Kupujemo i ruske helikoptere

R. Dr.

15. 07. 2013. u 21:30

Naša Vojska, pored ruskih aviona, razmišlja o nabavci helikopterske eskadrile. Potrebni transportni helikopteri, a prva želja je ruski „Mi-171“

SRBIJA je među malobrojnim evropskim državama koja nema nacionalnu helikoptersku službu za traganje i spasavanje. To je jedan od razloga zašto, uporedo sa pregovorima sa Rusijom oko kupovine višenamenskih aviona „mig 29 2M“, u Vojsci Srbije razmišljaju i o nabavci jedne helikopterske eskadrile.

Prema saznanjima „Novosti“, prvi koraci napravljeni su krajem prošle godine, a vojska ima pripremne analize. One su pokazale da bi početne potrebe zadovoljile najmanje četiri nove ili polovne transportne letelice. Jačanje helikopterske flote predviđena je i u dugoročnim planovima razvoja oružanih snaga.

U Vojsci Srbije planove pravdaju mnogobrojnim prednostima koje jedinice sa ovim letelicama imaju u izvršavanju zadataka.

- Potrebni su nam pre svega trasportni helikopteri, koji imaju široku namenu - objašnjavaju u Generalštabu VS. - Nezamenljivi su u trećoj misiji vojske - pomoći civilima u slučajevima poplava, požara i vanrednih situacija. Pojačanje ovim vazduhoplovima podiglo bi nam cenu i u mirovnim misijama. A helikopteri mogu da se koriste i u komercijalne svrhe.

RUSI RADE I ZA AMERIKANCE Helikoptere „Mi-8“ i „Mi-17“ koristi više od 50 država na svetu. Ova letelica trenutno se izrađuje u više varijanti sa nebrojeno modifikacija. Zavisno od namene, opreme, i aranžamana vezanih za rezervne delove i održavanja, varira i cena, a ona može da dostigne i više od 10 miliona dolara. Najjača strana letelica je pouzdanost, zbog koje su i SAD od fabrike u Kazanu nedavno kupile za vojsku Avganistana više od 20 letelica.

Za ove zadatke trenutno u vojsci se koristi manje od 10 ruskih letelica „Mi-8“ i „Mi-17“. Većina ih je stacionirana na Aerodromu „Batajnica“, gde služe za transport opreme i u sanitetske svrhe. Korišćenje ruskih „osmica“ u našoj vojsci od 1968. razlog je što se u vojnim krugovima kao moguće pojačanje uglavnom pominje njegova savremena verzija „Mi-171“.

Da je Srbiji neophodna jača helikopterska flota smatra i Zlatibor Grujić, pilot u penziji i predavač na Vazduhoplovnoj vojnoj akademiji. On podseća da je ideja o nacionalnoj helikopterskoj službi stara više decenija, ali i da ona mora biti oslonjena na vojsku.

- Auto-moto savez je osamdesetih preuzeo dve „osmice“ za trasport povređenih u saobraćaju, ali projekat nije bio dugog veka - objašnjava Grujić. - Oslonac bi trebalo da bude vojska, jer ona ima kadar za obuku i resurse za održavanje letelica. Nabavka helikoptera višestruko bi se isplatila.

Grujić podseća na t oda se helikopteri koriste za borbene zadatke, padobransku obuku, transport opreme, a u civilstvu u građevinarstvu, elektroprivredi, himanitarnom trasportu...


PRAKSA U EVROPI

Hitna helikopterska služba za traganje, spasavanje i transport praksa je u gotovo svim zemljama EU. Baze letelica namenjene za ove zadatke stacioniraju se na udaljenosti od 80-150 kilometara. Koliki je značaj ove službe za transport pacijenata, govori i činjenica da udaljenost od Niša do Beograda helikopter, sa pripremom i poletanjem, preleti za oko sat vremena, dok je sanitetskom vozilu potrebno tri puta više vremena.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (24)

zoran

15.07.2013. 23:17

Neobicno je vazno da nabavimo bar 8 helikoptera Mi17. Po dva u Nisu, Užicu, Beogradu i Novom sadu. Godisnje bi ugasili požara koliko vredi jedan helikopter. Da ne spominjem spasavanje, transport bolesnih, komercijalni prevoz, policijske i vojne zadatke. Isplati se.

