Ispovest: Kako je ubijeno 126 članova porodice Spremo

Milena Marković

11. 12. 2012. u 20:59

Ekskluzivno: Žikica Đorđević prognan sa Kupresa pre dve decenije, ispoveda o stradanju porodice Spremo

Pevalo se devedeset prve u Kupresu, kao i četrdeset prve:

Srbi u Srbiju, komunisti u Rusiju, a ko voli ’U’, nek ostane tu!“

I tada je Žikica Žika Đorđević otišao iz Kupresa. U Srbiju. U Belu Palanku, u kojoj niče novo seme njegovih Đorđevića i njegovih Sprema, čije kosti još traže po Kupreškoj visoravni.

Krenuo je u raskoraku između smrti i života. Na put spasa, sa svojim jedinim blagom: ženom pred porođajem i majkom Ljubicom.

On, sin domaćina, kupreškog Srbina Tihomira Đorđevića, u čijoj kući, što se kaže „samo što ptičijeg mleka nije bilo“, nije poneo ni album sa fotografijama. Bila je to godina zbegova, raskućenog naroda u prognaničkim kolonama.

Ljudi pokušavaju da spasu glave, ali kao svi srpski domaćini, spasavali su i svoja stada. Vukli ih od Kupresa do Banjaluke. Od Banjaluke do Sremske Rače. Pa, dalje... Ko je gde stigao, tu se i zaustavio.

ISPOVEST U NOVOSTIMA „Novosti“ objavljuju ekskluzivnu ispovest Žikice Žike Đorđevića iz Kupresa, potomka po majci ugledne porodice Spremo, kojoj su ustaše, u dva poslednja rata, najsvirepije ubili 126 članova. Prvi put, on za naš listi govori o stradanju ove familije. Bolna i teška priča, slike užasa, koje ga prate i danas, dve decenije posle izgona, okosnica je upravo završenog rukopisa „Kristalna noć u Kupresu“. Pisao ga je tri i po godine u kiosku, na autobuskoj stanici u Beloj Palanci, gde je našao utočište. Ali ne i mir.

- Nikad više Kupres! - provali iz Žike.

Kao u saglasju sa ovom njegovom rečenicom, koja je poprimila prizvuk tuge, gorčine i besa u jedno, udari oštar vetar s planine po Beloj Palanci. Promiču i prve pahulje. Njegova žena Mladenka sprema ručak.

- Niko iz ove kuće nije otišao gladan - kaže nam. - Tako je bilo i na Kupresu. Poneli smo domaćinski običaj iz naših kuća, od roditelja...

Mladenka je još nešto htela da kaže. Ali zvoni telefon. Slušalicu podiže Žika. S druge strane - Kupres!

- Da li je to dom Đorđevića? - čuje se otuda.

- Jeste, izvolite!

- Ovde (taj i taj), vi se možda mene i sećate, nekada sam radio u Poreskoj upravi Kupresa. A sad zovem u vezi ove vaše ruševine.

- Ne razumem! - odgovorio je Žika.

Usledilo je objašnjenje iz otetog zavičaja:

- Gledajte, ova ruševina je postala leglo pacova, zmija i ko zna čega još. Ruglo je grada i treba da je uklonite.

Žika se uzrujao. Krv udarila u lice. Zanose ga ove reči. Samo što ne padne.

- Vi grešite. Nije to nikakva ruševina. To je bila moja kuća, koju ste vi pretvorili u ruševinu! Ja sam kuću ostavio, vi me zovete zbog ruševine...

Ponovio je nekoliko puta: „Za mene je to moja kuća, moj dom, moje uspomene. Sve. Ja bih opet gradio, tu, na svome. Ali, znam da biste je vi opet rušili.“

- Ja o tome ništa ne znam, ni ko je rušio, ni šta! - čulo se otud, iz Žikinog otetog zavičaja.

- Da, niko ništa ne zna. Ni ko mi je pobio 126 članova porodice, ni ko mi je rušio kuću. Ali ja znam. Znam i da pevate dok skijate preko naših stratišta. Jama.

Prekid veze. Žikica Žika Đorđević se spustio na stolicu. Teče dug monolog:

- Neka je, neka kuće, makar bila i takva. Neka duva vetar kroz nju i lete slepi miševi. Ali ona nosi ime. Možda zato traže da je uklonim. Možda bi želeli da im je prodam.

A kako da prodaš svoj deo planete. Zemlju pradedova. Zemlju moje dece. Možda će se neko, nekada vratiti. Hrvati lude zbog toga što im je nebo prazno nad našom kućom i naše njive što im ne damo. Eto, ne damo! Srbi s Kosova su pogrešili. Prodavali zemlju.

NAJCRNJE SLUTNJE - U BOTUNU, proleća 1941. pretekla jedino moja majka Ljubica, kad su ustaše navalile na selo. Slučajno preživela. Njena sudbina obeležila je i moj život. Učio sam od nje kako se izdići iznad patnje. Teških sećanja. Nikad se nije predavala preživljenom jer je strepela za nas, svoju decu. Osećam tu strepnju od koje drhtim, dok odlazimo u neizvesno, a u brizi za nerođeno čedo. Istovremeno, nemoćan sam da odagnam najcrnje slutnje. Preda mnom se smenjuju slike i sećanja mojih najbližih: majke, ujaka, dede, naših rođaka, kumova. Vidim 126 poklanih! Ej, čoveče, znaš li ti šta je to? Vri u meni ta njihova, nedužna krv.

Izvukli svojoj deci ispod nogu. Zato ne prodajem svoje. Na Kupresu su naše kolevke. I naši grobovi.

Učini se suza u krajičku oka ovog čoveka. Nijednom, kaže, nije pohodio zavičaj. Ne može...

- Išli su drugi, početkom 2000. Na Zadušne duhove, ili o kakvom velikom svecu. I, šta su zatekli?

