SEBE mahom predstavlja svojim radom, a veoma retko i rečima, barem ne onim upućenim medijima. Tokom 27 godina bavljenja modom Dragana Ognjenović, dizajnerka, a po formalnom obrazovanju slikarka, mnogo toga je poručila, a na sreću svih poštovalaca njenog rada, nastavlja da svojim modelima "priča", iz sezone u sezonu, kroz nekoliko svojih modnih linija. Čega god da se lati njena umetnička ruka ostavlja prepoznatljiv potpis, bilo da je reč o odeći, obući, detaljima poput tašni, šešira, nakita ili stvari za kuću. Pre nešto više od mesec dana predstavila je novu kolekciju za zimu 2019/2020, pa nas je zanimalo kakva je žena kojoj se obraća kroz svoje modele, odnosno koja ih nosi:

- To je samopouzdana i svesna osoba koja odeću slobodno bira i nadgrađuje je. Verovatno jedan od najlepših delova ovog posla je komunikacija koja se ostvaruje kroz dizajn i tihi jezik kojim dizajn spaja.


Da li slojevito oblačenje naglašava i slojevitost ličnosti, baš kao na naslovnoj 3D fotografiji vaše kolekcije?

- Dizajn odeće za mene, dizajnera, su instinkt i potreba, koji postanu predlog, i taj predlog bude predmet izbora. Svaka ličnost je slojevita, ali su načini izražavanja kroz odeću različiti, i mislim da odluka isključivo zavisi od osobe koja dizajn bira. Naslovna fotografija je možda slika eha i transponovanja ideje do finalnog konzumenta, odnosno mogućnost da se dizajn upotrebi originalno ili samo u nekim delovima.


Na koliko najviše različitih načina/kombinacija/varijacija ste vi, ili neko od vaših klijenata, nosili jedan odevni predmet? Koji?

- Moji klijenti su veoma maštoviti i uvek me iznenade svojom inspiracijom. Veliki broj odevnih predmeta viđam kod njih upotrebljene na najrazličitije načine. Što se mene tiče, imam nekoliko komada, u koji spada i bela košulja.


Kada biste posmatrali vaš svet kroz kaleidoskop, koje boje i oblici bi dominirali u njemu?

- Verovatno je kaledioskop i nastao slikajući svet. Uvek je to mnoštvo boja, i često biram neke od njih. Kako sam već davno klasifikovana na drugi način, često se ne primećuje da koristim boje. Moju su pažnju uvek okupirale forme, a boje su tu da ih objasne. Priroda je fascinantna, a spektar koji ona nudi je beskrajan i neobično i neponovljivo obojen. U tom svetu se kreću moji afiniteti za boje.


Može li garedroba da vam popravi ili diktira raspoloženje?

- Samopouzdanje koje odeća može da doda vrlo često može da popravi raspoloženje. Svakako nije svejedno da li ste u nekoj odeći zadovoljni i samopouzdani ili obrnuto. Ipak, očigledno je da odeća igra veliku ulogu u našim životima, jer je i predmet velikog interesovanja opšte populacije.


Odlučujete li veče pre ili ujutro šta ćete da obučete tog dana?

- Uglavnom uveče, ali te odluke sam odavno donela, meni izbor odeće ne čini problem niti mi oduzima vreme.


Kako da uvek budemo pristojni i ne potcenimo onog sa kim se sastajemo, ili događaj na koji idemo, svojim oblačenjem?

- Poštovanje događaja i osobe koja nas je na njega pozvala, možemo da pokažemo pažnjom u oblačenju. To znači da smo odvojili vreme za to, adekvatno se pripremili i otišli umiveni i očešljani na događaj, koji je nekome, a nama bliskom, važan... To se odnosi i na posao.


U čemu se najlakše i najčešće greši prilikom odevanja?

- U neadekvatnoj veličini odeće i neadekvatnom održavanju.


Foto: Monika Pavlović/Đorđe Tomić


Posle toliko vremena bavljenja modom, odnosno otkad ste 1992. godine predstavili brend DO, šta može da vas iznenadi kad se pojavi pred vama kao izazov?

- Izazova uvek ima, bez obzira što izgleda da ste prošli mnogo, a ovo je ponovo vreme izazova... I za to teško da ima pripreme. I iznenađenja uvek ima, ali iskustvo donese mogućnost da na trenutak zastanete i promislite, što bi možda ranije sve trajalo mnogo kraće. U ovom poslu, kada ste u ulozi i menadžera i dizajnera, potrebno je misliti na oba načina...


Na šta ne biste pristali ni po koju cenu?

- Mnogo je stvari koje spadaju u tu kategoriju. Vreme nosi mnoge izazove, ali za dizajn je najvažnije činiti što manje umetničkih kompromisa i pokušati, koliko je to moguće, da se zaštitite od ogromnog uticaja ideja iz mnoštva medija.


Vaš sajt, pa i Fejsbuk stranica su na engleskom, bez mogućnosti odabira čitanja na srpskom jeziku. Zbog čega je to tako? Kome su namenjeni?

- Jezik mode je univerzalan i u većini je vizuelan, tako da mislim da fotografije svi razumeju, a takođe i potpise. Mojih klijenata ima u raznim delovima sveta, pa mi se tako čini da ga svi razumeju.


Zbog čega ističete na vašim kreacijama da su iz Srbije?

- To je ideja koja potiče skoro iz detinjstva. Tada je sve strano bilo važnije, a kako vidim i danas je.


Koji je najjači motiv zbog kog ostajete u našoj zemlji?

- Moji motivi za tako nešto su isključivo privatne prirode.


Rekli ste nam da je Njujork "vaš grad". Možete li da nam opišete osećaj koji imate dok ste tamo i šta vas najviše impresionira?

- Mir. Mnoštvo u kome ste u mogućnosti da osetite posebno. Fantastična količina uticaja različitih kultura, koji se stapaju u jedan sinhron zvuk, kao i postojanje nesumnjive i organske potrebe za umetnošću i kulturom. Takođe, to je mesto na kome je adekvatno kalibriran merač vrednosti, što je za svakog umetnika veoma važno. Komunikacija sa tom publikom i kritikom mi je neobično značajna.


Koliko puta ste prikazivali svoje kolekcije u svetskim metropolama?

- Zaista mnogo puta, nažalost nisam brojala.


Čemu trenutno težite?

- Istraživanju i usavršavanju.


Postoje li karakterne osobine koje biste promenili kod sebe?

- Moguće je da bih volela, ali je istina da ih je posle sedme godine života teško promeniti.

Foto: Monika Pavlović/Đorđe Tomić


A one koje već jeste?

- Sve što sam umela već jesam. Na sreću, imam divne i kritične prijatelje i porodicu, koji imaju oštro oko. Oni su mi veoma važni, jer sa njima imam i kritički osvrt na to što radim.


Koja vam se crta vaše ličnosti najviše dopada?

- Promenila bih dosta toga...



IZLOŽBA PORCELANA


Svojevremeno ste imali linije D.O. home i "Samo obične stvari". Pripremate li nešto slično čime biste mogli dodatno da izrazite vašu ličnost?

- Pripremam izložbu porcelana, koja je deo D.O. home linije, a i linija "Samo obične stvari" ili skraćeno S.O.S, ponovo je u pripremi. Porcelan je plemenit materijal, a kako sam mnoge predmete radila i svojim rukama, moram reći da sam uživala u protekle dve godine, koliko je trajala priprema ove kolekcije upotrebnih predmeta.