Priča bez akcije

16.07.2013. 09:00

Naše vlasti stalno pričaju o nabavci aviona, a ništa ne nabavljaju. Dokle s praznim pričama?

Miki

16.07.2013. 09:41

Svasta mi kupujemo od aviona,pvo sistema pa eto sad i helihoptere...samo nikako da ih vidimo

goran

16.07.2013. 11:10

srbiji su verovatno mnogo potrebniji ti helikopteri nego m29. nije uopste jasno kome trebaju ti lovci i za sta? da se velika deca igraju? srbija je vojnicki sasvim propala jer nema borbenosti za obican zivot a kamoli za rat. bolje da od rusa kupe neku sitnu proizvodnju nego te cirkuske naprave.

sumorvac

16.07.2013. 13:54

@goran - Nemas lovce-nema civilnog saobracaja iznad tvoje zemlje,hoces saobracaj neces lovce onda plati 20 miliona dolara godisnje strancima da ti cuvaju nebo.Pretpostavljam da bi Tadic da je ostao na vlasti izabrao ovu drugu varijantu.

goran

16.07.2013. 15:01

@goran - @sumorvac "Nemas lovce-nema civilnog saobracaja iznad tvoje zemlje". cujem Makedonci koriste leteci cilim za presretace (a i Bosanci i Crnogorci) posto aviona nemaju. od koga ce ta 4 miga da brane nebo? od civilnih aviona? posto za drugo nemaju mogucnosti. pre ce biti da ce da ih slupaju na nekoj paradi. taj posao je bacanje velikih para koje su preko potrebne za privredu. ka ze nas narod "ko kupuje sta mu ne treba prodavace sta mu treba"

neba

16.07.2013. 16:29

@goran - Makedoncima su nebo jedno vreme cuvali Bugari, za dzabe (jer smatraju MK za svoju drzavu, nesto kao mi RS), a skoro su presli na komercijalni ugovor od oko 7.5 miliona EUR godisnje (naterala ih kriza). Italijani su dali predlog da pokrivaju MK, posto su preuzeli nadzor nad CG i KiM (CG je 2 mil EUR, a za KiM se naplacuje preko KFORa), dok se BiH kaci na SFOR, koji deo para dobija od preleta... (vazd. prostor BiH je podeljen izmedju Zagreba i Beograda).

Miha

16.07.2013. 20:50

@goran - @Gorane, Slovenija, MK i CG placaju drugima za cuvanje neba. @Sumorvac je u pravu, ako ne mozes da cuvas svoje nebo nema civilnog saobracaja, a to je nama oko 200 miliona godisnje... Isplativije je kupiti avione nego da nam npr Madjari cuvaju nebo kao sto to rade Slovencima, naravno nista nije dzabe, ali skuplje je placati drugima (posebno NATO zemljama u okolini).

miško

16.07.2013. 11:16

Naše je vazduhoplovstvo ( vojno , civilno, sportsko ) skroz skenjano ...nekada smo imali mnooooogo aeroklubova sa padobrancima , modelarima itd a danas su aeroklubovi na silu " ugurani" u biznis...Srbija nestaje na svim poljima. Tuga.

Miha

16.07.2013. 12:54

@HitmanSRB - Pa valjda zato sto se ne slazu sa namenom navedenom u tekstu? Sta ce nam preskupi i predobri KA-52, da gadjamo sopstvene tenkove?

HitmanSRB

17.07.2013. 13:59

@HitmanSRB - Misliš da u narednih desetak godina ne bi imali druge mete?

