Srpsko blago među oblacima
02. 04. 2006. u 19:19
Muzej vazduhoplovstva u Beogradu postaje međunarodna turistička atrakcija. Jedan od pet najvažnijih muzeja avijacije posetilo 70 hiljada ljudi tokom 2005. U letenju smo bili - svet. Jedini "Jak 3" u Surčinu
Prema rečima vodiča Petra Nedeljkovića, koji je muzej pokazao novinarima pred učešće na predstojećem Sajmu turizma, svetski stručnjaci su beogradski muzej uvrstili među pet najznačajnijih u Evropi i 10 u svetu, jer poseduje mnogo jedinstvenih eksponata koji nigde više ne mogu da se vide.
Posetioci mogu da saznaju da naša zemlja uopšte nije zaostala za svetom u razvoju vazduhoplovstva, jer je već 1909. godine inženjer Ivan Sarić projektovao prvi avion, sa kojim je poleteo 1910.
Prvi eksponat u muzeju predstavlja parče aviona u kojem je na Kalemegdanu 1911. poginuo slovenački pilot Edvard Rusijan, a sačuvan je zahvaljujući sinu književnika Branislava Nušića, koji je to parče uzeo proričući mu upravo takvu sudbinu.
Pri srpskoj vojsci vazduhoplovstvo je zvanično formirano 24. decembra 1912. godine, s tim što su prvi avioni bili nenaoružani i služili su samo za izviđanje. Prvi naoružani avion bio je "oluj 11", koji može da se vidi u muzeju.
Do njega se nalazi "fizir PN" - prvi avion koji je proizveden u našoj zemlji, 1923. godine, u prvoj fabrici aviona "Ikarus". Pored je i primerak najuspešnijeg nemačkog aviona "meseršmita109" koji je uspeo da obori 352 druga aviona. Vazduhoplovstvo Kraljevine Jugoslavije imalo je 70 takvih primeraka u svom sastavu.
Nedeljković je posebnu pažnju skrenuo na primerak najboljeg ruskog aviona iz Drugog svetskog rata, poznatog kao "JAK 3", koji u svetu poseduje jedino beogradski muzej, a nemaju ga ni Rusi, iako je napravljeno 5.000 komada. Avion je poznat i po tome što su ga pravile isključivo žene, a bilo im je potrebno 12 sati da naprave jedan.
U muzeju se nalazi i ruski jurišni avion iz istog perioda "IL-2". Napravljeno je ukupno 36.000 aviona, ali jedino beogradski muzej ima sačuvani primerak zajedno sa raketom.
Posebnu pažnju zaslužuje i prvi posleratni avion koji je ušao u naše vazduhoplovstvo "ikarus S-49 C", čiji je projekat urađen za samo šest meseci, jer je zemlja bila pod blokadom, kao i prvi mlazni avion "lokid T33" koji je u sastav naše vojske ušao 1953. godine a jedan od njegovih konstruktora bio je naš čovek, Veljko Gašić.
Do njega se nalazi primerak "sejbra" sa kojim je pilot Nikola Lekić prvi probio zvučni zid u našoj zemlji i svrstao se među prvih 10 pilota u svetu koji su to učinili.
Pažnju zaslužuje i prvi helikopter napravljen u našoj zemlji 1957. godine "S-55", kada se naša zemlja našla među devet zemalja u svetu koje su sposobne da proizvode helikoptere.
TRAVOLTIN "GALEB"
IZUZETAN eksponat je i primerak našeg eksperimentalnog aviona "451", u kojem pilot leži na stomaku i tako može da izdrži gravitaciju od 13 G, bez antige odela. Iz tog modela su kasnije nastali prvi mlazni avioni domaće proizvodnje "zolja" i "stršljen".
Do njega je primerak aviona "galeb 2", ponos domaćeg vazduhoplovstva, koji je 1968. godine dobio nagradu u La Buržeu kao najbolji avion svoje klase. Nedeljković je napomenuo i da je jedan primerak tog aviona od muzeja otkupio glumac Džon Travolta, koji na njemu leti pod originalnim oznakama JRV.
NATO - KRHOTINEZA turiste su posebno zanimljivi eksponati iz proteklog NATO bombardovanja, kao što su delovi čuvenog nevidljivog aviona "F-117", delovi raketa i kasetnih bombi, zabranjenih ženevskom konvencijom, kao i lokatori, koje su postavljali pojedini građani Srbije, navodeći neprijateljske projektile.
Zanimljiv je i deo aviona "F16", oborenog kod Šapca, jer je zahvaljujući crtežu jastreba utvrđeno da je pripadao komandantu koji je predvodio napade na našu zemlju. Sačuvan je i jedan primerak grafitne bombe, kojim su uništavani dalekovodi.
Posle prošlogodišnjeg sajma turizma, muzej je uvršćen u turističke aranžmane dve agencije iz Slovenije i dve iz Češke.
Aleksandar K.Jankovic Vazd.pporucnik Vojvoda Fruskogorski
03.04.2006. 04:59
Vrlo interesantno ,fali samo avion iz 1912 kojim je leteo i bombardovao tursku vojsku kod Skadra Vazd.podnarednik Mioadrag Tomic,bivsi Kraljev adjutant - umro u emigraciji u Sjedinjen Amarickon Drzavama. Pozdrav, A.K.J.Vojvoda Fruskogorsk Caracas,2 Aprìl 2006 god.i
Lepo od "Novosti" da napisase nesto ovako i te kako vazno i zanimljivo, a usput ,da li mopze neko od vasih novinara da napise nesto vise o nasim prvim pilotima i u opste o razvoju vazduhoplovstva kod nas , posebno mi je interesantan ovaj komentar gospodina Jankovic iz Karakasa , koliko znaci da se sazna i najmanji detalj nase divne proslosti , posebno o najboljim i najhrabrijim patriotama, pa daj te jedan feljton i o nasim avijaticarima , mi koji smo u belom svetu i te kako se dicimo onim sto nam je u nasledju i ponosimo se time sto je deo svih nas.....
Komentari (2)