Zidove svojih nekadašnjih domova, okadili crkvišta nekadašnjih hramova, zapalili sveće tu. A poneli hranu. Zamisli, čoveče, ideš svojoj kući, a nosiš hleb.

Žikica Žika Đorđević posle vraća priču na kraj onog rata, kao ključnu kockicu u mozaiku koji nedostaje da bi bio potpun.

- Kad je završen onaj rat i došla petokraka, oni, koji su bili ustaše, začas stavili petokrake. Vreme nove vlasti, došlo bratstvo i jedinstvo.

Ali s novim ratom devedeset prve opet zamenili oznake. I počeli da kolju. Oni su znali šta žele. A mi: bratstvo i jedinstvo, pa sve tako.

Veštački nakinđureni venac „Srbin, Hrvat i Slovenac“ konačno se raspleo posle pola veka. Sasvim se raspleo, kada su nas za tako malo vremena ponovo ubijali. A mi, za tako malo vremena zaboravili.

U Beloj Palanci, varošici u kojoj sve zamire osim sećanja, na proleće 1992. Žikica je bacio novo životno sidro. Imao je tada 25 godina. Njegova supruga Mladenka, rodom iz Gornjeg Vakufa, dve godine je mlađa. On student šumarstva, ona tehnologije.

U vreme progona čekali su prvu prinovu. Sada imaju dve kćerke.

- Radost dečijeg osmeha naših curica bila je za nas spasonosna posle preživljenog pakla kroz koji smo prolazili od Kupresa do Srbije.

Kada smo krenuli, na automobilu koji nas je izvukao iz sigurne smrti, bila su samo kolica za bebu, jer je Mladenka bila pred porođajem.

Tako, mi, putujemo u neizvesnost, a boga molimo da se domognemo sigurnog utočišta pre njenog porođaja.

A pre toga...

Trenuci kao večnost: otići ili ostati...

Iz kafane „Brdo“, Markice Rebrine odjeknuo je pucanj. Posle pucnja, na ulicu je izjurio - vlasnik. Svuda okolo crne uniforme. Nije utešno zvučala poruka: „Ma, ništa, Markica je ubio nečijeg kera.“

Žikica je bio siguran - „Gotovo je“. Na nekoliko koraka od kafane njegove sestre od tetke, Marta, i njeno dvoje dece. Njegova majka i supruga.

- Proletelo mi je kroz glavu: samo ovih nekoliko koraka, mislio sam - život ili smrt. Da li nam je sudbina ponovo namenila stradanje.

Bio sam siguran samo u to da moram da budem brži. „Idemo“, rekao sam, nesvestan da će ovo „idemo“ biti odlazak zauvek. Oko mene izbezumljeni pogledi. Nema tišina. Dah se nije čuo u automobilu.

NEMOJ ZBOG DECE - JOŠ ima onih koji stavljaju prst na usta dok govore o zločinima Hrvata. Kao, vratiće se naša deca, pa će im neko ispostaviti račun. I moja Mladenka kaže: „Nemoj Žiko, zbog dece.“ Ne! Zbog dece hoću i moram i da govorim i da pišem.

Znali smo da je odlazak spas. A kuda? Kud god, samo što dalje. Odlazak „u zauvek“, bio je izvesniji svakim pređenim kilometrom.

U kući, otac Tihomir dobro popio. Ne možeš da ga ubediš da pođe. Pritiskao krevet i ni da makne. Kaže mi: „Ja ne idem nikud. Ti vozi decu i žene.“

Tako se, posle dana i dana, Žikica Žika Đorđević obreo u Beloj Palanci. Tu je dočekao i oca Tihomira. Dani i dani prošli su u ćutanju. Niko nije izgovarao ime Kupresa.

A pred svima su lebdele slike prelepog gradića sa razglednice. Najčešće ona idilična zimska. I sve su se češće javljale u tmurnoj svakidašnjici Bele Palanke.

Sutra: Poslednja srpska kosidba

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (115)

bozo

11.12.2012. 21:26

Najezio sam se. Ne postoji rec kojom mogu da utesim bol svih SRBA..Braco,ako zaboravimo nece nas ni biti. KAO SVAKI HRISCANIN OPRASTAM a kao ja ne zaboravljam.

Maja iz vaseg kraja

11.12.2012. 21:52

Eto pa sad izvolite draga braco Srbi kod Hrvata na more. Sto se mene tice, da je jedino more na svetu nece me tamo videti. Moj dinar nece videti ni u Idei kao ni u jednoj prodavnici hrvatske robe. Sto se mene tice daleko im lepa kuca i zelim im isto sto i oni nama zele.

Slobodan Stojanovic

12.12.2012. 00:19

@Maja iz vaseg kraja - 12 godina je izgubljeno, ali nikad nije kasno da se naplati dug... samo treba napraviti plan i cekati povoljni trenutak, makar on dosao i posle dve ili tri generacije.

zoks

12.12.2012. 00:32

@Maja iz vaseg kraja - Maaja@ snishodljivi nazovi Srbi sigurno hoce!Eto i Tipsarevic je onomad isao i bilo mu je "super"kako sam rece!Da postuju sebe,svoje sunarodnike,ne bi im noga nikada krocila tamo!

UbiGaJednomOnTraziOpet

12.12.2012. 01:27

@Maja iz vaseg kraja - Opusti se. Postujem Krajisnike ( i sam sam odatle poreklom) ali u Hr ne letuju tzv "Srbijanci" vec mahom Krajisnici. Radim u trgovini pa ti tvrdim i da su najverniji kupci hr robe upravo ti isti ljudi ishutirani iz Hrvatske. Stavise, upravo Krajisnici i jesu najcesci kontakt Hrvata za nase trziste ( oni ih dovlace ovamo).

Alek

12.12.2012. 04:05

@Maja iz vaseg kraja - Eh da mi je znati ime i prezime barem jedne od ovih 20 budala sto coveku lupise minuse...

