Terzić: Nameću nam istorijsku krivicu

Milan Babović

15. 12. 2012. u 20:58

Терзић: Намећу нам историјску кривицу
Naučni savetnik Istorijskog instituta SANU Slavenko Terzić: Mitologizovali smo saveznike iz oba svetska rata. "Civilizatori"Balkana su njegovi osvajači. Od puta u EU ne praviti religiju

NIJE slučajno što u podnaslovu kapitalne monografije dr Slavenka Terzića piše - drama jedne civilizacije. U obimnom naučnom delu "Stara Srbija", koje je nedavno objavljeno, ovaj izuzetni poznavalac naše i prošlosti Balkana rasvetljuje velike lomove i političke igre oko Raške oblasti, Kosova i Metohije, Kumanova i Gornjeg Povardarja.

Voljom moćnika to staro srpsko državno, duhovno i kulturno središte gotovo da je vraćeno u doba pre 1912. godine. Naš sagovornik pažljivo prati taj luk političke strategije sila od Kumanovske bitke do Kumanovskog sporazuma. Dok čeka agreman za ambasadorsku službu u Moskvi, neizbežno govorimo i o ulozi Rusa kroz burne vekove koji su protutnjali ovim prostorima.

* Kako su Srbi kao nekadašnji saborci Svete lige, Antante i Saveznika došli dotle da im istorijski partneri u poslednjim ratovima gotovo listom okrenu leđa?

- Teško da se može govoriti o "istorijskim partnerima". Srbi su zaista još od srednjeg veka, a naročito od pohoda hrišćanske Evrope protiv Osmanskog carstva krajem 17. veka, bili snažno na strani evropske hrišćanske koalicije. Platili su to masovnim iseljavanjem iz svojih starih istorijskih oblasti. Ubrzo se pokazalo da prema Srbima ne postoji ni minimuma evropske hrišćanske solidarnosti. Turska je već početkom 19. veka postala poželjan saveznik u borbi protiv srpskog i ostalih nacionalnih pokreta na Balkanu. U priličnoj meri je u narodnoj svesti mitologizovano savezništvo iz oba svetska rata.


NATO KAO AUSTROUGARI
* Da li bi Srbi ulaskom u NATO skinuli sa sebe stigmu "mračnog Bizanta", kako ih zapad, po vašim rečima, vidi već vekovima?
- Ne vidim nikakav istorijski smisao postojanja NATO danas, posle, kako nas uveravaju, "kraja hladnog rata". Naročito posle agresije na Srbiju i SRJ 1999. kada se ovaj savez odlučio na vojnu podršku separatističko-terorističkom pokretu jedne nacionalne manjine, a zatim i na nasilno otcepljenje dela teritorije Srbije. Udaljavajući se od svog izvornog cilja - odbrane svojih članica od agresije spolja NATO želi da igra ulogu svetskog žandarma, što je svakako daleko od ideje slobodnog i demokratskog sveta. Jedan holandski kolega je na međunarodnom skupu u Sofiji devedesetih godina istupio sa tezom o novoj civilizacijskoj ulozi NATO da podupire širenje na Istok demokratije i zapadnih vrednosti. Iz istorije nam je poznato da su se mnogi osvajački pohodi na Istok pravdali "višom civilizacijskom misijom". Austougarska je time pravdala okupaciju Bosne i Hrvatske 1878. Za mene je ključno pitanje trebaju li srpski vojnici da učestvuju u osvajačkim pohodima NATO zarad imperijalnih interesa vodećih zapadnih sila.

* Po čemu?

- Istorijski izvori o tome jasno svedoče. Zapadne sile su u Prvom ratu radije bile za jugoslovensku nego za ujedinjenu srpsku državu. Računalo se da i u jugoslovenskoj državi srpski faktor treba da bude na različite načine neutralisan. Zar o tome tako očigledno ne svedoči britanska i uopšte saveznička politika prema Srbima tokom Drugog svetskog rata? Naši takozvani istorijski saveznici preuzeli su i u velikoj meri ostvarili krajem 20. veka političke projekte srpskih protivnika iz oba svetska rata.

