Da li Beogradu treba ulica Milovana Đilasa

V. MIJATOVIĆ

21. 08. 2013. u 21:30

Да ли Београду треба улица Милована Ђиласа
Najavljena rehabilitacija obnovila rasprave o istorijskoj ulozi Milovana Đilasa. Stručnjaci podeljeni o njegovoj ulozi u najkrvavijem periodu novije istorije

„PASJA groblja“, ubistva neistomišljenika, „leva skretanja“, crveni ekstremizam...

Spisak navodnih nedela koja se stavljaju na račun Milovana Đilasa nije kratak, baš kao ni lista zasluga koje je stekao u drugom delu svog života kao jedan od najznačajnijih disidenata u istočnoj Evropi, veliki kritičar komunizma i svetski priznati intelektualac. U svetlu medijske, a po svemu sudeći, uskoro i sudske rehabilitacije, o neosporno blistavoj karijeri Đilasa disidenta znamo gotovo sve. Međutim, njegova uloga kao trećeg čoveka komunističkog pokreta u najkrvavijem periodu novije istorije do danas ostaje pod velom, a slaganja među stručnjacima, kao ni u široj javnosti - nema.

Na najavljenu rehabilitaciju Milovana Đilasa i mogućnost da dobije ulicu u Beogradu najoštrije je reagovao poslanik i potpredsednik SPO Žika Gojković.

- Najava da bi jedan od najozloglašenijih funkcionera posleratnog komunističkog režima uskoro mogao da bude rehabilitovan, za članove i simpatizere Srpskog pokreta obnove predstavlja direktno ruganje žrtvama komunističkog terora i njihovim porodicama - kazao je Gojković.

ULICA U AMSTERDAMU IME Milovana Đilasa već nose ulice u Santijagu, glavnom gradu Čilea, i u prestonici Holandije, Amsterdamu. U Beogradu na kući u Palmotićevoj ulici 8 gde je živeo, pre dve godine postavljena je spomen-ploča sa njegovim imenom.

Istoričar Kosta Nikolić smatra da zasluge prvog disidenta istočnog bloka nikako ne mogu da izbrišu njegove ranije grehe. On objašnjava da je Milovan Đilas u sebi spojio dve ličnosti - radikalnog komunistu, koji je u ime ideologije činio zlodela, i svetski značajnog intelektualca i kritičara komunizma.

- Đilas ne može da se poredi sa, na primer, Solženjicinom, jer je on sam učestvovao u stvaranju režima protiv kog se kasnije okrenuo - kaže Nikolić.

- O načinu na koji se odnosio prema neistomišljenicima i sam je pisao u svojoj knjizi „Revolucionarni rat“. Bio je neosporno umešan u ubistvo Živojina Pavlovića, poklonik Sovjetskog Saveza, a zatim radikalan u obračunu sa opozicijom 1948. godine. Sud nikada nije odlučivao o njegovim zločinima i u redu je ukinuti sudsku presudu kojom je osuđen zbog verbalnog delikta. Ali nije u redu zaboraviti šta je sve činio tokom i posle rata, a mislim i da svakako nije zaslužio ulicu u Beogradu.

Advokat Rajko Danilović, jedan od podnosilaca zahteva za rehabilitaciju, odgovara da su sliku o navodnim zločinima Milovana Đilasa stvorili njegovi nekadašnji saborci kako bi ga diskreditovali.

- Ta priča je stvorena naknadno, posle Đilasovog razlaza sa tadašnjim režimom - tvrdi Danilović.

I istoričar Predrag Marković kaže da su priče o zločinima Milovana Đilasa nastale posle 1953. godine kada se on suprotstavio Komunističkoj partiji i postao najveći kritičar režima.

- Aleksa Đilas je sudski dokazao da Milovan Đilas nije bio u Crnoj Gori 1942. godine tokom takozvanih levih skretanja - kaže Marković. - On se bavio ideološkim radom i propagandom i nije imao veze sa zločinima. Njegova pobuna, koja je svetski značajna kao jedna od najvažnijih kritika totalitarizma je iskupljenje za njegove greške.


ZAHTEV DVAPUT ODBIJEN
PRVU inicijativu za rehabilitaciju Milovana Đilasa pokrenula je 1990. godine grupa generala na čelu sa Svetozarom Vukomanovićem Tempom, ali je Predsedništvo SFRJ odbilo. Dve godine kasnije sličan zahtev odbio je i tadašnji predsednik SRJ Dobrica Ćosić, kako je tvrdio, zbog protivljenja crnogorskog rukovodstva.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (64)

Katunjanin

22.08.2013. 06:51

@Mikica Vučković - Djilas se nikada pokajao za Pasje groblje u Crnoj Gori. Ovakva uspomena je na njega u Crnoj Gori: 'Zemlja mu kosti izbacala.' Zasto nije od Slavonije i Dalmacije napravio Autonomne pokrajine. Beograde, mani se corava posla.