Niksa

12.12.2012. 09:17

@Maja iz vaseg kraja - Majo...Majice...koliko samo zloce iz tebe izlazi..puna si mrznje...e, pa bas to pokazuje koliko ste zeljni krvi, koju ste uvijek prolijevali u drugim drzavama. majo, ma kamo srece da ne dolazis na more,ali neces uspijeti, jer svaki dan vas loze sa mrznjom,protiv drugih, koja iz vas izvire.sanjate o tudjim teritorijama,pljacki,grabezu ubijanju..i sto onda da ocekujete...mozda bacanje cvijeca,kao sto ste vi bacali na tenkove, koji su isli na BiH i Hrvatsku i SLO ..

ivan

12.12.2012. 10:00

@Maja iz vaseg kraja - Narod koji ne nauči ništa iz svoje povijesti.... obično ju ponavlja.Kad dođe pravi trenutak navrati komšija...dug treba poravnati.

Beogradjan

12.12.2012. 12:14

@Maja iz vaseg kraja - Ja bih molio redakciju da ne objavljuje komentare pobeglih pacijenata iz dusevnih ustanova i na taj nacin da jos vise sramote vec dovoljno osramocenu Srbiju. Srbija je moja zemlja, ovde su rođeni svi moji preci za razliku od vecine komentatora.

Dr.

11.12.2012. 21:56

A najvise od svega boli nepravda. Niste nazalost jedini Srbi takve zle sudbine. Ima nas mnogo.Sretno dalje. Zivjet se mora, a tesko je...

Bosnjak

11.12.2012. 22:00

Jos jedna zrtva suludog plana stvaranje velike srbije ciji su kreatori SANU,SPC i velikosrpska ekspanzionisticka politika.

slobodan

11.12.2012. 22:57

@Bosnjak - Brate Bošnjak ti neznaš ni ko si kada se tako nazivaš.Ima li većeg poniženja kada ti neko ubije i protera porodicu i još ti kaže znaš za ovo si ti kriv.Krivce treba tražiti na svim stranama u zločinačkim umovima nevezano da li klanjaju , ili se krste ovako ili onako.Da li su odavde ili su sa strane.

Miomir Maksimcev

11.12.2012. 23:46

@Bosnjak - Jos jedna srpska zrtva KPJ. KPJ je na Cetvrtom longresu odrzanom u Drezdenu 1928. odlucila da razbije Jugoslaviju.

DejanBg

12.12.2012. 01:24

@Bosnjak - I sta kazes, decu i starce iz njegove familje ste ubijali zbog Srpske akademije nauka ( koja i nije srpska nego titoisticka) ? Au, ala ste vi jedna cudna druzina... ali dobro da si rekao pa da znamo za ubuduce.

Aleksa

12.12.2012. 02:04

@Bosnjak - Covece, nisi vredan pomena, ali da tvoja laz ne ostane poslednja kao ni ovih Hrvata koji ti daju pozitivne bodove da te podsetim da su Srbi uvek bili stradalini narod, nikada okupacioni i uvek svoji na svome a nikada osvajaci. Osvajaci su bili Turci i Austro-Ugari, velike sile tadasnjice, osvajaci su posle bili Nemci a zatim i Amerikanci zajedno sa Britancima. Bilo bi dobro kada bi uzeo neku knjigu da procitas

mile

12.12.2012. 03:11

@Bosnjak - ne laj turcine.hteli ste opet kao 41 jel i tada bio Milosevic , pa ste i tada ubijali Srbe .Ako smo vas isprasili ovaj put mozda naucite da nas ne dirate i da ne stajete uvek sa strane onog vatikanskog otpada od naroda protiv Srba.Gledajte svoja posla i zapamtite da su Srbi imali tapiju na 62 %teritorije BiH 1992. Nisu oni tamo slucajno bili ti ljudi zive tu isto dugo koliko i vi samo nisu menjali veru kao vi.

Magistar Colovic

12.12.2012. 04:04

@Bosnjak - A vama stvaranje bosnjacke dzamahirije bas ide od ruke,drzite samo 1/4 BiH.Alija i njegova islamska deklaracija su vas svele na 1/4.

Ivan

12.12.2012. 09:13

@Bosnjak - Molim redakciju Novosti da na tekstove o stradanju našeg naroda ne objavljuje komentare poturčenih i pokatoličenih Srba.Hvala.

Beba

11.12.2012. 22:20

Možda bismo u nekom uvodnom ili popratnom štivu mogli da doznamo namere koje teraju redakciju da nam prenese priču nesretnog čoveka.Ako su namere da se seje zla krv među narodima neće to da urodi dobrim za nikoga. Pevale su se na raznim stranama razne zločinačke pesme i ubijalo nevine ljude i cele porodice. Srbi ne smeju da budu slepi.

baunti

12.12.2012. 05:27

@Beba - Problem je u tome sto smo jedino mi Srbi uvijek zataskavali istinu o sopstvenom stradanju, da se komsije ne bi ljutile sto ih podjsjecamo na genocidno porijeklo i postojanje. Nikad vise! Da ovakve price nisu ostale, opet bismo bili zrtve istih koljaca, ali nece moci, bivsa braco... Slijedeci put vas nece cuvati ni EU, ni NATO, ni Karadzic, koji nam je ko zna koliko puta zaustavljao jedinice taman kad smo vas pritisli do kraja.

Afganac

11.12.2012. 23:21

Treba sto vise ovakvih prica, da se narod sto vise zapali i sto prije da se opet zarati... samo gdje nadje 126 clanova porodice?? Pa ubij me ako ih sad zna nabrojat :) al hajd... samo vi dajte ovakve teme.. svako nek lozi svoj narod....

doroslovac

12.12.2012. 07:34

@Afganac - Ocigledno nisi hteo ili nisi stvarno razumeo. Brojka 126 potice iz 2 rata i tako videvsi nije nimalo basnoslovna. A o lozenju nema price. Lozenje najbolje praktikuju Hrvati. Vidi se iz medija. Ovo je samo za NIKAD zaboraviti. Cisto ako bude bilo opet pokusaja nekog ujedinjavanja i takvih gluposti.

