Nenad Ilić: Srpskom narodu menjaju lični opis

Rade DRAGOVIĆ

31. 08. 2014. u 12:16

Đakon godori za Novosti o radu na filmu „Otac“, duhovnoj obnovi, Svetosavlju i traganju za pravim putem: Svetosavlje definitivno više nije pogodan mit. Svaka obnova podrazumeva viziju, volju i veru

AKO pod hitno ne počnemo da obnavljamo urušeni moral, naše društvo biće suočeno sa strahovitim potresima. Posledice mogu biti nesagledive. Trenutno nam sve izgleda umrtvljeno, bezvoljno i bez ikakve šanse da će se nešto promeniti. Ali Srbima je nepravda oduvek bila jak okidač. Ako se nastavi sa bahatošću, siromašenjem i zaobilaženjem elementarne pravde, od ekonomskih i drugih reformi neće biti ništa.

Ovo za „Novosti“ tvrdi đakon Nenad Ilić, čovek u čijoj su biografiji upisana brojna zanimanja - reditelj, pisac, dramaturg, čovek koji se smatra jednim od najplodotvornijih stvaralaca u savremenoj pravoslavnoj kulturi. Kao scenarista (sa Vladimirom Petrovićem) i kreativni producent on je na čelu tima koji radi na filmu „Otac“. Reč je o ambicioznom ostvarenju koje je zamišljeno ne samo kao umetnički i produkcijski vrhunski film, već i kao novi susret srpskog naroda sa svojim duhovnim i državnim ocem - Svetim Savom.

Osam vekova daleko od rađanja srpske države, Ilić danas ističe da nam je preko potrebna obnova morala i duhovnosti, jer je beznađe toliko da vrlo brzo nećemo imati više šta ni da izgubimo.

* Film „Otac“, koji nosi pečat nacionalnog projekta, najavljujete kao filmski povratak Svetog Save u Srbiju. U kojoj je fazi rad na filmu?

- Scenario je završen, preveden na engleski i ruski jezik i poslat na čitanje potencijalnim saradnicima. U toku su pripreme - obilasci terena Svete Gore, izrada prvih skica scenografije, preciziranje budžeta. Sve su to nužni uslovi za ulazak u koprodukcijske razgovore, jer je reč o skupom projektu koji teško može da bude zatvoren samo u Srbiji. U rad na filmu već su uključeni ljudi poput scenografa Miljena Kreke Kljakovića i trostrukog oskarovca, direktora fotografije Vitorija Storara, koji je rado pristao da nam se pridruži.

Prvi pokretači filma su zapravo Srbi iz celog sveta, na desetine njih je preko Fondacije „Nasleđe otaca“ podržalo projekat, a poduža je i lista priložnika. Tu su i pojedinci i firme, organizacije i eparhije SPC, crkvene opštine. U toku su kontakti sa potencijalnim stranim koproducentima. Sve sada zavisi od sredstava i mogućnosti da sve postavljeno realizujemo. Ne pokreće nas finansijski motiv, već nam je cilj da projekat bude zaista nacionalni.

* Film „Otac“ nosi epitet „nacionalnog“. Od poslednjih projekata sa tim pečatom, filmom „Sveti Georgije ubiva aždahu“ i predstavom na temu Milanskog edikta, ostalo je sećanje na dobre ideje i olako potrošen novac. Osećate li zbog toga veću odgovornost?

- Čini mi se da u ovim slučajevima nije bilo dovoljno ljubavi i poštovanja prema temama koje su obrađivane. Kada se radi na velikim zajedničkim temama, neophodna je ljubav, koja jedina može da na pravi način usmeri stvaralačku energiju. „Otac“ je projekat koji ne doživljavamo kao film, ili proizvod zanata, mada je zanatski kvalitet i te kako važan. To je nacionalni spomenik Svetom Savi i organizacija emotivnog susreta sa njim. Naš cilj je povratak svetitelju, učenje od njega. To treba da bude važan događaj za naš narod.

* Srbija kao i u 12. veku i danas traga za svojim putem - ka Istoku ili ka Zapadu. Vidite li ikoga danas ko bi, kao što je to Sveti Sava umeo, da nas usmeri ka pravoj strani?

