FIRMIRANO odelce, kravata, skup mobilni telefon, tašnica ispod miške, kvalitetan parfem koji se zavodljivo širi oko blago nabildovanog poprsja i mišica... Možete ih sresti u beogradskoj "silikonskoj dolini" i u kafićima na Obilićevom vencu, na mestima koje su proslavile i na zao glas dovele njihove "koleginice" sponzoruše.
Muškarci koji love dobru žensku priliku da joj se "privale na gajbu", uzmu ključeve od automobila, izmame poklone u vidu dobre garderobe, cipela, telefončića, nešto "lakog keša", nisu više retke zverke na ovim prostorima. Zauzvrat, nude sebe - svoj stas, šarm, duhovitost, poneki i obrazovanje (ima među njima i svršenih i večitih studenata).
Njihove "žrtve" su situirane poslovne žene, najčešće neudate, u svojim večno trideset-i-nekim (većina ih je digla ruke od stvaranja stabilnih veza koje će se završiti pred matičarem). Nađe se među "ulovima" i po neka dobra miraždžijka, ali se tada naš junak transformiše u klasičnog lovca na miraz - ulogu koja nije nepoznata na ovim prostorima.
Muške sponzoruše ili kako ih hrvatska spisateljka Vedrana Ruden naziva "sponzoraš" ili "sponzorac", nije klasičan žigolo. On ne nudi samo seksualne usluge. Nije blam predstaviti ga svom ženskom "pentagonu". Emotivno je nezahtevan. "Lako se održava" uz pomoć novca. Može da bude i dobar sagovornik. Ljubavnik je po meri profesionalno ostvarene i finansijski uspešne žene.
Ljubavnike, od kojih su po položaju u društvu bile nadmoćnije, kroz istoriju, mogle su da biraju samo bogate udovice i carice, poput Katarine Velike, a u novije vreme "troše" ih i muzičke i filmske zvezde, kao Dženifer Lopez, Madona (rodila je ćerku sa ličnim trenerom), pa i poneka krunisana glava - Stefani od Monaka ne prestaje da skandalizuje svet svojim vezama sa barmenima, telohraniteljima, cirkuskim artistima. Među našim emigrantima u Francuskoj kružila je legenda o lagodnom životu Stevice Markovića i njegovih drugara od izdašnih poklona čuvene Brižit Bardo.

DOSTA SMO MI RINTALI

DA muške sponzoruše sve više osvajaju i naše vreme i naš prostor, slikovito svedoče i rasprave o njima na raznim internet-forumima. Evo šta o "sponzorcima" u tim diskusijama kažu žene:
- Devojka ih hrani, plaća piće, kupuje garderobu, samo još treba da kupi verenički prsten, klekne i zaprosi ih, mada se i to događalo. Na ovu temu podsetila me komšinica, koja upravo ima takav život i danas je prvi put zaplakala i priznala da ne može više. Moraće da se suoči i da shvati da gaji guju u nedrima.
- Muška sponzoruša treba da se ubije, kao i ženska. Bljak!
- Dok god u našoj zemlji ide ovako biće toga još više. Ljudi traže najlakši i najbrži način da zarade ili obezbede sebi budućnost.
- Moja drugarica, koja mrak dobro izgleda, smuva se sa tipom i završe u hotelu. Kada je došlo do seksa, on joj je lepo rekao: "Plati, pa klati, sestro". Da sam ja bila na njenom mestu, lepo bih ga vezala za krevet da ne može da mrdne, a onda bih mu olovkom za usta napisala na grudima: "E, sad se j... i sam" i otišla.
- Ma, žigolo i sponzoruša muškog roda su isto, koliko sam ja u toku... U svakom slučaju odvratniji su mi ovi drugi... Žigolo je profesija, nema laži, nema prevare.
A muškarci na to odgovaraju:
- Žene su nam dosta uzimale plate i kafenisale kod kuće dok smo mi rintali. Red bi bio da i mi malo dignemo sve četiri uvis, pa da nas žene iskorišćavaju.
- Možeš biti i savršeni džentlmen čije manire finansira dama.
- Pa dobro, cico... Ipak ne mogu ni neke žene da obezbede sebi kvalitetan seksualni život, baš kao i muškarci. Hvala Bogu, da ima nekog ko je sposoban da radi taj posao, jer očigledno da je to nešto što je ljudima potrebno. Ne želim da sudim nikom, samo ja lično nikada ne bih sebe prodavao za novac, a o sponzorisanju da ne pričam.
- Muškarcima su pare samo sredstvo da nađu mlade, lepe žene i seks. Zato, muška sponzoruša, kada nađe neku bogatu ženu, njene pare samo mu posluže da preko njih nađe mlade lepe ljubavnice.
Tema muških sponzoruša nije zaobišla ni estradu. Često se citira ispovest pevača Mileta Kitića: "Bio sam mlad, zelen, neiskusan, a one dame u godinama. Situacija je bila takva da sam morao da budem sponzoruša". Njegov mlađu kolega, pevač i glumac Danijel Đokić je zbog veze sa Danom, ćerkom Bogoljuba Karića, čak i javno bio prozvan da je muška sponzoruša.
- Ne pogađaju me komentari zlonamernih ljudi. Ni ja ne dolazim iz siromašne porodice. Naprotiv! - uzvratio je na novinarsku provokaciju.
Za kontroverznu i laku na jeziku umetnicu Vendi, muškarci sponzoruše su "obične ljige".
- Mislim da su muška stvorenja predodređena da budu jača strana kada su u pitanju finansije - kaže Vendi za "Novosti". - Neprirodno je da ženi rastu brkovi i da je muškarac nesposoban da zaradi. Posebno je jadna situacija kada je i nesposoban i nazajažljiv, kada su mu prohtevi veći od mogućnosti. Tada postaje muška sponzoruša. Takvi muškarci su, u stvari, bez muških hormona. Nedostaje im ponos i muškost. Muškarci se identifikuju kroz finansije, a ove ljige se tu oslanjaju na žene. Vezuju se uglavnom za starije žene koje meni nisu jasne, jer sa godinama nisu stekle mudrost da ih prozru. Pa, nije seks najvažnija stvar na svetu.