Miomir Maksimcev

11.12.2012. 23:48

Ovo je jedan od najpotresnijih i najbolje napisanih tekstova o stradanju Srba tokom devedesetih godina proslog veka.

SSSS

12.12.2012. 00:12

Ziko neka Bog cuva tebe i tvoju porodicu. Istraj u pisanju tvog romana i iznesi istinu na vidalo. Znamo mi Srbi kakvi su Hrvati ali neka drugi narodi Evrope vide kakvi su zlocini vrseni nad nama od strane Hrvata.

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 10:03

@SSSS - "drugi narodi Evrope" to vec dugo znaju ; visevijekovno ; pokusajte naci razgovor u Vatikanu izmedju francuskog kardinala Eugena Tiserana (Eugène Tisserand) i Rusinovica (poslanik lijepe njihove koja se u to vreme zval NDH) sve se to na zapadu dobro zna ali ih ne interesuje ; Hrvati su tu orudje jedne geopolitike dobro smisljene na zapadu ; Casni ljudi i posteni kao Tisserand su retkost.

kuridza

12.12.2012. 00:36

Cutalo se i o Jasenovcu pola veka, samo da se ne bi dirali narodi i prijateljstva. Neki bi i dalje da se cuti, kazu nije bitno.. Svaka nevina zrtva je strasna ali narocito svoga naroda. Ne treba misliti da se time potpaljuje vatra. To je nasa duznost i obaveza prema nevinim zrtvama srpskog naroda, narocito na tlu bivse Jugoslavije.

kuridza

12.12.2012. 01:26

Samo pisi, Rode, i sjecaj se nevinih i neduznih. Kome smeta sjecanje djece, majki, starih?! Treba da ih pamtimo kao svjetle primjere nase istorije posto su mnoge srpske duse stradale bez oruzja a ciste duse.

Aleksa

12.12.2012. 02:23

Pogledajte samo film na internetu "Bog i Hrvati". Treba znati da je predcednik Ruzvelt zeleo Hrvate staviti u karantin posle drugog svetskog rata zbog nacina na koji su ubijali svoje zrtve, vadjenje ociju, jedenje mozga, secenje udova, secenje stomaka trudnicama i ubijanje nerodjene dece, dranje kozhe, . To je jedina drzava u istoriji ljudskoga roda koja je imala logo za decu. Preko 20.000 dece je umoreno u NDH. Najvise su asistirali franjevci, benediktanci, jezuiti i casne sestre hrvatske.

Drži predavanja iz luksuznog stana

12.12.2012. 03:47

Ti Srbi na Kosovu koje pominješ trpeli su šiptarski teror decenijama,ti koji su prodavali da bi kupili krov nad glavom u svojoj zemlji,sigurno ne bi živeli u šatoru,dok ste vi u titovoj Hrvatskoj bili bezbedni i govorili za sebe da ste hrvati,i da vas ne interesuje Srbija.Lično sam imao neke poznanike koji su pljuvali Srbiju i govorili da su oni gradjani hrvatske da ih ne zanima tamo neka Srbija (pre rata za vreme komunizma)a i ko izbeglice ste se masovno pokazali koliko je volite.

Ex-Tuzlak

12.12.2012. 05:17

Brate Srbine, a sto ne ostade u Republici Srpskoj? Mnogi smo protjerani sa svojih ognjista, ali nismo htjeli da napustimo nasu Republiku Srpsku za koju smo se izborili.

sanjin

12.12.2012. 10:55

@Ex-Tuzlak - ex @ Pa jeste se i "izborili" da ostanete u vasoj dragoj BiH i da idete u NATO misije sa Armijom BiH uz postovanje odluka Ustavnog suda BiH za Srebrenicu. O vasim djeneralima sto pobjegose u Srbiju od Haga da ne govorim.

MILAN MALUSIC-VUKOVSKI

12.12.2012. 06:17

Iskren pozdrav mome drugaru iz mladosti sa Kupresa! Zika,vasa ispovjest o tuznoj sudbini Srba Kupresana u poslednja dva rata priredila mi je zadovoljstvo.Ona je duboka kao ljudska patnja a iskrena kao molitva.Nisam siguran kako ce ona biti okvalifikovana medju Srbima Kupresanima?Ovo napominjem iz uvjerenja jer sam I sam licno u poslednje vreme zbog nekih mojih napisa I komentara,bas od njih prikupio kritike pod izgovorom da sirim mrznju.Prema kome?

puky

12.12.2012. 06:23

... ni slično nije bilo ... zapravo suprotno ... JNA je okupirala Kupres i protjerala sve Hrvate a tek 1994.godine u nekoliko briljantnih vojnih operacija oslobođen je Kupres a uspostavljena operativna situacija koja je omogućila provedbu "Oluje" ... ovaj Žika i njegova obitelj žrtve su samo jedne politike - veliko srpske ... ideja o tome je prastara kod vas a operativac je bio Milošević ... suočite se sa istinom da ne budete roblje prošlosti ... strava ...

geronimo

12.12.2012. 10:51

@puky - Grobovi i proterani, ne samo devedesete nego vekovima, govore ko je zlikovac a ko zrtva. Sve svoje zlocine pripisujete Milosevicu, ja koliko znam on nije bio na vlast u drugom svetskom ratu. Vi ste vekovima ubijali i proterivali Srbe i na njihovu krv stvarali vasu ustasku hrvatsku, a ovamo ce da mi pricas o nekoj "velikosrpskoj" politici. Vi ste obicne zivotinje koje nisu prezali ni za bilo cim da "oslobode" svoje zamisljene teritorije od Srba. Ali svet se okrece, kad tad stici ce kazna.