- Nažalost, ne. Te vrste pameti danas nema. Reč je o spajanju ne samo Istoka i Zapada, već i moralne i praktične komponente, povezivanja duhovnog i ovozemaljskog. Naši temelji su postavljeni na svim tim spojevima, i kada god jedna od tih dimenzija počne da hramlje izvesno je da će nam se nešto obiti o glavu. Sad skoro da se sprdamo sa Nebeskom Srbijom, pri čemu se zaboravlja da njen koren nimalo nije smešan, kao što je to ispalo u parodijskom nacionalnom povratku devedesetih godina. U upropašćavanju važnih dimenzija našeg istorijskog postojanja svi smo ovako ili onako učestvovali. To je doprinelo da činimo greške i na drugim stranama. Bez obzira na to što nikako da dobijemo pravo vođstvo, tu i tamo postoje ljudi koji bi mogli da budu od koristi. Problem je kako da se oni organizuju kao grupa, a da ne postanu stranka - interesna organizacija sektaškog tipa. To moramo da učimo od predaka, i od Crkve.

NEĆEMO SVETLE PRIMERE * Kako je moguće da danas ne postoji niko ko bi mogao da nam ukaže u kom pravcu da krenemo?
- Ključno je što nećemo da imamo takve ljude. Postoje sile koje sprečavaju da se oni pojave, ali sa druge strane, ni narod kao da ih ne želi. Oni obavezuju. Postoji već dugo želja političkih struktura da nestane kao uzor sve sem njih samih. One žele da sve drže pod kontrolom. Takva situacija će nam u najboljem slučaju doneti samo primere nekoga ko se odlično snalazi, ko je lukav, izdržljiv, sklon saplitanjima konkurenata...

* Sveti Sava kod nas se često pominje, ali se veoma malo poznaje i razume. Zašto je to tako?

- Već dugo u našem narodu postoji sentimentalizam u odnosu prema njemu. Kada bi Sveti Sava danas bio model za poređenje bilo kom čoveku na vlasti, on bi time postao veoma nezgodan. Jer ako ga realno sagledamo, videćemo gigantsku ličnost sa neverovatnom kombinacijom talenata i energijom koja prosto žari. Njega krasi i veliki samožrtveni dar. Ukoliko je on obrazac - nećemo dobro proći kad se sa njim poredimo. On obavezuje. Zato kao da želimo da ga gurnemo u bajku, ili i da ga diskvalifikujemo kao obavezujući uzor današnjoj eliti pravljenjem od njega verskog zanesenjaka, čoveka koji nije imao veze sa stvarnošću.

* Protivnici uključivanja Srbije u evropske društveno-političke tokove, pa i kontakte Srpske crkve sa Zapadom, redovno ističu da je to suprotno svetosavlju. Da li je to pravi argument?

- Sveti Sava je osnov jednog od dva korenita srpska mita, pri čemu pod mitom ne podrazumevam ništa loše, naprotiv. Drugi čini Kosovski boj, koji je devedesetih dobrim delom potrošen, iako je reč o najsnažnijem mitu našeg naroda. U njemu se naš narod vidi kao granica svetova, bedem hrišćanstva. Posle 2000. godine napravljen je zaokret i neke snage su se iz strateških razloga trudile da centralni mit postane svetosavski. Spajanje Istoka i Zapada, u kome smo mi most između svetova. Danas umesto da ih prevedemo na naše doba, pokušavamo da ih se rešimo i preuzmemo tuđe. Kroz priču o nekakvoj protestantskoj „efikasnosti“ i „praktičnosti“, na delu je pokušaj operacije naživo našeg identiteta. Gomila plastičnih hirurga amatera pokušava da menja ne samo lični opis našeg naroda nego i njegov celokupni identitet... Strašno. Svetosavlje definitivno danas više nije pogodan mit, jer očigledno se ne može zamisliti bez Hrista, koji naravno nije bespogovorno tolerantan i podložan relativizovanju.

* Nemamo više nijednog nespornog nacionalnog autoriteta. Čini se da je patrijarh Pavle bio poslednji...

- Jedan od mitova u nastanku je da je patrijarh Pavle bio ličnost koja je uticala na kretanje i ponašanje naroda. To prosto nije tačno. On je bio primer asketizma i jedan od retkih koji je u crno vreme zaista živeo i radio kako je i govorio. Ne treba, međutim, zaboraviti da njega tih godina niko nije slušao, niti išao za njim. On za sobom nije ostavio nikakvu grupu ili zajednicu koja bi bila nosilac bilo kakve obnove ili promene. Bio je izolovan i kao takav postao dokaz da ma koliko talentovan pojedinac, ako ne deluje u okviru grupe i ne ponudi poželjni model za priključenje ostalih, ne može da postigne rezultat. Ljudi su skloni mistifikacijama zlatnih doba i zlatnih ličnosti, pa se tako postupa i sa patrijarhom Pavlom.