Srpski faktor se u očima zapadnih saveznika uvek sagledavao kroz prizmu odnosa sa Rusijom, sa mnogo predrasuda i netrpeljivosti. Posle sloma carske Rusije srpsko-ruski odnosi nisu bili više ni izdaleka ono što su bili do tada, ali inercija istorijskih predrasuda prema pravoslavnim Slovenima nastavila je da traje. Svi srpski državnici od Karađorđa pa do ovih najnovijih suočavaju se sa sličnim izazovima kada je reč o nacionalnim državnim interesima Srbije i Srba u celini.

* Vidite li i poslednje presude Haškog tribunala kao postmodernu verziju Nirnberškog procesa za Srbe kao jedine krivce za ratove devedesetih?

- Mnogi razumni i čestiti ljudi ne samo kod nas nego i u svetu su u Haškom tribunalu videli sredstvo za kompromitaciju srpskih nacionalnih težnji, za kriminalizaciju srpskog političkog i vojnog vođstva i sprovođenje pravde "pobednika" u ratu koji Srbima nikad nije bio zvanično objavljen. Slažem se sa onim kolegama koji u haškim presudama vide ne samo stvaranje alibija za najveće međunarodne zločine protiv jedne suverene međunarodno priznate države, nego i jedno od moćnih sredstava da se svetskom javnom mnjenju nametne novo tumačenje istorije Srba kao trajnog "remetilačkog faktora" na Balkanu. Pravi najveći krivci za jugoslovensku i srpsku tragediju i agresiju na SRJ se sve ređe pominju.

* Stogodišnjicu oslobađanja Kosova i Metohije ovde je obeležila šačica studenata. Miri li se to Srbija sa gubitkom pokrajine i žrtvuje li je zarad EU?

- Činjenica je da su naša javnost pa i država gotovo "na prstima" obeležili ovaj događaj, njegov civilizacijski i drštveni značaj. Izuzetnost tog događaja - povratak Srbije svojim starim državnim i duhovnim središtima zasluživao je da bude obeležen dostojanstvenim svenarodnim pomenom. Ipak, održano je nekoliko značajnih naučnih skupova koji, nažalost, nisu zasluživali veću pažnju naših novina i televizija, naročito "javnog servisa evropske Srbije". Svakako da je prisustvo državnog vrha Srbije na obeležavanju Kumanovske bitke na Zebrnjaku samo po sebi važno. Činjenica je, međutim, da se u međunarodnoj i našoj javnosti već duže vreme nameće osećaj srpske "istorijske krivice". Naročito se uporno insistira na navodnoj besmislenosti borbe za Kosovo i Metohiju. Udara se zapravo na srpsko elementarno samopoštovanje, na minimum nacionalnog dostojanstva. Ne vidim nijednu dobru nameru vodećih zemalja Evropske unije prema nama kada je reč o borbi za očuvanje Kosova i Metohije kao temelja srpske državotvorne i kulturne samosvesti.

* Zašto Evropa ćuti na povampirenje ideje o „Velikoj Albaniji“? Je li samo zbog toga što su sada Amerikanci glavni pokrovitelji rešavanja albanskog pitanja, kao nekada Britanci?

- Moramo biti svesni da prisustvujemo radikalnom političkom preoblikovanju političke karte Balkana i poništavanju međunarodnih ugovora i sporazuma proisteklih iz Prvog i Drugog svetskog rata. Amerikanci nisu uspešno rešili nijedno od bezbroj svetskih kriznih žarišta koje su otvorili. Imali smo već „Veliku Albaniju“ tokom Drugog svetskog rata kao posledicu fašističko-nacističke okupacije. Treba uvek imati na umu ono što je grof Ćano zabeležio u svom "Dnevniku", objašnjavajući italijansko-nemački pakt potpisan u Beču 21. maja 1939. Ističući da je svom nemačkom kolegi Ribentropu ukazivao na značaj Albanije za buduće strategijske prodore ka Sredozemlju i na Balkanu, Ćano piše: "Oduševljen je našim namerama da je pretvorimo u tvrđavu koja će neumoljivo vladati Balkanom". U Tirani je avgusta 1939. obećao Albancima "prirodnu Albaniju". Vidite li vi neku razliku između ove i mnogih sličnih izjava poslednjih godina? To je opasno poigravanje Balkanom i njegovim narodima.

* Zašto naša politička elita uporno teži EU, kada kriza i jačanje nacionalnih država opasno drmaju njene temelje?