šemenovci

12.12.2012. 12:27

@puky - Kupres je oduvijek bio srpski. Po popisu iz '91 bilo je 56% Srba. Na Kupreškoj visoravni samo su tri sela bila katolička, sva ostala srpska. U Drugom Svjetskom Ratu na tom prostoru je izvršen GENOCID (u pravom smislu) nad Srbima. Navešću vam primjer Livna u kome je do Drugog Svj. Rata blo 50% Srba, sada nema nijedan. Livno je od tada hrvatski grad, a Kupres je hrvatski od ovog poslednjeg rata. Jedan dio opštine je ostao većinskom stanovništvu, Srpski Kupres prema Šipovu.

Ratko

12.12.2012. 06:44

Licno sam poznavao familiju Sprema. Znam da je ovo istina sto Zika Djordjevice kazuje. Znam da ga rane svoga roda bole, znam koliko muci, jer i sam sam prosao i doziveo ono sto je G. Djordjevic doziveo. Znam da je osveta u Bozijim rukama i ona ce doci kad tad. Ali kad neko nema ni trunke humanosti, moze da napise komentar kao sto ga je napisao Afganac, Beba i Bosnjak, takvi ljudi u ratnim prilikama prave zlocine, takve ljude treba "vaspitati".

Milan

12.12.2012. 07:46

Čini mi se gospodine da je lakše pobjeći sa Kupresa i ostaviti rodni kraj svoju braću i sestrte na cjedilu i slušati kako se neko drugi ko nije čak ni Kuprešanin bori i gine za oslobođenje vašeg rodnog kraja i grobova i pisati knjige nego biti i boriti se za Kupres i Kuprešane i žive i mrtve. Nisam protiv istine i knjige ali bolje je da je piše učesnik svih događanja oko Kupresa a ne po sasznanjima koja su često nepouzdana. Izgleda da su pobjednici oni koji nuisu osjetili barut.

Rusi & Kinezi

12.12.2012. 08:11

Uzas. Sta ucini velikosrpska politika Slobodana Milosevica. Hvala Bogu na UN sudovima i Hagu.

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 11:05

@Rusi & Kinezi - Balija&ustasa jesi li stvarno toliko izgubljen pa da nemas nista konstruktivnije da radis od sabotiranja informacija jednog srpskog medija ; ti mora da si strasno nesrecan.

Dejan

12.12.2012. 09:47

Vise puta rekose ustase--"Koliko jos treba da vas pobijemo da shvatite da vam nismo Braca?"

kuprešak

12.12.2012. 09:48

Komšija šta bi sa generalom Lisicom i tenkovskom brigadom... što je branila goloruk narod na Kupresu...?

TT

12.12.2012. 10:08

Svaki Srbin ako je iole Srbin ne sme zaboraviti zločine koji su Hrvati činili nad Srbima. Čast izuzecima, koji kod njih nije veliki broj, Hrvatima su jedini cilj Srbi.Ni nad kojim drugugim narodom oni nisu činili takva zverstva kao nad Srbima.I dandanas su im cilj Srbi i Srbija, ali možda na jedan drugačiji način, da nas potčine, kolonijalizuju, da budemo njihovi privesci i od njih zavisni.Iako na momente to možda izgleda i drugačije, njima nikada ne treba verovati!

Nataly

12.12.2012. 10:26

Strasno sta moze da ucini fasisticka ideologija NDH i njihovi unuci koji se nisu sucili sa sudskom osudom za genocid u WWII. Zlocini te vrste ne zastarevaju i danasnji kontinuitet takve drzave sa slicnim zlocinima,simbolima i retorikom docice na red za medjunarodnu osudu. verovatno bi zlocini u Hrvatskoj bili premaseni u poredjenju sa zlcinima NDH da nije narod imao to grozno iskustvo iz drugog Sv. Rata.A Milosevicu hvala za pomoc u prezivljavanju Srba u novoj NDH

TT

12.12.2012. 10:30

Svaki dinar ostavljen u njihovim trgovačkim lancima kao npr u IDEA i VELPRO,svaki kupljeni hrvatski proizvod, pa čak i proizvod firmi čiji su vlasnici iz Hrvatske i Hrvati, svaki evro ostavljen u Hrvatskoj na moru ili npr na njihovim benz.pumpama, direktno ili indirektno, puni njihov državni budzet-proračun, a odatle oni finansiraju tužbu protiv Srbije, odbranu svojih zločinaca u Hagu, u te svrhe lobiraju, podmićuju, ucenjuju, potplaćuju itd. Firmama im se podiže poslovni rejting itd.

Croata

12.12.2012. 11:26

@TT - Tako je TT. Umjesto da investiraju kod nas i zaposljavaju nase radnike oni to rade u Srbiji i zaposljavaju vase. Samo ih bojkotirajte, nek zatvore tamo firme.A dinar vam je ono prejak, zeljni su ga svi ko poludili.

TT

12.12.2012. 11:56

@TT - To kao činite za naše dobro?! Pa da, i proterivali ste nas za "naše dobro"?!Da ne spominjem jeftiniju radnu snagu u Srbiji, približavanje jeftinijm sirovinama iprirodnim resursima, onemogućavanjem napretka domaćih srpskih firmi i njihov razvoj i eventualni prodor, i konkurenciju, na hrvatsko tržište itd.

Croata

12.12.2012. 12:16

@TT - Ma boli nas za vase dobro, uopce o tome ne pisem. Pisem o nasem dobru a to je da bojkotirate te firme i nek se zatvore.

TT

12.12.2012. 12:34

@TT - Tamo gde je IDEA zauzela prostor, biće drugih domaćih ili stranih trgovaca. To je zamazivanje očiju da vi kao ulažete u trgovinu, a više izvlačite iz nje. Kakve su mu namere može se videti i po tome da skoro nema ulice, naročito kvarta u Beogradu bez IDEA trgovine, sve bi on zauzeo da može, da oni-Todorić, Hrvati i Zagreb odlučuju o našim sudbinama. A Todorić finansira sve stranke u Hrvatskoj, pa i one proustaški i antisrpski nastrojene. Samo sada se u Hrvatskoj prave fini zbog EU.