CRKVA MORA DA SE RVE SA SVETOM * Jasno progovarate i o manama Crkve, njenim greškama i lutanjima. Kakve promene su potrebne u crkvenom životu?
- Crkva mora pod hitno da se obnovi kao privlačna zajednica. Vreme je učinilo da su kvarovi sveta više prisutni u Crkvi, nego blagodati Crkve u svetu. Ona zato mora da se konsoliduje i da se ponovo rve sa svetom. Postoji niz promena koje mogu da se sprovedu da bi crkveni život ojačao. Moramo dati svoj doprinos borbi za lečenje bolesnog društva, a ne samo da se bavimo izvetrelim običajima ili duhovnom anestezijom. To sve podrazumeva i bolju komunikaciju vernika i sveštenstva.

Kao nekome koji ga je poznavao, smešno mi je njegovo pretvaranje u bajku, u kojoj je on prikazan kao neka vrsta supermena - savršenog čoveka koji ne greši. A da je svet - verovatno jeste. Sve njegove želje su bile usmerene Bogu.


* Pominjete potrebu za promenama. Šta bi trebalo da je naš prioritet za obnovu - duhovnost, ekonomija, kultura? Gde je tu mesto Crkve?

- Svaka obnova podrazumeva viziju, volju i veru. Sigurno da je u našem kompletnom kvaru jeftinije i logičnije prvo krenuti u obnovu morala nego ekonomije. Učestvujemo u trideset godina dugom privrednom padu, koji očigledno ne mogu da zaustave nikavi samozvani geniji koje dovodimo sa strane. Banke su na svakom ćošku, a dopušta se otimačina i poslednjih bednih ostataka onoga što smo imali.

Crkva bi trebalo da ima važnu ulogu u sveukupnoj obnovi, ali je sasvim sigurno da dovoljno ne radi na tome. Vreme je da se svi mi, iz takozvanog „užeg kruga“ Crkve, uozbiljimo i počnemo aktivnije da se bavimo svojim narodom. Među političarima ne postoji iskrena želja za promenama, istinom i pravdom. Crkva tu može i mora da pomogne. Ne direktnim političkim angažmanom, nego duhovnim i moralnim oporavkom. Možda i stvaranjem modela za uzor.

* Suočen sa beznađem svake vrste, kako prosečan čovek može da se otrgne iz bolesti potrošačkog društva i „nove religije“ koja mu je nametnuta?

- Sam veoma teško. Ljudi ovde nemaju nikakav izbor. Zato je i skaredan cirkus oko demokratskih izbora. Stranačka demokratija kakva je stigla sa Zapada nije model koji može da se primeni, ne samo u Srbiji, nego u mnogim drugim zemljama. O tome, međutim, ne sme da se govori, jer se to smatra skandaloznim. A demokratija, u stvari, često izgleda kao sistem proračunate neodgovornosti.


Ona je smišljena da ljudi na vlasti, ali i svi ostali, ne bi bili odgovorni. Pokradoše nas i dalje nam se smeškaju. Siđu sa vlasti i nastavljaju svojim putem. Samo naivni narodi kao što su Srbi prihvataju stranačku demokratiju zapadnog tipa, ne samo kao nešto trenutno neminovno, već i bez ikakve rezerve. Imamo čak i prave vernike te demokratije.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (10)

Poznajem Bibliju

31.08.2014. 13:28

Ev. po Matiji 23:9 "I nikoga na zemlji ne zovite ocem, jer jedan je Otac vaš - onaj koji je na nebesima.." Znaci NIKOGA ne zovite ocem ni "svetog oca" u Rimu niti bilo koga u Pravoslavnoj crkvi! Jeste to bogohuljenje,sam Isus je tako zborio! Pozdrav pravim Hriscanima!

Познајеш радикализам

31.08.2014. 14:28

@Poznajem Bibliju - Пета заповест Божја: Поштуј ОЦА свога и матер своју, да би те Бог благословио и да би дуго поживео на земљи.Према томе, ти што "познајеш" Библију, батали да шириш своје секташке погледе о истој. Христос је имао у виду Оца Небеског, а не оца земаљског или оца духовног. Али, ти си буквалиста, радикал и екстремиста, па ти овакве ствари никада неће бити јасне. И ти ћеш некоме бити отац, надам се.