- Ne smataram se pažljivim analitičarem procesa u Evropskoj uniji, ali je sasvim jasno da je sve ono što se zbiva u tom političkom i ekonomskom savezu daleko od De Golove romantične vizije ujedinjene Evrope. Ne mislim da od "evropskih integracija" i "puta u Evropu" treba praviti neku novu religiju. Trezven i racionalan odnos prema toj zajednici i prema našim nacionalnim i državnim interesima zahteva veću dozu kritičnosti i obazrivosti. Uostalom, ne mislim da postoji znak jednakosti između kulturnoistorijskog pojma Evropa i političkog saveza pod imenom Evropska unija.

* Preterujete li kada kažete da je u Srbiji i zemljama Balkana na delu meki protektorat SAD i EU? Imaju li šanse da opstanu tako atomizovane državice?

- Ko se danas još seća plemenite ideje 19. pa i prvih decenija 20. veka - Balkan balkanskim narodima. Istoričar Vladimir Ćorović je često pisao o borbi za nezavisnost Balkana. Evropskom prostoru koji je kolevka više starih civilizacija, u prvom redu antičke helenske, koja stoji u temeljima moderne evropske civilizacije, želi se po svaku cenu nametnuti osećaj beznačajne periferije koju treba civilizovati. Kao "civilizatori" se pojavljuju upravo viševekovni osvajači Balkana. Balkan nikada u svojoj istoriji nije bio dalje od velikih ideja svojih državnika iz prethodnih vekova.

RUKAVAC STRAHA OD RUSIJE

* Postoji li neko cementirano anglosaksonsko shvatanja da svako jačanje Srba na Balkanu automatski jača ruski uticaj u ovom podneblju?

- Već odavno je profesor Milorad Ekmečić zapazio da je srbofobija u zapadnom svetu samo rukavac tamošnje rusofobije. Iako je srpski narod još od vremena Karađorđa pokazao jaku istorijsku samosvest i želju za nezavisnošću, suočavamo se sa viševekovnim klišeima o tome da su pravoslavni Srbi (iako je kao što je poznato uvek bilo i Srba katolika i muslimana) produžena ruka Rusije i ruskog uticaja na Balkanu. Po takvoj ukorenjenoj predrasudi - što manja srpska država to manji uticaj Rusije. Knez Mihailo je jednom prilikom na izjavu italijanskog konzula Skovasa da Rusija upotrebljava Srbe za svoje sebične interese, odgovorio: od vas samo zavisi da li ćemo mi sve i samo od Rusije očekivati, jer izgleda da nije Rusije ne biste ni znali da mi postojimo. Nesporna je činjenica da je carska Rusija uz sva kolebanja pa i povremeno izneveravanje srpskih očekivanja, bila glavni i moglo bi se reći među velikim silama jedini spoljnopolitički saveznik Srba u njihovoj borbi za oslobođenje i ujedinjenje.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (63)

danilo

15.12.2012. 21:05

samo reci ko je novi Miloševic i kolika je cijena u ljudstvo. Koga treba da osvojite i sa kim da ratujete. Sve ostalo znamo

Nislija

16.12.2012. 01:29

@danilo - Danilo, Danilo Da Srbija nije "osvajala" danas ne bi vi ni postojali, ni Hrvatska, ni Slovenija, ni Crna Gora, ni Makedonija. Bili bi nekakvi kantoni Austrije, Albanije, ili ti Bugarske. Zamisli, mozda bi bili bogatiji kao takvi ko zna.

d b

16.12.2012. 04:05

@danilo - Rec je o okupaciji Bosne i Hercegovine a ne Hrvatske kako stoji u tekstu!

Mali bata

15.12.2012. 21:35

Ako nista nije nauceno iz istorijskog iskustava da je vazno voditi drzavu pravedno da postujes narod i procesima upravljas pravilno, nije kriv zapad sto se nerazume, "privatizacija".

Republika Srpska

15.12.2012. 21:46

Ovo je nasa realnost i nasa istina. Nase srljanje prema EU i dodvoravanje Americi ce nas upropastiti. Ne radimo dobro sebi ni svojim drzavnim i nacionalnim interesima. Ako se nastavi ovako zavrsicemo u granicama Beograda i okoline a sav drugi Srpski narod ce ostati rasejan u regionu izlozen asimilaciji susjednih naroda koji ce na svaki nacin nas asimilirati. To nam se desavalo i ranije sa Srbima katolicima i muslimanima. Sad ce taj proces jos brze i jace da se sprovodi. Nek nam je bog na pomoci.