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 12:34

@TT - Bravo TT ; a licno poznajem srpskih konjuzgara koji tamo idu na odmor ; nekad dobiju po labrnji ; najcesce im Hrvati pokazu otvoren prezir u formi: "niste pozeljni u ovoj zemlji" sto je od njih fer i posteno ; a i strasno civilizovano ako uzmemo u obzir srpsko iskustvo u odnosima s'njima

Bojkot nego sta!

12.12.2012. 13:04

@TT - Novac od profita u stranim firmama ne ulaze se u Srbiju i ne ostaje ovde nego se iznosi iz drzave i trajno gubi u Hrvatskoj, Sloveniji...Isti recept finansijskog porobljavanja primenjuje Nemacka u tim zemljama, u kupljenim odmaralistima, preduzecima radnici dobijaju bedne plate a sva dobit odlazi u Nemacku koja nastavlja ekonosku kolonizaciju Evrope. Bojkot stranih preduzeca je na sveopstu korist drustva i drzave zato kupujmo domace.

Croata

12.12.2012. 13:10

@TT - Ja drumom a ti šumom. KAo sto se vama ne svidjaju nase firme tamo ni nama se ne svidaju nase firme tamo. TA ipak ste vi jos pod Turskom. Popij ti ipak tablete, meni se cini da ti nemas ni 8 razreda kako baratas pojmovima.Isao bi ti u IDEU ili kako se vec zove od onog drvenog Todorica firma ali nemas s cim zato ti i je muka. Nacionalizam je opaka bolest a paradoks je kad su nacionalisti oni koji nacije nemaju. Ta vi ste jedini Turci krscanske vjere.

Branko

12.12.2012. 13:28

@TT - Ti si opasan konvertit, za svoje novce kupujem samo srpske proizvode kojih je na srecu dovoljno u srpskim prodavnicama. Uzmi malo procitaj nesto o onome sto sam ti napisao pa onda lupetaj ko je ko.

Petarkamenstena

12.12.2012. 14:46

@TT - Bar imamo indetitet,a gde je vas u Austrougarskoj ili? Ali znam ja sta vas najvise boli to sto jedini katolici srpske krvi.Ali ne treba se toga stideti.Ko vam je branio zemlju od Turaka za vreme Marije Terezije nego Krajiski Srbi.

Beogradjan

12.12.2012. 11:07

Novosti su kao i devedestih prednjacile u huskanju a tako nastavljaju i danas. Ove je jeftina propaganda. Zar zelite jos jedan rat? Sramota.

TT

12.12.2012. 11:33

@Beogradjan - Nažalost, mnogi Srbi i narod u Srbiji verovatno nisu ni svesni da se rat i dalje vodi, od strane Hrvata i Hrvatske samo sada na drugačiji način i uz drugačije metode, sofisticiranije, npr propagandom, falsifikovanjem i prekrajanjem istorije, sakrivanjem i umanjivanjem vlastitih-hrvatskih zločina, privrednim potčinjavanjem i guranjem Srbije ka zavisnosti od hrvatske privrede i proizvoda, lobiranjem u svetu, potplaćivanjem svedoka koji će svedočiti njima u korist, i sudija npr u Hagu itd.

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 12:29

@Beogradjan - ako je istina onda nije propagandni pamflet ; sto se ostalog tice licis mi na idejnog brata.

Natasa

12.12.2012. 14:33

@Beogradjan - Da si iz Beograda napisao bi beogradjanin, a ne beogradjan, to svi beogradjani znaju, i pismeni i nepismeni.

djeno

12.12.2012. 14:49

@Beogradjan - kakvu ti istinu trazis mora da ti je Cedo ujak ili strci i sonja biserko a o natasi kandic da i ne pricamo, sta ti znas sta je ratno huskaca propaganda, ne lupetaj

Bosnjak

12.12.2012. 12:08

Ruben Lounestro.Istinite informacije a ne informacije tipa da srpsku djecu bacaju Lavovima u Sarajevu.

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 12:28

@Bosnjak - bilo je i toga, slazem se ; primitivizam i palanacki mentalitet su postojali i kod Srba ; ali u daleko manjoj meri nego kod vas ; manipulaciju informacijom u Srbiji je drzao Slobo - zanat je pekao u USA ; zanimljivo kad se pogleda taj period sa distance: Slika i prilika sadasnjice u svetu - manipulacija (besramna) informacijom i huskanje plebeje u pravcu interesa oligarhije.

MEXO

12.12.2012. 12:36

Zalosno kako kratko pamcenje i pamet imamo,zalosno.Dva puta u 50ak godina nas isti kolju,a mi iznenadjeni!?Bosanski Srbi suradjuju s njima,e pa i zasluzili smo kamu,srbosjek, jer se jos njesmo opametili.

mih

12.12.2012. 12:41

Prića za Spilberga i film za Oskara. Pronaći novac širom sveta i angažovati čoveka. Domovina se brani i istinom na filmu.

Лука

12.12.2012. 13:48

@mih - Теби боље пристаје надимак БУДАЛА из Сомбора

Dragan

12.12.2012. 16:35

@mih - Lalo, kad budeš slao ubuduće komentare nemoj više spominjati da si iz Sombora jer somborci nisu zaslužili da ih tako brukaš i 95% njih sigurno ne misli kao ti.

Idler

12.12.2012. 12:56

Tužna priča, shvaćam i osjećam svaki njezin dio, svako slovo. Nek se ne uvrijedi niko što su u mojoj priči akteri samo zamijenili mjesta al priča je skoro ista. Mogao bih i ja sad nabrajati tko mi je sve ubijen u onom ili ovom ratu no bit priče je nešto sasvim drugo - nešto što i dalje ne želite shvatiti !!!

