Godinu dana na veganskoj ishrani

10. 10. 2018. u 09:15

Nekada je bilo teško "svariti" i vegetarijance, a sada, kao pečurke posle kiše, niču vegani

Годину дана на веганској исхрани

Shutterstock

Nekada je bilo teško "svariti" i vegetarijance, a sada, kao pečurke posle kiše, niču vegani. Izbacivanje mesa i mlečnih proizvoda postalo je veoma popularno, pa je u poslednjih deset godina zabeležen porast broja vegana za 350 odsto.

Neki se ovoj ishrani okreću iz etičkih, drugi iz pomodnih, treći iz zdravstvenih razloga. Nutricionisti su složni - ako je pravilno izbalansirana i dobro osmišljena, veganska ishrana može doneti mnogo dobrog.

Dobro izbalansirana veganska ishrana sa manje soli i prerađenih namirnica može da dovede do smanjenog rizika za bolesti srca, kao i dijabetes. Treba obratiti pažnju na unos gvožđa, cinka i kalcijuma jer se oni manje unose u veganskom režimu. A evo šta se dešava u telu tokom godinu dana na veganskoj ishrani:

Posle nekoliko dana - Ako odlučite da postanete vegan, u prvom trenutku osetićete priliv energije koji dolazi zbog izbacivanja mesa i dominacije ishrane zasnovane na voću, povrću i orašastim plodovima. Potrebno je unapred razmišljati o obrocima, da bi se osiguralo konstantno održavanje nivoa energije.

Posle nekoliko nedelja - Nakon nekoliko nedelja nekonzumiranja mesa, dogodiće se promena u crevima, uglavnom nabolje, mada nisu isključeni ni pojačani gasovi i nadimanje zbog toga što veganska ishrana ima više vlakana i pojačanog unosa ugljenih hidrata koji fermentiraju u crevima i mogu da uzrokuju iritaciju.

Nekoliko meseci - Posle nekoliko meseci, koža će biti čistija, ali će nivo vitamina D možda opasti jer njega najviše ima u mesu, ribi, mlečnim proizvodima. Ovaj vitamin je veoma važan za kosti, zube, mišiće, a manjak je povezan sa oboljenjima srca, migrenama, depresijom. Rezerve se čuvaju u telu samo dva meseca. Pošto ga telo proizvodi zahvaljujući suncu, ne bi bilo loše da na vegansku ishranu pređete krajem zime.


Godinu dana - Kako se približavate godini, rezerve vitamina B12 su verovatno istrošene. Umor, ostajanje bez daha, trnci u rukama i nogama, loše pamćenje neki su od simptoma da vam nedostaje vitamin koji se jedino može naći u životinjskim proizvodima. Zato je važno nadoknaditi ga, u suprotnom sve dobrobiti za kardiovaskularni sistem nestaju.

Nekoliko godina - Dugogodišnji veganski režim može da ostavi traga na kostima. Za 30 odsto je veća šansa da vegan slomi nogu nego mesožder ili vegetarijanac, zato je važan unos kalcijuma, kog u povrću ima u brokoliju i kelju, mada se tako unet kalcijum teže apsorbuje, pa su važni i suplementi.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (4)

Ivana

10.10.2018. 10:25

Koji vegan ne unosi dodatne vitamine? B12 i omega 3? Vegani koje sam do sad upoznala mnogo više paze na ishranu nego svaštojedi. Na kraju ako ostavite sir u ishrani dobijate sve vitamine i nema problema. Zdravlje je najvažnije.

sasa

10.10.2018. 12:26

@Ivana - najvaznije je da zivot prozivis sto kvalitetnije.po licnom misljenju.ako hoces da budes vegan-budi.ali da zivis , mozda , par godina duze i da se ceo zivot zrtvujes- nije vredno, cemu.

Goga

10.10.2018. 13:15

@Ivana - NEMAJU "M" OD MIŠIĆA. MEKANI SU KAO TESTO, BEZ SNAGE I VOLJE, MRLJAVI I SPORI. DOK SU MLAĐI JOŠ NEKAKO, ŠTO SU STARIJI SVE JE GORE. NISAM NEKI MESOŽDER, ALI NI OVO NIJE DOBRO!

Niko

10.10.2018. 16:38

moze neka devojka da bude vegan do neba...ali kada oseti potrebu...tada mora dobiti komad mesa...tako je priroda napravila