ŽENE "IZAŠLE IZ KUĆE"...

- VEĆINA žena u našoj sredini nije u prilici da nabavi "sponzorca". Tačnije, žene su još finansijski u podređenom položaju u odnosu na muškarce. Više su okrenute kući, porodici - žive u okvirima patrijarhalnog stereotipa, koji propisuje takav njihov položaj u društvu. Novac i moć na Balkanu - smatra psiholog i porodični terapeut Maja Bubanja - i dalje su u rukama muškaraca. Neretko oni je ispoljavaju najbrutalnije, vršeći nasilje nad ženama. Tranzicija i uticaji sa zapada, ipak su učinili da se stvari tu polako menjaju, što se može videti i kroz ovaj, zasada, ipak, marginalan i moralno diskutabilan fenomen, smatra naša sagovornica.
- Žene sve više i više izlaze iz kuće, profesionalno se sve više angažuju, zarađuju sve više novca i tako ostvaruju moć - objašnjava Bubanja. - Priča o muškim sponzorušama je priča o uticaju moći i pola, koja ranije bila rezervisana samo za muškarce. Na ovaj način žene traže da ih neko zadovolji, a one za uzvrat daju novac i pokazuju moć. Time pokazuju i da izlaze iz davno zadatih uloga. Više im ni razvod nije tabu, a sve manje kriju i vanbračne veze. Pre samo nekoliko godina uglavnom su žene inicirale porodičnu terapiju sa ciljem da očuvaju brak, a sada se javlja sve više muškaraca, čije su žene "izašle iz kuće", koji traže pomoć da bi održali porodicu.
Nisu svi muškarci koje izdržavaju žene muške sponzoruše, smatra naša pozorišna rediteljka i pesnikinja Tanja Mandić-Rigonat, niti ih treba optuživati što ne porastu kada stanu na novčanik.
- Danas je puno nezaposlenih ljudi i ne vidim nikakav problem ako žena koja radi izdržava čoveka koga voli - priča poznata rediteljka. - Veoma je teško sada biti realizovan muškarac, jer ni fakultet, ni obrazovanje, ne garantuju da ćeš biti zaposlen čovek. Čini mi se da je u klasičnom shvatanju muškosti i ženskosti, teže biti realizovan muškarac, nego realizovana žena, kada je pitanju stereotip. Kada se dvoje ljudi vole, zaista je nebitno ko će koga da izdržava. Naša sredina dodatno frustrira izdržavane muškarce i one koji manje zarađuju od žena i samo im produbljuju kompleks inferiornog čoveka u vezi. Ova moja priča isključuje varijantu fenomena žigolo, o kojem ne želim ni da govorim.

JAKO NASLEĐE
- KADA biraju partnere, i muškarci i žene se, ipak u većini još, drže stereotipa, što je pokazalo i jedno nedavno britansko istraživanje - priča nam psiholog Maja Bubanja. - Dve trećine žena u ovom istraživanju odgovorilo je da njihov partner treba da bude stariji, inteligentniji, obrazovaniji, da zarađuje više i da bude viši rastom, dok je isto toliko muškaraca odgovorilo obrnuto. Oni su tražili partnerke koje su mlađe, manje inteligentne i obrazovane od njih, koje manje zarađuju i koje su niže.

GEJ-SPONZORCI
MEĐU sponzorušama muškog pola postoji i podgrupa - muškarci koji pronalaze sponzora muškarca. Ova grupa nije mala u okviru gej populacije, gde su česti parovi starijih i situiranih muškaraca sa mlađim i nesituiranim.