Gotovo svakodnevno se pojavi neka nova dijeta, mnoge ste probali, ali niste zadovoljni rezultatom... Ipak, leto je na pragu, želite da obučete predivnu haljinu koju čežnjivo gledate u garderoberu i da vam stoji savršeno, ali ne znate kako da se oslobodite suvišnih kilograma? Posebni režimi ishrane nose mnoge zamke, često donose više štete nego koristi organizmu, a u Evropi od hiljadu smrtnih slučajeva čak 700 uzrokuje nepravilna ishrana.

- Stanovnici Srbije unose više od 60 procenata kalorija, bez obzira na to što je gornja granica 35. Svima je poznato da gojaznost smanjuje životni vek, ali mnoge devojke i mlade žene imaju neobavezan odnos prema hrani. A kada shvate da su se ugojile, prave drugu grešku pod uticajem reklama i probaju takozvane čudotvorne, brzopotezne dijete. Mesečeva dijeta, ona koja traje pet dana ili na bazi kupusa, kao i protiv celulita, samo su neke koje više škode nego što koriste - upozorava nutricionnista dijetetičar Svetlana Ćulibrk- Pribaković.

* Kako se kilogrami najbrže tope?

- Nagomilano masno tkivo može da se istopi samo većom potrošnjom energije. Neuravnotežene i kratkoročne dijete dovode do gubitka mišićne mase, ali ne i rezerve masnoća. Zato se događa da, čim prestanemo sa dijetom, kilogrami se brzo vrate i dalje se povećava količina masnoće, a mišićna masa gubi. Da bi se pravilno do kraja sprovela dijeta, moramo da znamo njene prednosti i mane, kao i šta želimo da postignemo sa njom. Ipak, nijedna dijeta ne sme da traje duže od tri nedelje - upozorava Svetlana.

Proteinska - Bazirana je na mesu i vrlo je popularna jer se brzo gube kilogrami. Međutim, višak proteina opterećuje bubrege i menja bakterijsku floru u crevima. Osim toga, proteini životinjskog porekla (mleko, meso, jaja) obiluju zasićenim masnoćama i holesterolom, što nije dobro za organizam.

Bez mesa - Ova dijeta je potencijalno opasna jer može da dovede do nedostatka vitamina B12, gvožđa i proteina. Odrasloj osobi je dnevno potreban gram proteina na kilogram telesne težine. Ako ih ne unosimo hranom, organizam koristi sopstvene proteine i vremenom to loše utiče na zdravlje. Zbog razgradnje, mišići postaju slabiji, lakše se zamaramo, imunitet pada, a javljaju se i problemi sa pamćenjem i koncentracijom. Vitamin B12 se isključivo nalazi u namirnicama životinjskog porekla, a u tragovima u mahunarkama. Važan je za metabolizam gvožđa i stvaranje crvenih krvnih zrnaca. Ukoliko ga nema, dolazi do anemije. Nedostatak gvožđa takođe izaziva anemiju i umor.

Etkinsonova - Ograničava unos ugljenih hidrata, ali ne i kalorija. Organizam sagoreva ugljene hidrate da bi stvorio energiju, a ukoliko ih ne unosimo, kao gorivo koristi nagomilane masti zbog čega nestaju kilogrami i javlja se osećaj gladi. Dr Etkinson uz svoju dijetu preporučuje i vitaminske dodatke- vitamin C, B kompleks, folnu kiselinu i mineral kalijum.

Stilmanova (vodena) - Preporučuje se za brzo gubljenje telesne mase, nedeljno čak može da se istopi dva do šest kilograma. Drugi naziv je "vodena dijeta", jer podrazumeva unos osam čaša vode dnevno, a u suštini se bazira na proteinskom programu. Nije dozvoljeno voće i povrće, mlečni proizvodi i žitarice. Dr Stilman takođe preporučuje podršku u vidu vitamina i minerala - C, B, folnu kiselinu i kalijum.

Skarsdejl - Dovodi do naglog gubitka težine, za dve nedelje osam kilograma! Unosi se malo kalorija, odnosno malo masti i ugljenih hidrata, a mnogo proteina. Slična je kao Etkinsonova i Stilmanova, ali je obavezan unos suplemenata u vidu vitamina B kompleksa, C i E, kao i minerala.