Branko

15.12.2012. 22:06

Čovek koji je postao "priznati" istoričar u vreme Miloševića a danas pokušava da tu nauku relativizuje kako bi opravdao katastrofalnu politiku Srbije krajem 20-tog i početkom ovog veka.

J

16.12.2012. 00:33

@Branko - Istorija nije nauka. Dr.Terzić je istoričar za poštovanje.Volela bih da kupim ovo delo,al osećam da je preskupo za moj džep.

Boki

16.12.2012. 07:16

@Branko - Branko covjek istinu zbori I vecina teksta mu je Prije vremena kad je iko I cuo za milosevica Tako da se Okani te zapadne demagogije!

Kolubarac

16.12.2012. 10:07

@Branko - Pobogu čoveče, kakav komentar?!! Molim te, odgovori, šta u ovom intervjuu prof Terzića nije tačno? Strašno kakvo je tvoje razmišljanje! Šta ti misliš da treba. Hajde nauči nas molim te lepo!

Anbasador

16.12.2012. 00:37

kakav anbasador, takva i percepcija savremene istorije. Istoricarima je poznato da istoriju pisu pobednici, a mi smo, nazalost, nase poslednje ratove izgubili u vreme precednika Milosevica, potpisnika Dejtona i Kumanova.

MARIJA

16.12.2012. 02:55

Da li je moguce da covek ciji je naucni doprinos poznat po tome de je V.Seselj Srbin, postao ambasador!

Ana M

16.12.2012. 12:12

@MARIJA - Marija ocigledno je Vama samo po tome poznat.. Steta za Vas. Treba biti upoznati i sa radom onih kojima se ne slazete i sa kojima ne delite isto misljenje. Razne polit. floskule ne smatrate valjda dovoljnim izvorom informacija da bi ste nekoga okvalifikovali kao dobrog ili loseg?!

Jasna M.

16.12.2012. 12:38

@MARIJA - Marija,i ako se sa nekim slazete ili ako ste dijamtralno suprotni,treba biti upoznati sa necijim radom da bi se davale ikakve kvalifikacije.Ako je to jedini 'doprinos' za koji znate, bojim se da ste dosta toga propustili.Pozdrav.

sami smo krivi

16.12.2012. 03:48

Da li je na Kalemegdanu jos uvek spomenuk zahvalnosti Francuzima? Da smo se uvek dosledno drzali principa "gde svi Francuzi tu i mali Srbin" sigurno danas ne bi bili sakati. Garantovano. Avnojevske granice napravili su (bar sto se srpskog ucesca tice) srpski rusofili! Zapad sa AVNOJ-em nema nista...

Dudule

16.12.2012. 05:59

ne treba se puno uzbuđivati zbog zapadne politike prema Srbiji, jer ono što se pripisuje nama samo je prepisano odnekud iz istorije, i može se pripisati bilo kojoj državi samo je pitanje odnosa snaga u svetu i propagandne mašinerije

berislav

16.12.2012. 10:08

E, da smo u osnovnim školama učili da su Englezi oduvijek bili protivi Srba i da su uvijek željeli da budemo tursko roblje, danas bi manje bilo zabluda. Ovako, se pokazalo, needuciranost stanovništva, manjak obrazovanja među Srbima i manjak razumijevanja za kretanje svjetske politike prema Srbiji i Srbima općenito, dovelo do toga gdje smo sada. U biti lijepo je se vezati za EU, ali kada sve to prelazi granice pristojnog ponašanja, onda ćemo prije u evroazijsku uniju sa Rusijom i Kinom.

Ruben Lonuestro

16.12.2012. 23:32

@berislav - Fantasticna pronicljivost Berislav ; srz je bas u tom pomodarstvu ; Crvenu Yu su dominirali narodi njenog zapada - ekonomski i politicki - zato je na zapadu velika baba bila toliko voljena ; kad god je htela kredit, bacali su joj ga u kljun ; razorna moc novca koji pada sa neba je veca od neutronske bombe.

sofija

16.12.2012. 10:30

Svim tim sto je rekao, nista nije rekao.On nam samo objasnjava ono sto vec i deca znaju.Ali sta nam valja ciniti ? Gde mu je naucna i stvaralacka hrabrost ?Ocito je da smo u velikom problemu i da je situacija sve teza i teza. Neka ponudi resenje!