Mileva

22.08.2013. 17:57

@Branko - Ne kaze se Danton nego Dalton. Za ovog drugog ne znam, mozda se zaista tako zove. Ne znam ga, taj sigurno nije Zemunac.

Mileva

21.08.2013. 22:09

Ne vidim nijedan razlog zasto bi Djilas trebalo da dobije ulicu u Beogradu. Sta je on tako veliko uradio za ovaj grad ili Srbiju? Zastupao je komunisticku ideologiju prema kojoj je 95% tadasnjih Beogradjana oseclo odvratnost, bio je Broz covek, partizan, a partizani nisu imali nikakav znacajan priliv u Srbiji sve do prinudnih mobilizacija krajem rata. To sto se on kasnije distancirao od onoga na cemu je predano radio nije nikakav razlog da dobije ulicu. Cak su je i Golootocani pre zasluzili.

ha!

22.08.2013. 04:13

@Mileva - Jeste, jeste 95% bili disidenti i antikomunisti. Prazna komunisticka partija bese, bez ijednog clana. Nisu znali kud ce od tolikog otpora prema komunizmu i samovoljnog egzodusa iz javnog i svakog drugog zivota, svakako gospodjo. Kao sto su 2000 95% ljudi bili za Voju, pa su sad, jadni razocarani. Kao sto 95% ljudi ne gleda farmu. Kao sto 95% ljudi nije glasalo za Tomu. Kao sto 95% ljudi veruje bilo kome ko citira statistiku a pojma o njoj nema.

hu! ca ca ca!

22.08.2013. 11:02

@Mileva - Koliko vidim, Vi gospodine HA!, vi niste dovoljno naculi o predratnom Beogradu, inace ga ne biste pobrkali sa ovim danasnjim koji je prenaseljen raznoraznim Kapicicima i njihovim potomcima. Uzgred, od 12.000 predratnih clanova KPJ sirom Kraljevine Jugoslavije njih 4.000 bilo je stacionirano u Crnoj Gori. (Verovatno iz neke naopake ljubavi prema Rusiji koja u to vreme nije ni postojala jer je bila SSSR). Ipak, ovo je potpuno nevazno neznanje i ne smatrajte ga nekakvom rupom u Vasem obrazovanju.

Jabre

21.08.2013. 22:14

Partizanski pokret ima dovoljno heroja koji trebaju da dobiju ulice, isto tako i JVO, politički protivnici i jednih i drugih koji nemaju krvave ruke. Ali dokle više ovakve ulice neka dobiju ulice imena pisaca, humanitaraca, naučnika, sportista ... ne mora sve na svetu da se svodi na rat i politiku. Jel ima Novak Đoković svoju ulicu ili Vlade Divac ?

Bezposlen

22.08.2013. 01:42

@саша - Dovoljno što jedan Đilas ima ceo Beograd, sad i ovom još ulicu da dajemo.

jov

21.08.2013. 22:52

Najvazniji covek u crtanju AVNOJ-evskih granica.ne da nesme dobiti ulicu,nego ga treba osuditi,makar i posthumno.

Zika

21.08.2013. 23:39

@jov - Nije cudo sta nam je slavna Jugoslavija onako zavrsila sa ovom druzinom gore u fotosu.

djeneral

22.08.2013. 00:05

@jov - Da nije bilo te druzine Jugoslavije ne bilo vec 45-te, u stvari nije je ni bilo vec od 41-ve. Oni su je obnovili i ucinili slavnom..Mozes misliti sta bi od Jugoslavije napravila koalicija Nedic - Pavelic - Mihailovic..Isto sto i njihovi naslednici Milosevic - Tudjman - Izetbegovic.

sreto

22.08.2013. 10:18

@jov - E da mi je znati "dje si ti djeneraliso" kad svrstavas Gospodina Milosevica sa "separatistima" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zika

22.08.2013. 11:46

@jov - @General Najveci je zlocin bio obnavljati 1945 tu nakazu od drzave. Kad je Tito pitao Cigu "kako vi cigani zivite"? Cigo kaze": Marshalu nikad bolje. Ovo sta si ti stvorio, ovo je prava ciganska drzava". Pa samo ludjak moze sve te razlicite narode strpati u jednu drzavu.

