DOMAĆA bespilotna letelica „pegaz 011“ uspešno je položila prvi ispit. Rođena u Vojnotehničkom institutu u Žarkovu početkom meseca uspešno se vinula u nebo, obavila zadatak i prizemljila se.

Direktor VTI pukovnik Zoran Rajić kaže da je prvi „pegazov“ let nad Srbijom pokazao da ova letelica nimalo ne zaostaje za sličnim koje proizvode najrazvijenije države u svetu i da domaća pamet i dalje može da se takmiči i sa najrazvijenijim državama sveta.

- Vojnotehnički institut na razvoju „pegaza“ radio je duže od godinu i po dana - objašnjava pukovnik Rajić. - Potvrdili smo da smo u samom vrhu u oblasti vazduhoplovnih platformi, aerodinamike i proračuna, a da je „pegaz“ sjajan naslednik letelica koja su i danas u sastavu Vazduhoplovstva Vojske Srbije - „supergaleb G4“, „orao J2“, „galeb G2“.

Pukovnik Rajić napominje da je najmlađe čedo VTI namenjeno izviđanju terena za vojne potrebe, nadgledanje granice i svih drugih ciljeva, ali da može da pruži dragocenu pomoć i u slučajevima poplava, požara i ostalih elementarnih nepogoda.

- Gotovo kao na dlanu operateri mogu da prate svako pomeranje na zemlji, kretanje cilja ili razvoj situacija - objašnjava Rajić. - Iskustvo nas je naučilo da ljudski život nema cenu. Zbog toga će „pegazovo“ oko u najrizičnijim situacijama biti nezamenljivo.

AUTOPILOT SLEDEĆI ZADATAK PREMIJERU pred širom javnošću „pegaz“ je imao u julu ove godine na međunarodnom sajmu naoružanja i vojne opreme „Partner 2011“ u Beogradu. „Pegaz“ je sastavni deo sistema taktičkih bespilotnih letelica, koji podrazumeva tri ovakve letelice - mobilnu zemaljsku kontrolnu stanicu i logističko vozilo za prevoz. Kao sledeći zadatak stručnjaci VTI sebi su postavili kompletiranje sistema. Korak dalje je razvoj autopilota, koji će omogućiti da se letelica kreće po unapred zadatoj putanji.

Stručnjaci VTI ukazuju da je ova letelica po svom gabaritu nalik na manji avion. Raspon „pegazovih“ krila nešto je veći od šest metara, a u vazduhu može da provede do 12 časova bez prekida. Opseg leta je 100 kilometara od mesta poletanja. Letelica može da se vine sa gotovo svih podloga, poput aviona, i ne zahteva nikakve posebne uslove. Nosi do 40 kilograma korisnog terena. To mogu biti televizijske ili infracrvene kamere, radari, laserski ozračivači ciljeva...

U Vojnotehničkom institutu „pegazu“ predviđaju lepu budućnost. Iako je razvijen pre svega za Vojsku Srbije, „pegaz“ bi mogao da se nađe u „naoružanju“ stranih vojski. Kako po svojim karakteristikama nimalo ne zaostaje za sličnim koje prave mnogo razvijenije zemlje u svetu, očekuje se da bude i po ceni i kvalitetu bude primamljiv i partnerima u svetu.


VRABAC“ MLAĐI BRAT

PEGAZOV“ mlađi brat je bespilotna letelica „vrabac“, koju je projektovao Vojnotehnički institut a proizveo Vazduhoplovni zavod „Moma Stanojlović“. U njen razvoj uloženo je oko 10 miliona dinara, projektovana je za bliska osmatranja i prenos informacije na razdaljini do 12 kilometara. „Vrabac“ već godinu dana koristi Vojska Srbije.