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 15:42

@Idler - Mi to shvacamo bolje od vecine vas ; ali ako ti je cilj povuci vasu kriminalnu crvenoustasku paralelu (koju ste - kakva slucajnost - sacuvali uprkos rusenju svih tekovina NOBA-a): Pavelic="Mihajlovic" nemoj ocekivati da sretnes u Srpskom narodu puno razumevanja ; tragedija je ogromna i svaciji bol je pre svega bol ; ali sporadicne osvete kod nekih od Srba nisu isto sto i politicki projekat i ratni poduhvat NDH: eliminacija jednod dijela stanovnistva (1/3, 1/3, 1/3)

Prota

12.12.2012. 18:20

@Idler - E da je bar bilo sporadicno ne bi se toliko crvenili. Vukovar i Krajina su sustavno ocisceni od nesrba bili. Oni to isto napravili a ovi pljackasi koji su po krajiini bili kapetani (mos misliti) sad su na nasoj grbaci.

Ruben Lonuestro

13.12.2012. 10:11

@Idler - @prota, govorio sam o 2WW ne o devedesetim u devedesetim Srbi kao narod snose dosta odgovornosti za zlocine, ali ne u meri koju vi i vasi kriminalni saveznici sa zapada hocete da im natovarite na ledja: Vama je cilj pred istorijom pokazati Srbe kao eksskluzivno odgovorne za rat i tragediju ; sto je bezobrazluk ; i sto me uopste ne cudi kad posmatram vasu istoriju: Laz, pljacka, prevara pa zatim snajderaj istorijskih teza po meri da se to sve pokrije za vecnost.

Vojvodjan

12.12.2012. 13:32

Sa nebeskih tih visina, daj nam Boze opet sina, da nas vodi iz bede sve do pobede.

Croata

12.12.2012. 13:56

Sjecate li se Paroskog i njegove izjave da svakog Hrvata treba ko kera uz tarabu? A rat jos nije poceo. A kad vam nismo dali da nas ko kera uz tarabu i cak usudili se suprotstaviti i na kraju vas i vojnicki pobijediteisad kevcete bas kao psi. Pa nismo mi vi da damo i komad svoje zemlje. Srce Srbije Kosovo ste prodali. Bolje se na nas ugledajte kako se brani svoja zemlja. Ali u vama prevladavaju turski geni: ubi , zakolji, opljackaj i pobjegni. Ih, izem ti takav narod, ko zene se svadjate

djeno

12.12.2012. 14:25

@Croata - "sjecas" li se Jasenovca, Jadovno i da ne nabrajam ustaske drzave a sad tudjmanove Oluje i bljesak, pitaj Josipovica zasto ne obajvi polis "pucanstva" i demografsku kartu u hrvatskoj

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 14:36

@Croata - Paroski? Miloseviceva marioneta ; sijeti se ponasanja vecine Srpskog naroda i uporedi demografsku sliku Srbije pre 20g sa vasom ; ali to tebe ne interesuje ; tebe interesuje demagogija i laz. to su vam i glavne crte karaktera.

Petarkamenstena

12.12.2012. 14:53

@Croata - Sta ti znas o ratovanju Mrco? jel si sluzio vojsku?drzo pusku/ u kojoj zemlji?

КиКи

12.12.2012. 15:23

@Croata - ето ви сте ратовали, да вам није било херцеговаца и црногорских срба неби вас ни било

TT

12.12.2012. 16:54

@Croata - Zaboravio si npr spomenuti Špegelja i njegovu direktivu: Da svakome ko nije za nezavisnost Hrvatske treba pištolj u stomak i bombu u stan, pa makar stradale i cele porodice. Zaboravio si spomenuti, kako su prolazili oni koju su vam verovali, ili manje ili više vam morali verovati, kao srpske žrtve u Paulinom Dvoru, čije susu ostatke posle vaše glavešine transportovale i sakrile 500km dalje od mesta zločina, čak u Liku. Juče je bila godišnjica toga vašega zločina.

Croata

12.12.2012. 18:17

@Croata - Svi ti zlocini koji to usitinu jesu bili su poslije Vukovara. A Vukovar ce te kad tad platiti.

alex

12.12.2012. 18:37

@Croata - Nicija nije do zore pa nece ni vasa. I vi cete da platite za sve zlo koje ste nama ucinili narocito za jasenovac i jadovno,itd.

TT

12.12.2012. 19:31

@Croata - Trebalo je znači Vukovar prepustiti zengama i Merčepovoj HDZ policiji?!Verovati im da će biti "milostivi" prema Srbima i to u vreme povampirenoga ustaštva u Hrvatskoj i posle gorkih iskustava Srba još iz vremena NDH?! Zaboravio si spomenuti davljenje JNA-tenkiste u Splitu,Kristalnu noć u Zadru kada je naoružana hrvatska horda,organizovana od vladajućega HDZ rušila,palila,pljačkala itd srpske objekte u Zadru, tukla Srbe i pretila im, nestajanje-ubijanje Srba preko noći kao npr u

Ruben Lonuestro

12.12.2012. 15:35

@Slovenia - Svako svoju sudbinu ; vasa je neuporedivo bolja u smislu da nije uopste tragicna ; mada sudbina austrijskih konjusara nije ni mogla biti tragicna i usput ne izgleda mi uposte fascinanatna ; Handke je o vama rekao divnu stvar: "Slovenija Milana Kucana lici na provincijsku zeljeznicku stanicu ciji sef pati od opsesije da sve bude u redu, cisto i na svom mestu" ; a to da ste kao neki veliki radnici uopste ne verujem.

Simkeor

12.12.2012. 16:31

Na nasu zalost,nekada ste nam bili braca. I vi Hrvati i Muslimani. Sada pokusavate da budete veci od pape i veci muslimani od onih u Saudiskoj Arabiji. Imate kompleks od samih sebe. Vjerovatno vas i sama pomisao na vas porjeklo boli,pa vam je jedina zelja da unistite nas prave Srbe,jer vas podsjecamo na vas kukavicluk i prokletstvo koje nosite jos od pradjedova,koji prodase vjeru za nevjeru.