Ruben Lonuestro

16.12.2012. 23:27

@sofija - Izgleda Sofija da ste vi od onih kojima treba da se nacrta ; covek je bio jasan ; objasnio je prirodu i geostrateske pretenzije zapadnih hijena a na vama je da zakljucite vredi li biti prijatelj sa hijenama ; vi ste odrasla osoba.

Krivica

16.12.2012. 10:36

Sami ste nametnuli krivicu.U svakom ratu postoji agresor.Od 90-tih niste htjeli prihvatiti mirno razilaženje.Ukinuli ste autonomije umjesto da ste tražili mirno političko rješenje.Tada ste smatrali da imate pravo ratom ostvarilti ciljeve velike Srbije Karlovac,Karlobag,Virovitica.Ne može proći ne kažnjeno.Sve dolazi na naplatu.Nitko ne živi od prošlosti.Dotični može živjeti od prošlosti pišući knjige i prodavajući ih.

CRO nevinašca

16.12.2012. 12:26

@Krivica - Postoji nesto sto se zove Velika Hrvatska a to je ideologija pojedinaca ili institucija u Hrvatskoj koje teže ka proširenju Hrvatske i obuhvaćanju svih Hrvata "pod jednim krovom". Isti termin se često koristi prilikom opisivanja uloge Republike Hrvatske za vrijeme vladavine Franje Tuđmana u Ratu u BiH tokom Bošnjačko-hrvatskog sukoba. Dakle nije samo Velika Srbija.

CRO nevinašca

16.12.2012. 12:28

@Krivica - Početkom veljače ove godine na sudu u Haagu prikazan je film pod naslovom 'Velika Hrvatska', u trajanju od 40 minuta. Sudu ga je predstavio Kenneth Scott, tužitelj u slučaju optužbe za udruživanje u zločinački pothvat čelnika Herceg-Bosne: premijera Jadranka Prlića, ministra obrane Brune Stojića, zapovjednika HVO-a generala Slobodana Praljka i Milivoja Petkovića i zapovjednika vojne policije HVO-a Valentina Ćorića, kao i šefa komisije za razmjenu zarobljenika Berislava Pušića,

ratko

16.12.2012. 12:52

@Krivica - @krivica,Prijatelju svaka ti cast,svaka ti je na mestu od A do S!Ikada bi hteo nesto da dodam ili oduzmem sve bih upropastio,samo ti mogu kliknuti +

Crnogorac

17.12.2012. 10:28

@Krivica - Velika Hrvatska nije samo san. Ona se upravo ostvaruje, polako ali sigurno kao sto se ostavruje projekt Beogradski pasaluk.

Ујка Вања

16.12.2012. 11:50

бауљамо кроз време тражећи великог брата, може се он наћи, то није проблем, само у садашње време се много плаћају његове услуге, док у прошлости било је питање части и престижа па су сами помагали малим народима

Munib

16.12.2012. 12:17

Da je Srbija odustala od velikosrpskog projekta kojeg su projektovali SANU,SPC i velikosrpska politicka elita a da su prihvatili mirni razlaz bivse nam drzave koji su predlozili predsjednici ostalih republika gdje bi nam bio kraj.

zoks

16.12.2012. 13:21

@Munib - Munib@ da su ustase,balije i siptari ulozili i jedan jedini zivot u nastanak i oslobodjenje te "zajednicke nam drzave" ne bi vama padalo na pamet da rusite i "razilazite" tu drzavu!Nego vam je dosla dzab dzabe pa vas nije bilo briga da li ce opstati ili nece!Na svu srecu Srba pa ta drzava vise ne postoji,jer nije bilo moguce ocekivati od onih koji su bili protiv te drzave da rade u korist nje!Kad su se velikoturci sirili tebi nije smetalo,ali zato kad se Srbin siri na svojoj zemlji to ti smeta!

josip,zagreb

16.12.2012. 20:33

@Munib - @zoks nebi ti škodilo da pročitaš i koju povjesnu knjigu kad več hočeš biti povjesničar ili priupitaj djeda ili baku.Kretanje isključivo u krugu ultra -desničara smanjuje mozak.Dokazano!!!

DR.

