponesto srpskog i jos cetiri jezika pride. Mame

Milka

18.05.2016. 08:38

@Mama - A veronauka i gradjansko su veoma vazni predmeti da bi se godinama izucavali?I sigurno vise potrebni nego jezik, zar ne???Hahahha.Meni je vazno da moju decu osposobim za normalno funkcionisanje u buducnosti.Svaki jezik zlata vredi.Deca putuju.Kada dodjete u stranu zemlju, kako cete se sporazumeti, znanjem koje ste stekli na veronauci?

Дијана

19.04.2016. 19:22

Пре десетак година имали смо по четири часа страних језика у петом, три у шестом, и по два у седмом и осмом.Тад смо лагано и примерено дечјем узрасту могли да испредајемо градиво, на миру да радимо диктате и слично.Затим су нам недељни фонд свели на по два часа од петог до осмог. И сад коначни обрачун.

danka

20.04.2016. 15:15

katastrofa. Ukinuti strani jezik je ravno ludilu. Eh, ministre, ministre, važno je da ti ne ukineš privatne fakultete, da se što više stručnjaka školuju!!!