зокс

31.08.2014. 15:25

@Poznajem Bibliju - Познајеш радикализам,да поштујеш и оца и мајку до оног момента док нису против божијих заповести!А шта ћемо кад Исус каже мајци својој Марији"ко си ти жено...."?А теби за информацију наша православна црква признаје Свето Писмо за Реч Господа Бога!А да знаш ишта о хришћанству знао би и да су Исус и апостоли били секта,ако секту одређује број њених припадника,на почетку њиховог деловања! "широк је пут који води у пропаст, и многи њиме ходе,а узак је пут који води у спасење и мало њих њиме ходи"!

зокс

31.08.2014. 15:28

@Poznajem Bibliju - Бошко,значи за тебе је Свето Писмо неправилно,неправославно,учење?Узми Свето Писмо од преводилаца Вук и Даничић,па прочитај понешто!Узми слободно Свето Писмо у руке,не гризе!Ако си чврст у својој вери немаш се чега плашити!Ја сам у својој вери довољно чврст да се не плашим прочитати било шта,па чак и Кур*ан!Поздрав!

Prolog

31.08.2014. 16:56

@Poznajem Bibliju - @зокс, Vidis ja se plasim citajuci tvoje komentare. I umesto da se prsis ispred kurana, pocni citati Prolog

зокс

31.08.2014. 20:27

@Poznajem Bibliju - Пролог,питај својега попа шта мисли о Светом Писму!А мени немој пребацивати како се ја прсим испред Кур*ана,јер нико,па ни ја ,није говорио о пршењу!Не прсим се ни пред киме!

HM

31.08.2014. 13:58

Izvinjavam se, ali jednostavno moram da ostavim komentar na ovaj intervju. Primeticete "u vazduhu" netrpeljivost gospodina djakona prema Patrijarhu Pavlu. To je zato sto mu pokojni Patrijarh nije dao blagoslov da vodi bogosluzenje jer je doticni gospodin bio u drugom braku, sto je skroz ok, ali po Pavlovom misljenju kao takav ne treba da vodi bogosluzenja. To je istina. Gospodin Iilc je sjajan intelektualac, ali ovako minimalizovati zaostavstinu Patrijarha je neukusno i nije hriscanski.

momcilo

31.08.2014. 16:39

@HM - @ HM, mislim da gresis, slusaj sta kaze СВЕТИ ЈУСТИН НОВИ (ЋЕЛИЈСКИ)САБРАНЕ БЕСЕДЕИ гле, када Господ Христос као Бог у телу, шаље Своје Апостоле по свету да проповедају Царство Небеско, шаље Своје Мученике, шаље Светитеље - шта виноградари, шта званице раде? Господ шаље и зове их за трпезу, хајдете све је готово, ево трпеза је постављена јунци, хранилици сви су на трпези. Хајдете и ви[3]. А Спаситељ са тугом вели - шта званице урадише? Не одазваше се, не хтедоше доћи[4]

Милорад

02.09.2014. 14:25

@HM - Брате ХМ, прочитај поново текст. Не примећујем ни трунке "нетрпељивости" у опису драгог нам Патријарха. Чак шта више, осећам се потпуно поистовећен са реченим - тог Патријарха у суштини нико није слушао ни следио. Многи су га посматрали са жаљењем и благом подсмешљивошћу, рачунајући ту и мене грешног. Не, заиста, он није био човек који је за живота утицао на кретање и понашање народа, и то је све што је овде речено. А то, опет, не значи да у наредним годинама неће утицати на нас.

Vitomir

31.08.2014. 17:23

Čim su neki vlastdršci počeli da se solidarišu sa onima koji izvršiše nelegalnu agresiju na našu zemlju bez imalo trunke savesti i kajanja, priznanja i počeše da nam prodaju tzv. politiku - put u EU ili propas mi smo izgubili svoj identitet. Pogotovu što se svi ti i takvi koji izgubiše kompas i pojačaše bedu i siromaštvo kod nas trudiše se da nam dokažu da treba i da se menjamo. Pa kako onda sačuvati identitet kada se te politikantske grupacije na vlasti od agresije na SRJ do danas povijaše