Jovan

12.12.2012. 16:34

Slovenac imaš sigurno nekog bliskog,brata,sestru,majku,oca. Sada zamisli da su pobijeni bez milosti i da ti stvorovi koji su to uradili budu slavljeni a ti da ne možeš ni na grob da im odeš. Boli čoveka godinama kada mu neko blizak prirodno umre a zamisli koliko boli da ti neko satre familiju. Kada te iritiramo nemoj da čitaš naše novine a ne ostavljaš ovakve neljudske komentare.

Slovenia

12.12.2012. 18:15

@Jovan - Imao sao sestru udanu u Vukovar. Bila ziva do 1991. dok tvoji nisu dosli. I zamisljma da je jos imam. A ti, mozes li ti zamisliti?

Damir

12.12.2012. 16:57

Croata@ koliko imaš godina???????Urnebesan si.Ja ti se izvinjavam nijedan hrvatski sajt ne posećujem, niti čitam vaše novine.Veome me zanima šta vas toliko vuče da neprekidno čitate naše novine??????Hvala ti unapred.

Croata

12.12.2012. 18:13

@Damir - Damire (prekrasno hrvatsko ime) Imam 45 godina, sa 24 sam ostao bez roditelja i sestre. Ubise ih tvoji . Zbog cega mi se izvinjavas?

pera

12.12.2012. 17:03

sta reci ,protiv nas i kuka i motika. Mnogo nepravde ,nasilja ,zla ,i svega negativnog iz Biblije. Sve sto je pisalo u svetoj knjigi nas je snaslo. Gospode boze pomozi, spasi svoj pravoslavni narod ,kako znas . Daj nam pameti ,mudrosti, volje i ljubavi da se ne udavimo u ovolikoj kaljuzi bede ,nepravde i smrti ,od strane silnih ,gramzivih i osvetoljubivih , koji bi da nam uzmu sve:Ime ,zemlju, kulturu ,tradiciju ,jezik ,pismo, istoriju ,postojanje...

Nenad

12.12.2012. 17:10

Slovenac po tebi vi možete da kukate zbog plata a neko ko je izgubio familiju celu na najgori mogući način ne sme da to kaže.Jer po tvom sistemu vrednosti plata je važnija od 126 ljudska života.Hladan si ti čovek Slovenac.Jeza me prodje kada saznam da se još ponosiš time..

Nenad

12.12.2012. 19:46

Da mogu.U Bosni sam izgubio 14 članova,našao sam ih tek 9, za moju sestričinu koja je imala 16 godina su mi rekli da se ni ne nadam.Zenge nisu imale milosti.Za ostale ću najverovatnije čekati još godinama jer su takvi kao ti i Croata u Vladi BiH. Žalosno je da bilo ko prema devojčici pokaze takvu surovost da nemogu ni zub da joj nadjem.Bilo ko,bio on hrvat,srbin,musliman takav stvor netreba da bude slavljen.

Croata

12.12.2012. 20:25

@Nenad - S tim se potpuno slazem. Ja nisam iz BiH. I nisam ni nacionalista ni nista slicno samo hocu da nas e zrtve se osvete, vi takodjer imate pravo to traziti za svoje zrtve.

Nenad

12.12.2012. 21:46

@Nenad - croata@bilo bi lepo da je to istina ali nažalost is prethodnih komentara bi se reklo suprotno,prema stavovima koje si prethdno izneo o osveti znači da će opet neka devojčica stradati samo zbog toga što pripada srpskom narodu.

Damir

12.12.2012. 20:05

Croata@ stavljam ovo ime jer se vi klinci uvek upecate kada nemate neki inteligentan argument i bez izuzetka stavite Damir (prekrasno hrvatsko ime), ni jednom niste omanuli i čoveku od 45 godina mozak je dovoljno razvijen da shvati rečenicu: “Ja ti se izvinjavam nijedan hrvatski sajt ne posećujem, niti čitam vaše novine”.Slovenac ti je primer čoveka u godinama.Moje saučešće gospodinu zbog gubitka.

Jovan

12.12.2012. 20:31

Nažalost mogu Slovenac.Stric i ujak spaljeni .Mislili nisu nikom skrivili ništa,neće im niko ništa.Nisu bili vojna lica,prestarili, od podmlatka ja klinac imao 16 ostali u familiji imali ćerke.Kaži mi Slovenac zašto su zaslužili takvu smrt?????????????????????????

Jovan

12.12.2012. 21:38

Mogu slovenac.Izgubio sam strica i ujaka.Nisu bila vojna lica.Niti je neko iz familije bio u vojsci i miliciji,

Miki!

13.12.2012. 15:44

Sve cestitke gospodinu Zikici Djordjevicu!Ja sam Spremo i ponosan sam.Molim vas da ne lupate gluposti,pogotovo oni koji pojma nemaju o cemu se radi.Sa nestrpljenjem ocekujem ostale delove feljtona.Ima jos zivelih Sprema koji mogu da posvedoce o oveme dogadjaju.

MILAN MALUSIC-VUKOVSKI

13.12.2012. 18:51

Posjedujuci mnoge dokaze o ustaskim zlocinima na mojoj rodnoj kupreskoj visoravni koji su bili masovni i zverski za istoriju ce ostati neizbrisivi.zlocinima koje je zika napomenuo kada pridodamo i ona dva najveca;zatrveno do korena kompletno katanica selo i jamu na borovoj glavi u koju je samo iz mog vukovska baceno 184 srbina

max

17.01.2013. 18:52

@mile - nemam reči kojima bih opisao stradanje Srba na Kupresu ,ali i na svim bosamsko hercegovačkim ratištima,generacije su sistematski uništavane ,ali ipak su se podizali i prkosili zverstvima,to je vrlina i oličje srba kao i hrabrost,skromnost i iskrenost to su naši srbi,naša braća ...