POZORIŠNA KRITIKA: LJubav na selu

Dragana Bošković

04. 02. 2018. u 12:46

I. S. Turgenjev: "Mesec dana na selu", rediteljka Iva Milošević, JDP

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Љубав на селу

Dragana Bošković

JUGOSLOVENSKO dramsko pozorište je u svoj repertoar, koji obiluje neobičnim predstavama, uvrstilo i jednu lepu, klasično postavljenu - "Mesec dana na selu", ruskog dramatičara Turgenjeva, na dvestotu godišnjicu njegovog rođenja.

"Pravo pozorište", kako publika voli da kaže, to je realistički, građanski teatar po Stanislavskom, u kome je mogućno identifikovati se sa (ljubavnim) jadima junaka, naročito danas, u vreme telenovela. Rediteljka Iva Milošević je, među brezama (odlična scenografija Gorčina Stojanovića), maksimalnu pažnju poklonila tumačenju klasičnih Turgenjevljevih likova, a ne nekoj "novoj formi", kakvu bi zahtevao mladi Trepljev u Čehovljevom "Galebu".

Gazdarica letnjikovca Natalija Petrovna (Mirjana Karanović) ludo se zaljubi u premladog učitelja svoga malog sina, Beljajeva (ubedljiv Marko Janketić). To je okvir radnje drame "Mesec dana na selu", koju je mnogo, mnogo naših i stranih reditelja tumačilo (Peter Štajn, na primer), uvek sa velikim glumcima.

Razne se ljubavi još dogode: Rakitin (zanimljivo neurotičan Svetozar Cvetković) starom prijatelju, Natalijinom mužu Islajevu (kao uvek, izvrstan Marko Baćović), prizna da je zaljubljen u Nataliju; njena štićenica Vera (autentična Milica Gojković) nesrećno se zaljubi u učitelja Beljajeva i nevoljno pobegne od suparnice, Natalije, u brak sa smlatastim Boljšincovom (izuzetno efektan, prostudiran i nov Irfan Mensur)... Lekar Špigeljski ("Skapen" u ovoj priči, izvrstan Srđan Timarov) isprosi guvernantu Lizavetu (spontana Milena Vasić), a poslužitelji Matvej i Kaća (Bojan Lazarov i Marija Klanac) spajaju se u bračnoj sreći... Branka Petrić je, kao majka Islajeva, mnogo doprinela slici ovog seoskog letovanja, svojim kao isklesanim konceptom "starovremene" dame u nepristojnom okruženju, a Dubravko Jovanović je svojim Šafom dodao neophodnu komičnu notu priči.

Kao što se vidi, ničega grubog, ni iritirajućeg, osim empatije prema lepoj Nataliji Petrovnoj, koja se slomi zbog nepristojne ljubavi, nema u ovoj priči. Da su svi zaljubljeni simpatično smešni i trapavi, da se izdaleka vidi šta ih muči, da sve dolazi iz dosade klase koja ima sve, pa može da "kontemplira", to su poruke ovog ugodnog, pomalo predugog, doživljaja u JDP.

Glumica koja sebi može da dopusti sva scenska tumačenja, sa najširim dijapazonom sredstava, ogromnim iskustvom i izuzetno tačnim osećajem za meru u pokazivanju dramskih emocija, Mirjana Karanović, bila je vrlo čudno obučena, za lik i za priliku u kojoj je zatičemo u ovom komadu (kostimograf Boris Čakširan). U salonkama sa tankom štiklom je šetala šumom, išla na pecanje i sedela među brezama, a opuštene pantalone, koje je nosila, pre su za teretanu nego za rusku vlastelu. Tu vrstu slobodnog tumačenja je rediteljka preduzela, čini se, i kada je u ljubavnu strast dovela dve osobe tako različitih generacija - između mladog učitelja i vlastelinke (koja ima malog sina) moglo je biti dvadesetak godina. Ovako je ta strast dobila i drugačije iracionalnu dimenziju.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)