Sve više vernika u Srbiji posti, ali se loših navika ne odriču
01. 12. 2013. u 07:58
Sve je više pravoslavnih vernika u Srbiji koji se pred verske preznike uzdržavaju od mrsne hrane. Tanjir se najčešće odmiče tek na Veliki petak, Badnji dan ili Krstovdan
PO količini posnih kuvara u knjižarama, ponudi hrane spremljene na ulju u restoranima, ali i slavskim trpezama u domovima, koje mogu da konkurišu i antičkim gozbama, reklo bi se da su vernici u Srbiji uzdržavanje zamenili uživanjem u posnoj hrani. Iako broj građana koji poste godinama raste, neuporedivo manje vernika se sa hranom odriče i loših navika.
A u Srpskoj pravoslavnoj crkvi redovno ponavljaju da je upravo u tome smisao i suština božićnog, koji je počeo pre tri dana, ali svih ostalih postova u kalendaru. Pravoslavno hrišćansko shvatanje je jasno - post je duševna hrana, priprema za svetu tajnu pričešća, savladavanje iskušenja i stremljenje kao čistoti duha i tela.
U vreme posta klonimo se svega što skreće pažnju našeg voljnog, umnog i duševnog napredovanja. Pričešćujemo se hlebom i vinom, koji simbolizuju telo i krv Hristovu. Prilikom ispovesti koja prethodi pričešću, čovek čisti svoju dušu od greha koje je počinio mislima, rečima ili delima, a smatra se da se tako „pročišćen“ čovek lakše sjedinjuje sa Bogom.
Bez obzira na sve verske razloge, utemeljene na Svetom pismu i tumačenjima Crkve, najveći broj naših ljudi tanjir mrsne hrane odmakne tek nekoliko dana u godini. Obično je to Veliki petak, Badnji dan ili Krstovdan. Nije malo ni onih koji, iako poste ceo božićni ili veliki (uskršnji) post to čine samo radi čišćenja tela, „skidanja kojeg kilograma“ ili pukog običaja. Kada je o običajima reč, treba pomenuti i narodnu izreku prema kojoj „greh na usta ne ulazi, već iz njih izlazi“ i koja, čini se, sasvim dovoljno govori o poimanju vere našeg naroda.
Protođakon Stanislav Jovanović objašnjava da se podrazumeva da vernici koji žele da prime svetu tajnu pričešća ujedno i iskreno prihvataju post.
- Ukoliko telesnom postu uskratimo duhovnu stranu, ne sprovodimo časni post, već običnu dijetu - objašnjava Jovanović. - To je samo jedan od oblika pomodarstva, ili pogrešnog pristupa u ispovedanju vere. Istinski vernik mora sebe da doživi ozbiljnije, da se usredsredi na dublji smisao uzdržavanja od hrane i strasti i tako doživi kontakt sa Bogom. Sastavni deo posta treba da bude i promišljanje o drugima, oprost grehova i molitva za dobro svih.
Da raste broj vernika koji poste potvrđuju u gotovo svim hramovima Srpske pravoslavne crkve. Sve veći broj ljudi koji žive i hrane se po crkvenom kalendaru u SPC objašnjavaju renesansom crkvenog života kod našeg naroda.
Na pitanje kako na pravi način pristupiti postu, u crkvi ukazuju na primer - Isusa Hrista. On je četrdeset dana proveo u pustinji u postu i molitvi. On je uspeo da odnese pobedu nad iskušenjima i na najbolji način stupi u podvig iskupljenja ljudskog roda. Tumači crkvenih prilika kažu da neki vid pomodarstva koji ljude navodi na post i spoljno ispovedanje vere nemoguće je isključiti. Stav koji preovlađuje je, međutim, da to nije nužno loše, jer ljudi tako imaju priliku da spoznaju i dublji smisao religije i intimne komunikacije sa Bogom. Kao uzor istinskog posta u pravoslavlju obično se uzima način na koji se pred velike praznike podvrgavaju monasi u manastirima, što je najpribližnije Hristovom postu. Kaluđeri se u to vreme hrane vrlo skromno, jelima spremljenim uglavnom na vodi, uz retko korišćenje ulja i ribe.
Ugađanje stomaku najveće je iskušenje kome se suprotstavlja većina pravoslavaca koji se pridržavaju božićnog posta. Vreme do Hristovog rođenja podrazumeva i pročišćenje od greha, pa (polu)prazna trpeza nikako ne znači i strogi post. Kako „katalog“ nečasnih dela ne postoji, niti crkva nudi sasvim jasne odgovore, dileme oko toga „šta se ne sme“ vernici uglavnom rešavaju po svojoj meri i tumačenju vere.
Uobičajeni savet koji klirici daju vernom narodu je da se u dane posta klone svega što čoveku unosi nemir i izaziva burna osećanja. Sveštenici savetuju i da je u svemu potrebno naći pravu meru. Tih dana se zbog toga ne organizuju svadbe i veselja, a ne preporučuje se ni boravak u kafanama i mestima izliva jakih emocija i nagona. Istinski vernici svoje potrebe smanjuju na minimum, pa se klone i televizije, muzike i većine zabavnih sadržaja. Ruska crkva preporučuje odricanje i od bračnih obaveza, mada naši sveštenici gledaju kroz prste na ovo pitanje.

KATOLIČKI POST
ZA razliku od pravoslavaca, katolici imaju post i nemrs. Post je količinsko odricanje od „dela“ hrane (večera na primer), a to vreme se koristi za molitve. Nemrs je uzdržavanje od mrsne hrane, kao i kod pravoslavaca.
Uoči praznika (Uskrs, na primer) dovoljno je da se samo sat vremena ne jede nikakva hrana, i to se, uz ispovest, smatra pripremom za sveto pričešće. Pričešće vernici primaju samo jednim vidom: dobijaju hleb, dok sveštenstvo dobija i hleb i vino.
Baba Vanda
01.12.2013. 12:19
Ja sam pocela odavno da se odricem mrsne hrane i kada nisu verski praznici jer me nemastina tera na to.
Poste jer nemaju novca za meso.
Kakav zakljucak nekog velikog mozga? Pa ne posti njih 90% sto su vernici vec zato sto nemaju sta da jedu. Pogledajte kilogram mesa koliko kosta. Zamislite cetvoroclanu porodicu koja zivi od dvadesetak hiljada i skoluje bar jedno dete.
Ma ljudi,greh ne ulazi u usta,vec izlazi iz njih.Cemu te gluposti.
@Buba - @ "Guba": ... Као уосталом и најразноврсније бесмислице + глупости, што се из вашег коментара кристално јасно види.
Komentari (6)