Vratiću osmehe na lica učitelja

I. MIĆEVIĆ

29. 03. 2015. u 09:28

"Seoska nastavnica" u ulozi pomoćnika ministra prosvete. Željana Radojičić Lučić: Motivacija - ključ uspeha

Вратићу осмехе на лица учитеља

Željana je idejni tvorac "Čarobnog sela"

PRAVO iz učionice Osnovne škole “Milan Rakić” u Banji Vrujci Željana Radojičić Lukić stigla je u Ministarstvo provete, nauke i tehnološkog razvoja. Do prošle nedelje učila je đake množenje i deljenje, velika i mala slova, šta su brda, a šta planine. Učiteljski posao zamenila je funkcijom pomoćnika ministra.

Pozivom iz Ministarstva prosvete bila je, kaže, više nego iznenađena, jer se ne pamti da je jedan učitelj došao na tako visoko mesto u prosvetnom sistemu.

- Bila sam mnogo iznenađena pozivom, jer se učiteljima, koliko god da su uspešni i da su osvojili nagrada, retko pruža prilika da postanu i direktori škole, a kamoli nešto više od toga. Ministar dr Srđan Verbić pozvao me je na razgovor, ponudio mi je mesto pomoćnika za predškolsko i osnovno obrazovanje i ostavio jedan dan da razmislim - započinje Željana Radojičić Lukić priču za “Novosti”. - Nisam imala nikakvu dilemu. Istog trena sam znala da se takva prilika ne propušta i prihvatila sam ponudu. Nadam se da ću sa ovog mesta moći mnogo više da učinim za đake, za svoje kolege nastavnike i učitelje. Ako vidim da nemam moć da promenim stvari, mene moja učionica čeka.

Iako su uslovi u prosveti loši, plate male, prosvetni radnici, kaže, zbog dece moraju da nađu motivaciju za rad. Za posao učitelja naša sagovornica smatra da je čaroban i da mora da se voli. Ona, veli, u učionicu ulazi sa osmehom i isto tako iz nje izlazi.

Po hodnicima Ministarstva brzo se pročulo da “seoska učeljica” dolazi na mesto pomoćnika ministra. Još veće iznenađenje bila je njena biografija. U 26 godina učiteljskog iskustva stao je i rad u izdvojenim odeljenjima sela oko Mionice, gde u jednoj učionici sede đaci od prvog do četvrtog razreda. Tu je, opet, i Svetosavska nagrada, najprestižnije prosvetno priznanje. Nedavno je proglašena za jednog od najboljih edukatora u Srbiji. Idejni je tvorac “Čarobnog sela”, projekta u Banji Vrujci koji je finansirao Unicef. Aktivna je u nevladinom sektoru, u oživljavanju seoskih škola...

ŠTRAJK IZGUBIO SMISAO - BILA sam u štrajku od početka i to je imalo smisao dok se ticalo uslova rada prosvetnih radnika i plata koje su zaista male. Ali mislim da štrajk predugo traje i da je izgubio svaki smisao. Kada se protest radikalizuje posle pet meseci skraćenih časova, iza te sindikalne borbe kriju se i neke druge stvari, a ne samo zaštita prosvetnih radnika - smatra Željana Radojičić Lukić.

Poslednjih godina Željka Radojičić Lukić je naročito zainteresovana za obrazovni turizam, iz kojeg sprema doktorat. Zanimanje za ovu oblast je počela projektom "Čarobno selo", jedinstvenom u regionu.

- Ideja za nastanak "Čarobnog sela" rodila se iz potrebe, jer deca koja su dolazila na ekskurzije u Banju Vrujci, obilazila su seoska domaćinstva i tražila da im pokažu kravu, ovcu, voćnjak... Unicef je podržao ideju i finansirao izgradnju obrazovno-zabavnog kompleksa "Čarobno selo", gde deca mogu da nalože vatru, umese hleb i steknu druga praktična, funkcionalna znanja i osnaže i održe vezu sa prirodom i tradicijom.

U kancelariju u Nemanjinoj ulici uselila se pre nekoliko dana, ali već ima ambiciozne planove. Počeće od smanjivanja administracije, jer joj iskustvo iz škole kaže da od papirologije nastavnici nemaju dovoljno vremena da se bave decom.

- Sličan problem je i sa opisnim ocenjivanjem u prvom razredu, gde učitelj iste stvari mora da upisuje u knjižicu, u dnevnik, pa u matičnu knjigu. Sve je to preopširno, a roditeljima ne kazuje ništa. Probaćemo da uvedemo “ček liste” u kojima će učitelji samo da čekiraju već zadate parametre - kaže naša sagovornica.

Ona navodi da će posebnu pažnju posvetiti radu učitelja u izdvojenim, seoskim odeljenjima. Oni su, dodaje, u sistemu gotovo nevidljivi, a rade veliki i težak posao.