Milutin

21.08.2013. 23:02

Zlocine su cinili i oni koji su 'logorovali' na Golom otoku ali nisu bili kaznjeni zbog zlocina. Neznam sta je to uradio Djilas dobro da bi ga se Srbi secali. Ako je bio disident, bio je zbog borbe za vlast jer tada nije kritikovao zlocine komunista vec nacin vladanja.

MIle

21.08.2013. 23:47

On je odgovoran sto je Kosovo dobilo status pokrajine jos je trazio da se dodaju neke teritorije.

Vajan Lukic

22.08.2013. 00:04

Treba ga naravno nagraditi za silna ubistva koja je napravio po Crnoj Gori, za predaju zapadnog dela Srema, Vukovara i Baranje hrvatima, za izdaje svojih saboraca i za prebacivanje iz redova najgorih i najzadrtijih titoista/nkvd-eovaca, u najgorljivije demo(no)krate. Ali, ne treba brinuti. To ce vec nekako obaviti Vucko i Ivica na sugestiju Guzenbauera. A obavit ce oni i mnogo ruznije poslove.

Hermes

22.08.2013. 00:12

Ne može se biti disident a da se pre toga nije bilo deo režima. Čitajte Vladimira Dedijera, Đilasovog partijskog druga, pa ćete znati kakav je bio Đilas.

Danny

22.08.2013. 00:17

sta ce nam ulice nekih likova pa nismo kauboji da bi se secali celog zivota tih likova,neka ih tamo gde su

Danny

22.08.2013. 00:18

moze ulica jova kapicica komadanta golog otoka,i kip od bronze mu treba postaviti na zeleznickoj stanici,

Стеван

22.08.2013. 01:41

Ђилас је изгледа почино доста свињарија у млађим годинама - да их се и сам постидео, и нашао за потребно да се покаје у својим зрелијим годинама. Оставимо га да у смрти "живи" са својим гресима, а имена улица дајмо другима

Mileva

22.08.2013. 10:49

@Ludi Miloko - Druze Milojko, prijatno si me iznenadio svojom samokriticnoscu! (Zasto tebe zovu Milojko?).

Aleksandar69

22.08.2013. 13:50

@Ludi Miloko - @Mileva Možda se Ludi Milo(J)ko stidi da odgovori,te ću ja pokušati da objasnim,poreklo prideva(ludi)Naime,tri dana i tri noći Milojko nije silazio sa ...i zbog toga nadenuše mu naziv Ludi Milojko.

Klaka

22.08.2013. 05:01

Đilas je dao Baranju Hrvatskoj i on je u tipično crnogorskom stilu.Ne zaslužuje nikakvu ulicu i treba mu posmrtno suditi za izdaju.

danilo bulatovic

12.09.2013. 20:31

@siki - ja sam za to da mu damo ulicu u grad kolašin.ako postoje titove kardeljeve ...ulice i bulevari.zasto djido nebi imao ulicu u crnoj gori?

Vito Raski

22.08.2013. 05:58

@Mile - Nije samo odredio status KiM kao Pokrajinu Srbije, koja ranije nikada nije postojala, nego je i Hrvatima poklonio Baranju i Slavoniju, tako sto je odredio kao "prirodnu" granicu, izmedju Srbije i Hrvatske reku Dunav. I nisu samo ovo njegovi "veliki doprinosi" Srbiji nego ima toga tusta i tma, sto narod i ne zna. Pod njegovim rukovodstvom je pocelo rasparcavanje Srbije. A sada se javljaju "srpski dusebriznici" (njegovi naslednici) za Djilasovu rehabilitaciju. Po crnogorski: PIH, BRUKE!

GALEB BIJELI

22.08.2013. 13:07

@Vito Raski - VITO RASKI - e ovo u vezio Slavonije i Baranje zbilja pišete gluposti! Pa tko je većina u Slavoniji i Baranji?Još je Hrvatska oštećena,jer,za razliku od predratne banovine,nije dobila bosansku posavinu. Vaša su razmišljanja na tragu ideologa velikosrpskog nacionalizmas.

Jabre

22.08.2013. 13:50

@Vito Raski - O čemu ti to Hrvatska je samo od Varaždina do Karlovca, sve drugo su bile druge krunske zemlje u AU, a Banovina nije isto što i država. Srbi su posle ustaša prihvatili da žive u RH u okviru SFRJ jer su postali konstitutivni narod. I šta se tebe tiče velikosrpski nacionalizam ? Jer ti sramota što nemate ništa slično a da je časno umesto gnusno ?