Pro-americki Srbin

16.07.2013. 13:15

Za nas je bolje da novac ulozimo u izgradnju neke fabrike, da pokrenemo proizvodnju. Ono sa kupovinom MiG-ova je cista glupost. Kao da cemo mi odjednom da zaplasimo "komsije" avionima od pre tri generacije.

Milovan Milovanović

16.07.2013. 13:27

Treba kupiti nove helikoptere: Mi117, Ka 50, Ka 60, ali i remontovati stare. Šta je sa KA 28 koji "čuče" u Muzeju vazduhoplovstva na Surčinu? Uz male modifikacije, bili bi idealni za gašenje požara kod nas (Srbija i Republika Srpska) ili za prevoz izviđača itd. Avioni nam trebaju da bismo mogli da čuvamo naš vazdušni prostor. Alernativa je da nam stranci čuvaju "nebo", što je nedopustivo i, naravno, daleko skuplje od nabavke novih migova ili suhoja. Novca za ovo mora da bude.

Djoko

16.07.2013. 15:03

Pa ovim MIG-ovima treba vazdusni prostor neke velike zemlje.Kod nas sa kojeg god aerodroma poleteli povredice prostor nekog od suseda.Zaista mislim da je to samo bacanje para i da nas Rusi svojim glasom u UN ucenjuju ja kupujemo nesto sto nam je ( mozda i potrebno ) a nemamo vazdusni prostor toliko veliki da bi mogli i da koristimo.

Miha

16.07.2013. 20:48

@Djoko - @Djoko, procitaj malo performanse aviona, nije problem, ima izvora svuda po netu. Evo cisto, radijus punog okreta 650m, tako da ne moze tek tako da "izleti"... Avion je odlican.

Nenad

18.07.2013. 22:50

@Djoko - Djoko, ako je nasa teritorija mala za avione, kako onda Izrael, koji ima manju povrsinu od Srbije, ima preko 800 aviona (od kojih su preko 100 aviona teski (veliki) lovci F-15), kao i preko 4000 tenkova....? Pogledaj podatke za Holandiju i Dansku koje su takodje manje od nas a imaju jaku avijaciju.Jaka (moderna) armija ne sluzi da se ide u osvajanje Beca i Berlina vec DA NE BUDE RATA. Ako imas jaku (modernu) armiju, nema rata i obratno.Zato Svedska,koja nije ratovala 300 g ima jaku avijaciju.

Miha

17.07.2013. 14:06

@hrvat - A sta ste vi uzeli u obzir? Dva MiG-a 21 koja su vam ostala? Pa cete sad da placate Madjarima i Italijanima da vam cuvaju nebo. Boze sacuvaj me razmisljanja jednog hrvata koji ne zna ni ime da napise velikim slovom...

hrvat

18.07.2013. 05:03

@hrvat - Eto svaki dan na plesu poleti Typhoon i Grippen, Svedski kralj lobirao, osim toga mi smo NATO, a oni imaju puno avion, videli ste onomad

Miha

18.07.2013. 13:06

@hrvat - Oni lete, a vi placate :-))). Jeste lobirao sigurno, mislis da ce NATO nesto dzabe da vam da? Jos ce i da vas oguli kako bi se oslobodili "lose" ruske tehnike i uzeli "vrhunsku" NATO tehniku... Niste vi NATO, vi ste sluga NATO pakta.

OptimusPrime

16.08.2013. 11:37

Miha, misija SFOR-a je zavrsena u decembru 2006 godine, nebo nad BiH kontroliraju Srbija i Hrvatska, i to kako su nedavno rekli za 60 milijuna markica godišnje.Srbiji trebaju transportni helikopteri Mi-171 , zbog transporta , obuke, medicinskih usluga, gašenja požara i slično, za te namjene a već je u Nišu takav centar, trebaju i air traktore i koji kanader.Borbene helikoptere ruske ili američke, ali iskreno Vojska Srbije treba generalni remont u nove stvari u svakom segmentu