NEDAVNO završeni 25. Festival evropskog filma Palić prošao je bez domaćih ostvarenja u glavnom takmičarskom programu. Selektor i direktor Palića, Nenad Dukić i Radoslav Zelenović ocenili su da to pokazuje "sumornu sliku naše kinematografije" i zapitali se "šta se desilo sa srpskim filmom", jer se govori da nikada više novca nije uloženo u ovu industriju. Po rečima selektora Dukića jedini premijerni film koji je zavredeo poziv za festival je "Teret" Ognjena Glavonića, ali je autor umesto srpske publike izabrao Sarajevski festival.

Pročitajte još - Palić: U znaku pozitivne energije

Direktor Filmskog centra Srbije Boban Jevtić najavljuje da nas od avgusta pa do kraja godine očekuje sedam domaćih premijera, a moguće objašnjenje o "zastoju" srpske produkcije moglo bi biti i to što je pre dve i po godine bio period u kome nije raspisan nijedan filmski konkurs.

- Bila je ta duža pauza i moguće je da su sada ti "nesnimljeni" filmovi došli na red. Organizatori Palićkog festivala su, možda, mogli malo bolje da provere, jer će već krajem avgusta na Festivalu glumačkih ostvarenja u Nišu premijerno biti prikazana tri domaća filma - kaže Jevtić.

Po rečima direktora FCS, Palić ima i pomalo nezgodan termin, jer se većina produkcija završava u avgustu, kako bi filmovi bili spremni za jesenje premijere i bioskopski život.

- Očekujemo bogatu filmsku sezonu sa sedam pomenutih filmova, kao i onih u kojima je Srbija bila koproducent. Jedan od njih, "Ti imaš noć" Ivana Salatića, rađen u crnogorsko-srpskoj produkciji, imaće svetsku premijeru na Venecijanskom festivalu u okviru 33. Nedelje kritike, u programu u kojem je svojevremeno nagrađen i naš film "Ničije dete" - zaključuje Jevtić.

Dimitrije Vojnov i Boban Jevtić

Scenarista i kritičar Dimitrije Vojnov, za "Novosti", ocenjuje da je selektor Dukić proteklih godina aktivan kao producent tako da je "očigledno svoje nezadovoljstvo stanjem u našoj kinematografiji odlučio da preokrene tako što će preći sa reči na dela".

- U tom smislu, čudno mi je da sam nije dao i odgovor na vlastitu dilemu. Veliki broj filmova je dobio sredstva FCS, i za mnoge od njih verujem da bi se dopali Dukiću jer ih realizuju njegovi estetski i poslovni istomišljenici, međutim zbog oslonjenosti tih projekata na javni novac proces finansiranja traje dugo - objašnjava Vojnov.

On podseća da su od 2016. godine do danas mnogi eminentni autori dobili sredstva, ali nisu još započeli ili završili svoje filmove.

- Novi filmovi Srdana Golubovića, Stefana Arsenijevića, Maje Miloš, Nikole Ležajića, Sabolča Tolnaija, Olega Novkovića su nešto protiv čega Dukić ne bi smeo ništa da kaže. Oni su podržani i sada je na autorima i producentima da ih isporuče.

Vojnov smatra da "slika nije sumorna nego je proces rada na filmovima takav da se projekti dugo sklapaju", a da bi Dukić trebalo to da zna jer je producirao film "Rekvijem za gospođu J" koji je dobio sredstva FCS 2013. a premijeru imao 2017.

"Rekvijem za gospođu J", Foto: Promo

- Postavlja se pitanje da li je ta sumorna situacija nepostojanja dobrih filmova razlog što je njegov "Rekvijem..." dobio sve nagrade prošle godine ili je razlog za to što je dobar film. Meni se čini da je razlog ovo drugo i da je taj film u ozbiljnoj konkurenciji dokazao svoj kvalitet, ali Dukić možda zna nešto što mi ne znamo. Već 2019. će imati šta da selektira, i nema razloga za brigu - poručuje Vojnov.

ZEČEVIĆ: DOTAKLI SMO DNO

POZNATI filmolog, dramaturg i reditelj Božidar Zečević, međutim, iznosi mnogo oštriji stav.

- Pre izvesnog vremena srpski film je dotakao dno, gde se i danas nalazi. To je, velikim delom, rezultat državne politike koju vodi FCS, čiji je proizvod i film "Teret" Ognjena Glavonića. Taj film je autor učinio nevidljivim za srpsku publiku i sada želi da ga prikaže u Sarajevu. Tamo mu je i mesto - kaže, za "Novosti", Zečević.