16.12.2012. 23:19

@Munib - Munibe dragi a sto to da se razidjemo posle toliko godina zajednickog zivota?Tako razmisljaju mnogi u Republici Srpskoj...

vukan

16.12.2012. 12:44

Jes malo sutra,sve nesto nama namecu,te nas mrze,te ovo,te ono.Da necemu vredimo i da valjamo niko nas nebi dirao,nego braco Srbi pamet u glavu i postujmo pravila ponasanja i igre! Jaci vodi igru i to je to!Ne mozemo vecito da budemo faktor nestabilnosti.

Ćira J.

16.12.2012. 13:30

Primećujem da se ovde povremeno javljaju hrvati i šiptari i pričaju o krivici,te ih uz svo poštovanje koje iskazujem malim slovom,pitam:"Zašto ne čitate vaše sajtove i novine? Zašto ne izučavate vaše mnogobrojne naučnike i istorijske ličnosti? Dokle ćete se baviti nama da zadovoljite vekovne komplekse i sakrijete nemoć?"Na ovom komadu zemlje na odvratnom Balkanu,u svili ili krvi Srbi će biti prvi,a vi u drugom planu,jer nas je puno puta izginulo mnogo-samo u jednom danu!

Nevenka

16.12.2012. 14:07

@Ćira J. - @Cira J. Prijatelju mani se politickih komentara i ruznih kvalifikacija,postoji dosta kreativnih stvari gde mozes da se ostvaris,ovako dosta lutas i uzalud rasipas energiju,a jos gore bivas izlozen podsmehu.

vukan

16.12.2012. 14:45

@Ćira J. - Prijatelju 80-tih imao sam Hrvaticu san snova pokraj sebe,pa onda u vojsci dobrog druga Hrvata zato sto razmisljam kao gradjanin ovog sveta.Vidim da si zaslepljen mrznjom koja te nikuda odvesti nece.Uvek cu braniti Hrvata od loseg Srbina ili Srbina od loseg Hrvata,jer covek je covek bilo koje vere ili nacije.

Ćira J

16.12.2012. 19:29

@Ćira J. - Nevenka,hvala na umnom savetu,uvek sam cenio dame koje imaju šta reći! Moja kreativnost se sastoji od ulica Beograda,skoro 50god i 43 člana familije ubijenih u 2.sv.ratu i ovim poslednjim od strane ustaša i šiptara!Treba li vi da me učite šta je ružan komentar,kad me okružuju grobovi tri generacije mojih predaka i skoro poklanih rođaka!Biće vam jasnije ako kažem da sam danas sa 46 god najstariji u familiji,sem ako vas možda hrvatstvo ne zaslepi!Nasmejte se sad!

Anto VU

16.12.2012. 19:36

@Ćira J. - Gospođo ili gospođice Nevenka,nemojte molim vas Ćiru-dvostrukog doktora učiti šta je politika,život i još ga izlagati podsmehu,jer ko god da ste,nemate pravo ni na ovaj komentar! Čovek je u ratu spasio 10 porodica Hrvata i Mađara iz Slavonije,a iz Bosne da ne pričam,a svojih je izgubio "na kilo"! Sve što je napisao je tačno u slovo,a vama ako smeta-imate šerpu,metlu,krpu,manite se tastature. Pozdrav mom srpskom bratu!

Ruben Lonuestro

17.12.2012. 11:04

@Ćira J. - ciji su ovo stihovi Ciro? interesuje me ; mada se nebi borio da Srbi budu prvi ; ako se objektivno analizira sadasnja situacija i istorijsak dinamika vaseg naroda, vreme je da se bori za opstanak vaseg naroda ; tek da postojite ; ta se ne utihnete kao Skiti ili Pecenezi.

Ruben Lonuestro

17.12.2012. 11:44

@Ćira J. - @Croata ; Sta ti smeta huljo u Antovom komentaru? To sto je Anto castan covek? Nemogu svi Hrvati biti ni Ujkani, bez obzira koliko ti to smeta.

Lala iz Sombora

17.12.2012. 10:24

@djigababau - Evo Lale ko za Lalu pita. Opet nam serviraju bajke.

Нови cрпски шеф без бубица

16.12.2012. 15:48

Koncept privatizacije traze velliko iskustvo u sprovodjenju procesa od ideje do kvalitetnog proizvoda.