SAMO 250 KALORIJA MANjE Da bi se uspešno izgubili suvišni kilogrami trebalo bi da se dnevno unese 250 kalorija manje nego inače. Za godinu dana to je 12 kg manje, a oni se neće vratiti kao posle kratkoročnih i brzopoteznih dijeta. Ako se uz to i svakodnevno pešači ili praktikuju druge fizičke aktivnosti, mršavljenje će biti brže i u većoj meri - naglašava naša sagovornica, uz napomenu da bi svakome ko želi da smrša glavno oružje trebalo da bude - strpljenje.

Svakodnevno ista namirnica - Ovo je izuzetno rizična dijeta, jer se svakoga dana jede ista namirnica u neograničenoj količini. Ishrana bazirana samo na jajima, bananama ili pirinču, smanjuje apetit, ali može da dovede do opšte slabosti. Ovako neuravnotežena dijeta često izaziva ozbiljne poremećaje u organizmu.

Kembridžska - Vrlo je opasna, bazirana na tečnim proteinima, podrazumeva unos od 330 do 600 kalorija dnevno. Ovakve dijete se primenjuju samo u bolnici, pod nadzorom lekara, jer zdravstvene promene mogu da nastanu kada se ovo polugladovanje prekine i osoba vrati normalnoj ishrani. Zbog radikalnih promena u unosu soli i vode, mogu da se jave ozbiljne srčane tegobe.

Zen makrobiotska - Veoma je opasna ako se striktno sprovodi. Zabranjen je unos mleka, a kalcijum se nadoknađuje iz lisnatog povrća, koštunjavog voća i sojinog mleka. U režimu dijete postoji deset etapa. Zasnovana je na JIN-JANG filozofiji. JIN je negativan princip, a JANG je pozitivan. Da bi se postigla ravnoteža organizma, ove dve suprotne energije treba da budu usklađene, povezane i da se dopunjuju. Dijeta započinje bez slatkiša, ograničava se unos tečnosti, što je inače opasno, a ishrana se sastoji isključivo od braon pirinča. Makrobiotička ishrana podrazumeva konzumiranje različitih vrsta integralnih žitarica (pirinač, ječam, proso, raž, kukuruz, heljda, kinoa), mahunastog povrća (pasulj, sočivo, leblebija, soja) i koštunjavog voća. U zavisnosti od podneblja, jede se sveže ili sušeno voće. Tropsko voće je JIN, a njegova JANG suprotnost je meso. S obzirom na to da meso nije dozvoljeno, jede se riba, mahunarke i proizvodi od soje, kako bi se uneli proteine i aminokiseline. Kao dodatak u ishrani preporučuju se vitamini B12 i folna kiselina. Oni koji sprovode ovu dijetu veruju da sami u organizmu mogu da proizvedu vitamine, minerale i proteine, odnosno da preobrate jedan element u drugi.

Hrono ishrana - Podrazumeva kombinovanje namirnica u određeno doba dana. Od jednog do drugog obroka trebalo bi da prođe četiri do šest sati, a ne mora da se vodi računa o broju kalorija i količini hrane. Doručak je baziran na ugljenim hidratima, preporučuje se ovseni, ražani, ječmeni hleb, nikako kukuruzni i pšenični, a proteini se unose iz suvomesnatih proizvoda i masti iz čvaraka i slanine. Sledi užina bez voća i slatkiša. Za ručak se ne jede hleb, već mnogo povrća, kuvanog i svežeg i unose se proteini iz junetine, teletine, jagnjetine ili svinjetine. Užina između ručka i večere dozvoljava voće, čak i suve smokve i šljive, kao i crnu čokoladu. Večera se sastoji od piletine, ribe, mladog sira i salate. Za veoma gojazne osobe preporučuje se restriktivna dijeta bez slatkiša i grickalica. Kada se postigne željena težina, ishrana treba da se sprovodi prema navedenom redosledu. Ovaj režim ishrane je prihvatljiv i dobar za očuvanje zdravlja.

Po krvnim grupama - Postala je popularna kada su neka naučna istraživanja lansirala teoriju o vezi ishrane i krvne grupe, odnnosno o predispoziciji prema određenim bolestima. Pošto se krvne grupe razlikuju, tako i određene namirnice ne prijaju svima, nekome su lek, drugome otrov. Stručnjaci koji se bave krvnim grupama prave jelovnike, a razlika je u tome koliko predstavnik određene krvne grupe treba da unese namirnica nedeljno, koje vrste mesa, povrća, da li i koliko mleka i mlečnih proizvoda...