- Učitelj u selu je i domar i dostavljač i poštar i apotekar. NJegova uloga je velika, a onda na sve to još je zatrpan administracijom - kaže naša sagovornica i ukazuje da kolegama mora da se olakša posao.


OČI PUNE SUZA

NIJE joj bilo lako, kaže Željana Radojičić Lukić, da ostavi svoje đake, odeljenje trećeg razreda škole u Banji Vrujci. Nije, priznaje, imala hrabrosti da se odmah oprosti od njih.

- Bila sam kukavica i nisam smela da se suočim sa njima. Saopštila sam roditeljima. Ostavila sam đake pred odlazak na rekreativnu nastavu. Sada idem na Zlatibor da ih posetim i oprostim se. Trebalo mi je da skupim hrabrosti da izađem pred njih - priča ova neobična učiteljica očiju punih suza.



Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (14)

Svetlana

29.03.2015. 15:25

@Горан - Bravo !Prava osoba na pravom mestu.Takve osobe treba da budu u ministarstvu.Samo draga koleginice nemoj da te povuce mekana fotelja pa da zaboravis na nas kolege i nas polozaj .Zelim ti mnogo srece da postavis prosvetu na pravo mesto!

Svetlana

29.03.2015. 19:25

Zeljani cestitke od srca! S' moje strane ima bezgranicno poverenje. Druzile smo se na mom prvom on line seminaru gde je svima nesebicno pomagala u nespretnom resavanju zadataka. Nadam se da ce pored nje, u Ministarstvu prosvete, ucitelji konacno da se bave decom,i poslom koji vole,a ne papirima. I,ne samo ucitelji,vec svi prosvetari koji savesno obavljaju svoj posao.

ŠTRAJK IZGUBIO SMISAO

29.03.2015. 20:44

Štrajk izgubio smisao! Kada? Kada sam prešla sa pozicije prosvetara na poziciju vlasti.

Тачна примедба

30.03.2015. 07:29

@ŠTRAJK IZGUBIO SMISAO - Уопште не треба даље коментарисати.

Ana

01.04.2015. 10:35

@ŠTRAJK IZGUBIO SMISAO - A koji je smisao? Gde su nestali prvobitni zahtevi, secate li se?

Baltazar

30.03.2015. 14:50

Nije ni cudo da je strajk izgubio smisao s obzirom kolika ti je plata u ministarstvu. Neverovatno kako polozaj utice da Srbina da u sekundu promeni misljenje. Mogu da zamislim koliki ce biti tvoj uspeh u "podizanju" motivacije kod ucitelja i nastavnika.

Logic

30.03.2015. 17:56

Da, opisne ocene nije lako dati. Zahtevaju potpunu profesionalnu u mentalnu angažovanost nastavnika. Obavezuje na ozbiljan rad i individualnu pažnju svakom učeniku.Spas je šablon - određeni, propisani broj - ne mnogo veliki - karakteristika, mogućnost "da", "ne", i ponešto između, pa neodređeno. Jer kako bi roditelji mogli da razumeju nešto više od toga? I što bi se neki nastavnici trudili da pišu da ih roditelji razumeju? Obrazovanje i stvaranje ličnosti na pokretnoj ttraci šablona, "da", "ne"'

Logic

30.03.2015. 18:07

Samo prosto razmišljanje: ako je ova vredna učiteljica pored svih enormnih obaveza u nastavi mogla da nađe dovoljno vremena za sve aktivnosti kojima se posvetila i da postiže ovako zavidne rezultate, onda... Nešto tu nije kako treba. Ili ta prekomerna opterećenja i nisu prekomerna, ili je ona obdarena natprirodnom snagom i kvalitetima. Ako je ovo poslednje, onda ona, kao apsolutni izuzetak i nije podesna osoba da procenjuje potrebe većine i stvara normative.

Svetlana

31.03.2015. 09:29

@Logic - Bravo, uspeo si u isto vreme da i kvalitete i mane ove žene obezvrediš. Da je muškarac u pitanju ne bi nas interesovale njegove dodatne aktivnosti, samo za ženu moraju da se daju detaljni opisi dodatnih aktivnosti, a i to joj omalovaži.

slavica

30.03.2015. 21:51

Zeljanu poznajem licno, i smatram je veoma pametnom i sposobnom zenom. Ucestvovala sam na Vaskrsnjem saboru koji ona organizuje.Moje iskrene cestitke.

Ana P.

01.04.2015. 10:34

Željana je kvalitetan učitelj koji je pomerio granice u svojoj profesiji. Oni koji su sa njom saradjivali znaju koliko je profesionalna, vredna i odgovorna. Njene namere su sigurno čiste i usmerene na poboljsanje svih onih mana sa kojima se i sama susretala. Želim joj da ima snage da uspe da se izbori sa sistemom. Neće joj biti lako, ali sigurno je da neće sedeti skrštenih ruku, kao što su njeni prethodnici