Нови cрпски шеф без бубица

16.12.2012. 15:59

To kaze covek koji godinama nemoze da obraduje Srbiju sa necim pozitivnim.

krstivoje prvovencani 1217 god.-mileseva-

16.12.2012. 17:24

Srbiji se pored svih predhodnih nesreca nije smela dogodoti 1903-,nije se smela dignuti ruka na svoje,da su ostali Obrenovici postojala bi samo Srbija ma kolika ona bila i nacionalna izrazenost i strast za svojom srbijom jacala bi svakim danom,Obrenovici nikada nebi dozvolili nikakvu pricu o bili kakvoj yu-apokalipsi.Umesto Obrenovica englezi su ustolicili dodjose Karadjordjevice koji su zeleli veliko carstvo nehajuci da time urusavaju maticu srbskog naroda kojeg su odveli u sunovrat u I-ratu.

Mali bata

16.12.2012. 19:02

crnogorac iz tog tvog zdravog razuma! o cemu ti to pregovaras? sa EU ili pravis temelj platvorme za pregovore sa pristinom.

baja

16.12.2012. 19:26

....odlična realna analiza gospodina dr.terzića i apsolutna istina o srpskom faktoru na balkanu kroz istoriju...ali da li smo naučili istorijske lekcije...čitava poenta je da današnja srpska politika nema viziju osim naravno ulaska u eu "po svaku cenu" a kada nema vizije nema ni svrhe nema cilja...kriza i problemi u srbiji su najvećim delom posledica "spoljašnih faktora" i zato se moraju razmotriti nove alternative kako bi očuvali i popravili i ojačali srpski nacionalni interes...

Kraljevic Marko

16.12.2012. 19:58

Manje price a vise rada, svi znaju da politicari i milicija cuva te koji treba da se hapse.

Hero

16.12.2012. 20:14

Covece al' si se nalupao gluposti.Moram priznat da nisam imao zivaca procitati celu tvoju "pricu" o ugrozenosti nas Srba. Pocetak samo , i kazes da je interes zapadnih sila bio da "napravi" Jugu kojom bi srpski "faktor" bio slomljen.E svasta,a Svi Srbi u jednoj drzavi to Ti je nepoznato,jel'da.Musl i Hrvati su gresili sto su uvek bile sluge srpskom rezimu i stvaranju srpske naci/drzave .90/te su pokazale koliko se "volimo"a da li je je Srbija gde je i jedan srpski grob-de @zoks odgovori matereti

Ruben Lonuestro

17.12.2012. 10:18

@Hero - Jedine gluposti, povrsnosti i besmislice koje sam ovde procitao, su u vasem komentaru ; mozete li mi objasniti razlog ; slutim da se radi o osobi koju intelektualni napor uspavljuje ; shvatljivo ; ali za to ne treba kriviti intelektualca Srpske Akademija Nauka i Umetnosti.

dika

17.12.2012. 12:26

@Hero - ...bas oni iskrivjuju istorijske cinjenice burazeru,u ostalom rekao ovaj komentarista"hero",ja bi dodao jos neke cinjenice iz albanski uglova odnosno kako se to vidi sa Kosova koja se zadnja ratovala za sfoja prava putem oruzja.Sfi narodi BJ na jedan ili drugi nacin bili pod pritiskom velikoga brata a pogotovo albanci.Oni su uvek bili pogazeni,manipulisani i prevareni.Za sfe ove dogadjaje pa i rasturenjem Jugoslavije morala da plati neko cek a ko bi drugi......

Ruben Lonuestro

17.12.2012. 14:31

@Hero - ne brini "dika" bicete ponovo pregazeni ; za sada prodajite prasak i ostale narkotike ; to vam je jedina kompetencija sa kojom ste konkurentni na svetskom trzistu.

Ruben Lonuestro

17.12.2012. 14:34

@Croata - placaj ti tvoje loze i pevaljke u birtijama tvoje lijepe ; ne brini za Srbe i njihove institucije.

stalker

17.12.2012. 13:12

Znači opet su svi drugi krivi osim nas ! To što su nas političari , unazad više 100 godina , terali da idemo sa golo du... u pijane svatove , to nema veze ! Dajte jednom okrenimo se sebi , da vidimo gde smo to grešili i da ne ponavljamo svaki pit jedne te iste greške . Pa će nas i drugi više ceniti i uvažavati.