TEHNIČKO-REMONTNI zavod u Čačku i Kompanija "Sloboda" biće nosioci privrednog razvoja Čačka, oslonac Vojske Srbije i našeg izvoza. Obe vojne fabrike u narednom periodu zaposliće mlade ljude, pre svega inženjere, a obe imaju kapacitete da rade ne samo za Vojsku Srbije, već i za vojske drugih zemalja. Ovde će se raditi i remont i modernizacija tenka M-84.
Ovo je u sredu, prilikom posete Kompaniji "Sloboda" i TRZ u Čačku, rekao ministar odbrane Srbije Dragan Šutanovac. On je naglasio da je Srbija od Ankare do Beča trenutno najveći izvoznik naoružanja i vojne opreme i da predstavlja važan činilac izvoza, ne samo u regionu, već i u zemljama koje su mnogo razvijenije od Srbije.
Zavod je, podsetimo, od 2008. godine transformisan u vojnu ustanovu na budžetu, koja je "vezana" za Ministarstvo odbrane.
- Od 31. oktobra 2008. godine do danas Zavod je uradio remont borbenih sistema više nego za tri godine pre tog datuma - kazao je potpukovnik Stojko Biočanin, zastupnik direktora TRZ.
Ministar Šutanovac je rekao da će ova ustanova biti spremna da svoje kapacitete stavi na raspolaganje i drugim državama, uz odgovarajuću novčanu nadoknadu.
- Planiramo zapošljavanje mladih inženjera i modernizaciju borbenih sredstava. Moj adut je tenk M-84, koji je mnogo konkurentniji od tenka T-72, i ovde će se raditi njegov remont i modernizacija, a za njega vlada ogromno interesovanje u svetu - kazao je Šutanovac.

LAĐEVCI
KONVERZIJA vojnog aerodroma "Lađevci" kod Kraljeva biće delom završena do početka leta 2011. godine, kada će sa njegove piste poleteti prvi turistički i civilni avioni. Završetak svih radova očekujemo do kraja naredne godine - rekao je ministar.

* * * * *

OKLOP U SLOJEVIMA
PREMA podacima do kojih su došle "Novosti", modernizacija tenka M-84 sadržana je u 14 važnijih stavki, među kojima su ugradnja motora od hiljadu konjskih snaga, novi sistem za upravljanje vatrom i termovizijski sistem sa kamerom treće generacije.
U tenk će se uvoditi uređaji elektromagnetne zaštite za aktiviranje svih vrsta mina, koje se aktiviraju beskontaktnim putem. Takođe, biće postavljeni sistemi za detekciju ozračenja i aktivnu zaštitu, sa optičko-elektronskim sistemom za ometanje IC vođenih raketa i za brzo formiranje dimne zavese za zaštitu od laserski vođenih raketa. Motor je obezbeđen od pogrešnog startovanja, a izvedeni su uređaji za zaštitu od eksplozije goriva i požara, dok je osnovni oklop sada višeslojan sa dinamičkom zaštitom. Ugrađivaće se i sistem za upravljanje PAM mitraljezom iz oklopa, integrisan u naoružanje tenka, a moći će da deluje i autonomno. Modernizovani tenk M-84 posedovaće mogućnost gađanja laserski vođenim raketama, imaće ugrađene nove elemente hodnog dela, novu cev, klima-uređaj i moći će da gađa u svim vremenskim uslovima.
Posadu će činiti trojica ljudi, borbena masa mu je 44 tona, maksimalna brzina 65 kilometara, a prosečna brzina kretanja van puteva od 45 do 50 kilometara na sat.

AUTOMATSKO PUNJENJE
Planiran je i sistem za automatsko punjenje topa sa brzinom gađanja sedam metaka u minutu, a na raspolaganju će imati 37 projektila. Od naoružanja nosiće spregnuti mitraljez 7,62 mm sa daljinskim upravljačem, i top 125 mm sa glatkom cevi.