Srba

22.08.2013. 13:53

@Vito Raski - Kako je i pod kojim uslovima nastala Hrvatska banovina?Ko je krvavio gace na strani saveznika u Prvom svetskom ratu,a ko je bio u Austro-Ugarskoj vojsci..itd.

Realista

22.08.2013. 17:54

@Vito Raski - @galeb: P vi opet po "bespucima" historicara Tudjmana? Hjateokanite se Srba i Srbije nistenam interesantni uopste....e da ali naplata vasih "dugovanja"ce tek da dodje na red

GALEB BIJELI

22.08.2013. 19:15

@Vito Raski - Realista- otići ću onda kad ovo bude Vaš privatni portal! Ja sam tamo ostavio dio života.Od mene su čitatelji štošta saznali,ali ne Vi,jer pitanje je i da li možete.I siguran sam da je paradoksu ovih novina(veća čitanost uz veću cijenu) bar malo doprinijela i moja malenkost.

Dragan Sweden

22.08.2013. 06:33

Zasto bi Djilas trebalo da dobije ulicu u Beogradu koja bi nosila njegovo ime?Cime je on to zasluzijo da li nije mozda zasluga za doneti ustav iz 1974. godine na stetu Srbije? Prema svim pokojnicima se treba odnositi korektno ali svako treba da bude nagradjen po zasluzi sto u ovom slucaju Djilas ne zasluzuje takvo priznanje.

Vasa

22.08.2013. 06:39

Sta bi to znacilo za pokojnog Djilasa? Nista. Deo svog zivota "potrosio" je na stvaranje onoga sto ce drugi deo svog zivota kritikovati i napadati. Danas to radi Seselj. Zato je opravdano postaviti pitanje, tko su ti ljudi koji danas iniciraju nesta, o cemu normalan svet nema vremena ni da razmislja a kamoli da vodi kampanju. Ostavite mrtve na miru neka pocivaju a njihova dela neka ocenjuje istorija.

Vitez

22.08.2013. 08:55

Partija se zatalasa oko Tita i Đilasa. Da su Srpski partizani vodili računa o svojoj naciji ne bi dopustili Titu da Hrvatsku vrati u Jugoslaviju. Sve su to prodane duše.

tutinac

22.08.2013. 09:48

Ne,nije nikako ucestvovao u ubistvima neistomisljenika,konkretno cetnika i njihovih porodica.Sta je samo radio sa svojim "drugovima" pristalicama Ravnogorskog pokreta u CG,a sta porodicama srpskih izbeglica(80000 porodica) kojima nije dopustio da se posle rata vrate na KiM...

sreto

22.08.2013. 10:10

Zasto Beograd? Pa on je "Monte-nigerijanac" Ah da, Beograd je prepun ulica i bulevara, sto nose nazive Srpskih izdajica, pa moze i taj da im se pridruzi !!!

Hermes

22.08.2013. 10:13

Tu kuću u Palmotićevoj mu je sigurno deda ostavio? Što se nije razišao sa režimom u oktobru 1944. godine kad su streljani nevini ljudi po Beogradu?

nesa

22.08.2013. 10:14

Naravno da netreba. Cim nije dobio mesto za koje je mislio da zasluzuje,poceo je da se zali i postao ,,disident,,. On,Rankovic iostali poslusnici Tita doneli su svu nesrecu srbiji danas. Na kraju ih je Tito,kao izdajnike svog naroda,,oterao jer je znao da su prevrtljivi. Da se ja pitam ponovo biih sudio.

oliver

22.08.2013. 10:47

@nesa - Upravo tako. Kakva rehabilitacija ljudi moji?! Pa njima tek treba da se sudi za zlodela prena ljudima i naciji. Kada ce vec jednom neko pokrenuti to pitanje - uciniti to sto je ucinio...rasparcati Srbiju, podeliti Srpski narod, pobiti tolike ljude...i nikom nista...pojeo vuk magarca. Dok se jednom gore pomenuti zlocinci protiv naroda i nacije ne kazne po zasluzi, to ce nam se uvek ponavljati.

djura cvorovic

22.08.2013. 10:14

ne,beogradu treba ulica momcila gavrica,najmladjeg kaplara na svetu,sounca, danila bate stojkovica naseg legendarnog glumca...to treba beogradu,a ne kojekavki komunisti i imena gradova iz bivsih republika

Boro

22.08.2013. 11:39

@djura cvorovic - Ili ulica Diane Budisavljević. Žene koja je spasila 12000 srpske djece iz ustaških logora,

ilija cvorovic

22.08.2013. 13:08

@djura cvorovic - Nije sto si mi brat,al" si stvarno genije..,mene nisu ovako vesto ispitivali.

Srki

22.08.2013. 10:20

nek mu Milo da ulicu u CG. Covek koji je ubijao Srbe je nece dobiti u BG. Za vreme komnista Srbe su mogli predstavljati samo besrbi poput Cincara Popovica ili srpski poltroni poput Draze Markovica, a najcesce Crnogorci koji uglavom nisu postovali interese Srbije

Rade S.O.S. 820044

22.08.2013. 10:36

S obzirom da je jedan od najvecih ubica Srba verovatno ce dobiti ulicu!Druga Djida proterase sa Dedinja ali ne za rodnu Crnu Goru nego u Palmoticevu.Tamo negde ubise nekog doktora Dragovica i zenu mu Srpkinju iz Dubrovnika da bi za druga nasli stan.Umesto da im oduzima ono sto su u krvi oteli Srbija im jos odaje priznanje i placa velike penzije.I zato Ja ovo pisem sa skoro 2000 km udaljenosti od Beograda.

Petar

22.08.2013. 10:49

Milovan Djilas je ipak bio u Crnoj Gori 1942. god. Moj otac Lazar je krenuo u partizane da se bori protiv neprijatelja, ali su te godine borbe uglavnom vodjene sa vasojevickim cetnicima. Otac i dva njegova druga su odbili da dalje ucestvuje u bratoubilackom ratu i dovedeni u stab u Jasenovom polju pored Niksica. Politkomesar Djilas je bez sudjenja odmah naredio streljanje dva oceva druga, a on je cudom ostao ziv i vratio se u svoje selo do 1943. kada je ponovo otisao u partizane.

momcilo

22.08.2013. 10:52

sto se tice srpskih crvenih I zutih politicara iz druge polovine 20tog I pocetka 21 veka, koji su "bukvalno zaduzili Srbe I Srbiju" mogu dobiti imena kao sto su stvarno I zasluzili svojim delima, corsokak, slepi put, odron, kliziste, crna tacka, slepi kolovoz, pogresan smer, ali vecina zasluzuje Highway to Hell. najveci problem je kako ce oni svi dobiti ulicu u djavoljoj varosi.

sreto

22.08.2013. 11:12

Bolje bi bilo da razmisljate, o dodeli ulice coveku, koji dade zivot za Srbiju (ubijen u Hagu) a danas pociva (sahranjen) u porodicnom dvoristu !!!

Tarantela

22.08.2013. 11:30

Sa lijeva na desno: Ivo Lola Ribar, Aleksandar Rankovic, Milovan Djilas, Josip Broz Tito, .... ? .... , .... ? .... , Mosa Pijade, Edvard Kardelj. Ko zna nek doda.

vidal efremov

22.08.2013. 11:50

Postovani gospodine poslanice Ziko,nemate pojma o istoriji.Medju najvecim zrtvama rata je desetkovana familija Milovana Djilasa, Crnogorskog Narodnog Heroja i General-Pukovnika.Cetnicki koljaci su svirepo likvidirali njegovog oca,sestru i bracu.Vase saoptenje je ssasvim pogresno adresirano.

Krle

22.08.2013. 13:22

U clanku je trebalo napisati i prezimena tih strucnjaka koji su to predlozili. Da ih vidimo javno koji su to.

Ustavobranitelj

22.08.2013. 15:19

Ulica Milovana Djilasa u Beogradu treba da postoji isto onoliko koliko treba da postoji i ulica Josipa Broza Tita i Slobodana Milosevica, Aleksandra Rankovica i Zorana Djindjica, Vojislava Seselja i Borisa Tadica, Ljotica, Nedica, Mire Markovic, itd ......... Razlog? Svi su oni deo srpske novije istorije -- svidjalo nam se to ili ne (sasvim je sve jedno) -- te im je stoga i mesto u glavnom gradu ! Svi su bili srpski tribuni i imali svoj udeo u vlasti i podrsci narodnoj, bez obzira na stranu ...

Mileva

22.08.2013. 17:47

@Ustavobranitelj - Po Vama, g. Ustavobranitelju, mogli bismo svima njima da po gradu i spomenike dizemo. Ako moze ulica, zasto ne i spomenik. Ako bi ovo postalo opsta praksa, u Nemackoj bi vrvelo od ulica i spomenika nemackom tribunu Adolfu Hitleru .

ДУШАН ВУКОВИЋ

23.08.2013. 11:06

У Васојевићима су остала масовна стратишта за њим.